En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 3 december 2011

Fototriss - "Rött"

Veckans triss har som tema "Rött". Det första jag då tänker på är alla röda hus som finns i vår by Norrlångträsk. Denna bild tog jag en novemberdag då den låga  vintersolen tittade fram ett ögonblick och lyste upp husfasaderna som speglade sig i Sörträsket.


Den här årstiden har vi många spektakulära soluppgångar och lika många vackra solnedgångar. Fotot visar det senare och jag står vid vår husgavel då jag tar det.


Skotermarkeringen lyser rött, men inte mot den vita snön som lyser med sin frånvaro. Till skoteråkarnas besvikelse.


Fler bilder på temat "Rött" finns att se på


och det är tredje och avslutande tävlingen med priser från 






66 kommentarer:

  1. Härliga bilder - som vanligt.
    Nu kan jag gå och lägga mig. Vi är några stycken som väntat på 12-slaget.
    Ha en fin helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Bilden med skoterledsmarkeringen är hur läcker som helst! Det är just såna där bilder, med kontrasterande, lite kluriga detaljer, som jag tycker blir intressanta. För någon som aldrig åkt skoter väcker bilden funderingar och man får fundera varför det röda krysset finns där. Spännande :o)

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig åkt skoter så jag hade nog blivit bra fundersam om jag sett krysset :)

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fina bilder! Översta är som en tavla!

    SvaraRadera
  5. Har jag lärt mig ett nytt ortsnamn: Norrlångträsk :-) Fin triss dessutom

    SvaraRadera
  6. Vad fint du fångat miljön där uppe i Norrlångträsk! Vi får njuta av det vi har i stället för det vi borde ha så här års. Tids nog kommer kommer nog skoterföret.

    SvaraRadera
  7. Vilka fantastiska omgivningar det är där du bor. Fotot där husen speglar sig i vattnet är ju suveränt.
    PS. Titta in till Veckans hus - du har alla förutsättningar att vara med i det aktuella temat. Bara 7 timmar kvar just nu.

    SvaraRadera
  8. Spegelblankt vatten med husen som speglar sig.. riktigt vackert .. Snö har ni inte, inte vi heller.. skönt så länge den håller sig borta :) Ha de.. gott :)

    SvaraRadera
  9. Å vad jag längtar upp när jag kikar in på din blogg!
    Tyvärr tar vi oss inte ut till Norrlångträsk i vinter. Vi får nöja oss med Jörn.

    SvaraRadera
  10. Åååå vad jag längtar hem till gården nu när jag ser din första bild - vilken spegling, såååååå vackert.
    jo jo skoteråkarna våndas - det förstår jag...de allra flesta i norr har skoter med släde (helst flera skotrar!) och bil med "kula" (dragkrok).

    Jag hoppas på snö till jul. Det blir mycket ljusare då.

    Ha en skön andra advent!

    SvaraRadera
  11. De röda husen som speglar si i vattnet får plus av mig. Gillar alla små fina röda hus som finns mer norrut än här. Ha en bra fortsatt helg. Anita

    SvaraRadera
  12. Första röda fotot var kanonläckert !!

    SvaraRadera
  13. Kissen var väldigt trött när jag skulle ta och fota. Den bara hängde med... Men håller med om att ljusen är mer stämningsfullt.

    SvaraRadera
  14. Finfina bilder som vanligt!

    SvaraRadera
  15. Första bilden är nästan overklig. Så vackert. Sista bilden smart. Där missar man inte det röda.

    SvaraRadera
  16. Speilingen i det første bildet er så skarp at det uten videre kunne stått opp ned. Flott soloppgang også. Pussig med det røde "krysset" - det skiller seg virkelig ut. Fin triss!

    SvaraRadera
  17. Den överst bilden är helt magisk......... trissen är fin, men jag älskar den översta bilden..... Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  18. Sköna röda bilder i trissen. Röda stugor som speglar sig vackert i vatten och så soluppgångens rödaflammiga himmel. Intressant sista bild med skoterled, något jag aldrig träffat på.

    SvaraRadera
  19. Fina "röda" bilder! De där röda husen faller jag för speciellt! Så läckert de speglar sig i vattnet... :-)

    SvaraRadera
  20. Fint fångad triss! Vissa gillar snö och andra inte... Första bilden var underbar vacker, himlen gjorde sig bra!

    SvaraRadera
  21. Snygga bilder. Den översta bilden är så vacker med speglingarna i vattnet.

    Här är det inte heller nån snö så skoteråkarna håller tummarna för fullt. För mej kan det räcka med en dm eller två.

    SvaraRadera
  22. Kan inte låta bli att tycka mest om tredje bilden. Är och förblir en vintermänniskan. Kan inte fatta varför eftersom jag sitter här och fryser borde det inte vara så. Det är nog årstiden jag fastnat för. Blir så mycket mysigare när det är mörkt och man kan tända ljus
    Kram

    SvaraRadera
  23. Hoppas du vinner 1000-kronors presentkortet från Coolstuff, Cici. Jag har själv alldeles nyss beställt en Musucbag från dem.
    Hälsningar från Kjell i Pite.

    SvaraRadera
  24. SV: Tack! :-) Din triss var också väldigt fin!

    SvaraRadera
  25. Jättesnygg spegling i första. Den sista blev kul. Det är alltså så här man skall fota i gråväder. Hitta dom färgglada kontrasterna. Måste testa själv.

    SvaraRadera
  26. Imponerande första bild, tycker jag, tumme upp för den!

    SvaraRadera
  27. Röd och fin triss, bild ett med husens speglingar i vattnet blir min favorit;-)

    SvaraRadera
  28. Jättefin triss, första bilden blir favoriten, såå fin. Håller med dig,ett vitt pärlband mot allt det röda blir nog snyggt:).

