En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 7 december 2011

Aurora

Aurora är i romersk mytologi morgonrodnadens gudinna. Hon färdas i en två- eller fyrspänd vagn framför solen på dess himmelsbana. I grekisk mytologi har hon namnet Eos.
Aurora öppnar varje morgon österns portar med sina rosenfingrar så att solens vagn kan komma fram. Hon har en ansenlig barnaskara av bland annat vindar och stjärnor och är inblandad i ett antal kärlekshistorier med olika motparter.

Texten är lånad från Wikipedia och jag ville lägga in den tillsammans med bilderna från gårdagens vackra soluppgång.
I öster och söder rodnar himlen klädsamt och ljuset sprider sig sakta över vår by. Och har man sett, det har kommit lite snö. Inte mycket, ett par centimeter kanske, men tillräckligt för att allt ska bli mycket ljusare. Rimfrosten på träd och buskar gör att det blir nästan obegripligt vackert, som ett sagolandskap.
Mot väster och norr är det fortfarande lite mörkt på himlen, men med blåa och lilarosa skiftningar är det inte mindre vackert.

På väg mot Byske och vattengympan lite senare på förmiddagen sitter vi tre tanter och ojar oss över hur vackert det är där vi färdas fram.



Nu till något helt annat. Under några veckor har jag provat att vara med på ett par fotobloggar, Fototrissen och Ordlös onsdag. Det har varit roligt och intressant, men oerhört tidskrävande. Det som tar tid är inte fotograferandet, planeringen runt ikring det och själva inlägget, det som tar hur mycket tid som helst är att sedan hälsa på alla andra och titta på deras fotoförslag och därefter skriva en vänlig och (ibland) saklig kommentar. Jag vill ju gärna att andra ska gå in på min sida och kommentera mina bilder och då måste jag ju själv göra detsamma. Att studera kanske upp till 170 inlägg på Fototrissen och sedan försöka skriva en personlig hälsning... Ja som ni förstår för man inte det på en eftermiddag precis. Lägg därtill 50 - 100 inlägg på Ordlös onsdag...

Man kan faktiskt inte tillbringa all sin tid framför datorn och, framför allt, man försummar sina "vanliga" bloggvänner å det gruvligaste. Därför får det nu vara bra med med att delta på dessa sidor för min del, och för säkerhets skull tar jag bort dom från min blogglista. Punkt och slut.

Under min och hundarnas kvällsrunda i går , var det ett väldigt bullrande uppe från de  högre sfärerna. Ett tag funderade jag på om dom lagt om tomteflygen så att dom gick på kvällarna i stället för dagtid, men snart insåg jag att det var luftstrider på gång.

Jag kunde följa de snabba stridsplanens färder kors och tvärs på den mörka himlen. Om man studerade stjärnorna en stund såg man att det fanns några som lyste och blinkade klarare än andra, alltså flygplanen. Ljuset från ett av planen ändrade plötsligt karaktär och det gnistrade från olika platser i dess närhet. Aha, tänkte jag, nu blev det nog beskjutet, och så kanske det var, för alldeles efteråt blossade en stor orange stjärna upp på den plats där jag senast sett planet och straxt en till i ungefär samma område. Sen blev det tyst.

Ja, det är sånt man kan uppleva under en kvarts hundpromenad i vår stillsamma by.



24 kommentarer:

  1. Först främst Tack för att vi får se dina vackra bilder. När jag läste om hundpromenaden tänkte jag först på en flygövning från de nordliga flygbataljonerna. efter att ha läst en gång till blev jag fundersam. Hade jag missuppfattat det hela. fick som för mig att du suttit och spelat tv spel
    Kram till dig

    SvaraRadera
  2. Lisbeth, tv-spel är något som är mig helt främmande. Det hrä hände verkligen under min korta hundpromenad, den sista för dagen, kanske vid halv tio.
    Det är inte ovanligt att dom har flygövningar här över oss, vi har haft ett militärt flygfält i Fällfors 14 km bort, numera nerlagt, men luftrummet ovanför oss ingår fortfarande i militärens övningsområde.

    SvaraRadera
  3. Jag gav upp av samma grund. Nu tror jag inte att alla är lika noga med att kommentera eller ens besöka de andra deltagarna, men det hjälpte inte mitt samvete ;-)

    Tycker om dina bilder i alla fall, även om du inte är med i utmaningar.

