En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 9 januari 2012

Och så kom kylan

När vi klev upp i morse var det -20 grader. Så sent som igår skrev jag i en kommentar att vi hade sluppit kylan. Det skulle jag kanske inte ha gjort, för i natt kom den. Hur länge den tänker stanna vet jag inte, men enligt SMHI:s femdygnsprognos kommer temperaturen att hålla sig över -10 och det är väl ok. För omväxlings skull fick vi se solen i dag och det kändes som om den börjat komma sig lite högre.

Hundpromenaderna blir av det kortare slaget en sån här kall dag, men får vovvarna springa lösa går det ganska bra för då håller dom sig i rörelse på ett vettigare sätt. Däremot blev det för kallt då jag tänkte ta ett skoterspår på hemvägen mitt på dan. Till och med Cilla fick kramp i fötterna. Sparkföret blir sämre vid lägre temperatur men det kanske är bra för då blir jag tvungen att gå mera och håller mig därmed varmare. Som ni ser på skorstensröken var det inte mycket till vind, vilket är skönt, men det gör också att röken från skorstenarna lägger sig som ett lock över nejden och det  är ganska många som eldar en sån här dag.

För att fördriva denna dag har jag roat mig med att plocka undan alla julpinaler, utom granen. Den törs jag inte ta bort ännu, K är nog upprörd över att jag tar det jag gör fastän det inte är dags förrän på fredag egentligen. Jag funderar på om jag ska ordna dans runt granen och fiskdamm åt honom, så att han riktigt får ta avsked av julen. Jag kan ju passa på att köpa en godispåse åt honom i morgon då vattengympan börjar om i Byske, för godis är något han aldrig kan få för mycket av verkar det som.




31 kommentarer:

  1. Vilka fina vinterbilder...:-)...och det ser riktigt kallt ut hos er. Vi har också fått kyligare väder och i natt var det nog -10 grader.

    SvaraRadera
  2. När jag var liten och det var kärvt att åka spark hade morfar stearinljus i fickan. Han drog dom över medarna och genast gick det lättare att ta sig fram. Jag tänkte på en sak. Vad synd att det är så långt till oss. Annars hade gubben din kunnat komma på fredag till oss. Vi fick ju skjuta på plundringen. Han är välkommen och fiska kan han också få
    Kram

    SvaraRadera
  3. Raija, tack och kallt är det fortfarande. Hoppas att det är mildare i morgon när jag måste ut med bilen på vägarna.

    SvaraRadera
  4. Lisbeth, små ljusstumpar kan man använda till mycket, valla skidor och sparkar bland annat. K hade säkert kommit på julgransplundringen om avståndet hade varit mindre, han tackar för inbjudan.

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder... igen :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  6. Pennelina, det gäller att öva så fort ett tillfälle ges.

    SvaraRadera
  7. Det var härligt att få se solen idag ,jag tog mig en sparktur.

    SvaraRadera
  8. stickmamman, hade jag inte hundarna hade jag nog inte stuckit näsan utaför dörren i dag. Nu har vi precis kommit in efter kvällsrundan och det är fortfarande -20.

    SvaraRadera
  9. Åh, vilka härliga bilder. Här snöar det nu, det är så vackert. Fast inte så kallt,några minus, kanske fem.Plockade undan stjärnor o stakar idag, synd egentligen när snön äntligen kom. Granen får stå ett tag, blir så tomt utan den. Bra ide det där med fiskdamm, länge sen man ordnades sånt.

    SvaraRadera
  10. Lite skillnad på temp! Här är det runt nollan - men minst lika kallt som dina 20! Hög luftfuktighet och blåst som går ända in i märgen... Tur vi har dunjackor!

    Ljuvliga vinterbilder! Snö, kyla och solen som visar sig en stund...

    Känner igen det där med julen som inte får tas bort - åtminstone inte stakarna i fönstren. Fick min äkta hälft bestämma så skulle de vara kvar minst ett par månader till!

    Har du fått något spännande brev ännu - med inloggning och annat??

    SvaraRadera
  11. Kallt o vackert är det på dina bilder. Här var det lika (nästan) kallt igår morse -13 och jag lovar, jag höll på att dö när jag klev ut genom dörren!! :-)

    SvaraRadera
  12. Här är det runt nollan men väl så kyligt. Dags att ta fram tjockaste dunkappan inför nästa utflykt till norra udden. Lilla vovvens bad igår varade bara en halv minut men jag har tidigare haft både labbar och flattar som tog alla chanser att hoppa i. Vattensvans, denna plågsamma åkomma, klarade de sig ifrån ändå.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  13. Hej igen!
    Jag har en utmärkelse till dig på min blogg, titta in och hämta den.

    SvaraRadera
  14. epsilon, -5 och vindstilla är en utmärkt vintertemperatur, men det ska vara snö på backen också förstås.

    SvaraRadera
  15. Beppan, att bara läsa av grader säger egentligen väldigt lite om hur kallt/varmt det är. Jag tror att jag frös mycket mera i Stockholm när jag skulle ut med hunden på kvällsrundan än jag gör här uppe. Kan ju bero på hur man klär sig också.

    Inloggningsuppgifter fick jag när jag anmälde mig, men det kanske kommer nya då kursen startar. Dom kör igång den mellan den 17 och 24 januari enligt tidigare brev.
    Har du redan kört igång?

    SvaraRadera
  16. I min värld, livet är tufft emellanåt. Nu misstänker jag att ni söderut klär er aningen för tunt för den temperatur som råder. Många lager är det som bör råda denna årstid. Nu finns det ju till och med täckkjol om man använder klänning eller kjol. Lätt att ta av och på. Kan det vara något?

