En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 27 januari 2012

Insnöad

Kanske ska jag ta snöskyffeln och försöka gräva ut grannarna tvärs över vägen, dom ser ut att vara totalt insnöade. Nu är det inte fullt lika farligt som det ser ut, bilden är tagen en bit nedanför huset och infart och dörrar är inte blockerade. Tur det förresten för nästa söndag blir det 60-årskalas där, visst?

Man kan lätt ta fotot här ovan för att vara svartvitt, men så är icke fallet. Nej vi lever i en svartvit värld här för tillfället. De färgklickar som finns står husen för, och eftersom solen vägrar att visa sig ser de röda stugorna nästan svarta ut på håll. Fängslande egentligen hur färgerna kan förändra sig beroende på ljuset.



Här är en svartvit upplaga av samma foto.

Om det nu skulle vara någon som undrar vad jag pysslar med eftersom det inte kommer nya inlägg, så kan jag tala om att jag är insnöad. Inte bokstavligt dock, det ser K till att jag inte blir, men bildligt, i två bemärkelser. Jag sitter som klistrad framför datorn så fort jag får chansen, jag måste ju läsa och var med på PingPong-sidorna, alltså kursforumet. Lägga in bilder, diskutera andras bilder, läsa om kamerarutrustningar, fotoutställningar och vilken av de 500 bilderna i fotoboken som de andra valt, och varför dom gjort det. Något jag förhoppningsvis lärt mig att förstå när kursen är klar, är vad det är som tjusar med de svartvita bilderna. Jag har en bit kvar där kan man lugnt påstå, jag som är en färgälskare.


När jag har letat efter lämpliga bilder att lägga in på kursens fotosidan har jag insett att det är hög tid att jag lägger upp mina bilder i album, så att det blir mera lättöverskådligt. Hittills har dom bara legat efter datum, och det har väl gått skapligt ett tag, men åren går och ibland är minnet väldigt diffust vad gäller år och månad.

Jag har aldrig räknat mina bilder men många är dom och även om jag gjorde en gallring när jag i höstas la dom på DVD, så tror jag att det kommer att bli lättare att gallra vidare om dom ligger i album. Efter tre dagars intensivt bläddrande har jag så här långt lagt upp 25 album, men det kommer att bli många, många fler. Sen kanske jag kan slå ihop några av dom när jag väl är klar.   Kan tala om att jag är helt övertygade om att mina ögon är fyrkantiga så här dags. (Jag borde verkligen beställa tid  hos optikern och få mig ett par lämpliga glasögon att ha framför datorn.)
Jag har upptäckt att vi har ett snömonster här i byn. Det ligger för tillfället på ett lagårdstak och försöker smälta samman med taket så att vi inte ska upptäcka honom, men för att inte ramla ner måste han hålla i sig i lampan och det är då han avslöjar sig. Bybor, var på er vakt!



21 kommentarer:

  1. Wow, så mycket snö. Vi här söderut blir helt till oss av att se dessa bilder.

    Ljuset gör mycket för färgerna och jag är likadan som du, gillar färger. Kul att se att det inte var så stor skillnad på den svartvita bilden av grannens hus mot färgbilden.

    Förstår att du har kul nu när du håller på med kursen. Speciellt i början brukar man bli helt uppslukad av allt man suger åt sig.

    Har ocks funderat på att sätta in bilderna i album, för jag har också alla i datumordning nu och det blir ett hiskeligt letande ibland när man vill ha tag i en bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR jättekul med kursen! Bl a finns ett forum där vem som vill kan lägga in foton dom har tagit och sedan kan alla alndra i kursen kommentera bilderna. Kul och lite läskigt, både att lägga ut bilder och att kommentera, men det kommer nytt hela tiden och det är svårt att hålla sig borta därifrån. Jag tror att man kan lära sig mycket av andras bilder men att det också gäller att hitta en egen stil och inte apa efter andra.

      Ett antal av mina tusentals bilder har nu hittat ett album, men mycket återstår. Oj, Oj, det skulle varit gjort för länge sen, och nu gäller det att sätta in efter hand framöver.

      Radera
  2. När jag läser om hur du kämpar med att lägga bilderna tackar jag högre makter att jag gjort det eftersom jag fotograferat och det har även sambon. Lite lustigt det där för jag är absolut ingen ordningsam människan. Brukar drälla saker lite här och var. Möjligen kom det när jag blev sjuk. det var ett måste för att kunna att koll på saker och ting. älskar fortfarande dina snöbilder. dom riktigt skriker barndom i Jämtland
    Förstår att du har en del att stå i. Så kul sen när du fått alla kunskaper.
    Ha en fin morgondag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin dag blev det, vi fick nämligen se solen! Visserligen var det kallt, men man kan inte få allt.

      Några fler album blev det även denna dag, men oj så mycket som återstår.

      Radera
  3. Svart-vitt. Min första tanke, nu har Cici börjat fotografera i svart-vitt, men sedan kom förklaringen. Så flitigt du studerar. Det finns säkerligen mycket att lära och inte minst genom att ta del av andras foton. Önskar att jag hade intresset, eller kanske inte. Det räcker nog med en fotonörd i familjen. Snöbehovet hos er är väl täckt vid det här laget, nu får ni dela med er till oss här nere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är behöver man inte välja, man kan ju göra färgbilden till svartvit i datorn. Det är väl troligt att det kommer att dyka upp en och annan sådan bild framöver.
      Jag tror banne mig att det har snöat varenda dag den senaste månaden. Till och med denna dag, men så lysste det plötsligt upp och vi fick se solen! Vilken lycka!