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Pennelina, tack för din snälla kommentar.
    Om jag känner mig själv rätt så kommer jag att helt ledsna på att fota om jag fortsätter att delta i den där typen fotobloggar, och sen leder den mig inte framåt i mitt fotograferande, för det blir ingen konstruktiv kritik, bara en massa snälla kommentarer.

    SvaraRadera
  5. Jag hörde ochså dom där på kvälen, just nu hörde jag det ochså så dom har nog övningar i mörkret.

    SvaraRadera
  6. Så fantastiskt vackra bilder!!! Man får knottror på huden, och den passande texten gör att bilderna blir ännu vackrare. Tänk vilken prakt vår natur kan visa sig i, oavsett årstid och väder. Du borde slå dig på att bli vykorts fotograf!

    SvaraRadera
  7. Stickmamman, jag hörde dom också, men just nu är det tyst.

    SvaraRadera
  8. Birgitta, med dagens kameror kan vem som helst bli vykortsfotograf, det bjuder naturen på. Skillnaden är kanske att vi med hundar är ute vid olika tider på dagen och hinner se de olika skiftningarna. Dessutom kanske hundägare är lite mer naturintresserade än medelsvensson. Det gäller bara att ha kameran med sig.

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker beskrivning av Aurora . morgonrodnadens gudinna. Jag hoppas du fortsätter att lägga in dina vackra bilder, som denna vackra gryningsbild från din bygd. Jag lyssnar på programmet Aurora på morgnarna i P2. Min virus pågår ännu, men förhoppningsvis kan jag gå ut i morgon. Skönt att ha det avklarat till jul.
    Ha en bra afton!
    kram

    SvaraRadera
  10. kajsastina, visst sätter en sån där bekrivning fantasin i rörelse. Man kan förstå hur dessa sägner kom till.
    Naturligtvis kommer jag att fortsätta lägga ut bilder på min blogg. Jag är en fotograferande bloggare, inte en bloggande fotograf.

    Då hoppas jag att du är pigg i morgon så att du kommer dig ut en sväng, och sen håller dig frisk i första hand året ut, helst hela nästa år också.

    SvaraRadera
  11. Åh vilken sprakande himmel du hade! Tänkte först att du varit uppe i ottan - men kom sedan på att det inte är särskilt tidigt. Aurora - med barnaskaran... Vackert!

    Sol - vad ä det skulle jag jag kunna säga... Har inte sett den på väldigt länge. Bara skymtat långt borta i fjärran bakom molntussarna... Läste just att solen går upp vid 10:10 och ner 12:50 här där jag är just nu. Inte mycket till dag. men snart vänder det :-)

    Ser att du varit otroligt flitig på att kommentera i fototrissen. Förstår att det tagit tid. Jag är inte riktigt så flitig. Deltar ibland när inspiration finns. Kommenterar när andan faller på. Visst - håller med om att det inte är ngn konstruktiv kritik det handlar om. Söker man det får det bli ett annat forum....

    Just nu går nästan all energi för min del åt för att göra slutuppgiften i fotokursen. Eller snarare pluralis: uppgifterna - det är en tenta också. Det gäller att ta vara på "dagsljuset" om man ska hinna få några bilder - åtminstone utomhus.

    SvaraRadera
  12. Hej Cici
    Det är mycket intressant att få följa dina fina bilder.
    Nisse

    SvaraRadera
  13. Oj, jag som tyckte vår soluppgång var vackr i morse, SÅ fin den är hos er! Konstigt att ni inte har mer snö än oss förresten, med tanke på att ni bor "lite" längre norr ut...

    Men vadå, var det strider på riktigt? Ja, alltså låtsasstrider menar jag. Var det fullt med plan som övade strid? Läskigt i så fall... Här händer aldrig något på våra promenader.

    SvaraRadera
  14. Beppan, vi har inte mycket mera sol vi och i dag har vi inte sett till den alls.

    Jag gick in för att kommentera ALLA bidragen på senaste trissen, dels för att se hur mycket tid det tar, hur många svarskommentarer man får och hur jag själv reagerar på att titta på så många bilder och vad jag får ut av det. Man kan väl säga att det var ungefär en tredjedel svar jag fick, alla snälla och vänliga, artiga, några entusiastiska. Så, nu har jag provat det och nu får det nog ligga i malpåser ett bra tag framöver.

