En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 7 november 2011

Fototriss 156: Så här ser det ut där jag är

Så var det dags för en ny fototriss. Jag har förstått att de flesta lägger in sin triss redan på söndagen, men jag kommer som vanligt lite efter. För er som vill se flera trissbilder eller varför inte själva lägga in en  triss, rekommenderar jag att ni går in på  .


Urnorna är tömda på sina sommarblommor och får nu övervintra på hammockplatsen. Det lär dröja sju månader innan de åter fylls med jord och plantor och ställs ut på sina platser.

Även grillplatsen är övergiven för säsongen. Visserligen går det att lyfta bort locket från cementringen om vädret skulle locka till det, men med tanke på dagarnas längd skulle jag tro att locket får ligga där det ligger tills vårvintersolen får oss att längta efter lite grillat igen.

Sandlådans lock har emellertid lyfts bort av barnbarnen då de nyligen var på besök. En normal vinter skulle sanden vara stelfrusen och omöjlig att gräva i, men nu är det ingen normal vinter utan en ovanligt mild sådan, och det är klart att sandlådan då kommer till användning.



33 kommentarer:

  1. Klart att man inte behöver stressa ut med bilderna, de är ju lika talande ändå :-D

    Hur som helt gör man gott i att förbereda för vintern. Den kommer när den har lust, den ;-)

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Ja vad är det här för en "vinter"? Bor vi i Höör månntro?

    SvaraRadera
  3. Härligt med bilder som visar väntan på våren. ;) Finfin triss!

    SvaraRadera
  4. Härligt, med en sån uteplats skulle jag elda så fort jag fick chansen. Påminner om stugan i Malå, där vi till och med eldat då det strilat regn. Fint trissat!

    SvaraRadera
  5. Det ser fint ut där du bor. Ja, vintern låter vänta på sig.

    SvaraRadera
  6. Konstig vinter detta. Det brukar ju ligga ett vitt täcke på marken vid det här laget och lysa upp i novembermörkret.
    Den där grillplatsen ser inbjudande ut!
    Går ju - med lite god vilja - att använda under vårvintern också...

    Har inte haft inspiration att fota sedan i fredags, då det regnat och blåst så förskräckligt i stort sett utan avbrott. Ca 15 sekundmeter i byarna i morse. Intressant det också - att få uppleva kustväder!

    Har just firat att jag fått godkänt på inlämningsuppgift två i fotokursen - en bildanalys.

    Hittade en bra sida på webben f ö:
    http://www.fotoinspiration.se/
    Riktig bra och pedagogisk hemsida för den intresserade...

    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  7. Ja nog är det en konstig vinter... men för varje dag som går är vi ju närmare nästa vår :)
    Fin triss har du i alla fall och inte gör det väl något att du inte skickar in den på söndagen.
    Önskar dig en trevlig vecka.

    SvaraRadera
  8. Pennelina, nog är det bäst att vara förberedd. Fätt som det är vaknar men en morgona med en halvmeter snö på backen.

    SvaraRadera
  9. hugan, ur led är geografin. Skulle tro att den snor om endera dagen.

    SvaraRadera
  10. Lotta, önskar att vintern dök upp först så att vi får det lite ljusare. För vinter måste vi ha.

    SvaraRadera
  11. Maria LH, själv tycker jag att det är bekvämt med en elektrisk spis inomhus denna årstid. Men det kanske beror på åldern.

    SvaraRadera
  12. Marja, för mig och Gubben är det paradiset på jorden. Nåja, kanske Gubben skulle vilja lite kortare vinter och längre sommar om jag ska vara riktigt ärlig.

    SvaraRadera
  13. Beppan, det brukar bli lite av en utmaning att skotta en gång fram till grillplatsen när solen har kommit sig upp en bit på himlen.

    Jag minns från en vistelse i Narvik på 70-talet, då maken var där och byggde malmkajen, att vädret utmed havet kunde skifta väldigt fort. Får man bara hålla sig inomhus i värmen kan det vara imponerande att följa vädrets makter när dom är på det vresiga humöret.

    Stort grattis till godkännandet av inlämningsuppgiften, du är så duktig! Måste förresten säga att jag röstade på dig i trissen. Inte bara för att du är en bloggbekannt, utan för att jag gillar dina bilder så mycket. Det är någonting med skärpan och klarheten i bilderna. Ja som du ser har jag inte gått någon kurs i bildanalys, men det struntar jag i, jag vet vad jag gillar i alla fall.

    Tack för tipset, jag ska genast gå in och se vad det är för spännande.

    SvaraRadera
  14. Anki, på ett sätt är det skönt att det inte är kallt ännu, men på ett annat sätt saknar man ljuset som snön ger. Men den kommer nog snart.

