En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 22 november 2011

Julförberedelser - men var är snön?

Jag vet många som väntar på att snön ska komma. Skoterlederna ligger där bara täckta med rimfrost, som det var i helgen då kortet togs. Nu kan man på vissa ställen se ett knappt centimetertjockt snötäcke på öppna marker.

Vissa nätter har vi haft lite kallare men just bara så att det bildats en vacker iskrage runt grästuvan som växer i skogsbäcken. Det är inte tal om att rinnande vatten är på väg att frysa till.

Prydnadsapeln är inte så prydlig längre, men en och annan fågel kan nog få sig en skrovmål där. Fågelbordet har äntligen kommit upp och vi har besök av talgoxar, blåmesar, talltitor, domherrar, pilfinkar och säkert fler arter ändå. Hackspetten brukar dyka upp ganska fort men jag har inte sett till den ännu. Nisse, katten nere i byn, har lämnat spår i den tunna snön nedanför fåglarnas matbord, men han brukar inte ha så mycket för att smyga på flygfäna här. Det är öppet och han upptäcks fort.

Cilla sitter vid sitt utsiktsfönster och ger hals så fort hon ser något på vägen utanför. Ibland ger hon hals utan att hon ser något. Jag tror att det är ett sätt att få uppmärksamhet på för då kommer matte dit och frågar vad hon skäller på. Helen hon skäller för att Cilla skäller, hon vet inte vad det är men tycker att det är bäst att hjälpa till, så ibland blir det ett herrans oväsen för båda damerna har kraftiga röster.

Så har advents- och julgranar hämtats från skogen. Vi har varit ute på våra egna marker och markerat vilka granar som kunde komma ifråga. Det ska vara en gran som ska stå på tomten och kläs och tändas till första advent, sen ska sonen och dottern i Skelet ha varsin och så brukar vi ge en till Skellefteå AIK:s målvakt Hadelöv. Att vi gör det beror på att familjen Hadelöv är bekanta till sonen i stan och så vill maken visa sin uppskattning för duktigt målvaktsspel.

Virkningen av överkastet är nu avslutat och jag håller på att sy ihop lapparna. Har sytt tre av tolv remsor så här långt. Sen är det kantningen som ska till och jag väntar fortfarande på tips på hur det ska se ut.

Det har varit mycket foto på sistone, både fototriss och ordlös onsdag, förutom fotoboken då. Det är roligt men tar en massa tid. Det är inte inläggen som tar tid egentligen utan att kolla och kommentera alla de andras bilder. Fototrissen den här veckan har fått 135 inlägg så här långt och ordlös onsdag är inte mycket sämre dom. Det är inte gjort på en kvart precis att gå igenom alla dom och kommentera. Jag får se hur jag gör framöver.

Nu är det dags att ta ut vovvarna på den sista kissrundan och sen hoppas jag att jag ska komma mig i säng i någorlunda tid denna kväll.



17 kommentarer:

  1. Rätt var det är så har vi snön här och kylan, till mångas glädje.

    SvaraRadera
  2. Ja var är snön?? Såg ut som det skulle komma nån flinga eller hemska öde-regn på fredag..

    hihi vad jag känner igen elsan i rara Cilla & Helen! Ibland undrar jag också vad i fridens namn som står på? Oftast intet.
    Helen som har kommit hem, har inte hört något om henne, hur går det med allt??

    SvaraRadera
  3. Alltid lika trevlig läsning och vackra kort här inne hos dig! Jättehärligt att titta in här!

    SvaraRadera
  4. Snö har vi faktiskt kvar här norröver, ett par centimeter - än så länge... SMHI hotar med blidväder igen. T o m jag kan tycka att det är trevligt med det vita täcket som lyser upp i novembermörkret.

    Härligt med de bevingade gästerna! Här håller dom på att äta oss ur huset! Hackspett på besök här också! Hungriga - och rätt kaxiga. Fast inte så modiga som dina små vänner...

    Härligt med de fyrfota töserna. känner igen det där voffandet - förebyggande i många fall.

    Nu har jag fixat min andra fotobok på kort tid. De här gången till en arbetskamrat som går i pension. Foton på alla 28 i personalen och några guldkorn från våra år tillsammans. Och så minnen eller kloka ord att få med på vägen.
    Är rätt mätt på redigering nu!

