En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 15 december 2011

Flottig bloggare

Här sitter jag framför datorn när jag egentligen borde gå runt i stugan med dammsugaren i högsta hugg, handskura badrumsmattan och städa ur köksskåpen. Dessutom har jag julkort som väntar på att skrivas färdigt och stoppas ner i adresserade kuvert.

I går fick jag i alla fall lite bakat, och mer än så lär det nog inte bli. Lussebullar, anisgrisar, nötkakor och struvor. Nu är det så där lagom flottigt i fläkt och på köksluckorna så det är nog bäst att jag sätter igång.

Atchii! Host, host!

Ha en bra dag!




 

21 kommentarer:

  1. - Prozac! Eller Prosit menar jag förstås. En fortsatt bra dag önskar jag dej också.

    SvaraRadera
  2. Det är det som är nackdelen med att baka. Det blir en del att ta rätt på efteråt. Helst skulle man bara få lämna allt och sätta sig i soffan och provsmaka.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi har en deal här hemma. Lilla Syster bakar och jag diskar efteråt. Bra deal tycker jag!
    Så fint det är med snö hos er! Här regnar det och blåser. Urtrist. Längtar efter snö!
    Hoppas förkylningen släpper snart!

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut det där :-D

    Hoppas det inte blir någon långvarig förkylning... det vore inte kul!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  5. Du är flitig du - här har inte ens funderats på bak.

    Kikade på Tina igår på TV. Så´n energi skulle man ha! Får väl inhandla lite ingredienser och fixa nå´t i alla fall. Annars finns det ju dom som lever på att baka.....

    SvaraRadera
  6. Det ser så fint ut - ditt julbak.Lagom mycket.
    Fina struvor, det har jag aldrig dristat mig till att göra fast jag ärvde ett järn efter min svärmor.

    SvaraRadera
  7. Har ett struvjärn men har aldrig provat göra dom,dom är goda att knapra på.Dom ska jag prova senare det räcker det jag har bakat.Vi försöker att inte fika så mycket.Det är bra att ha när det kommer nån.

    SvaraRadera
  8. Struvern å pitepajka. He se gott ut!

    SvaraRadera
  9. Det var till att vara flitig! Vad gott det ser ut!
    Är snart klar med klappar och bak, nu sitter jag och gruvar mej för att ta tag i matinköpen/städningen. ;-)
    Hoppas du är piggare nu!

    SvaraRadera
  10. Lisbeth, jag tycker det gäller efter varenda gång jag lagat maten och ätit, då är det i regel ett kaos vid köksbänkarna och jag är trött och less. så småningom tar jag i alla fall itu med det också innan dan är slut. Karl´n i det här hushållet är inte så huslig av sig, om jag så säger.

    SvaraRadera
  11. Cina, det där låter som en bra deal. Dessvärre har vi varken små eller stora systrar kvar här i huset och maken kan vi glömma direkt.

    För tillfället har vi ett helt underbart sparkföre, men det är svårare att komma sig ut i skogen. För mycket snö och inga skoterspår att gå i ännu. Men det kommer. Snön gör verkligen mycket för ljuset i dessa så mörka dagar.

    SvaraRadera
  12. Pennelina, jag hoppas att det ska smaka bra. för tillfället ligger det mesta i frysen. Vi fikar inte så mycket egentligen.
    Förkylningen har nog nått sin kulmen och är sakta på tillbakagång.

    SvaraRadera
  13. Beppan, jag behöver ju inte lägga tid på "riktigt" arbete, och det är långt till affärerna, så det kan vara bra att ha lite fikabröd i frysen. Ofta hittar jag både lussebullar och grisar långt inpå våren, så det säger en del om våra fikavanor.

    SvaraRadera
  14. epsilon, ska man göra något enkelt så är det nog att baka struvor. Man ska bara se till att ha smeten i en liten skål med låga kanter och att inte doppa ner järnet i smeten så att det fastnar på ovansidan, för då blir det svårt att få loss dom.

    SvaraRadera
  15. stickmamman, det är samma här, det är mest för att ha om det kommer någon. Och struvor är busenkla att göra. Något jag funderar på att skaffa mig är ett rånjärn. Men det har jag tänkt i flera år nu.

    SvaraRadera
  16. Ingabrit-After work, du är den andra som kallar grisarna för pitepajka. Hur har det namnet uppstått?

    SvaraRadera
  17. hugan, jagvar till Byske och handlade i dag, hade hittat igen orken där ett tag. Nu har jag kyl och frys full med mat men börsen är magrare än vilken skinka som helst.

    SvaraRadera
  18. Ja, Cici, säg det, eller hellre, det är nog litet ekivokt att nedteckna. Du får ta dig en funderare.

    SvaraRadera
  19. Har du vägarna förbi när förkylningen gjort sitt kommer jag inte att protestera om du rustar med ett liknande bak i mitt kök! Städar efter dig gör jag i så fall gärna, för just nu får jag inte så mycket som en plåt havreflarn ur fingrarna själv :o/

    Krya på dig, om du inte redan hunnit tillfriskna under dagarna som gått!

    SvaraRadera
  20. Ingabritt, då var det nog som jag misstänkte ändå, fast jag inte ville skriva det.

    SvaraRadera