En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 14 november 2011

Flitig som en myra

Myrorna i norra Västerbotten måste nog vara av en sort för sig,. Snacka om att vara flitiga! Här nöjer dom sig inte med att dra hem några ynkliga barrstrån till stacken, nej ordentliga grejer ska det vara.

Inte fullt lika flitig har jag varit, men jag tog mig för att koka 2½ kg rödbetor som har legat en vecka i kylen och väntat på mig. Nu kan man ju inte vara smart alla dagar i veckan, så när jag borstat, sköljt, kokat, skalat och skivat betorna, samt kokat upp lagen för att lägga in dom i, kom jag plötsligt på att man kanske skulle ha kollat om det fanns några tomma glasburkar. Det fanns det förstås inte. Däremot tog jag in några yogurthinkar och glassburkar i plast som får duga. Jag vet inte varför inlagda rödbetor alltid ligger i glasburkar, men det har säkert någon mening, så för säkerthets skull stoppar jag inte ner rödbetorna i plastburkarna förrän dom svalnat .

Jag gick en runda i trädgården i dag  och tror ni inte att jag hittade smultron! Det var ett program på tv i kväll om att polarisarna smälter på grund av den förhöjda temperaturen och nu börjar jag tro att det märks även i min lilla trädgård.

Några blommor hittade jag däremot inte men ett par kvistar med dekorativa, nästan självlysande fröställningar. Jag tror, men är inte riktigt säker, att det är från dagliljorna.

Med två rutor kvar att virka på överkastet tog det rosa garnet slut, så det blir till att ta sig ner på stan för att köpa ett nystan till av den färgen. Sen kommer det att behövas en hel del vitt garn till kantningen. En kantning som jag ännu inte vet hur den ska se ut, men det ger sig nog.  Nu är det dags för sängen. Nej visst inte, först måste rödbetorna ner i sina burkar, sen sängen.



20 kommentarer:

  1. Inte illa - vilka myror. Men de är väl som västebottningar i allmänhet - arbetsamma, sega och tystlåtna.

    SvaraRadera
  2. Ojdå vilka tuffingar till myror! ;)
    Usch vilken jobbig känsla det är när man ska ta sig till sängen, för att inse att nåt är ogjort! Ungefär som när man renbäddat, men inser att det bara är halvgjort, täckena är fortfarande ute på vädring och så där...
    Undrar också var vintern är...jag som ville komma igång med utförsåkningen i år igen. Men vi får väl snö till midsommar istället!

    SvaraRadera
  3. Det smittar tydligen av sig den där flitigheten, för det är då inte ofta du är overksam *fniss*

    SvaraRadera
  4. Jo, du är också flitig som en myra! Jag tycker fröställningen ser ut att vara en krollilja. Jag har sådana på landet.

    Jag har skrivit om mitt syskrin och länkat till ditt inlägg om kvinnligt.

    SvaraRadera
  5. Glasburkar? Kan det vara så att burkar i plast är en senare variant av förvaring. Vissa saker rödbetor, inlagd gurka, inlagd sill....har funnit i många många år och då var det glas som gällde. Kan tänka mig att de som tillverkar vill framkalla känslan av obesprutat, direkt från landet och en känsla av folkhemmet
    Kram

    SvaraRadera
  6. epsilon, nog är det så. Men ibland undrar jag vad man har fått det där med tystlåten ifrån.

    SvaraRadera
  7. hugan, det där med renbäddningen känner jag igen,och det är alltid när man är extra trött och tänker stupa isäng.

    Nog kommer vintern, förr eller senare, troligen det sista. Men kommungubbarna räknar dagarna och pengarna dom sparar. Dom ser nog helst att det inte behövs någon snöröjning förrän efter årsskiftet.

    SvaraRadera
  8. Gökboet, säg det till min Gubbe. Han tycker det är ett väldigt slöseri med tid att sitta framför datorn.

    SvaraRadera
  9. Ulla, du har säkert rätt vad gäller fröställningen. Jag har både dag- och krolliljor i den där hörnan.
    Nu har jag varit inne på din blogg och tittat på ditt fina syskrin. Jag blev väldigt imponerad att fotot du hade på flugbenet.

