En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 11 november 2011

Fint råttskinn

Fredagkväll och K tittar på tynglyftnig. Tycker jag att det är intressant? Skulle inte tro det. så jag sätter mig en stund vid datorn i stället.

I går var jag ut till förrådet och letade reda på en hatt/mössa som jag ärvt av min manmma för 19 år sen. Drygt. Varje vinter brukar jag prova den i förhoppning om att den ska passa, men varje gång stoppar jag tillbaka den för att den sitter åt för hårt. Dessutom täcker den inte öronen, vilket är ett måste. är et någonstans jag fryser på vintern så är det om öronen. Men jag vill inte slänga hatten för den är gjord av skinn, av bisam för att vara exakt.

Den här gången tog jag med mig hatten in och började undersöka om det skulle gå att använda den till något, och konstaterade att det nog skulle räcka till en kapuschongkant. Så jag sprättade isär sömmarna och har sen under dagen kämpat med att för hand sy fast skinnet på min varmaste vinterjacka. Nu är jag redo för vinterns alla stormvindar. Hoppas att ingen djurrättsaktivist genomskådar det hela och ser att det inte är falsk utan äkta vara.

En riktigt härlig vinterdag har det varit i dag. Visserligen ingen snö ännu, men frosten från natten stannade kvar över dagen, trots strålande sol och vindstilla. marken var hård och lättgådd, och grannen S och jag, tillsammans med Cilla, fick oss en riktigt lång skön skogspromenad. Med mörkrets inbrott kom en stråk av dimma, men det försvann lika fort igen.

I morgon bitti ska jag iväg till stan på frosthalkiga vägar för jag ska vara barnvakt till Elsa och Lisa när deras föräldrar åker till Källan och har en riktigt mysig minisemester. Det är svärdotterns 40-årspresent som hon fick i april då hon fyllde år, men först nu har tillfälle att förverkliga. På söndag eftermiddag är dom tillbaka igen och jag återvänder till min skogsby.

Det ska bli roligt att umgås med de små sessorna och kanske tar vi oss en tur på stan, går och fikar någonstans och hittar på något roligt. Dottern har också lovat att göra oss sällskap på lördagen. Jag skulle jag behöva köpa till rosa och vitt garn till Elsas överkast, så jag tänkte göra ett besök i garnaffären också.

Som lax på löken kommer antagligen Petra med Helen under dan. Nu har hon, Helen alltså, gjort sitt som avelstik, och nu ska hon få ha ett härligt lantliv resten av sitt liv, utan jobbiga valpar och byte av bostad en gång om året. Fast jag tror egentligen inte att hon har haft det så jobbigt och hon har blivit riktigt bortskämd hos Petra och Wille i Umeå. Hur som helst ska det bli väldigt roligt att hon kommer hem igen. Det känns som om det var länge sen hon for.




13 kommentarer:

  1. Jasså tyngdlyftning passar inte frun en fredagskväll?? Nä jag förstår dig mycket väl ;-D

    åh hoppas nu att de får nån av sviterna på Källan! fast alla rum är ju nyrenoverade och riktigt fina nu, jag vet..! ;-) Spännande att höra vad de tycker om stället!

    Hur länge har Helen varit borta? Ett bra tag, inga problem att komma hem igen? Förstår att det måste kännas skönt och spännande för alla parter.

    Ha nu en trevlig helg med alla händelser!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du får en bra helg, på alla sätt och vis :) Ta det lugnt ute på vägarna bara!

    SvaraRadera
  3. Det menar du inte, att du valde datorn framom tyngdlyftning på dumburken? Det skulle aldrig jag ha gjort - och ljuger gör jag bara lördag förmiddag kl. 09:47 ;o)

    Vilket fint kantskinn du fick till av den gamla hatten! Det fick mig att tänka på de två minkhalsdukar jag har efter min mamma. Även de har bara hängt och hängt i många år utan att komma till användning. Kanske ska jag göra som du, sprätta och sy fast dem på något annat istället! Tack för inspirationen!! :oD

    Roligt att få hem mammavovven, inte sant? Hoppas hemvänjningen går bra liksom ditt barnvakteri med föregående bilkörning. Trevlig helg önskar jag både dig och de två yngre damerna!

