En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 29 december 2011

Upphängd och nersläppt

Upphängd och nersläppt , lite så kännar jag mig efter juldagarna. Vilken dag, vilket datum är det? Är det nyår snart?

Just i denna stund är lyckselesonen och sonsonen på väg hem efter att ha varit hos oss sedan förra fredagen.  Det har säkert varit jobbigt att köra i dag, för det har snöat en hel del och är svårt att se var vägkanterna är. Svärdottern har jobbat som vanligt under julhelgen, så att hon kan vara ledig under nyåret i stället, då hon och Leo åker till Moskva och firar den ryska storhelgen tillsammans med släkten där.
Julaftonen firade vi med sonens familj i Skellefteå och med tanke på alla små barn gjorde vi det ganska tidigt på dagen. Julgröt med skinka och lax att lägga på smörgåsen fyllde magarna så att alla blev på gott humör lagom till tomten kom och delade ut julklappar till alla barnen. Fastän de flesta visste vem som gömde sig under masken, spelade dom med och pratade artigt med tomtefar.

Man kan lugnt påstå att huset var fullt med folk, vi var nio vuxna och fem barn, varav den yngsta var tio månader och den äldste 69 år äldre. Göteborgare, stockholmare och skelleftebor i en salig blandning.

Hundarna hade vi emellertid lämnat hemmavid, det var nog lugnast så, men det gjorde att vi var hemma redan före fyra.
Så lugnt kan man inte påstå att det blev i vår lilla stuga dagen därpå då alla släktingarna i stan kom ut till oss för att få sig en promenad och lite julfika. Det är vid sådana tillfällen som man tycker att köket plötsligt är för litet och trångt, det som till vardags känns tämligen rymligt.

Annandagen for lyckseleborna in till stan för att tillsammans med skeletborna blöta ner sig ordentligt i Eddahallens simbassänger. K och jag blev i samma stund bjudna på släktfika nere i byn, så vi behövde inte känna oss övergivna. Oj så mycket go´fika det fanns på faten där, och mycket av det stod yngsta dottern i huset för. Hon är väldigt duktig på att baka, så duktig att jag frågade om hon tänkte satsa på att utbilda sig inom den verksamheten. Men kan man tänka sig, hon har just påbörjat en teknisk utbildning. Bra gjort, tjejen!

Sen blev det den 27:e och äldsta barnbarnet fyllde sex år. Åter ett släktkalas i stan, men denna gång var vi tio vuxna. Trots att det hade varit ett mindre barnkalas innan vi kom såg föräldrarna ganska samlade ut när vi ramlade in för att bli bjudna på laxmiddag och påföljande fika. Elsa verkade nöjd över sina presenter, även om det började bli trångt i hennes rum. Kanske inte helt optimalt att fylla år så nära inpå julafton, men det är ju inget man kan göra något åt.

Onsdagen tillbringade vi hemma utan att vare sig få främmande eller göra några besök. Jo, besökare har vi, om man räknar med de bevingade som kommer och förser sig av fågelmaten. Nu har gråspetten hittat hit. Om det är en eller två individer vet jag inte, det har hänt vissa vintrar att dom har varit två som konkurrerat om bästa platsen.


Däremot hade Leos pappa stannat kvar i stan kvällen innan för att träffa en kompis, så Leo och jag delade sovrum den natten och hade sedan förmiddagen för oss själva, tillsammans med hundarna förstås, för K skulle till lassa för provtagning och hämtade Leos pappa på vägen hem.


Vad hittar man då på att göra för att roa en som är fyra och snart fyller fem? Man bygger med lego förstås. Och kör med bilar som har en massa konstiga engelska namn och är av en massa konstiga märken. Vill man bli mera insatt i det hela tittar man på "Cars 1" eller "Cars 2", så förstår man vad det handlar om.

Nu blev det konstigt tyst och tomt i huset, särskilt på golvet, inte en enda bil eller legobit i sikte. Hundarna verkar alldeles utslagna och ligger och sover,  och det vet sjutton om inte jag ska göra dom sällskap snart.

Under gårdagen passerade min unika besöksräknare siffran 10 000 och den som passerade den magiska gränsen säger sig vara Astor från Stockholmstrakten. Han undrar nu på vilket sätt han ska belönas och jag har funderat.  Hmm... Det måste ju bli en medalj.




9 kommentarer:

  1. Wow! Huset fullt och fullt upp... men finns det hjärterum finns det stjärterum
    Och hörrödu, skicka gärna ner lite kyla och snö hit för här är det grönt, regnigt och stormigt :/ DEN 29 DECEMBER!

    Varm kram till er, både 2-och fyrbenta!

    SvaraRadera
  2. o hjälp...förstår dig till fullo! Här var det fullt upp på julafton, det räckte så bra!! kanske är jag innanigammal..?!
    Ta du en tupplur med vovvarna! ;-)

    SvaraRadera
  3. Härlig beskrivning av julhelgen, men vila införnästa helg. Underbart fin julgran. Ja, som vanligt, är dina foton fina: ditt söta barnbarn Leo och fågelholken. Själv skulle jag inte orka med den takten, det var fullt upp veckan före jul och sedan julafton. Jag kikar in på bloggar och läser samtidigt som jag lyssnar på Spotify musik. Önskar Dig och familj ett Gott Nytt År.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det var inte lite du hunnit med! Vilken julhelg! Förstår att du känner dig utpumpad...
    Vacker gran - och öppen spis! Vilken skatt att äga en sådan! Goa barnbarn - och tjusig spett. Kul med både tvåbenta och bevingade besökare!

    Här håller de bevingade på att äta oss ur huset... Försöker smyga mig på dom med kameran i högsta hugg, men då flyr dom snabbt. Går vi bara omkring här inne så störs dom inte.

    Har jobbat alla vardagar hittills. Fått mycket gjort - men nu är jag rätt less. Kanske kan ta mig en ledig dag nästa vecka. IKEA-besök behövs bl a.

    Ha det gott!!
    :-)

    SvaraRadera
  5. En får tacka!
    En äkta guldmedalj från en trakt med många guldgruvor är den bästa belöningen jag kan få. Jag känner mig mycket hedrad.
    Anonym från Norrlångträsk önskar alla
    ETT GOTT NYTT ÅR

    SvaraRadera
  6. Säger bara härligt det är med dessa sammankomster. Precis som du kände jag efter när det var över och då kändes det. När det är så roligt ger man sig inte tid till att känna. älskar din fina fågelbild. Vad duktig du blivit på kort tid. Jag startade min blogg i skiftet januari/februari i år och har ingen aning om hur många besökare jag haft. det skulle vara kul att veta. Får börja strecka med papper och penna för hos mig finns ingen räknare
    Sköt om dig
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag var 9999 och det var nästan lite häftigare tycker jag. :)

    SvaraRadera
  8. Gott slut- och gott nytt-önskningar från besökare nr 10.027!! Du har verkligen haft en julhelg med full rulle, må jag säga. Hoppas det blir lugnare ikväll och att ni får en riktigt fin nyårsafton!

    ♥-kram från en f.n. solig ö

    SvaraRadera
  9. Gott Nytt År med hälsa och framgång

    önskar margareta

    SvaraRadera