En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 3 januari 2012

Man borde gå en kurs

I går kämpade jag för att få till ett nytt blogghuvud till Cilla-bloggen, som jag dessutom har bytt namn på. Den heter numera Cilla och Helen, två hundliv. Det blev inte förslaget här ovan, det fixade jag inte utan att det blev alldeles för stort.

Bloggen startades upp när Cilla väntade valpar i fjol sommar och tanken var att de som var intesserade skulle kunna följa Cilla och hennes valpar. Nu är ju valparna vuxna och bor i sina nya familjer sedan länge. Då och då trillar det in ett mail från någon av dom och det lägger jag förstås in på bloggen (om det inte är av väldig privat natur). Det är alltid roligt när jag kan lägga in bilder och berättelser om hur det går för dom. Nu vet jag av erfarenhet att det brukar bli glesare av den sortens rapporter med tiden, men dom är alltid välkomna när dom kommer.

För att det inte ska bli helt stiltje på denna hundblogg tänker jag nu göra den till en blogg för de två hundar som bor hos oss, plus de rapporter som trillar in om deras valpar. Cilla och Helen kommer därför att bli huvudpersonerna (kan man kalla hundar för personer?) framöver och därför får den ett nytt namn. Adressen får emellertid vara kvar så att den som vill kan hitta igen bloggen.

Nu har jag suttit en bra stund för att försöka sätta ihop flera bilder till en. Jag tror inte att jag använder rätt metod, det går säkert att göra mycket smidigare.

Jag borde gå en kurs i det här med photoshop men det blir då inte nu i vår eftersom jag blivit antagen till en högskolekurs i fotografi, "Visuell kommunikation". Till min egen förskräckelse måste jag säga och jag har känslan av att jag borde kunna mer av photoshop än jag kan, men det får väl ge sig. Kursen är helt på distans och i kvartsfart och jag skyller det hela på Beppan som berättade på sin blogg hur hon i höstas blivit antagen och därmed triggade igång mig. (Vad skönt det är att kunna skylla på någon annan!).

Bildblocket ovan är en berättelse om väderläget här i dag på förmiddagen, snö, snö och åter snö. Eftersom det inte är någon kyla att tala om är det ett litet helsike för pälshundar och värst är det om man bara är så där femton cm i mankhöjd. Det går liksom långsammare och långsammare till hela vovven är som en snöboll. Tur då att matte kan lyfta upp snöbollen och försöka skrapa fram det som finns där inuti.

Vid middagstid blev det uppehåll i snövädret, månen och stjärnorna syntes åter och det blev något kyligare, men bara lite, just nu -4. Har vi tur är det uppehåll i morgon så att det blir lättare att färdas på vägarna. Jag behöver till affär´n i Storkågeträsk men det var inte så akut att jag kände mig tvungen att slåss om det trånga vägutrymmet i dag.


6 kommentarer:

  1. Jag har inte varit ännu på din andra blogg men följer några bloggar där hundar är huvudpersonerna. Ska kika in när jag piggat på mig. Det här med photoshop är ju en sak men sen att fixa till i bloggen det är banne mig ett heltidsarbete Det ska kodas och stilas åt olika håll och kanter. Där skulle jag behöva en kurs omg. Även den får vila tills krafterna kommer
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har läst men inte kommenterat bloggar på länge det har ju varit fullt hus här.Vädret har ju en bedrövelse H han har mest suttit i traktorn å plogat.Men tyvärr så är det mycket vinter kvar.

    SvaraRadera
  3. Ser att det varit busväder hos dig också! Då passar det ju bra att trixa med foton och bloggar.

    Vad duktig du är som fixar collage i Photoshop! Jag tar oftast genvägen och använder Photoscape - gratisprogram du kan ladda hem och bara möblera med bilderna...

    I Fotokursen Visuell kommunikation behöver du inte vara en virtuos på PS! Det är själva bilderna det handlar om, inte hur man redigerar dem. Det kommer i nästa kurs - Bildredigering - som jag ska ge mig på nu.

    - och skyll du på mig..! Kan ju vara bra att muttra över ngn annan ibland....
    :-)

    SvaraRadera
  4. Lisbeth, rätt så, det här gör vi väl för att vi tycker det är roligt, eller...?

    SvaraRadera
  5. stickmamman, roligt att höra av dig. Jo nog är det så att vintern bara precis har börjat. Vad som har varit skönt på ett vis är att det inte har varit någon kyla att tala om. Men då har vi halkan i stället.

    SvaraRadera
  6. Beppan, tack för tipset om Photoscape! Jag kastade mig förstås över det och satte igång att installera och det höll på att sluta med ett elände! När rutan kom upp att dom tackade för att jag installerat hade jag tappat kontakten med internet och det hann bli midnatt innan jag hade allt på plats igen. Så där kan det bli när jman gör saker som man egentligen inte behärskar.

    Jag hann i alla fall kasta en blick på mallarna för bildinlägg och halleluja så enkelt det så ut! Men jag har inte hunnit prova det ännu, får ta det senare i dag.

    SvaraRadera