En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 20 november 2011

Fototriss 158 - Inramad

Så var det återigen dags för en    och veckans tema är "Inramad".


I veckans triss ingår även en tävling med vinster från  Coolstuff - den andra av tre.



Min första bild är från Gamla Stan i Stockholm och togs då jag passerade vad som sas vara Sveriges äldsta fotoaffär. Nutidens moderna bildskapande inramad av det gamla husets fönsteröppning.

Det blev en vacker inramning av skogen, vattnet och solnedgången i fönstrets rutor.

Mina egenhändigt inramade foton från en opretentiös utställning i vår by.




48 kommentarer:

  1. Kreativ lösning på trissen! Och snabbt utlagt... Jag har knappt ens börjat fundera på hur - och om - jag ska kunna lösa detta tema...

    Kul att du fixat en fotobok! Mycket jobb och pillande - men bra blir det! Den där koden för att få gratisboken i tävlingen kom efter ett par dagar. Man får inte ha brådis... Dom frågar också "vill du verkligen vara med i tävlingen...." Filen lagras ju i det program du laddat ner på din dator, så den raderas inte.
    Min bok finns inte ens med i tävlingslistan ännu, fast den verkliga boken är på väg hem redan!

    SvaraRadera
  2. Kul med din egna utställning. Det ser fint ut!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder, gillade speciellt nummer två!

    SvaraRadera
  4. Hej

    Wow, en gammal fotobutik alltså? Jag kollade lite av nyfikenhet och fick veta att där legat Hasselblad och Granzells förut. Kul att du fotat...jag älskar sådan historia.

    SvaraRadera
  5. Flott fotat :-)

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  6. Vilken fin spegling i andra fotot.

    SvaraRadera
  7. Kul med utställningen och passande för temat. Är annat att se bilder utskrivet och inramat än på skärmen!

    SvaraRadera
  8. Fin triss, så vackert i inramat i fönstret och så spännande med egen fotoutställning. Fotobutiken vill man ju bara besöka någon gång:).

    SvaraRadera
  9. Fint trissat, härligt det med fotobutiken och att den finns kvar än idag.

    SvaraRadera
  10. Fin triss. Vilken vacker spegling det är i fönstret.

    Roligt med fotoutställningen.

    SvaraRadera
  11. Jag gillar den mittersta bilden jättemycket. Så mycket infångat i en liten ruta....

    SvaraRadera
  12. Här var det inramat till max. Kul att titta på den gamla fotoaffären. Så fina foton du hade på din utställning.

    SvaraRadera
  13. Spännande fönsterbilder. Kul också att återse din fina utställning. Jag var där i somras och såg dina bilder. Tog en massa bilder, bland annat på den häftiga ångbåten nere vid sjön.

    SvaraRadera
  14. Detta var en fin tolkning av temat.

    SvaraRadera
  15. Jättefina bilder, den i mitten gillar jag skarpt.

    SvaraRadera
  16. Snygg triss där jag allra bästa gillar den med det reflekterande fönstrat.

    SvaraRadera
  17. solklar tolkning!
    Inramade foton i mängder, bra trissat!

    SvaraRadera
  18. Påpassligt av dig att fota dengamla fotoaffärens fönster. Vad kul att ha haft en utställning.Tack för titten hos mig .Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  19. Gökboet, du är underbar hela du!

    SvaraRadera
  20. Kul, den där affären har jag missat, fast jag är född i stan, skall kollas upp vid tillfälle. Förstorade upp din sista och körde en minivennesage.
    Fina bilder

    SvaraRadera
  21. Jag gillar verkligen den första bilden, riktigt bra komponerad!

    SvaraRadera
  22. Kul med fotobutiken och din utställning! Fönster med spegling är alltid vackert!

    SvaraRadera
  23. Snygga inramningar! Apropå familjen Addams. Jag läste att serien var skriven som en satir mot den amerikanska familjen med sin fläckfria yta utåt och ofta med allehanda hemligheter bakom fasaden. Kul! Då ser man serien på ett nytt sätt.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  24. Fint tolkat. Bilden i mitten är ett riktigt konstverk. Det hade varit roligt att se din foto-utställning - bara lite långt härifrån.
    Ha en fin dag.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  25. Härlig kontrast i fönstret med kamerorna och fin historia bakom. Favoriten.

