En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 17 januari 2012

Det kom ett brev

Det kom ett brev med posten i går, ett tjockt brev, ett brev jag nästan lite otåligt väntat på. Det kom från Högskolan för Lärande och Kommunikation i Jönköping och det innehöll ett välkomstbrev till kursen Fotografi - Visuell kommunikation. Kursen är helt på distans, går på kvartsfart och är på 7,5 högskolepoäng.
Ni kan kalla mig studerande nu!

Så en stor del av gårdagens eftermiddag och kväll tillbringade jag framför datorn. Det är liksom inte bara att sätta sig där vid datorn och börja studera, nej det ska registreras och väljas användarnamn och lösenord. Sen ska man också lära sig hur det fungerar på PingPong, och det är inte bordtennis vi pratar om utan webbplatsen där kursen finns, där man kan kommunicera med lärare och kursdeltagare mm. Bara det kändes som en utmaning men jag klarade av det som en första kurstest. Jag skrev till och med in ett par kommentarer för att se om jag skulle våga. Och sen kunde jag inte hålla mig utan stängde dörren till kammaren/datorrummet och lyssnade av hela första lektionen.

Nu har jag fam till den 30:e på mig att i lugn och ro lyssna av lektionen och läsa fyra kapitel i boken "Konsten att ta vinnande bilder", som jag av en slump redan hade hemma. Den andra boken som behövs till kursen är beställd och hinner kanske komma denna vecka. Den behövs för att klara av uppgiften inför nästa lektion.

Jag tror inte att K direkt ropar hurra åt att jag kommer att sitta ännu mer framför datorn denna vår, men det är något han får acceptera.


Morgonen såg ut att lova klart väder och sol med 10-12 minusgrader, men plötsligt ändrades villkoren. På väg mot tisdagens vattengympan i Byske (som ligger utmed kusten)  mötte vi dimman och den la sig som ett frosttäcke över naturen.

Vattengympan var välgörande som vanligt och fikat på Broselsgården uppiggande, inte bara på grund av kaffet och mackan utan för tankeutbytet, diskussionerna och de glada skrattens skull.

Det enda nyttiga jag har gjort i dag, förutom att laga middag, är att agera motvikt i ena änden av ett rep som K hade runt magen, när han skottade garagetaket. För säkerhets skull hade jag snott repet ett par varv runt en rönn också. K halkade några gånger på plåttaket men jag stod pall. Jag kände faktiskt aldrig något drag i min ände, rönnen tog nog emot allt.


18 kommentarer:

  1. Det är bara att gratulera :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, nu gäller det bara att klara av kursen också, men jag ska göra mitt bästa.

      Radera
  2. Då får jag gratulera studenten nu då :-)
    Tur att K inte drattade i backen, låter farligt det där med att klättra på taken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. jag undrar just om det finns finfina rabatter att utnyttja som studerande. Inte för att utbudet är så stort här ute i obyggden.

      Garagetaket är ju inte det hösta av alla de tak vi har, men det är bara det och lagårdstaket i Holgers som skottats ännu denna vinter och det senare hjälpte en av sönerna till med. Nog vore det bra om gamla gubbar kunde hålla sig på backen i stället för på taken, men det kan bli lite nervöst om det utlovas mera snö, för det är redan ganska tungt på taken.

      Radera
  3. Men jisses va modig och duktig du är! Det ska bli spännande att följa dina studier, för visst kommer du väl att blogga lite om vad du håller på att lära dig?!

    Maaaaassor av kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inspirationen och modet har jag fått genom bloggaren Beppan, så det här med att blogga har helt klart sina fördelar och är inte bara ett tidsfördriv. Allra bäst är förstås alla härliga medmänniskor man träffar genom bloggen.
      Jag ska försöka dela med mig av det jag får lära mig, men det är nog ganska omfattande så det blir till att skumma på ytan.

      Kramar tillbaka!

      Radera
  4. Härligt att du är igång!! Fint att du fixade Pingpong. Lite klurigt det där... Inte alltid så logiskt eller användarvänligt.
    Men ingen stress - du får ju hålla på hur länge du vill med varje kursavsnitt! Fast det kan ju kännas ju skönt att beta av lektionerna och uppgifterna allt eftersom dom kommer förstås.

    Då lär det finnas ett brev hos mig också... Spännande!

    Spännande lär det också vara att agera motvikt. Plåttak är inte att leka med. Kan se dej hänga där på ena sidan huset och K på den andra... Tur att det fanns en rönn där i närheten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beppan, jag är inne på de olika diskussionsforumen och gluttar lite. Den första har redan lagt in en bild och jag har en hel del att säga om den men det törs jag inte. Särskilt som lovorden haglar. Jag avvaktar. Och hur i hela friden ska man våga lägga in en egen bild som tusen pers kan syna i sömmarna och kritisera?!!

      Radera
    2. Vad jag har sett av dina bilder hittills så ska du inte vara ett dugg orolig! Dessutom lägger man inte in bilder för att visa hur mycket man kan utan för att få lära sig mer.
      Det är ett fåtal av alla som faktiskt kommenterar - tyvärr. Du kan ju alltid hoppas på att dina kursare är mer aktiva än mina varit. Häng på där i forumet du så ska du se att det blir bra aktivitet!

