En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 5 januari 2012

För mycket av det goda

Jag slår vad om att plogbilschauffören inte tyckte att det var så särskilt kul att i gårkväll klockan tio fastna i snödrivorna mitt i Norrlångträsk. Det tog två timmar innan den, med hjälp av båtfabrikens största traktor, äntligen kom sig loss och kunde fortsätta den vådliga färden. Då hade traktorn skottat bort de västa drivorna längre bort i byn, så att inte malören skulle upprepas.  Jag har faktiskt aldrig varit med om det tidigare, att plogbilen fastnar, så jag undrar om det är motorsvagare bilar dom har nu för tiden, eller om det hänger på chaufförerna. Extremt snöväder är ju inte något nytt.

Efter att själv en gång ha kört fast i en driva vet jag hur omöjligt det kan vara att ta sig loss för egen maskin, man sitter som i betong. Dessa drivor som bildas av snödrev kan bildas på väldigt kort tid och är oerhört kompakta.

K är nog glad över fjolårsinköpet av en större snöslunga, den har fått jobba hårt i veckan.


Tyvärr kan jag inte säga att vädret har blivit bättre, det snöar och blåser fortfarande., om än snöandet har lättat betydligt. Vägarna är inte roliga att fara på nu, det är som att färdas på en gigantisk tvättbräda och dessutom är vägbredden ungefär hälften av vad den ska vara. Det löns inte mycket att ploga kanterna när dom är 1½ meter höga, snön rasar bara ner igen, ofta i form av stora klumpar som man inte gärna vill köra över. Man vet aldrig om dom är hårda eller mjuka.

Mitt lilla hobbyprojekt denna förmiddag har varit att skotta mig fram till fågelbordet på baksidan. Det tog sin lilla tid men jag kom fram till slut. Nu fanns det faktiskt mat kvar, men öppningarna var igensnöade så fåglarna kom inte åt maten.

Längst bort till vänster kan man ana trappräcket till trappen från köksdörren. Den skottade jag också fram så gott det nu gick för det har rasat snö från taket tidigare och det har lagt sig som en isklump över trappen och går inte att få loss. Nu kan man i alla fall få upp köksdörren om man skulle behöva ta sig ut den vägen.

Hundarna har fått sig en kortare rastning där dom kunnat springa lösa en bit. Dom har mycket spring i benen nu när dom har fått vara kopplade så pass mycket. Nu ska en mugg kaffe och några pepparkakor sitta fint och en sudoku till är inte helt fel.

För mycket av böcker att läsa är svårt att få, även om det kan bli svårt att få plats med dom i bokhyllorna. Nu finns det chans att fylla på högen på sängbordet. Kajsastina firar sin 10000:e besökare genom att lotta ut bokpaket. Hälsa på hos henne och ge en kommentar!

Ha en bra trettondagsafton! Själva stannar vi hemma och fortsätter vårt korståg mot snömassorna.


30 kommentarer:

  1. Ja fy vilken snö vi fått å detta blåsande.Idag var det i alla fall väder att ta sig till Kåge å handla man måste ju passa på.

    SvaraRadera
  2. Undrar varför uttrycket: Lagom är bäst" kom till. Är ju så sällan på det viset. I fjol hade vi ju en vinter som liknar er och konstigt nog så längtar jag tillbaks. Det som kommer i form av halvt eller ej fruset vatten är inget att ha. Nej vi är många som längtar tillbaks till snöskottandet. Men det är väl så med människan vi är aldrig nöjd. Ta det försiktigt om ni måste ut i trafiken som du säger vädrets makter är så stor mycket stärre än man tror, som Lasse liten sa
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket snö ni har. Kanske jag inte önskar oss lika mycket snö, för det blir alltid kaos här om det kommer mer än 1 dm. Men lite snö som ligger kvar på backen skulle vara underbart.

