En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 16 november 2011

När man saknar ord

I söndags då jag var barnvakt till barbarnen i Skellefteå passade jag på att fotografera en mycket vacker skål som finns i deras hem. Skålen är tillverkad av Malte Segerstedt och inköpt av sonen och sonhustrun direkt av tillverkaren efter det att han och hans fru Inger lagt ner sin keramiktillverkning.

I dag har vi fått besked på Ingers blogg att Malte har gått bort.

Mina och Kalles tankar går till Inger och sönerna.



15 kommentarer:

  1. En mycket vacker skål!
    Visst känner man alltid med de anhöriga som lämnats kvar...

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag såg det... svårt att fatta...

    vacker skål.

    kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Ohhh du hade ett förkläde som det här som du erbjöd dig att rita av. http://frktjatlund.files.wordpress.com/2011/02/apron.jpg?w=166&h=300

    Jag skulle så gärna vilja ha ett. Min mamma hade ett svart med gula rosor på när jag var liten. Nu är både mamma och förklädet borta.

    Jag tror inte jag får till ett bra mönster själv. Vill du hjälpa mig??

    SvaraRadera
  4. Miss WW, nu blev jag något brydd, men jag kollade på frk Tjatlunds sida och vet nu vad du menade. Hur du nu hittade igen det, men jag vet inte hur du har tänkt att det ska levereras. Hör av dig igen.

    SvaraRadera
  5. Vakker skål.

    Ha en godt minne

    SvaraRadera
  6. Hejsan

    Tuff skål den där.....gillar sådana saker.

    SvaraRadera
  7. Tänk ändå att lämna så vackra, beständiga spår efter sig! Jag brukar fundera över ibland om jag kommer att lämna efter mig något av värde till kommande generationer och då menar jag inte några miljonarv. Det tål att tänka på!
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  8. Mormor, roligt att få en ny besökare, och visst är skålen vacker, en av de många vackra saker Malte och Inger tillverkade under sin tid som keramiker.

    SvaraRadera
  9. Skånegrabben, och extra roligt är det när man känner den som gjort den.

    SvaraRadera
  10. Kerstin/Ölandsvindar, nej det blir nog inte så många spår jag lämnar, något handarbete eller liknande, förutom barnen jag fött och fostrat. Jag brukar säga att efter tre generationer så är man nog bara ett namn.

    SvaraRadera
  11. Gökboet, ibland kommer döden så ofattbart nära.

    SvaraRadera
  12. Pennelina, livet är inte rättvist och kommer aldrig att bli det.

    Jag vet att Inger lagt ut bilder på sin blogg av saker som Malte gjort. Jag hoppas att hon en dag i framtiden lägger ut flera.

    SvaraRadera
  13. Jag hade fel, det var på Maltes blogg dom fanns, krukorna: http://northlongswamp.blogg.se/2009/march/ny-gammalt.html#comment

    SvaraRadera
  14. Sorgligt och vemodigt, man vill ju ha alla kvar,alltid.

    SvaraRadera
  15. epsilon, så kan man känna det.

    SvaraRadera