En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 18 december 2011

På rätt väg

Nu börjar jag känna mig på banan igen. Förkylningen är på väg bort och julen på väg in. Det gäller bara att jag inte smittat ner K för det vore inte lyckat ur någon synpunkt. Även om han har blivit dubbelvaccinerad så skyddar inte det mot vanlig förkylning.

Det går heller inte att vaccinera sig mot halkan så i dag stöp han omkull i stil med min vurpa för en vecka sen. Inga ben brutna, men huvudet fick sig visst en ordentlig smäll. Inte värre dock än att han hämtade snöslungan och kastade bort snön från gården. Som plåster på såren plockad jag fram både lussebulla och anisgris till eftermiddagskaffet plus den senaste skapelsen på godisfronten, mozartkula

Lite julstädning har det blivit på nedervåningen och ambitionen var att dagen därpå fortsätta på övervåningen, men dammsugaren står på precis samma ställe som jag ställde den då jag burit upp den.
Spismuren är skurad och glasminiatyrerna utbyta mot WWF-tomtar. Varje år har någon av barnen i byn haft jultidningsförsäljning från WWF (det är nu inte så mycket tidningar utan mera prylar man beställer därifrån), men inte i år.  Varje år sedan 1999 har jag beställt en WWF-tomte men i år blev jag alltså utan. Nu har jag lagt bud på årets tomte på tradera, så får vi se om jag lyckas ropa in den. Jag tänker dock inte lägga någon förmögenhet på den, någon måtta får det vara.

Så tomtarna har fått flytta in från förrådet och några änglar. Amaryllisen står i full blom och kommer nog att ha gjort sitt före jul om det inte kommer en ny omgång. Jag får väl investera i en ny annars.

Investera fick jag göra i lördags och det ordentligt, jag körde nämligen till Byske och handlade dels sånt som behövdes för vardagen, dels all julmat. Laxen hade K handlat dagen innan i stan, en redig fisk på 4-5 kilo, Den har jag filéat och stoppat i frysen innan den ska gravas. Huvud och övrigt som blev över har jag kokat och gjort fisksoppa av, minst tre middagar och det allra sista fick hamna i hundarnas matskålar. Det blev inte mycket kvar på dom fiskbenen kan jag tala om. Om man nu måste döda djur för att äta dom, bör man ta tillvara allt som går, det tycker jag är att visa respekt mot djuret i fråga.

Emellanåt sätterjag mig framför datorn och läser på era bloggar, eller så läser jag i mina foto- eller photoshopsböcker och försöker få något att fastna i mitt stackars huvud. Nu tror jag att det börjar finnas lite mera plats där, men ett tag kändes det ganska trångt och jag satt och hade drivor med begagnade näsdukar runtom mig, ungefär som i tv-reklamen för den där näsprayen eller vad det är. Så kommer det lite konstifika bilder här på bloggen så är det för att försöker praktisera vad jag läser.


I morgon ska K till Lule för att äta julbord. Jag är ibland inte säker på om dom på NCC vet om att det är några år sen K gick i pension. Ja, jo det vet dom förstås, men emellanåt gör han lite jobb åt dom i alla fall, han är väl entreprenör eller nåt. Jag blir aldrig medbjuden och är glad för det, för bara någon säger "julbord" till mig så blir jag proppmätt och tappar matlusten. Jag har faktiskt svårt att förstå detta frosseri som börjar någon gång i november och pågår fram till jul. Det speciella med ett julbord, stort eller litet, är väl att man äter det just vid jul?


22 kommentarer:

  1. Tråkigt att du har varit sjuk. Men skönt att du är på bättringsvägen.
    Julen står vid dörren och det är mycket som skall fixas. Förberedelserna är en del i det hela, att skapa en mysig stämning genom att pynta och dona. Nu är det inte så mycket julstämning ute eftersom det regnar som spön i backen och det blir snorhalt. Vilken tur K hade, han kunde lika gärna ha brutit något. Man måste verkligen vara försiktig när man är ute. Broddar är bra men det händer att man glömmer att ta dom på och då ids man inte gå in igen, för man skall ju bara... Men det är väl då det händer.
    Jag gillar Julen och tycker som du, att Julbordet skall avsmakas första gången på Julafton. Då längtat man till den första skinkmackan på Julaftons morgon. Julblommor tycker jag också väldigt mycket om. Hyasinter med sin underbara doft, men vackrast är nog Amaryllisen. Den är praktfull och finns numer i många varianter.

    SvaraRadera
  2. Jag ser att det går framåt med både det ena och det andra :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Ville bara titta in och krama om dig Cici!

    SvaraRadera
  4. Nu är jag förälskad. Objektet är den lilla vinröda ängeln på sista bilden. vart kan en sådan fallit ner ifrån? Det är som du säger i min blogg var och en gör som den vill. jag väljer att storstäda under en period när det är mindre att göra. för mig fungerar det bättre. Verkar som du hittat din melodi och det är ju huvudsaken.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Birgitta, här snöar det, men är nollgradigt. Jag hoppas verkligen inte att det går över i regn, då kan man ju hålla sig för skratt.
    Jag har ett par skor med inbyggda dubbar, Ice Bugs, dom är suveräna när det är halt och som nyss då jag var ute med hundarna, att sparka med. Man får ett väldans fint fäste med sparkfoten.

    SvaraRadera
  6. Pennelina, det är det klassiska två steg framåt och ett bakåt, fast ibland känns det tvärtom.

    SvaraRadera
  7. Gökboet, oj vad det kändes bra! En stor stark tillbaka till dig.