    SvaraRadera
  4. Här nere - i Stockholmstrakten - längtar vi efter snö för att det blir ljusare, men jag vill inte ha så mycket som ni har. Jag har den här veckan lånat dotterns bil o kör fram och tillbaka mellan min katt och deras katt. De går inte ihop, han är en utekatt och min innekatt.
    Kul att du vill delta i boklotteriet!
    Har antecknat dig för TRE lotter.
    Tack för tipset om mellanrummet men hjälp: jag förstår inte var man ska stå med markören: i inlägget, i design eller i själva bloggen?
    Håller med dig om att "Mannen under trappan var läskig". Olustigt men psykologiskt intressant.
    Trevlig trettondagsafton!
    kram

    SvaraRadera
  5. stickmamman, när det driver så här kör jag aldrig genom Frostkåge just på grund av risk för drivbildning, det är ju så öppet hos er. Annars är det en vacker väg att köra.
    Nu har det slutat snöa, med lite tur kanske vi får se solen i morgon. Det får gärna sluta blåsa också.

    SvaraRadera
  6. Lisbeth, vi kör ingenstans i kväll i alla fall. Trots allt besvär har jag mycket hellre snön än regnet. Isgator är inget att längta efter, det är nog halt som det är. Men väldigt fint sparkföre där det är plogat.

    SvaraRadera
  7. Raija, det för stor skillnad om det bara är aldrig så lite snö på backen, främst då med tanke på ljus - mörker. Sen blir det torrare luft och den känns inte lika kylig som den fuktiga. Men det kan ju vara måtta på nederbörden kan man tycka. Nu vet vi att det kommer över metern snö varje vinter, men det är när det kommer så mycket på en gång som det blir besvärligt, särskilt när det blåser som det har gjort och fortfarande gör.

    SvaraRadera
  8. kajsastina, roligt att du har ett boklotteri och jag hoppas att det är några som nappar på länken jag lagt in.
    Det där om markören har jag försökt svara på din blogg.

    SvaraRadera
  9. Olika falla vädrets lott. Här är inte en snöflinga. Skönt tycker jag men döttrarna längtar efter snögubbar och pulkaåkning. Men jisses vad mycket snö ni har! Påminner mig om barndomens vintrar i Jämtland när man fastnade i snön med sina små barnfötter och pappa fick komma och gräva upp en.

    SvaraRadera
  10. Tant Grön, här gick vi länge och väntade på snön, och så kom den straxt före jul. Men kusten bara några mil härifrån hade fortfarande barmark. Den mesta snön har kommit den senaste veckan.

    SvaraRadera
  11. åå hade skrivit en lång kommentar åsså försvann allt...undrar vart det tar vägen?!

    Jo det var sannerligen märkligt att en plogbil kör fast!!
    Körde från stan igår och det var ett äventyr..tills jag körde över älven, då lugnade det ner sig rejält, här hemma hade det inte fallit många flingor! Omvänt läge i år igen!
    Å andra sidan har vi ingen blötsnö och nollgradigt..och backen har nu öppnat :)

    SvaraRadera
  12. hugan, det där händer mig också ibland. Beror för det mesta på att man i hastigheten själv klickar bort det.

    Den enda gång jag varit i Malå och inte bara kört igenom, var för många år sedan då vi var och tittade på renkapplöpning, och det var kul. Sen har jag aldrig sett några annonser för liknande arrangemang, tyvärr.

    Backen har jag förstås sett med någon utförsåkare är jag inte längre. Det får duga att köra på plant underlag, helst i skoterspår så att hundarna kan följa.

    SvaraRadera
  13. OJ, till er har verkligen vintern kommit med besked! Kan tänka mig att det inte är lätt att få vardagen att flyta med all den snön och blåst, bara promenaderna med hundarna måste bli tuffa. Hoppas det lugnar sig snart.

    SvaraRadera
  14. Men så mycket snö! Och stackars plogbilen. inte kul att sitta fast. Hos dottern, som bor söder om Vänern är fälten ljusgröna av höstvetet och vi har inte en snögnutta. Du skulle ju säkert dela med dig av det vita om du kunde, eller hur?