      Vi har ju alla en uppfattning om vad en bra bild är - och den är personlig, varken rätt eller fel. Vad man kan hoppas på att få ut av de övriga i kursen är tips och trix osv. Dessutom är det kul att testa en bildidé - ser betraktaren detsamma som jag som fotograf har tänkt? Det är just kommunikationen som är viktig i denna kurs. Att som fotograf kunna förmedla ett budskap, en känsla, ett tillstånd, en idé, en tanke.... Ingen lägger någon större vikt vid tekniken här.

      Det är bra att läsa igenom det där dokumentet om hur man kommenterar bilder. Tyckte det gav mig flera nya infallsvinklar. Ibland tycker man ju att en bild inte säger något alls - då ger jag oftast attan i att kommentera.....

      Man lär sig ju oerhört mycket av att se på bilder - egna och andras. Och så gäller det ju att försöka hitta sin egen stil, ett sätt att uttrycka sig som man är bekväm med.

      Radera
  5. Hej

    Lycka till med kursen. Ja hur känns det att ha blivit student igen? hehe. Jag funderar på läsa till undersköterska på distans.....men vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, det känns bara bra, man får liksom rycka upp sig en aning. Det är säkert bra för lilla hjärnkontoret.

      Det låter väl som en bra idé att läsa till uska. Ska man liks jobba i vårdsektorn så är nog det bra att ha.

      Radera
  6. Jäsiken, så kul!! Får jag bara någonsorts ordning på livet och blir av med det dagliga papperskrigandet skulle jag vilja ge mig i kast med något liknande. Under tiden ska jag med intresse följa dina intryck av kursen - för det kommer väl sådana här på bloggen? Tiopoängare har man ju hört tals om genom åren (men sällan stött på, hehe!), men du blir garanterat den första sjuochetthalvtpoängare jag "känner" ;o)

    Ser förresten i ditt följande inlägg att du rett ut kommentarsoredan utan någon insats från min sida. Det var ju tur för mig, som hade tänkt börja rota i röran idag. Bra jobbat! :oD

    Funktionen som motvikt är f.ö. inte att förakta. Hade varken du eller rönnen funnits där kunde ju takarbetet ha tagit en ända i förskräckelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att alla min tre barn har gått på universitetet har jag väldigt diffusa begrepp om det där med poäng. Jag får väl googla på det någon gång. Det är säkert inget jag har användning för i alla fall. Det är liksom själva utbildningen till att bli en bättre fotograf och att kunna läsa andras bilder som jag är ute efter.

      Tyvärr löste jag inga problem för Gökboet, men nu vet jag i alla fall vad dom menar med rubriken Lägg upp sidor, som är en rubrik som inte finns. Helt idiotiskt!

      Det är tur att man står stadigt på jorden, för idag har jag stått där i andra repänden igen, och det ska tydligen bli ytterligare en repris i morgon. Tur också att vi har gott om rönnar på tomten.

      Radera
  7. Småler när jag ser bilden av er när ni skottar snö. Tänk att du blivit student. visst är det härligt när man brinner för något och sedan tar tag i det så att det blir något bra. Förstår att k kommer att känna en viss ensamhet för dom där kurserna läser man inte på kafferasten. Du får väl engagera honom genom att han får vara modell. Kund Bore var ju även här igår. Så vackert det blir när träden pryds med rimfrost
    Ha en fin eftermiddag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också se en sån där rolig bild framför mig, hur K och jag hänger på varsin sida om ett tak och varken kommer upp eller ner. Nåja, det har gått bra i dag också och förhoppningsvis i morgon också, kanske särskilt då eftersom det är en del av stugtaket som ska skottas, och då blir det dubbelt så högt upp.

      Det känns jätteroligt och spännande att så här på gamla dar bli en högskolestudent. Sen får vi se om jag lyckas ta till mig av undervisningen och bli en bättre fotograf och bildläsare.

      Radera
    2. Har svårt att tro något annat. Jag har lärt känna dig som en person som vet vad hon vill och när hon vill så genomför hon det
      Heja på

      Radera
  8. Spännande. Minns hur jag för många år sedan var involverad i utveckling av distansstudieprojekt vid Högskolan Dalarna. Då var det videokonferans mellan studiegrupper på olika orter som var den tekniska lösningen. Ja, bara att inse, åren går! Och att det kan vara läge att börja studera igen. Vilket får mig att tänka på ett annat projekt jag var med att dra igång - pensionärsuniversitet... men det var i börjab på stenåldern!
    Lycka till med studierna - fast nog tycker jag att du redan är duktig nog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta av min skolgång skedde väl på stenåldern och kompletterades senare med diverse kurser. Jag tycker verkligen att det är en ynnest att få gå en sån här kurs, min ålder till trots. Jag hoppas att jag kan leverera ett resultat också och glädja andra med mina foton och även glädja mig själv genom att förstå andras bilder.

      Det låter spännande att du har varit så involverad i högskole- och universitetsutvecklingen. Kanske något vi får läsa om på din blogg någon gång.

      Radera