En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 24 november 2011

Spolad

Hur många är omöjligt att veta, men den här toaletten har varit med om åtskilliga spolningar.

Härom veckan upptäckte jag att den läckte vatten, inte ut på golvet utan inne i toalettskålen. Jag förstod att det hade med gummipackningen att göra och påpekade felet för mannen i stugan.
Nu vet jag av erfarenhet att leveranstiden på tjänster av det här slaget kan vara lång, så i dag tog jag själv itu med det och prövade på mina talanger som rörmokare. Att skruva upp och plocka bort pinaler brukar sällan vara svårt och det var det inte den här gången heller.

Jag kan tala om att det inte var en vacker syn där inne i vattenbehållaren, den har nog inte rengjorts under de senaste femton åren, så det var hög tid. När jag var klar var den kanske inte skinande ren men näst intill. Hopmonteringen gick också utan problem, jag fick inte över en endaste sak. Och, hör och häpna, toaletten läckte inte längre!

Tyvärr varade det inte så länge, så det blir nog till att skaffa en ny sån där gymmituta, hur man nu monterar fast den.

För övrigt så har jag i dag bytt gardinerna i köket och kammarn. Det är bara där jag byter gardiner och då bara så här till advent och nästa gång vid påsktid eller så. Nu kanske ni tror att jag har satt upp några juvligt, juligt röda julgardiner, åtminstone i köket, men icke sa nicke. Dom är bara något mörkare i färgen än de ljusblå som sitter där sommartid. Någon större gardinbytartalang är jag således inte. Dessvärre börjar vintergardinerna att se lite blekta ut, så till nästa år får jag nog göra en kraftansträngning och ta mig till lämplig affär. Fast det sa jag visst i fjol också. 

Vi hade planer på att sätta upp adventsgranen i dag, men det har blåst halv storm så nu väntar vi nog tills vinden lagt sig, annars kanske det går som för grannen som tjuvstartat, den blåser omkull.

18 kommentarer:

  1. Va.... herre guuuud, ska man göra rent inne i vattenbehållaren??!!
    Du har många strängar på din lyra, det har jag sagt många gånger, men "rörkrökare"... shit va företagsam du är!
    Mannen i stugan tar nog hand om den andra delen av arbetet med den där gummitutan. Nu när du har gjort grovjobbet, eller hur ;D

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hurra vad duktig du är! Synd att det inte blev en längre glädje..
    Imorron blir det adventsstök här i stugan minsann!

    SvaraRadera
  3. Inte kul när toan trasslar.

    Brukar ha en sån där blå sak i, och då måste man öppna upp och då ser man om det är dags att göra rent i behållaren. På en plats fick vi fin gulblandad sant i den som man var tvungen att rensa ur med jämna mellanrum.

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Vilka dolda talanger. Att vara rörmokare hör inte till det lättaste. Vad härligt att läsa att julhysterin inte riktigt nått till din by. Jag är så där mellan när det gäller gardinbyte. Byter jag är det för att jag sett ett par som är finare. Hyllan i skåpet där dom ligger börjar bli full. Dags snart är det dags att boka ett loppisbord.
    Tack för rådet ang blommorna. Suger i mig det råd jag får och ska ta tag i blombeståndet efter nyår
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag köpte gardiner på rea i går och idag ska jag prova var jag ska sätta dem. Jag har två alternativ. Fast några riktiga julgardiner har jag inte.Hellre neutrala gardiner och jul ändå på fönsterbrädena med blommor och ljusstakar. De flesta av mina fröautomater och annat kommer nog från Lantmännen/Granngården. Jag har lite "pippi" på att köpa snygga när jag ser några.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  6. Den är nog gängad på en tunn stång. Brukar inte vara så svårt. Lycka till i VVS-branschen :D

    SvaraRadera
  7. En bra karl (kvinna) reder sig själv! Men hallå, ska man göra rent inuti??
    Tack för ditt svar förresten!

    SvaraRadera
  8. Ny karriär - bland många andra. Tänk att vi har möjlighet att lära oss nya saker hela livet! Vilken gåva... :-)

    Gardiner ja - ett kapitel för sig. Borde göra ngt åt sommargardinerna som hänger uppe hos mig ännu. Förtränger så gott det går att det faktiskt är vinter, men nu är det nog dags. Får bli ett ryck ikväll. Fixa adventsljusstakar och lite nygammalt i gardinväg. Bort med dom skiraste spetsvarianterna i alla fall. Kanske jag får liiite julstämning då.

    SvaraRadera
  9. Hahaha - "leveranstiden på tjänster kan vara lång"
    det känner jag igen.

    SvaraRadera
  10. Gökboet, man kan ju alltid hoppas!

    SvaraRadera
  11. hugan, jag har hämtat in ljusstakar och stjärnor och julgransbelysningen strejkar som vanligt. Den här gången ger vi nog upp och köper in en ny.

    SvaraRadera
  12. Pennelina, förr i tiden var det vanligt att också vi fick rensa med jämna mellanrum. Det är inte särskilt krånglig, egentligen.

    SvaraRadera
  13. Lisbeth, provade på elektrikeryrket i dag men fick ge upp. Dags att införskaffa en ny belysning till utegranen.

    SvaraRadera
  14. Kerstin/Ölandsvindar, jag har samma åsikt om det här med gardiner.
    Jaha det är till Granngården man ska bege sig för att få tag i dom där fina mathållarna, tack för tipset.

    SvaraRadera
  15. Gubben, jaså inte svårare än så. Då gäller det bara att få tag på själva gummitutan. Ska kanske börja med Cleas Ohlsson-katalogen.

    SvaraRadera
  16. Malin, det beror lite på vatnet man har. Vi har ju haft väldigt grumligt några gånger efter vattenavbrott och det är då det kan behövas lite rengöring. Man brukar ju märka när vattnet börjar läcka.

    SvaraRadera
  17. Beppan, om inte annat så kanddet ju kännas skönt att få lite fräschare gardiner runt fönstren.

    När jag sätter fram adventsljusstakarna så tänker jag på hur skönt det känns den dagen man plockar bort dom. Lite knäppt, faktiskt.

    SvaraRadera
  18. epsilon, svägerskan här i byn föreslog en gång att hon och grannfrun skulle be den andres man om hjälp men saker som behövdes göras, för då blev det gjort i en gång.

    SvaraRadera