    SvaraRadera
  15. En sån vinter ni har!!!!!!!!!!!
    Hos oss är -5 kallt. Kylan känns mycket mera då det inte finns snö!

    margareta

    SvaraRadera
  16. Hey.... var det inte ni som fick finvädret i somras också!

    Härligt med snö om man slipper skotta eller vara efter vägen :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  17. Men jisses vad snö du har... själv har jag och min Grålle bara behövd skyffla undan någon ynka decimeter. Men bnu har det ju vänt :D Dagarna blir ljusare och snart spritter det i vårbäckarna...

    SvaraRadera
  18. Malin, vägarna där hundarna kan gå lösa är begränsade för tillfället, men det börjar komma lite skoterspår även om dom är tunggådda just nu.

    SvaraRadera
  19. epsilon, jag hade gärna skickat ner lite snö till er om det hade gått. Men det hinner kanske bli vinter hos er också, även om den inte blir så lång.

    SvaraRadera
  20. Wille, det är luftfuktigheten som är lägre när snön ligger på marken och det gör en hel del för hur man upplever kylan. Vintervädret vi har haft senaste veckan har dock varit av det mera fräna slaget med starka vindar och vass snö. I går var det första dagen på länge med uppehåll och i dag har det bara kommit lite. Däremot har vi inate haft någon kyla att tala om, från straxt under nollstrecket och ner till tio, och det är ganska skönt.

    SvaraRadera
  21. Pennelina, visst hade vi en fin sommar, och en lång mild höst. Snö behöver vi ingen mer på ett bra tag och att kylan håller sig borta är inget minus. I går afton var bitvargen och monstertraktorn här så nu är vägen genom byn bra igen. Den var mera att likna vid ett dike i går morse.

    SvaraRadera
  22. Gubben, du är en sann optimist! Vintern har ju precis börjat, men kanske kanman ana att ljuset dröjer sig kvar något längre på eftermiddagen och det gillar vi.

    SvaraRadera
  23. Jag vill också ha snö. På riktigt alltså. Snö och kallt. Det är ju den årstiden nu. Skottningen tänker jag inte på. Inte bilföret heller. Jag vill ha snö på andra ställen än vägar och garageuppfarter och sådana ställen. Är det för mycket begärt kanske?

    SvaraRadera
  24. Men hjälp vad mycket snö ni har! Jag har varit i helt egna tankar i flera dagar och har inte reflekterat över att det är vinter på andra håll. Här i Mälardalen har vi haft som vårväder idag. Inte en snöflinga, strålande sol och fågelkvitter. Upponedvända världen. Jag saknar riktig vinter. Men jag saknar inte trafikkaos och ofarbara vägar förstås. Kan man inte få vinter "lagom"?????

    SvaraRadera
  25. Härliga bilder och du vet att jag menar det!!!!!Sorry, men jag har inte gått bloggrundan på ett tag. Mår inget vidare faktiskt.... Ta hand om dig Cici!

    HÄR ÄR DET SÅ IN I HE*VETE GRÖNT ÄN! SKIT OCKSÅ!

    En kram... jag höll på att glömma KRAMEN!

    SvaraRadera
  26. Ingabritt-After work, önska kan man ju alltid.

    SvaraRadera
  27. Cina, trots att ordet lagom lär vara svenskt så är det sällan det svenska vädret är det. Inte den här årstiden i alla fall.

    SvaraRadera
  28. Gökboet, tack snälla, jag hoppas ju att fotona ska förnöja och kanske förstärka det jag skriver om.
    En styrkekram till dig och en förhoppning om att du snart ska känna dig piggare och starkare.

    SvaraRadera
  29. Jisses, så mycket snö...
    Jag har en dm av den vita varan och tycker att det räcker gott och väl !
    Dessutom lär det bli tö inom ett par dagar och det vita snötäcket är puts väck igen..

    SvaraRadera
  30. Strandskatan, det var länge sedan! Kanske du kommer igång med din blogg igen?

    Om jag minns rätt är du kanske lika nöjd utan snö. Med tanke på backen du har.

    SvaraRadera