En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 10 december 2011

Smygpremiär hos Sandströms Innovation


I onsdags kväll var alla invånarna i Norrlångträsk inbjudna till smygpremiär hos Sandströms Innovation AB, båtfabriken som är en stor anledning till att byn fortfarande lever och är vid god hälsa. Man ville visa upp sin nya båt Sandström Classic 620MC innan prototypen skickades vidare till Tromsö för test i tufft norskt vatten.
Sandström Classic 620MC och produktutvecklare och en av cheferna Inge Sandström.


I båten Maria Sandström, försäljare av båtar och jordkällare, tillika trädgårdskonsulent och författare till boken "Trädgård i kallt klimat", tillika svampkonsulent och  förtroendevald ledamot för C i kommunfullmäktige i Skellefteå. Gift med Inge och mamma till tre små döttrar.
Till vänster Niklas Sandström, chef för produktion och personal.
I mitten min svägerska och badkompis.

Det bjöds på kaffe, glögg, saffransbullar och pepparkakor och alla lät sig väl smaka.

Där var gubbar och gummor, ungar och hundar, och en och annan vanlig människa.

Man kan nästan säga att det var officiell premiärvisning av den nyaste norrlångträskbon också, (och nu hoppas jag att jag skriver rätt) Arvid. Han är inte stor men väckte mycket uppmärksamhet.



Här har vi en av grundarna till båtfabriken, Arne Sandström, som stolt visar upp sitt
sjunde (?) barbarn.


Gladast och livligast denna kväll var i alla fall Albin, som testade den nya båtmodellen riktigt ordentligt.




6 kommentarer:

  1. Trevligt! Hoppas det ska gå bra för Sandströms!
    (f.d. Utternbåtar va?)

    SvaraRadera
  2. När man ser det här reportaget sänder jag en beundrande tanke till alla som orkar jobba för att bygden ska leva vidare. Jag hade under några år skoaffär och trots att det var roligt så kommer jag ihåg det som en tid när familjeliv och arbetsliv gick ihop. När människor ser till att var kvar och leva vidare då är det beundransvärt
    Ha en fin morgondag med det tredje ljuset tänt
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt med blomstrande firmor ute på landsbygden! Sådana behövs det många av.
    Båttest i Tromsö för Svenska båtar - och biltest i Sverige för Tyska bilar....
    Antar att det första har att göra med Golfströmmen.

    SvaraRadera
  4. Trevligt att läsa om firmor som etablerar sig i vad vi stadsbor kallar glesbygden. Du gjorde fin reklam med ditt reportage och fina bilder.
    Jag föll till föga i eftermiddag när jag läste fototrissens tema 3. Jag tog fram kameran och det blev en triss och jag roade mig en stund.
    Nu är det slut på tristessen, jag skall strax gå på jul- och Luciakonsert i Domkyrkan.
    Ha det bra.
    Viola

    SvaraRadera
  5. Hej

    En sådan där liten snabb båt skulle man haft i bland. Mina föräldrar hade en Flipper för en tid sedan men sålde den tyvärr.

    SvaraRadera