En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 14 november 2011

Fototriss 157 - Kvinnligt

Det är lika svårt att komma på något som är enbart kvinnligt, som det var att hitta något enbart manligt. Lite intressant att det är på det viset när man tänker efter. 
Till slut hittade jag dessa tre saker i mitt hem, tre saker som i alla fall inte min man har vare sig intresse eller fallenhet för att använda.
Syskrinet.
Mitt syskrin har jag ärvt av min mamma som i sin tur ärvt den av sin. Det är av golvmodell, står på fyra ben och är handmålat både på utsidan och på insidan av locket.

Ljuslykta.
Visst är det kvinnor som ställer ut ljuslyktor i hemmen och låter dom sprida ljus, värme och ibland doft.

Tofsar.
Efter mycket letande hittade jag två kuddvar som hade tofsar, annars är det lite dåligt med den varan hemma hos mig, men jag har förstått att det är väldigt inne nu bland kvinnor att ha tofsar både här och där.

Här hittar ni flera förslag på vad som är kvinnligt:


26 kommentarer:

  1. Typiskt kvinnligt och snygg triss.
    Jag tyckte det var svårt komma på vad som jag kunde fotografera.
    Det är roligt att titta på inlagda trissar. Kvinnligt kan vara mycket. Det mest kvinnliga är ju moderskapet och som finns tolkat på olika sätt.
    Roligt med ett syskrin med gamla anor. Tänk vad många gånger locket har öppnats av flitiga händer.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Javisst är det mer kvinnligt än manligt att broderera och sy, men det finns olikheter även där.. Skräddare ;) Ljus är det nog fler kvinnor än män som tänder och vi kallar det Mysigt :) Tofsar har ju blivit på Mode nu ;) Bra tänk :)

    SvaraRadera
  3. De två sista var verkligen superkvinnliga. Tänker på Maria M med sina tofsar. Till den första måste kommentera att hör hos oss är det manligt. Med sig i boet hade sambon sykorg som han ärvt av sin mamma. Det är nog han som använder den flitigast. Helt otrolig sambo jag har. Älskar att laga mat och att sy men städar aldrig. är så nöjd med fördelningen
    Kram

    SvaraRadera
  4. På det stora hela ett kvinnligt perspektiv..men!
    Det har hänt, numera mycket sällan att min karl kan ta fram symaskin med tillbehör!
    Det händer ganska ofta att min karl tänder ljus!
    Tofsar är det nog ingen i det här hushållet som har anammat än :-D

    SvaraRadera
  5. Hej! Beträffande kommentarerna så är det nog så att man hellre säger något snällt än kommer med kritik eftersom det (utom ibland) ju inte handlar om någon tävling. Visst skulle man kunna nagelfara många bidrag mycket mer, men det kanske är bättre att framhålla något positivt man hittar för att inte döda intresset för att vara med (jag kommenterar nästan alla bidrag och det händer att jag inte hittar något positivt att säga, och då låter jag bli att kommentera alls).
    I övrigt är det nog en kombination av känsla för ämnet och teknik man ska kolla på. Det behöver inte vara tekniskt perfekt om man hittar en bra vinkel på ämnet (själv fotar jag alltid med en Canon Ixus kompaktkamera och där är de tekniska möjligheterna ganska begränsade). Ha det bra och fortsätt trissa! Hämta inspiration i de bidrag du tycker är bra.

    SvaraRadera
  6. Kul att du hakat på trissandet!!
    Visst har du hittat kvinnliga ting! Fast det finns ju en del män som både syr och gillar att mysa till det med ljus. Gränserna suddas ut liksom det där Tornedalska begreppet knapsu...

    För min del blev det inget trissande denna helg. Saknade både tid och inspiration. Det är så mycket som ska hinnas med.....

    SvaraRadera
  7. Jag har också ett syskrin på "höga ben", som min pappa har gjort i slöjden (ca 1930-talet) och som jag därför är väldigt rädd om. En sådan där liten "nålpåse" liknande din har jag sparat från min egen syslöjd. Jag ska ta en bild och lägga ut på min blogg, om du vill jämföra.

    Det är en fin triss du har - både kvinnligt och fototekniskt.

    Ibland är ju situationen sådan, att man vill fånga ögonblicket och då blir det kanske på bekostnad av det bildmässiga.