    Sv: Det var faktiskt inte meningen att lura nån till att resa. ;-D Jag hade dessa tre i minnet, som jag tyckte skulle passa.

    SvaraRadera
  26. Sv: Min kommentar var allvarligt menad. Så tråkigt att du inte tycker om att flyga. Jag älskar att resa och känner att när jag kliver ombord, så känns det nästan som att åka buss.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  27. Vacker spegling i fönstret - så vacker bild! Förstår att det är roligt att visa sina fotografier.....alltid litet pirrigt när de man känner ska titta på ens verk. Jag ställer alltid ut mina målade tavlor (akvarell, olja, akryl) i byn i Lappland. Jättepirrigt första gången...så förvånad jag blev när allt blev sålt!

    Säljer du dina bilder?

    SvaraRadera
  28. Fin triss - liker spesielt godt bildet i midten.

    SvaraRadera
  29. Pysselfarmor, jag svarar dig på din blogg.

    SvaraRadera
  30. Fint tolkat det med fönstret kan ju även passa in på ett tema som spegling

    SvaraRadera
  31. Nu blev jag riktigt nyfiken av mig ;-))
    Jag är uppvuxen i Västerbottens (länets)inland....Lappland är landskapet - orten ligger norr om Vilhelmina. Jag har gården kvar och vistas där hela sommarsemestern, alltid påsk och ofta jul/nyår - dock ej i år.....vars ä' du ifrån? ;-))

    Samma anda är i närmaste lilla ort där...sommaraktiviteter ordnar hembygdsföreningen där...invånarantalet är nog knappt 100 där. Så kul - du kanske finns i närheten där?

    SvaraRadera
  32. Jag ser ett ortsnamn när det gäller vädret....den vet jag var den ligger - är det den du menar? I så fall är det ju en "liten bit" mellan oss ;-))

    SvaraRadera
  33. Jag hjälpte mig själv genom att googla och fick fram att det är Norrlångträsk ;-))

    SvaraRadera
  34. Jätte fina bilder alla tre.
    //jonna d

    SvaraRadera
  35. Vilken härlig triss! Speglingen blev supersnygg!

    SvaraRadera
  36. Fina inramningar! Den andra är så fin och man ser så mycket vackert.

    SvaraRadera
  37. Jättefina bilder, bra tolkningar av temat tycker jag.

    SvaraRadera
  38. Bild två med skogens spegling i fönstret blir min favorit i din triss;-)))

    SvaraRadera
  39. Men så charmigt med en så gammal fotoaffär, fast det är bild två jag fastnar för mest i din fina triss :)

    SvaraRadera
  40. Triss som väcker nyfikenhet, fint.

    SvaraRadera
  41. Tack för din kommentar på mitt Fototriss och förlåt för det sena svaret!
    Jag har legat magsjuk i helgen och nåt vidrigare än just magsjuka finns väl inte? Jo det är klart att det finns, man vet ju att det går över, men ändå!
    Härligt bidrag!

    SvaraRadera
  42. Fina och fantasifulla inramningar alla tre.

    SvaraRadera
  43. Du ramar in temat snyggt. En fin triss. :-)
    Som stockholmare hade jag ingen aning om att fotoaffären på Västerlånggatan ska vara Stockholms äldsta. Man lär sig nya saker hela tiden. ;-)
    Fönsterspeglingen blev vacker, väljer det fotot.
    Kul med dina inramade foton. Smart lösning med skivan. Vad tyckte besökarna?

    SvaraRadera
  44. Jättefin triss! Gillar särskilt bilden i mitten med den vackra speglingen i fönstret. Tack för din kommentar på min triss!

    SvaraRadera
  45. Härliga inramningar av spridda slag. Första bilden är fin men den sista lite mer spännande. Och vändskivan är från en smalspårig gammal järnväg som byn lockar många turister med.

    SvaraRadera