    SvaraRadera
  10. Vilken otrolig höst det är, även om det kändes lite kyligare i dag. Smultronen både blommar och är röda hos oss i stugan med....Man tror nästan inte att det är sant. Men rätt vad det är vräker väl snön ner och det kan ju komma en hel del under ett dygn om det vill sig. Men det är bra om marken är riktigt frusen innan den kommer.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att förvaring i glas verkar mera hygieniskt, säkert bara en känsla för plast är ju ett vädertaget material idag. Visst är det härligt med egenhändigt inlagda rödbetor. Jag skulle gärna göra det, fast jag måste köpa dem, men det finns inte någonstans att förvara dem när man som vi bor i lägenhet.
    Det har varit en ovanligt varm höst i år. Vi får kanske kortare vintrar framöver. Här hade vi första frostnatten i söndags och rosorna blommar fortfarande i trädgårdarna.
    Flitig som en myra är väl ett bra uttryck. På landet har vi en stor myrstack och jag brukar titta på myrorna vad de släpar, ibland rätt stora saker jämfört med deras storlek.
    Jag har också varit flitig idag.Städat hyllor och sorterat bort en massa onödiga papper samt satt i pärmar. Känner mig riktigt duktig. Nu ska jag se om det finns något att äta i kylen. Jag är ensam, sambon har fått gå själv på födelsekalas. Jag hostar fortfarande så mycket att det känns otrevligt att sitta vid ett bord tillsammans med andra. Nu börjar jag bli trött på det här, doktorn säger att upp till en månads
    hosta är inget ovanligt. Halva tiden förverkad.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Glasburkar är jag snabb på att slänga så det är sällan dom finns om man skulle behöva en burk.Min karl han tycker att bloggar är bara elände vad han nu fått det ifrån.

    SvaraRadera
  13. Birgitta, det är som om man tror att man ska bli bestraffad för denna milda förvinter genom att man vaknar en morgon och har halvmetern snö att röja undan. Inte ett helt osannolikt scenario. Förr eller senare...

    SvaraRadera
  14. Polargrevinnan, jag är glad för det extra kylskåp vi har i Holgers, förutom potatiskällaren. Köpesrödbetor är inte hälften så goda som de man gör själv, med goda nog.

    Jag förstår att det inte är så roligt att sitta och hosta och hacka vid festbordet, men kanske har du snart klarat av den där pärsen, du behöver ju inte gå in för maxtiden.

    SvaraRadera
  15. stickmamman, jag är också duktig på att skicka iväg glasburkarna, dom är ju så skrymmande.

    Jag misstänker att Gubbarna är lite avundsjuka på vårt bloggande, och kanske blir dom lite misstänksamma och tror att vi skriver negativa saker om dom, vad dom nu skulle ha fått det ifrån. Det är ju fritt fram att läsa om dom är intresserade.

    SvaraRadera
  16. Lisbeth, jag hade funderingar över att rödbetor och övriga ättiksinläggningar gav plastburkarna färg och lukt som inte gick att får bort. Hoppas bara att det inte är så att ättikan kan påverka plasten på något vis.

    SvaraRadera
  17. Jag gillar rödbetor. Gjorde för några veckor sedan rödbetssoppa och hade i plastburkar i frysen. Soppan var lika god att värma med en klick yoghurt i. Har det lugnt här. På tal om stickningen: pulsvärmare är handledsskydd. Det ska värma frusna eller ledvärkande kvinnor.
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera
  18. kajsastina, inlagdarödbetor är ett måste i ett hushåll som gillar pölsa.
    Nu för tiden finns det, i alla fall i vissa butiker, smetana att ha i rödbetssoppan, så som det ska vara på ryskt vis.
    Låter varmt och gott med handledsvärmare, kanske ett lämpligt handarbete när jag är klar med mormorsöverkastet.

    SvaraRadera
  19. Vilka häftiga myror ni har där nere hos er :-) Dom kunde få anställning hos oss med att dra fram ved. Mat och husrum finnes.

    Jag har ju f ö blivit arbetslös nu när vi fått en "hjälpreda". Fast såga ner träden och kvista och aptera - det klarar inte den maskinen. Då får jag träda i tjänst igen.

    Smultron i november - ingen måtta på avigheterna! Inte undra på att isbjörnarna tappar "mark". Känns onekligen lite olustigt...

    Vackra fröställningar också! Säkert dagliljornas. Jag brukar inte städa i perennarabatterna på hösten. Låter alla fröställningar vara, för jag tycker de är så vackra mot snön. Och så inbillar jag mig att plantorna klarar vintern bättre om man inte tar bort alla blad och stänglar.

    SvaraRadera
  20. Häromsistens, i samband med det senaste kalopskoket, skulle vi äta hemlagade, inlagda rödbetor till middagen. Glad i hågen langade jag fram den rejäla burken, knappt påbörjad, från kylen. Men usch, tvi och blä! Rödbetorna var fullkomligt oätliga; smakade rävrumpa och var urlakade i färgen. Hela surven fick åka rätt ner i komposten och jag fattar inte i denna dag vad som hänt, för de var nogsamt inlagda med Atamonlösning och burken var sköljd med detsamma, dessutom upphettad till >100 grader före betorna fylldes på.

    Igår upptäckte jag att det bildats mögel på ytan i en flaska med fläderbärssaft, som kokades för bara några veckor sedan, och i den hade jag också haft Atamon! Detta gör mig minst sagt fundersam. Idag måste jag ner och kolla alla övriga flaskor, som står i "Rucklets" svalaste förvaringsutrymme!

    SvaraRadera