    SvaraRadera
  4. Det är inte alla som har råttskinn på vinterjackan! =)
    Det måste vara skönt att få hem vovvetjejen igen. Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle kännas att lämna bort min kära hund så länge, även om det är för en god sak.
    Trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
  5. Låter som om det kan bli en liten myskväll där. Hos oss är det lugnt i helgen. Dottern är barnvakt till broderns barn så vi blev över. Gissa om Livia blev förvånad när hon 4.30 vaknade och ropade på mamma o pappa och där kom faster.
    Somnade om lika gott med henne. Kör försiktigt när du åker hem. Här är det halt som sjutton

    SvaraRadera
  6. Jag har nog en gammal sjubbmössa liggande.Strålande idé tack för den, fast här nere behöver vi inga vinterkläder än. Här plockar vi fortfarande kantareller.

    SvaraRadera
  7. hugan, sonen och svärdottern kom hem och var riktigt lyriska efter sitt Källan-besök. God mat, fina rum, härlig natur och - framför allt - avkoppling. Svärdottern beställde en likadan present till sin 50-årsdag om 10 år!

    Helen har varit i Umeå sen den 4 september. Man får inte frakta dräktiga tikar den sista tiden av dräktigheten. Den 18:e fick hon sina fem valpar och nu i helgen var det dags för dom att fara till sina nya hem och för Helen att komma hem och stanna här för gott nu. Det är inga problem för henne att ställa om sig, det har funkat jättebra.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, en fin helg blev det och det gick bra att köra både fram ocoh åter även om vägarna är frosthala.

    SvaraRadera
  9. Nina/Stjärnkraft, jag har förstått att det är flera än jag som har arvegods i form av skinn hängande i förråd och garderober. Nu är det ju så inne med fuskpäls i alla de former och jag tror inte det är så stor risk att ha den äkta varan längre. Hoppas du visar om du gör om det du har till något användbart.

    Helen har kommit hem och nu känns det som om hon aldrig har varit borta. Kanske att Cilla är lite förbryllad av hennes plötsliga försvinnande och lika plötsliga uppdykande, men hon anpassar sig också.

    SvaraRadera
  10. Lina, när jag blev erbjuden att ta Helen som foderhund för 2½ år sen skrev jag ju på entt kontrakt att Petra hade rätt till två kullar innan Helen blev 5 år. Helen har ju bott hos Petra lika länge som hon har bot hos mig, sådet är ju ingen främmande miljö för henne och människorna och hundarna där är hennes bekanta. Jag har alltså fått Helen, inte köpt henne. I fjol höstas då hon parades, parade jag Cilla veckan efter, så jag hade full rulle här ändå, med alla valparna och allt som följde med dom. Den här gången har Cilla fått fylla ut tomrummet på egen hand men det har gått bra det med. Nu har Helen gjort sitt som avelstik och ska få leva ett gott liv i många år framöver.

    SvaraRadera
  11. Lisbeth, mina sondöttrar kom till min säng klockan åtta i morse, skinande som små solar. Jag hade vaknat ett par gånger under natten och lyssnat om det hördes något från dom, men det var knäpptyst. Alltså ingen särskilt betungande uppgift att vara barnvakt åt dom. När deras pappa ringde mitt på dan och talade om att dom skulle åka hem, så äldsta dottern: Redan! Det får man väl ta som ett gott barnvaktsbetyg.

    SvaraRadera
  12. epsilon, det kan ju ta lite tid att fixa till den sjubbmössan och rätt som det är står kantarellerna där som små isstatyer.

    SvaraRadera
  13. Jag håller på och funderar på vad jag skulle kunna sätta minkskinnen på. Det är ju rätt korthårigt, så en kapuschong på ett ytterplagg är kanske inte det första valet. Däremot lurar jag lite på om man skulle kanta halshålet på något stickat plagg och kanske ärmhålen också. Det får mogna ett tag, så får vi se sen om det blir nåt :o)

    SvaraRadera