En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 19 januari 2012

Överflöd

Jag förstår inte vad jag fick den där idén ifrån, att vi skulle slippa skotta taken i vinter. Kanske var det snöns sena ankomst som lurade mig. I dag har det snöat hela dagen, den vackra rimfrosten på träden har bytts ut mot snö och snöskyfflarna har gått varma. I går var det förrådstaket på vår tomt som rensades, i dag var det traktorgaraget i Holgers som stod på agendan. Jag har inte bidragit så mycket när det gäller takskottningen, bara det där med att vara motvikt i änden på ett rep eller lägst ner på stegen.


Fuset i Holgers är så inbäddat i snö att det snart inte syns längre. Det är det här taket som alltid skottas först då det är långt och ganska känsligt. Här syns stallporten och stallet, utanför bild till höger är vagnslidret och sen kommer lagår´n,  lagårdsporten och ett stort förråd. Det är nog länge sen det stod några djur under detta tak, jag har aldrig varit med om det. Nu är det förråd.

Snömannen himself, lyckligt nerkommen från traktorgaragetaket. Jag förstår inte varför han sitter och bläddrar i resekataloger och längtar till varmare breddgrader?!


24 kommentarer:

  1. Vadå solresor när man kan skaffa sig värme inombords med snöskottning...???

    (T o m min snöälskande man fick nog under julen)

    Så vacker den där ladugårdslängan i Holgers är! Åtminstone på din bild. Fint gammalt hantverk - och så ålderns patina på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holgers fuse räknas av en del bybor som den vackraste byggnaden i byn och det är just söderväggen, den som syns i bild, där tjäran lockats fram ur trät som är så fin. Baksidan, norrsidan, där solen inte kommer åt på samma sätt, är inte alls lika charmig.

      Radera
  2. Åh vi tar gärna lite av er snö! Här ligger det knappt en decimeter på backen. Ingenting att åka skoter på, till vår stora besvikelse. Vinterns skoterturer är bland det bästa på hela året tycker jag och sambon.
    Men nu är det iallafall rejält kallt så det lilla vi har får vi förhoppningsvis ha kvar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säga att vi har det motsatta problemet här just nu, för mycket snö för skoteråkning. I alla fall om man inte är en van sådan. Dottern och hennes sambo var ute en stund i går med vår skoter, men hade nog önskat att det var lite mindre med lössnö, eller i alla fall att skoterlederna var mer uppkörda. Det är inte så lätt när det kommer ny snö varje dag, ibland ett par decimeter åt gången.

      Radera
  3. Här har de hotat med snö till helgen. Men ofta klarar vi oss här ute på ön. Tack för länken . Nu får vi se om det funkar bättre med mina kommentarer.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerade i alla fall i går när jag provade. I dag har jag inte hunnit vara ute på nätet ännu. Hoppas, hoppas.

      Radera
  4. Så trevligt att du fångat snömannen på bild. Det skulle finnas något att strö över så att snön smälte av sig själv på taken. ungefär samma som för ogräsen. Vad mycket tid ni skulle spara. Men visst är det väl ändå underbart med vinter. I år blir den ju kortare än vanligt eller?
    Skotta på och varför inte en resa verkar ni vara väl unt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubben har varit ute med slungan en sväng i dag. Den strejkade i går, ville inte kasta iväg snön, men efter några telefonsamtal fick vi reda på vad som felades och sonen i stan, som ändå skulle hit, köpte reservdelarna och så var allt som det skulle igen. Tack och lov.
      Tänk om man kunde köra slungan på taken, men det är bara handkraft som gäller där. Jobbigt för mannen som har problem med lungkapaciteten, men kanske också bra träning för honom.

      Att resa till varmare breddgrader kan bli lite knepigt, Dels vill man inte lämna stugen under den här årstiden, med tanke på snö och kyla som kan ställa till det om man inte finns till hands, dels har vi två hundar att ta hand om. Men det största hindret är jag. Jag som tvärnekar att sätta mig i ett flygplan, förutom att jag inte längtar ett dugg efter att ligga på en sandstrand.