    SvaraRadera
  17. Ölandsvindar/Kerstin, ja det där problelmet behöver vi aldrig bry oss om där vi nu bor. Isen lägger sig i regel ganska tidigt och så är det slut på badandet. Fast en och annan bäck kan ju vara öppen ganska länge och vid kusten har det nog varit dåligt med isläggningen.

    SvaraRadera
  18. Raija, jag går in och tar mig en titt.

    SvaraRadera
  19. Hej Cici, Underbara vinterbilder med soluppgången bakom träden och så snön. Kanske inte lika kul med - 20 men som jag minns det känns det inte så kallt. Här kan - 10 kännas mer för det är så fuktigt. I morse då jag slog upp mina bruna hade vi ett centimetertjockt vitt puder på marken. solen sken, ja jag vaknade sent, 0900. Har inga tider att passa - ska bara på min styrketräning för ryggen och tiden bestämmer jag ju själv.
    Ha en skön dag!
    kram

    SvaraRadera
  20. varför inte fiskdamm!

    -20 huja, vad gör du åt tassarna för voven, eftersom det kan bildas isklumpar

    margareta

    SvaraRadera
  21. kajsastina, nog är man värd lite sovmornar denna årstid efter alla år i arbete. Kul för er att få se lite snö, men gå försiktigt ifall det är halt.

    SvaraRadera
  22. Wille/margareta, jag har i dag köpt en påse godis som gubben ska få när vi tar ner granen och fiskdamm får det nog bli.

    Det blir inte mer is mellan tramdynorna när det är -20 än vid mera normala temperaturer. För det mesta biter dom själva bort det men ibland får jag hjälpa dom att ta bort dom för hand. Det blir kallt om mattes fingrar, för ofta måste man värma tassen lite för att få isen att lossna. Jag brukar fråga dom om dom vill ha hjälp och vill dom det så stannar dom vid mig.

    SvaraRadera
  23. Det ska komma inloggningsuppgifter till PingPong, uppgifter för betalning till kåren m m. vi är ju studenter i en termin. (Kostar hela 35 kr.) Beställning av kurslitteratur (2 st) ska också göras. Går fort att få hem. (Synd att du inte bor i närheten - du hade kunnat låna mina!)
    Det är via PingPong man kommer åt lektionerna, diskussionsforum - kontakten med kurskamraterna m m
    Du får bra studeranderabatt om du vill köpa Photoshop alt Photoshop Elements.

    SvaraRadera
  24. PingPong? Ja, ja, det ger sig väl, men nu har jag varit inne och läst vilken litteratur som hör till kursen och jag ser att jag redan har den ena boken, ""Konsten att ta vinnande bilder" och jag håller redan på och läser den.
    Kåravgiften ska jag väl klara av men något partajande lär man väl inte få gå på(kanske lika bra).
    Det känns lite spännande det här, eller mycket spännande, och därför har jag låtit bli att tänka så mycket på det innan det kommer nya mail. Inlämningsuppgifter och examination, diskussionsforum...oj,oj. Varför ger man sig in i sånt här alldeles frivilligt?!

    SvaraRadera
  25. Ha ha ha - jag är övertygad om att du fixar det! Kan jag så kan du!!
    Jag såg att du läst/läser Göran Segeholms bok. Den är bra! Konstruktiv och lättläst.

    SvaraRadera
  26. Beppan, det känns skönt att ha dig att konsultera, om utifall att det skulle uppstå några problem eller frågor. Säger jag och tar för givet att du ställer upp, fräck som jag är.

    SvaraRadera
  27. Det är svängningar i vädret denna vinter, annat kan man inte påstå. Här hann det "smälla till" (med åländska mått mätt) och krypa några streck ner på minussidan; så pass att jag röjde plats under terrassen för att kunna köra in Röda Faran under tak. Men, men, idag SPÖREGNAR det. Fryser det på till kvällen lär de få fullt upp på akuten :o/

    Annars gillar jag vinterbilder. Det blir ett väldigt speciellt ljus i dem pga den klara luften och snön :o)

    SvaraRadera
  28. Hade inte i min vildaste fantasi, nåja ungdom då, föreställt mig att jag skulle längta efter snö och kyla. Nu gör jag det de facto. Längtar ganska mycket men det håller jag utanför den närmsta familjen. Make och hund är nöjd med tingens ordning. Mannen skrockar belåtet över hur elpatronen går på lågvarv och hunden viftar på svansen av glädje att slippa täcket, det förhatliga. Så, det är bäst att vara tyst hemma i alla fall.

    SvaraRadera
  29. Nina, usch för regn denna årstid! Finns det något man fryser av så är det väl kallregn. Hoppas att ni har turen att det torkar upp innan det fryser på, om nu vädrets makter skulle få för sig att blåsa lite kallvindar över er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy vet du! Och det är inte måttligt med regn heller :o( Plus att det blir minus, på kvällarna. Jag höll på att slå ihjäl mig när jag gjorde ett försök att ta min vanliga promenadrunda på sena eftermiddagen. Idag är det lika illa. Vi vaknade med regnet smattrande mot rutorna och det håller fortfarande på. Inte undra på att nordbor har en tendens till tungsinne!

      Radera
  30. Ingabritt, nu är det ganska lagom, bara 4-5 minus och vill man är det bara att spänna på sisg skidorna. Spark är alldeles utmärkt att ta sig fram med. I stan kanske det är svårare för jag kan tänka mig att det sandas en hel del där.

    Jag har nästan aldrig täcke på hundarna, ja aldrig på Cilla. Helen får ha det om det regnar och är kallt, för då blir hon blöt ända in på skinnet. Och skulle det smälla till och blir sådär -30 då får honn nog ha det på sig.

    SvaraRadera