    SvaraRadera
  29. Så härligt rött. Vilken fin omgivning / utsikt du har där du bor :)

    SvaraRadera
  30. Jag skulle ha fixat så att det blev klickbara bilder, det ska jag tänka på till nästa gång! :D
    Vilken vacker solnedgång du fångat på mittbilden! Den blev min favorit!

    SvaraRadera
  31. Wow vilken läcker spegling i det första fotot!
    Jättesnyggt.

    SvaraRadera
  32. Du visar fina röda miljöbilder.En vinst med att delta i fototriss är att få se så många spännande miljöer som inte är mina.

    SvaraRadera
  33. Fantastiska bilder! En klar finalplats enligt mitt tycke!

    SvaraRadera
  34. Så fina trissbilder. Jag älskar solnedgångar (töntigt och tantigt men sant...) men av dina bilder blir ändå den vackra speglingen i sjön min favorit.

    SvaraRadera
  35. Min absoluta favorit blev ju det röda som speglade sig i vattnet. Men naturligtvis så är alla bilder fina i din triss!
    Tack för kommentar hos mig/Linnéa

    SvaraRadera
  36. Norrlångträsk :) underbart namn..himmel så trevligt..fina bilder..mmm jag gillar din triss.

    SvaraRadera
  37. Sån fin spegling av husen i första bilden. Knappt man skulle se vad som är upp och ner om du skulle vända på bilden.

    Vad snäll du var mot min julbockskanin, jag kanske borde sluta mobba den :)

    SvaraRadera
  38. amazing photos, and brilliant reflection on the top one. Nicely done!

    SvaraRadera
  39. Norrlångsträsk låter som om det ligger hemskt mycket norrut i Sverige. Nu blev jag allt lite nyfiken! :)Får nog ta och google map:a det!

    SvaraRadera
  40. Sv: Visst är det Norrland jag bor i :) Åre för att vara exakt :)Kul att du gillade trissen :D

    Din triss är inte så dum den heller! Håller med skoteråkarna om avsaknaden av snön, en helg med skoteråkning är det bästa som finns med vintern :)

    SvaraRadera
  41. Jättefin triss. Gillar de röda husen mest...

    SvaraRadera
  42. 1. bilden är riktig drömbild för fotograferaren ! Mycket vacker spegling !!!

    SvaraRadera
  43. Fina bilder. Den med huset är min favo.

    SvaraRadera
  44. Snyggt trissat. den första bilden med de röda husen som speglar sig i vattnet är min favorit

    SvaraRadera
  45. Kul att se bilder från norr. Och så fina ... husen är nog min favorit också, de ser verkligen härliga ut.

    SvaraRadera
  46. Heisann !

    Tenkte jeg skulle bli med på Fotoriss, men tida flyr så fort at jeg ikke rekker å henge med. Du viser et sjarmerende motiv.... du ser det hver dag.... og da er det kanskje ikke alltid å spennende...
    Ha fin adventsuke ;:OD)

    SvaraRadera
  47. Husen som speglar sig vet nog om att de är vackra;-) Skön triss!

    SvaraRadera
  48. Så fina bilder!! Nummer ett är fantastisk. Och bor du i något som heter Norrlångträsk! Vilket härligt namn. Jag känner direkt att jag gillar Norrlångträsk :).

    SvaraRadera
  49. fantastiska foton, gillar den första skapt, så vackert! tack för titten hos mig. önskar dig en fortsatt trevlig vecka.

    SvaraRadera
  50. Härliga foton..gillar det första med husen i vattenspeglingen!

    SvaraRadera
  51. Vilka härliga bilder! Jag älskar rött i alla dess former och nyanser!

    SvaraRadera
  52. En fin triss där första bildens skärpa får min mobil att rodna! :)

    SvaraRadera
  53. Så fin triss du har. Din solupp/nedgång påminner ju om min soluppgång från Mallis. Alla bilderna är jättefina. Speciellt den med de röda husen.

    Sv: Det blir ett jag tackar och bockar och niger.

    SvaraRadera
  54. Heisann!

    Nå må jeg melde pass... hva mener du med 'trissen'?

    SvaraRadera
  55. Å, nå skjønner jeg... jeg må ha tre bilder for å være med i konkurransen.... det hadde 'gått meg hus forbi'!
    Fram med kameraet igjen. Takk for tipset;:OD)

    SvaraRadera
  56. Nå er alle tre bildene på plass: Sjøl om vi ikke har julepynta ennå, ble alle tatt i stua vår!

    SvaraRadera
  57. Jösses vad mycket vackra bilder
    Du har på Din blogg!
    Jag bugar mig
    (så jag slår pannan i knäna!)

    SvaraRadera
  58. Hejsan!
    Tack för ditt besök hos mej.
    Det 3:e kortet är av proviva jordgubb, och fotot är taget rakt ner i glaset. Glaset står på mitt skrivbord. Det ljusa "hudfärgade" är mitt skrivbords bänkskiva. Det silverfärgade i övre högra hörnet är min dator. ;)

    En väldigt fin triss fick du till.
    Jag gillar alla dina bilder men den första och tredje får nog en delad 1:a-plats hos mej.

    SvaraRadera
  59. Tack för din kommentar om min triss:)
    Gillar din med:)

    SvaraRadera
  60. Fint triss! :) Tak for din kommentar. Ha en god uge. hej hoppla fra Aalborg

    SvaraRadera
  61. Kan tänka mig att så ser det ut i din omedelbara närhet. Första bilden skön ...

    SvaraRadera
  62. Jag har inte hunnit kommentera tidigare (och nu är det dags för en ny triss), men tack för kommentaren och du fick ju själv ihop en fin triss.

    SvaraRadera