    SvaraRadera
  8. Lisbeth, den lilla träängeln, kanske en decimeter hög plus benen, har jag köpt på hobbyaffären i Staan för några år sen. Kanske att det var en Panduro-produkt. Man monterar och målar delarna själv, fast ansiktet var nog färdigmålat. Tre änglar i en förpackning och dom brukar få sitta på boaseringslisten.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset med Ice Bugsen. Skall genast ut och spana efter sådana. Kan till och med bli en Julklapp till mig själv.
    Fortsätt krya på dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Birgitta, finns troligast i sportaffärer. Ett tips är att gå in på deras hemsida och se var det finns återförsäljare så slipper man springa land och rike kring. Modellen jag har är så pass höga att dom går över anklarna. Är det mer snö än så är det sällan halt, utom på vägarna där det är plogat. Jag är mycket nöjd med mina.

    SvaraRadera
  11. Fullt ös hos dig. Synd att ni vurpar - broddar är nog det som gäller... Man ska vara rädd om sig!
    Skönt för dig att bacilluskerna fått ge sig iväg. Inte kul att vara kranskötare.

    Och flitig med Photoshop ser jag! Är det friläggning du sysslat med på amaryllisen??
    Här är det fullt upp med barnbarn just nu. Jobb för mig i veckan - då finns inte tid för så mycket fotojobb....

    SvaraRadera
  12. Beppan, inte ens dubbar hjälper alla gånger. Satte ännu en rova i morse och halkade till minst fyra gågner - trots dubbar. Nej det får bli dubbar + sparken så länge det är så här svinhalt under snön.

    Jag tränar markeringar av olika slag och sånt som ludd. Det gäller att hitta igen var saker och ting ligger så att det kanske en vacker dag sitter i ryggmärgen.
    Vad jag letat efter men ännu inte hittat är hur man kan lägga in flera bilder i en, som t ex stjärnkraft/Nina gjorde på sitt inlägg i går. Två, tre eller fyra bilder snygg inlagda tillsammans i en. Kanske du kan ge mig ett tips.

    SvaraRadera
  13. Åh, så skönt att bacilluskerna packar och flyttar till jul! Det är tungt nog med julfirande och allt ståhej därmed utan att kroppen ska behöva slåss mot inkräktare också.

    Nu blev jag lite nyfiken på dina WWF-tomtar. Upp med en bild på dom nu! *flinar brett* Håller tummarna för att du gör ett kap på Tradera!!

    Julbord vill jag egentligen inte ha överhuvudtaget. Det är alldeles för mycket av för många sorter. Julskinka räcker bra och kanske en rosensallad. Men i år blir det bara skinkan; tiden och orken går åt till viktigare saker.

    Det är inte svårt att göra ett bildcollage i Photoshop! Så här gör jag, när jag jobbar med slutformatet 1600x1200 px alternativt 1200x1600 och gör ett collage med fyra bilder:

    1.Skapa ett nytt, tomt dokument av ovan angivet format. Använd samma upplösning som i de bilder du tänker använda (i allmänhet 72 dpi).

    2. Beskär var och en av de fyra bildernatill formatet 595x795 px (eller det omvända, om du vill göra ett collage av stående format). Då blir de så små att det blir ett 10 px brett mellanrum mellan dem när det är klart.

    3. Kopiera bilderna i tur och ordning och klistra in dem i ditt tomma dokument. Spara som .jpg. Klart!

    SvaraRadera
  14. Nina/Stjärnkraft, tack för informationen, ska se om jag får tid i etermiddag att prova det.

    Det är klart att jag ska lägga in WWF-tomtarna, dom kommer vilken dag som helst. I går lyckades jag vinna aktionen på en av årets tomtar som fanns på tradera, men något kap vill jag inte påstå att det blev, men heller inte alltför dyrt. Billigast är förstås att beställa dom ur jultidningen direkt, men då ska man ju ha en försäljare inom räckhåll för dom går inte att beställa direkt från WWF, dumt nog.

    SvaraRadera
  15. Du verkar ju vara i toppform som hinner o orkar så mycket! Men ta det försiktigt i halkan, för även om man ibland känner sig lite fånig när man slamrar omkring med icebugs så är det mycket bättre än gips.
    Härlig ängel, hon den trinda vid adventsstaken!

    SvaraRadera
  16. Köp broddar!
    Den översta ängeln var den finaste ängel jag någonsin sett! Underbar!

    SvaraRadera
  17. Photoscape är ett enkelt program att göra collage i. En del funktioner som påminner om Photoshop. Ladda ner gratis från nätet. Fixa ramar m m på enkelt sätt.

    Givetvis fungerar det i Photoshop också.

    SvaraRadera
  18. Tant Grön, jag har Ice Bugs på fötterna, men ibland hjälper inte ens det. Det får bli Ice Bugs + sparken framöver tills det blivit mindre halkigt.
    Visst är hon en riktigt mysängel!

    SvaraRadera
  19. Julbord är en ganska knepig tradition tycker jag, ett himla frosseri för att trycka ner så mycket olika sorters mat som möjligt, och sen toppa med godis och risálamalta. Helst ska det bjudas på julbord på kvällen också, så man kan lägga sig och må lite extra illa. (Jag vet aldrig när man ska ge sig när det är julbord. Kanske därför jag gått upp åtta kilo?)

    SvaraRadera
  20. Här håller förkylningen ett järngrepp om oss känns det som, går just igenom förkylning tre på en månad inget roligt.
    Halkan är verkligen inte att leka med, skönt att det gick bra och att han inte bröt något!

    SvaraRadera
  21. Äsch, jag märkte nu att jag svängt på siffrorna. När jag skrev så här: "Beskär var och en av de fyra bildernatill formatet 595x795 px" ska det förstås stå 795x595 istället. Men det förstod du säkert ändå.

    SvaraRadera
  22. Nina/Stjärnkraft, till och med jag observerade det!

    SvaraRadera