En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 12 januari 2012

Lite nytt och en del gammalt



Nu har dom ändrat om här på bloggen, ser jag helt plötsligt, och faktiskt till det bättre. Det ligger en svarsfunktion under varje kommentar. Det göra att det blir lättare för den som kommenterat att se ett eventuellt svar.

I går hade jag gjort ett inlägg inspirerat av Ordlös Onsdags tema, men hur det nu bar sig så skippade jag texten och deltog själv i OO, bilden till inlägget passade nämligen in på temat dom hade.

Och vad hade jag skrivit då? Ungefär så här:
Jag ser att OO har temat "åskådare" denna vecka och det fick mig att tänka på att om jag tittar ut genom mitt köksfönster så har jag en underbar utsikt, men om jag under min kvällsrunda med hundarna tittar in genom grannens fönster har jag då en insikt? Nej då har jag insyn till dom, men inte sjutton har jag utsyn när jag väl kommit in och tittar ut genom min ruta. Nu undrar jag om det bara är svenskan som är så här ologiskt uppbyggd eller om alla språk är det?


I dag har jag tänkt packa ihop det sista av julen, dvs julgranen. I går tog jag småpyntet ifrån den och K har inget märkt, så i dag ryker resten och så monteras granen ihop och läggs i sin kartong. För som en av mina läsare i går kväll påpekade i ett telefonsamtal, inte sjutton kommer den där granen vi har i vårt kök ifrån skogen.

Nej, det är en urgammal konstgran, så gammal att den har börjat barra. Men till skillnad mot "levande" granar så sticks inte dom här barren. Jag gillar inte att ha barr på golv och i mattor, barr som sticks ända fram till nästa jul utan jag tycker att konstgranarna är en välsignelse. Om dom inte är rosa, vill säga. Man spar skog och inneblomor och slipper få barr överallt. Däremot har vi en "levande" adventsgran ute på gården. Den får stå där tills snön har farit, även om vi nu släcker belysningen. De övriga granarna vi högg fick nya ägare i stan, en till sonen där, en till dottern och en till AIK:s målvakt.


Till sist vill jag berätta att jag fått en award i veckan. Den kommer från Raija som har bloggen Nitida. Tack snälla Raija för den. Nu gör jag som jag brukar med awarder, jag delar ut den till alla mina bloggläsare som tack för att ni hälsar på här och läser och kommenterar. Tack för att ni finns!


14 kommentarer:

  1. Såg att du hälsat på hos mej!

    Han har ju ordnat mycket trevlig här för kommunen.

    Och hans musikboxar är fantastiska

    Margareta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wille/Margareta, nu blir jag lite nyfiken. Musikboxar?

      Radera
  2. Oj vad mycket snö ni har Cici, vackert är det. I år har vi ingen hackspett bland våra fågelgäster, antagligen har de stannat i skogen eftersom det fortfarande inte kommit någon vinter hit.
    Även vi har städat ut julen, det är skönt, nu längtar jag efter ljusare tider.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt att det känns redan ljusare i och med att man tar bort allt julpynt och återgår till vanlig vardagsutstyrsel, i alla fall känner jag det så. Men helt klart blir det lite ljusare för varje dag, lite beroende på vädret förstås, men nu är det inte kolmörkt klockan tre längre, bara halvmörkt.

      Det är nog bra för fåglarna att dom hittar mat i skogen och är självförsörjande. Det är nog mindre risk för sjukdomar som salmonella att spridas där.

      Radera
  3. Jag städade också undan julen för nån dag sedan. Fast så mycket städa blev det nu inte, eftersom mängden pynt var lika med i princip noll och (plast)granen inte får plats i "Rucklet". Men jag plockade guldbollarna ur stamhibiskusen, tog ner stjärnan från köksfönstret och ställde undan ordet JUL, som stått på spiselkransen i vardagsrummet. Så mycket mer var det inte. Eller jo, en s.k. topptomte av amerikansk modell, som inte suttit i toppen på någon gran, men väl stått på byrån i hallen och spritt julstämning :o)

    Svenskan är utan tvekan ett väldigt irrationellt och många gånger synnerligen ologiskt språk. Himla tur att man har det som modersmål, hörru! ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nina/Stjärnkraft, man får vara tacksam för allt som är gratis, som svenska språket för oss svenskar till exempel. Hur har du det med finskan, talar du det flytande? Om svenskan är knepig att lära sig så är nog finskan flera gånger värre!

      Radera
  4. Svenska språket är som jag förstått det bland de svåraste att lära sig. Många ord med dubbel betydelse.

    Här finns fortfarande några (för högt placerade) julsaker kvar. I helgen ska de absolut väck. Julen känns väldigt avlägsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hugan, vilken tur att vi föddes med det språket då. Det är roligt att fundera över alla klurigheter som förekommer där.

      Jag är klar med julen nu, ska bara bära ut de sista kartongerna i förrådet.

      Radera
  5. Härliga bilder, härligt med snö, härligt konstigt med en konstgran som börjat barra!!!!!

    Varför har inte jag fått sådant där alternativ att SVARA: ? på min blogg...?!
    Ohärligt orättvist ;) KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gökboet, just nu kan jag inte kommentera på din blogg, det händer inget när jag klickar på kommentarsknappen, så det kanske är på gång lite nymodigheter där också. Som den där svarta runda saken som står efter mitt namn.

      Radera
  6. Svensk er vel som norsk og dans, tuftet på norrønt og blandet med andre språk. Og slett ikke logisk. Vanskelig? Vi snakker det jo???
    Fine hus, er det så mye sne nå?
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  7. Mormor, när man har små barnbarn blir man förundrad då man följer deras språkutveckling, hur fort dom lär sig. Det är nog lättare att lägga märke till det när man inte träffar dom varje dag. jag har ju en sonson som har en rysk mamma och morföräldrar och nu när han snart är fem år märker man att han kommer att få två språk gratis. Han blandar aldrig språken och han pratar en ovanligt tydlig och ren svenska med stort ordförråd.

    Snö har vi mycket gott om, behöver du lite?

    SvaraRadera
  8. Nytt är ju också att du har större bilder! Fint! Och svarsfunktionen är ju helbra. Lätt att se svaren!

    Hos oss har det varit plastvariant av gran sedan 1988, då vi fick köpa Domus personaljulgran i april för att ta med oss till Pakistan. Den granen - som ju blev rätt berest - skrotades för ett par år sedan, då det var dags för uppdatering. Och jag som sade att det aldrig skulle komma en fuskvariant innanför våra dörrar! Skönt faktiskt att slippa alla kusar - och barrandet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ändrat lite på bredderna för att rymma lite större bilder och nu verkar det fungera som jaghar tänkt mig.
      Den nya svarsfunktionen tycker jag också om men däremot har det varit tji att kunna kommentera på de blogspot-bloggar som har samma system som jag. Det låser sig så fort jag försöker kommentera. Jag gissar att det beror på att dom lägger om systemet och att det snart ska fungera som vanligt. Har varit inne på åtminstone en blogg som fått det nya och då har det fungerat.

      Jag vet inte varför det är lite "fult" att ha plastgran (om dom nu ser någotlunda skapliga ut). Det måste väl vara bra för både gran och människa med den konstgjorda varianten. Träd ska stå kvar i skogen så länge som möjligt och jag hoppas att mina barn också ledsnar på att få barr i fötterna och skaffar en fabriksvariant.

      Radera