      Radera
  5. Men hej o hå med snö ni har fått! Här har vi lite vitt som färgar marken men inte mycket mer. Idag var det iofs -8 grader men det är ju å andra sidan inte så mycket ändå :-)
    Önskar er en trevlig helg o må ni slippa skotta på ett tag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag gratulera till det lilla ni ändå har fått av det vita. Alltid lyser det upp lite grann denna mörka årstid. Om det ännu ligger kvar. Maken han skottar på.

      Radera
  6. Är det dags för det där bytet... Han ser lite trött ut "snömannen". Skicka hit honom till gröna/gråa Vä(r)stkusten vetja, så kommer jag på stört ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet hur det är med karlar ibland. Dom litar inte på att kvinnorna klarar sig själva när vädrets makter härjar. Trots att jag under alla arbetsaktiva år har fått klara mig och barnen själv då han varit borta,ibland månadsvis.

      Men du är alltid välkommen ändå!

      Radera
  7. Jag testar nu om det går att kommentera h'är. De flesta har lyckats men kan inte kommentera After Work.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag provade alldeles nyss på hennes sida, men icke sa Nicke. Jag kanske ska mail henne och tipsa om den där sidan.

      Radera
  8. Det gick ju bra, tack för det.Antingen är det för mycket eller för litet, åtminstone vad gäller snö. Här längtar barnen efter snö och ni har i överflöd. Kan tänka mig att maken bläddrar i resekataloger.
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sällan är det lagom och aldrig är människan nöjd. För mycket och för litet skämmer allt. Ja det finns många ordspråk att ta till dessa dagar. Barnbarnen verkar trivas i snön i alla fall och blir bara dagarna lite längre kommer det att bli jättebra.
      Ha det bra, du också.

      Radera
  9. Imorse en grinig morron, ljusgrå, mörkgrå (kanske snö, nix). Vill vi ha snö?
    vid bryggan har stigit - så vi drog, med bilen, båten längre upp på land- mycket vatten i år. Nej vi vill inte ha snö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du båten den drog vi upp så där i oktober skulle jag gissa. Så här dags ligger den begravd under snön men markerad med kvistar och grenar så att inte skotrarna kör rakt över den.

      Radera
  10. Inte det sämsta av jobb att få agera motvikt ;) Tror det är mer snö i och runt stan än här, men nu räcker det ju faktiskt, snömängden alltså.

    Jasså är det utlandsresa på g?!
    Vi lurar också om det, sen om det blir av får vi se ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi for till Lycksele förra helgen såg vi att det var mindre snönär vi komm norröver. Vi har nog mer snö än både Byske och Skellefteå faktiskt, vi har liksom fastnat i ett sånt där stim.

      Nej någon utlandsresa är inte på g, i alla fall inte för mig. För några år sen följde dottern med sin pappa till Turkiet, så vill han ut och resa får han väl bjuda med sig någon av barnen. Nu brukar ju inte dom ha så mycket tid över för sånt, så chansen är liten. Undantag från min sida göres för resor som sker på marken.

      Radera
  11. Förstår snömannen, som längtar till värmen, när jag ser dessa bilder. Oj, så mycket snö ni fått. Vi har bara lite vitt puder på backen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raija, det finns ingen rättvisa här i världen. Nyss var jag ute och sparkade en sväng med hundarna och då snöade det för fullt, så det blir nog till att skyffla i morgon också. Däremot har vi inte haft särskilt kallt i vinter, alltid nåt.

      Radera
  12. Mamma mai, ni har verkligen snö! Här går jag och längtar men jag tror inte vi får någon riktig vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska aldrig säga aldrig. Minns från min barndom, hundra år sen ungefär, att en vinter kom snön först när det blev spotlov. Men då kom det desto mer. Än är det inte försent.

      Radera