      Radera
    2. Se där, mina bristfälliga fotokunskaper. Man behöver inte välja? Det låter ju förträffligt. Nu väljer jag att gå ut i solen som just idag är generös mot oss.

      Radera
  4. "Snömonstret" var ju hur synligt som helst, med hand och allt :o) Det gäller att ha ögonen med sig när man betraktar sin omgivning ;o)

    För egen del tycker jag att svartvita bilder är bäst när man vill styra betraktarens fokus. I en bild med mycket färg är det lätt att det man avsett att avbilda drunknar i färgfloden, men kör man svartvitt kan man få just den specifika detaljen att framträda med större tydlighet. Förr, på den analoga tiden, plåtade jag mycket svartvitt. Numera blir det övervägande färg. Orsaken? Ingen aaning :o)

    T.v. har jag varit lat och inte bränt över mina bilder på skiva. Börjar bli dags, det är då säkert. Frågan är bara när jag ska komma till skott :o/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag resonerar nu, vilket inte alls är säkert att jag gör framåt sommaren, så upplever vi ju det vi ser i färg, varför förvandla det till svartvitt. Men du har säkert rätt i ditt resonemang. Däremot tycker jag att det verkar ha gått lite snobberi i det där med svartvitt - det är liksom finare av någon anledning.

      Jag trälar vidare med mina albumsinlägg, inte så där jättekul, med det blir säkert bra den dag det är klart.

      Radera
    2. Mm ... Du kan nog ha en poäng i det där att svartvitt av någon anledning börjat betraktas som aningen snobbigt, vilket ju egentligen är rätt dumt, eftersom den fotografiska konstarten (ja, foto ÄR konst!) från början inte var begåvad med tillgång till färger. Egentligen borde det således vara vara tvärtom. Men det är inte mycket i livet som är logiskt :o)

      Vilken dag som helst ska jag börja sortera mina digitala arkiv. Bara inte idag ... eller imorgon heller, för den delen. Sen får det bli. Dvs när du lyckats få mitt dåliga samvete tillräckligt krassligt ;o) (Vilket kanske sker fortare än jag anar.)

      Radera
    3. Usch, inte vill jag vara anledningen till ett dåligt samvete!
      Men det vore ju sorgligt om något skulle hända. Jag läser hur en del av mina studiekompisar garderar sig både två-, tre- och fyrfalt, och de berättar om bekanta som råkar ut för både inbrott och brand. Ja, inte en och samma person förstås. Någon måtta får det väl vara.

      Radera
  5. Sannerligen mycket annorlunda färgskalor ute så här års, blåvitt och svartvitt o lite rosa skymning mitt i allt ihop :)
    Vilket fräckt snömonster!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hugan, fick ni också se solen i dag? Genast blev de röda stugorna rödare.

      Monster ska man passa sig för.

      Radera
  6. som aktiv fotokvinna har du säkert fått blick för detaljer och ovanliga motiv.
    Kul med monstret. Ser framemot fler av dina fina snöbilder.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotokvinna låter avancerat. Jag är verkligen en nybörjare på det här med foto. Har bara haft digitalkamera, en kompaktvariant, sedan två-tre år och min systemkamera sen i somras. Förhoppningsvis ska det fastna en och annan kunskap under kursens gång, även om det tar lite längre tid nu när man inte är någon ungdom längre.

      Risken för flera snöfoton är överhängande, med eller utan monster.

      Radera
    2. Åh, det är så vackert med snö. Fina bilder. Min avundsjuka växer. Här har vi några cm, räcker inte för skidåkning men tillräckligt för att förstöra skridskoisarna.

      Radera
    3. epsilon, har det verkligen varit tillräckligt kallt hos er för att bli några isar att tala om. Här varnar man för att åka ut med skoter på vissa vatten på grund av dåliga isar som göms under snön.

      Radera
  7. Ett jättejobb är det att sortera bilder.... - och kasta de som inte fyller kraven. Jag har massor! Även om jag från början lagt dem i mappar, efter årstid och år, så är det inte lätt att hitta när man letar.
    Försöker komma på en vettigare struktur, men har inte lyckats ännu.
    Vad är det för program du använder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna hamnar på två program, Adobe/Mina bilder och Hp Image Zone. På båda ställena läggs dom in på inläggsdatum men nu sorterar jag in dom i prydliga album på Hp Image Zone. Jag skulle gärna vilja ha dom efter rubriker på Mina bilder också, men vet inte om det är möjligt att överföra direkt från IZ, annars måste jag sortera dom en gång till. Ska höra med barnen vid tillfälle.

      Radera
  8. Kallt idag hos dig ser jag. Burr... Men du sitter säkert inne i stugvärmen framför datorn. Det är väl bara det att hundarna ska ut också... Här åkte vinterjackan på på Diesel imorse, bara 15 minus här dock. Värmande hälsningar från Dalarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det kallt så det räcker och blir över. Det blir korta promenader kan jag lova och sen får hundarna gå ut på tomten fram och åter mellan varven för att kissa.

      Jag har inte kunnat komma ut på nätet på ett par dagar av okänd anledningm nen nu verkar det fungera igen efter att jag dragit om ledningarna lite. Det är nog en router som är orsak till det hela.

      Radera