En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 20 december 2011

Tomtar på loftet

Tomtar på loftet kan man ju ha lite till mans. Mina WWF-tomtar står emellertid på spiselkransen i vårt kök. Den första tomten i denna serie köpte jag -99 av en brorsdotter till K, den senaste -10 av en brorsonsdotter till samme K. I år kom ingen av dom så jag har ropat in en på tradera och väntar att den ska anlända endera dagen.
Med WWF-tomtar är det så att en ny konstnär varje år får i uppdrag att göra den och konstnärens namn står på sockelns baksida. En viss summa av försäljningspriset går till WWF-insatser.







 Visst finns det flera tomtar i huset i dessa dagar men den jag tycker allra bäst om är i alla fall denna:
Den köpte jag en gång till min mamma och har sedan ärvt den efter henne.

I dag har byns badgympagäng varit på sista passet det här året. Det var nya övningar till julmusik och vi lyckades tillochmed dansa ringdans i vattnet. Nu blir det uppehåll till vecka två nästa år, men innan vi lämnade badhuset blev vi alla bjudna på macka och valfri varm dryck. Vi lämnade i vår tur ett presentkort till Byske Värdshus. Allt enligt traditionen. 


Det hände något oväntat då jag klev ur bilen på badhusparkeringen. Någon knackade mig på ena axeln och då jag vände mig om stod vår distriktsköterska Thyra där, eller före detta distriktsköterska ska jag väl säga, för det visade sig att hon numera jobbade i Byske skola som skolsköterska.
Jag har haft en hel del med henne att göra i mitt arbete inom hemtjänsten, på den tiden jag jobbade. Nu hade hon fått syn på mig när hon backade ut sin bil från parkeringen, lämnat den i all hast och knackat mig på axeln. Det blev stora kramen från båda håll, ja till och med två kramar för då vi bytt några ord sa hon att hon blev så glad då hon såg mig, och så måste hon kramas en gång till!

Tänk vad en sån där händelse betyder mycket! Jag vet att vi hade ett mycket bra samarbete, men jag visste inte att hon skulle kunde bli så glad över att träffa mig efter flera år.

Det är säkert skönt för henne att jobba som skolsköterska för distriktsköterskorna har det tämligen stressigt. Dels jobbar dom på läkarstationen, sen ska dom flänga utmed vägarna i ur och skur för att besöka vårdtagarna i hemmet, lämna mediciner, bandagera och lära vårdpersonalen i hemtjänsten hur saker och ting ska tas om hand.

I dag har varken jag eller gubben halkat omkull en enda gång, vad sägs om det?


16 kommentarer:

  1. Det låter bra. Vi har hållit oss på benen här också efter makens volt...

    Underbar tomte, din favorit!

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Jag har nyss skrivit och talat om vad fina dina tomtar är och att det låter trevligt med ringdans i bassängen. Allt bara försvann, ibland kan jag inte logga in oss dig.
    Nu är jag trött och hoppas att de här raderna fastnar.
    en riktigt GOD JUL önskar jag dig och de dina.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Härliga tomtar du har! - och vilken tur att dom håller sig på spiselkransen... :-) Kul att du vann budgivningen på Tradera så att de blir fler även i år! Tomten med katten är ju bara för go´!
    Mina Nissar bor i en låda ännu, men jag tror dom ska få komma ut därifrån ikväll.

    Ringdans i bassängen låter trevligt - och kämpigt! Något jag skulle behöva för kondition och välmående just nu.

    Så trevligt att träffa bekanta så där! Förstår att det var en höjdare!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra, håll er på benen! Nu är inte jag mycket för tomtar men OM jag skulle köpa några så skulle det vara dom du har, där lite av pengarna går till WWF! Tack för tipset om drycken, den lät....inte god men jag ska testa idag!

    SvaraRadera
  5. Hej

    Som tomtesamlare gillade jag ditt inlägg......det är mysigt att kolla in olika tomtar i olika situationer.

    SvaraRadera
  6. Det finns inte mycket som går upp mot en innerlig, äkta varm ktam! Det värmer ett fruset hjärta och sitter i länge....

    Varm kram!

    PS. Vilken massa fina samlartomtar du har! DS.

    SvaraRadera
  7. Bra gjort att ni står på benen! Är det väldans isigt? Hörde att det regnade och var nollgradigt i stan igår, här snöar det och minus sju.!

    Vilka fina tomtar! Visste inte att det fanns såna välgörande samlartomtar!
    Trevligt med en rejäl kram eller två! på parkeringen! Det kan fler behöva :)

    SvaraRadera
  8. Pennelina, det blir säkrare underlag om temperaturen sjunker något, men vi har ett underbart sparkföre dessa dagar. Fortsätt att hålla er på benen. I alla avseenden.

    SvaraRadera
  9. Viola/Polargrevinnan, det är förargligt när kommentarerna försvinner så där. Jag har i dagarna lagt in ett program som rensar och reparerar, det kanske var därför det inte gick att komma in. Eller så blir det lättare nu när det är rensat. I vilket fall som, en riktigt God Jul till dig och Herrn!

    SvaraRadera
  10. Beppan, ja, släpp tomtarna loss, det är jul! Det kanske till och med är dags att släppa in granen endera dagen. På fredag kanske, när sonsonen kommer hit med sin pappa.

    SvaraRadera
  11. Malin, testa några gånger åtminstone, rena hälsokuren. Skål!

    SvaraRadera
  12. Skånegrabben, mina stackars tomtar kommer bara in så här dagarna före jul och åker genast ner i lådan igen senast tjugonda Knut. Men just nu förhöjer dom julkänslan.

    SvaraRadera
  13. Gökboet, den här kramen var något utöver den vanliga artighetskramen och kändes därför speciellt både i kroppen och i själen.

    SvaraRadera
  14. Hugan, utmed kusten har det varit regnigt och isigt. Här har vi snö, men det hade blivit isigt där plogens skidor dragit fram. Det är inte bara vi här i stugan som har halkat omkring, det är flera i byn som klagat på halkan. Det kan vara lite lömskt när det är runt nollan på termometern. I kväll har vi åtminstone tre minus.

    SvaraRadera
  15. Visst är det härligt med tomtar - the more the merrier. Fina där de står på din spiselkrans. Det är ju bra att ha dem samlade. Ställer man dem lite varstans händer det ju att nån dröjer sig kvar och hittas framåt påsk.
    Och grattis till att ni inte halkat omkull, eran halka var t.o.m på Aktuellt - All time high på ortopeden.

    SvaraRadera
  16. epsilon, nog får man gå några varv innan man har hittat igen allt julpyntet och visst händer det att någon liten småtomte gömt sig och återfinns framåt vårkanten, men då är det inte fråga om en av dom jag är lite mera rädd om.

    Jag hörde på radion att det var besvärligt värre i Norrbotten och luletrakten, men kustområdet har haft det mycket isigare än vi i inlandet.

    SvaraRadera