    Jag blir lite imponerad av att så många är så snabba med sina trissbilder, men det är ju bara andra gången jag är med, jag kanske blir snabbarae med tiden, vem vet. Om det nu är något att stå efter.

    SvaraRadera
  15. Fin triss och som hos så många andra
    är det en mild och fin höst även hos dig.
    Sandlådan ett bra exempel. Vi grillade igår något jag inte kan komma ihåg att vi gjort i november.
    Det känns lite konstigt ibland när barnen börjar bli till åren - en påminnelse att man själv är rätt gammal, om än det inte känns så.(bara ibland)
    Det här med fototriss är en rolig grej. Jag tar det inte så högtidligt. Det här var min tredje
    och jag får väl se hur länge jag håller på.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  16. Det skulle behövas lite snö för att det ska bli ljusare.Läckert med fototriss.

    SvaraRadera
  17. Fin triss dette med bilder fra en koselig hage:)

    SvaraRadera
  18. Fina bilder inför kommande vinter. Urnornar i vinteride och grillplatsen som verkligen ser inbjudande ut. Kan tänka mig hur den ser ut under härliga sommarkvällar. Så synd att vintern är så lång i Sverige. Tycker jag. Många älskar vintern bara man slipper grådiset. Tack för dina rader hos mig hälsar Anita från ett ännu somrigt Malta.

    SvaraRadera
  19. Polargrevinnan/Viola, jag kan tänka mig att fototriss kan ge inspiration och få mig att söka motiv jag kanske inte skulle tänkt på annars. Någon mästerfotograf räknar jag inte med att jag ska bli, men man kan nog lära sig en hel del av andras bilder. Det är ju helt frivilligt och kännar man inte för det är det väl bara att sluta, men mer än två gånger har jag väl tänk att vara med.

    SvaraRadera
  20. Trädgård i vila inför vintern, tänk så härligt när våren kommer och allt vaknar till liv igen. Fin triss!

    SvaraRadera
  21. sticlmamman, det såg inte direkt ut som om snö var på väg de närmaste dagarna när väderrapporten visades i kväll. Kanske fototriss är något för dig att prova på?

    SvaraRadera
  22. Sivinden, varför gå över staketet när motiven finns på den egna tomten. Tack för din snälla kommentar.

    SvaraRadera
  23. Anitas Blogg-Malta, min gubbe skulle nog inte ha något emot att bo på Malta över vintern, men jag trivs bra här. Det är ovanligt att vi har så här grådisigt som vi har haft de senaste veckorna. Hör just att Skellefteå, som jag bor nordväst om, har haft +10 grader och varmast i Sverige i dag, helt bakvänt! Den här tiden på året ska vi ha snö och kall klar luft. Men man får inte alltid bestämma utan ta det som det kommer.

    SvaraRadera
  24. Anita, det är mycket som går i idé hos oss nu. Förhoppningsvis också den björn som lufsat runt vår by på sistone. Det skulle kännas lite tryggare när man är ute på skogspromenader med hundarna. Men innan våren kommer ska vi ha en härlig vinter med fina skoterleder att ta sig fram på, gående eller skidåkande.

    SvaraRadera
  25. Så prydligt det är hos dig. :) T.o.m. leksakerna ligger på sin plats i sandlådan. <:-D

    SvaraRadera
  26. Tittar på kontrasterna mellan din header och trissbilderna. Bilden ovan där utelivet är i full blom och trissbilderna där vinterdvalan är förberedd.

    SvaraRadera
  27. Charlotta, prydlighet är nog inget som är typiskt för mig, det råkade nog bara vara så. Eftersom vi i regel har snö den här tiden på året så är mycket bortstädat av den anledningen.

    SvaraRadera
  28. kaxi, det tänkte jag faktiskt inte på, att headern visar vår tomt i sommarskrud. Dock räknar jag inte att vintern blir en tid i dvala, i alla fall inte den senare delen när solen börjar komma upp en bit på himlen igen. Då kommer den kanske bästa tiden hos oss, vårvintern.

    SvaraRadera
  29. Det var en fin liten höstrapport.

    SvaraRadera
  30. Jah Hollis, tack för titten!

    SvaraRadera
  31. Visst är det en annorlunda höst, november, ingen snö och på nätet kan man läsa om vitsippor och smultron.. kanske skulle man ha väntat med att städa bort planteringarna? Bra trissat!

    SvaraRadera
  32. PBP, tror trots allt att det är bättre att ligga steget före. I fjol blev jorden kvar i urnorna därför att vi hade en valpkull som tog sin lilla tid. Så kom vintern plötsligt och jorden var fastfrusen i urnorna innan jag hann tömma dom. Som tur var höll dom i alla fall.

    SvaraRadera
  33. Jo snöfritt och fint tycker jag om, men man får ändå förbereda sig på att snön kan komman när som helst.

    SvaraRadera