    Däremot har jag lagt in ett par bilder på Clickit.se efter lite tråcklande och med fotonummret som rubrik i stället för texten jag hade tänkt mig. Verkar vara ett lugnare tempo där så jag provar och ser om det är något som passar mig. Risken är kanske att alla är lika artiga och snälla där i sina omdömen.

    Lycka till med dina kursuppgifter! Du får gärna berätta sedan vad kursen har gått ut på och vad den gett dig.

    SvaraRadera
  15. Pensionär Nisse, det är roligt att du tycker det. Jag är glad att fortfarande ha dig som följare på min blogg.

    SvaraRadera
  16. Malin, snötäcket är verkligen av det minimala slaget, men det lilla som finns har i alla fall gjort vår tillvaro lite ljusare.

    Sommartid kan man se hur planen flyger ut och in bland molnen och attackerar varandra, vintertid har jag fått för mig att det inte är lika ofta, men dom måste väl öva mörkerflygning också, för fienden kommer väl inte vbara i dagsljus. Dom är dock inte så många igång samtidigt utan kanske två eller fyra. Dt räcker så som dom bullrar på. Det har hänt att jag nästan tappat ratten i rena förskräckelsen när ett lågflygande plan korsat vägen framför mig, straxt ovanför trädtopparna. I alla fall känns det som om dom är så lågt, för att inte tala om ljudet som kommer efteråt.

    SvaraRadera
  17. Jösses! Förstår att inte ens en pensionär hinner med så mycket kommenterande!
    Vackra bilder var det i alla fall!

    Har också upplevt plan som plötsligt dånat över biltaket! Sablar så arg jag blivit!! Tycker inte att de har över allmäna vägar att göra, eller att skattepengar ska gå till småpojkars lekande i flygplan.
    Nåja ska inte gå in i någon skattedebatt!

    SvaraRadera
  18. Vilken dramatisk hundrunda ni fick! Aurora, betydligt vackrare namn på gudinnan än Eos. Det senare är dock mer frekvent i korsordssammanhang så nu tänker jag Eos i gryningen i stället. Knasigt och knäppt.
    Fotobloggar tar tid. Det vet jag av näst intill egen erfarenhet. Min rumsgranne (maken) sitter fast i en internationell variant och ska dessutom rådbråka engelskan för att för att kommentera. Översättningsprogrammet är ju inte alltid så rättvisande och långt ifrån subtila så där sitter han och sitter och sitter.....

    SvaraRadera
  19. hugan, en av mina hundar, en schäfertik jag hade för länge sen, fick syn på ett plan som flög på låg höjd över en väg vi gick på, en väg som gick i uppförsbacke. Hon kutade iväg för att försöka få tag i vad det nu var, och blev jättesnopen då det bara försvann. Däremot verkar inte hundar bry sig om det hemska oljudet.

    SvaraRadera
  20. Ingabritt, jag har fått mina kommentarer här hemma, av en man som inte kan just något om datorer och inte är villig att lära sig särskilt mycket heller.
    Men jag kan förstå att det kan vara irriterande om man blir sittande för långa stunder, och för ofta.

    SvaraRadera
  21. Otroligt vackra bilder. Så härligt att det kommit lite snö. Men luftstrider - trodde att flygförsvaret var alldeles avlövat.

    SvaraRadera
  22. Synd att du överger fototrissen. Du var ju en av mina få "vänner" :) Jag har min blogg till fototriss enbart och av just tidsskäl så låter jag det stanna där. Hade en vanlig blogg förr men den kvävde mig till slut. Men genom den lärde jag känna Inger som jag såg förlorat sin Malte. Du får hälsa henne från mig (Veronica). Lustigt att ni bor i samma by. För övrigt lägger jag alla mina bilder på FB där jag har kontakt med släktingar. De ger min kusin i New York hemlängtan.
    Härliga bilder du har här med rodnande himmel. Jag tror att det röda är luftföroreningar.

    SvaraRadera
  23. epsilon, i kväll har vi snöoväder, så det blir till att skotta i morgon bitti, mycket.

    Helt black verkar dom inte inom flygförsvaret. Vi ligger väl så där lagom nära Lule, så inte bensinkostnaderna blir för betungande.

    SvaraRadera
  24. Kaxi, jag föjer gärna dina trissar i fortsättningen och kommenterar dina bilder.
    Jag har inte träffat Inger ännu, men jag ska framföra hälsningen. Det var Inger som fick mig att börja blogga för ett par år sedan.

    SvaraRadera