    SvaraRadera
  8. Åhhh det syskrinet förstår jag att du värderar högt - en släktklenod! Fantastiskt att ha ett sådant kvar.

    Jo jag tror också att det är kvinnligt med både ljus och tofsar. Tofsar - då tänker jag på Hollywoodfrun Montazami ---- hur det nu stavas ??

    SvaraRadera
  9. Visst är det kul att börja leta motiv att temat släppts? Du har hittat fina kvinnliga saker. Dock har min man jobbat i massor av år inom just hemtextilbranschen. Det där med tofsar är hans avdelning:)

    SvaraRadera
  10. Tofsar, hmm, tror inte jag är tillräckligt uppdaterad på mode eller relevanta tv-program för att göra rätt associationer, men riktigt kul att se ett helt nytt motiv och få lära sig mer från övriga kommentarer :)

    SvaraRadera
  11. Som träslöjdslärare försöker jag och min textilkollega att blanda teknikerna i projekten. Killar gillar textil och tjejer träslöjd numera. Ljuständning utför min sambo, första jag tänkte på när jag såg tofsen var när Lennart Svan hade programmet "Gäster med gester".

    SvaraRadera
  12. Polargrevinnan/Viola, jo syskrinet har varit med länge men de gånger är nog lätträknade då det öppnats av män.
    Det är tänkvärt att det är så svårt att hitta något som bara är kvinnligt. Det hade varit lättare att göra en sån triss på femtiotalet.

    SvaraRadera
  13. Jah Hollis, tack för dina goda råd och förklaringar.

    SvaraRadera
  14. Pialotta, jag vet att mina söner plockar fram både tråd och symaskin emellanåt, däremot är mannen i det här huset helt ointresserad och okunnig när det kommer till sånt som nål och tråd. Men han är duktig på annat.

    SvaraRadera
  15. Lisbeth, det måste ju alltid finnas undantag och du har haft turen.
    Jag tänkte också på Maria M när jag kom på att tofsat nog är ganska kvinnligt.

    SvaraRadera
  16. hugan, snart börjar jag tro att det bara är jag som har en karl som aldrig tittar åt symaskinen!

    SvaraRadera
  17. Beppan, det är det där med tid. Lite stressigt blir det om man ska hinna med en egen triss, titta på 150 andra och kommentera dom och sedan svara på eventuella kommentarer man fått. Men man lär sig nog mycket om bildskapande genom att studera vad andra har lagt ut. Bara man inte tappar bort sig själv.

    SvaraRadera
  18. ulla laiho, mitt syskrin kan mycket väl vara från 30-talet, men jag har inte hittat något årtal på det. Nålbrevet tror jag faktiskt att jag har gjort i syslöjden, kanske i andra klass.
    Situationsbilder kan visa mycket utan att vara tekniskt perfekta, absolut.

    SvaraRadera
  19. Pysselfarmor, jag skriver Maria M så slipper jag grubbla över stavningen.

    SvaraRadera
  20. kaxi, äntligen ett manligt undantag på tofsfronten!

    SvaraRadera
  21. poweredbyporridge, om inte annat så har det varit svårt att undvika Maria m:s tofsar genom resebyråreklamen hon har varit med på.

    SvaraRadera
  22. Janne, min mamma född -20 hade faktiskt träslöjd då hon gick i skolan, men då jag gick fanns det inte den valmöjligheten. Och min man har definitivt inte fått någon textilundervisning, han kör med nitapparat och silvertape om han är tvungen att laga något plagg själv. Alla har det inte lika bra som Lisbeth.

    Lennart Svan, ja, vad ska man räkna honom som?

    SvaraRadera
  23. Här var det ordning i syskrinet! Själv har jag länge haft planer på att ordna mitt. Jag fick ett efter min Farmor, som har kurbitz utanpå. Det är från 30-talet. Jag läser, vilar och stickar idag. Ren av veckan blir det fullt upp.
    Ha en skön helg, ifall jag inte hör av mig innan.
    kram

    SvaraRadera
  24. kajsastina, även mitt syskrin är dekorerat med kurbitz på utsidan. På insidan finns mormors namn inuti en kurbitzblomma. Har stött på liknande skrin hemma hos andra, men aldrig ett exakt likadant.

    SvaraRadera
  25. Gillar din Triss, särskilt kanske syskrinet, och kombinationen totalt ger en bra varmkänsla.

    SvaraRadera