    Fick min Norska fotobok med posten idag. Den blev riktigt bra. Snabb leverans. Nu stundar ju röstning i tävlingsdelen. Jag retar mig på att vinsten ska handla om röstfiske hos vänner på facebook och annorstädes. Så knäppt. Jag vägrar värva röster på det ena eller andra sättet. Nåväl - vinsten har jag redan fått i form av boken :-)

    SvaraRadera
  5. LissenTo, det är en konstig vinter så här långt. Det ska visst bli blidväder igen och då tinar grusvägarna upp och hundar och bilar blir genomskitiga. I skogen går det ju alltid bra att gå. Men det är bara att finna sig.

    SvaraRadera
  6. hugan, med hundarna går det bar bra, dom fann varandra fort igen och Helen verkar inte sakna sina vlapar. Det gör sällan tikarna, dom blir bara glada över att slippa de hungriga bestarna. Nu är Helen inte foderhund längre utan har gått över helt i min ägo. Däremot kommer jag att ha kontakt med Petra, uppfödaren, som kämpar för att få rasen godkänd.

    SvaraRadera
  7. Gökboet, och du är alltid lika välkommen!

    SvaraRadera
  8. Beppan, det måste vara en toppenpresent att få som avskedgåva av sina arbetskamrater!
    jag tycker också att det är tråkigt att det är röstfiske som avgör men om man sig i leken ger... Jag har inte någon FB med hundratals vänner som kan rösta på mig, så jag anser nog att loppet är kört vad gäller vinst, men någonting nytt har jag provat på och en fotobok får jag gratis, det är inte fy skam. Jag har i alla fall röstat på dig kan jag tala om. Och det är inte bara för att du är en bloggkompis. Han med bilder från Gamla Stan var inte så dum, men jag tyckte att bilderna såg så behandlade ut så det sänkte mitt betyg. Nog för att huset där har färg, men inte så mycket som han hade på sina bilder. Och så var det något konstigt med kontrasten. Nix, han fick inte min röst.

    SvaraRadera
  9. Vi har visst rätt lika tankar och funderingar... :-)

    SvaraRadera
  10. Den ser inte ut att komma den närmaste tiden i alla fall! Åtminstone inte här...

    Vackra bilder igen!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  11. Återigen säger jag som jag säger till alla som har ett dilemma med bloggen. Det ska kännas kul att skriva sin egen och även att läsa andras. Ser att du fortfarande kommenterar de som kommenterat hos dig. Bara det tar ju väldans med tid. Kanske du ska sätta dig ner och fundera över prioriteringen. Man vill mycket men det är inte alltid tiden räcker till
    Vad känns bäst för dig. Välj det alternativet
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Pennelina, nej för i dag är det plusgrader och snön, den lilla som finns, har nog töat bort innan morgondagen. Tyvärr.

    SvaraRadera
  13. Lisbeth, jag kommer helt klart att prioritera mitt bloggande före fotosidorna. På bloggen känner jag att jag får kontakt med personer och några har jag haft sen den dagen för snart två år sen då jag startade min blogg. Där vill jag ha en levande kommunikation och svarar därför på alla kommentarer.

    Det har varit roligt med fototriss och Ordlös Onsdag, men jag tror att det får vara för min del. Kanske att jag går in där någon gång emellanåt, men det är alldeles för tidsödande. Dessutom är alla så snälla och säger att man har fina bilder, det blir inte någon kritik eller tips på hur bilderna skulle kunnat bli bättre, och det är väl det man lär sig något på.

    Det kanske är lättare att få lite mera konstruktiv kritik om man skickar in en bild då och då till fotoklubben, om man har en sån.

    Så resonerar och tänker jag när det gäller mitt bloggande.
    Ha en jättebra onsdag!

    SvaraRadera
  14. Jeg syns det er deilig at det ikke ligger en halv meter med snø nå ;) Litt frost-rim holder for meg, og det dukker vel opp her..

    SvaraRadera
  15. Ege, det ser ut som om till och med rimfrosten försvinner med plussgraderna. Ja det är bara att gilla läget.

    SvaraRadera
  16. Vilka fina bilder! Som vanligt! Jag längtar vansinnigt mycket efter snö och kallt. Faktiskt. Med snö blir det ljusare och det här novembermörka skulle kännas trevligare!
    Jag har länkat till dig, i tisdags. Lite tålamodsmuskelträningstips skrev jag om då!!!! ;)

    SvaraRadera
  17. Ja, var är snön? I mitt promenadgäng är alla utom jag glada över att den lyser med sin frånvaro. Jag vill åka skidor men här är det varmt och blåsigt och ofattbart att det är 1:a advent på söndag.

    SvaraRadera