En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 23 januari 2012

Måndag - och nog sjutton snöar det!

Ingen blå himmel och ingen sol, som jag hade hoppats på. Man kanske ska titta på väderrapporten innan man önskar sig väder.

K har varit upptagen mest hela dagen, men inte av snöskottning. Först var det provtagning på lassa, en rutinbesök som tog ovanligt lång tid denna dag, orsak okänd. På hemvägen handlade han, men han och jag prioriterar lite olika. I stället för ölburkarna hade det varit bättre med ett par burkar VOV. Tycker jag. Och i stället för starköl från systemet hade han gärna fått köpa en kartong rött från samma butik. Men jag klarar mig, visst. Det finns ju vatten i kran att dricka, och te i kannan att värma upp.

När han kom hem blev det bråttom att slänga i sig lunchen för klockan ett började snickarkursen. jag tog hundarna och sparken och delade ut lappar i brevlådorna. Ett erbjudande till hushållen som man bara inte ska avstå ifrån! Kanske något för er som inte bor i denna by att fundera över.




Ett nytt möblemang fick vi till stugan då K kom hem från snickarkursen, eller kanske man ska säga nygammalt. Ett soffbord som K gjorde i träslöjden, kanske i 7:an, har hittat tillbaka till tillverkaren. Tyvärr var bordsskivan förstörd, men det har K nu haft som projekt på slöjden, att ställa i ordning bordet. Vad tycks?


Jag tycker framför allt att det är väldigt snygga ben på detta bord. Det har nu fått ersätta det köpesbord vi inhandlade för några år sen och som vi aldrig har tyckt om riktigt. Det bordet i sin tur har hamnat här nere i kammarn/datorrummet/biblioteket/kontoret.

Knappt han K innanför dörren med bordet förrän hans bastukompis kom förbi och påpekade att det var dags att fara till bastun i Byske om en timme. Det blev för  mig till att snabba på med middagen, för man kan ju inte basta på tom mage.

Så här sitter jag framför datorn. Hundarna ligger och gnager på varsit jättestort älgben, tv:n står på ute i köket och ute är det mörkt och -10 grader och - hör och häpna - det snöar inte!´



22 kommentarer:

  1. Har ochså väntat på solen som inte orkar fram,enligt vädret jag kollar på så skulle den tittat fram nu i flera dagar.Men så snöar det igen å igen,snö har vi ju så det räcker länge nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hann du se solen i dag när den var framme som hastigast mellan elva och två ett par gånger? Fast det snöade också förstås.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Lina, det ska jag hälsa herrn i stuga.

      Radera
  3. Herreminje, så mycket snö ni fått! Just nu är jag tacksam för att jag inte bor i dina trakter, för ryggen skulle nog tacka för sig om jag hade såna mängder att roa mig med :o/ Fast vackert på bild är det ju förstås!

    Bordet - och speciellt benen - är ju urläckert! Vad kul att det kommit hem igen :oD Fina fisken med händiga karlar, inte sant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö är en vara vi har gott om denna årstid, som vanligt. Lite fundersam blir jag förstås när jag läser på Kerstins blogg att det bara är hälften av den mängd som ska komma!

      Herr K blev så nöjd över sitt bord att han pratade om att införskaffa en tv till stora rummet där uppe där bordet står. Och kanske plocka hem en fåtölj från Holgers att komplettera soffan med. Vem vet, då kanske vi skulle sitta där ibland.

      Radera
  4. Riktigt fint bord! Och några av ölburkarna åkte väl med till bastun, eller..? Man blir ju törstig av bastande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man väntar tillräckligt länge så kommer modet igen.
      Nej några ölburkar får man inte ta med sig på kommunala badinrättningar, den får vänta till han kommit hem. Dom får däremot följa med när gubbarna i byn har sin månatliga bastukväll.

      Radera
  5. Problemet med handlingen blir väl värst för hundarna för dom dricker väl inte te som ersättning för Vov. Så snyggt med ett hemgjort bord mycket bättre än de köpta. Eftersom jag bor med slöjdläraren så är jag bortskämd med dylika möbler. Första hjälpen är nödvändig tänk om alla förstod det. Vi har haft en kurs här i huset och fast jag gått förut så känns det bra. Man måste pigga upp kunskaperna lite då och då
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morse kompletterade jag hundarnas torrfoder med lite blodpudding, det gick alldeles utmärkt och när vi hade vattengympat i Byske i dag passade jag på att köpa hem ett par burkar VOV.

      Jag har också gått en sån där kurs men det var evigheter sen så jag vill gärna ta chansen och fräscha upp minnet.

      Radera
  6. Åh jättefina ben på bordet, såg ett par liknande på jobbet häromdan, någon höll på att laga upp en gammal byrå!

    Tisdag, betydligt ljusare idag, -13 och lätt snöfall :)
    Bara att hänga med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teak var väldigt modernt då jag flyttade hemifrån på sextiotalet, men avlöstes i den vevan av furun. Nu har teaken fått en renessans sedan några år och barnen har ryckt i de teakmöbler som stått på undantag i Holgers.

      Skymtade solen som hastigast i dag och hade önskat att det varit klart väder så att man kunnat se det spektakulära norrsken som dom pratar om. Men tyvärr ser det dåligt ut. Har haft ner till minus 15 i dag men nu är det bara -8.

      Radera
  7. Glömde säga vilket fint bort riktigt 50tals stuk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror gubben är riktigt stolt över det. Med all rätt.

      Radera
  8. Så snyggt bordet är och helt retro i stilen med de fina benen. Förstår att du vill använda den.

    Det är nog många som skulle behöva gå hjärt- och lungräddning. Själv har jag inte heller gått någon sån kurs. Ska kanske kolla upp om de har någon här i närheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hittar du en RK-kurs, eller någon anna som är gratis så ta chansen. Det kan ju faktiskt hända att man räddar någons liv. Man kan också vända på det och hoppas att man själv skulle bli räddad av någon som gått en sån kurs, om det hände en själv något.

      Radera
  9. Ett stort älgben skulle våran Franzzi säkert tycka om. Men då får inte kompisen Wille komma och leka på tomten, kan jag tänka mej.
    Gnaga ben är bra mot tandsten hos hundar!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt lilla Helen som är mest intresserad av benen, men också den som har lättast att få tandsten, så det passar ju bra.

      Radera
  10. Hallå i snön! Konstigt att gubbarna alltid dras till starkölshyllan i butiken. Min gubbe fick åtta olika sorters starköl av dottern i julklapp och det var den bästa julklapp han någonsin fått säger han. Här ordnar också Röda Korset kurser i hjärt-lungräddning mm men de blir inte så välbesökta eftersom de flesta här är över 80 och har fullt sjå med sin egen andning.
    KRam
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, åtta sorters öl! Ett bra tips förresten till makens 70-årsfirande i april. Det ska jag inte glömma bort.

      Hittills har jag bara fem namn på listan, men hoppas att det är som det brukar, att de flesta anmäler sig i sista minuten.

      Radera
  11. Svar
    1. Du är snäll du! Faktiskt kom K ihåg att köpa en kartong med sig då han var till stan i går, så har du vägarna förbi vet du att huset har resurser nu.

      Radera