En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 18 januari 2012

Silver


Snart är det dags att ta lilla "kvällskissen" med hundarna och den går nerför backen och ungefär fram till den här lilla björken. Sådana här dagar, och nätter, när frosten lagt sig som ett silver över träd och buskar, blir det nästan onaturligt vackert med vita träd mot den svarta himlen. Men att fånga det på bild är inte det lättaste. Det blev många tagningar i går kväll innan jag trodde mig ha fått något att ta vara på, och om någon mot förmodan skulle titta ut vid tiden på dygnet och se mig undrade dom nog vad i hela friden jag höll på med. 

Betydligt lättare och kanske mera lättförståeligt var det att fota samma björk i dag på morgonen. "Morgonkissen" går nämligen fram till samma björk, innan vi vänder och så småningom tar oss upp för backen, fram till brevlådan för att hämta tidningen och slutligen kliver in i stugvärmen för att äta frukost.


Vad gör väl det att börsen är mager när man bor i ett landskap av silver? Fast det är klart, det går inte att leva av skönhet allena, el- och telefonräkningar måste nog ändå betalas med värdslig valuta.

 Livet är fullt av upptäckter. Har ett tag retat mig på att fältet man skriver och lägger in bilder på har minskat och att jag fått dålig överblick. Av en slump hamnade då min lilla markörpil på hörnan längst ner till höger, den som är markerad av diagonala linjer, och genast kunde jag dra ut skrivfältet!
Ibland undrar jag hur mycket det är som jag ännu inte har upptäckt här på bloggen, finesser som gör allt lite smidigare.


26 kommentarer:

  1. Livet är fullt av överraskningar....!!! :-)

    Läcker bild på björken mot den mörka himlen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det!
      Björken var ännu läckrare i verkligheten, men ibland är skönheten svårfångad.

      Radera
  2. Sannerligen det är vackert ute just nu! Fast det har börjat blåsa..antagligen för att allt det vackra ska blåsa ner från träden!
    Den händige-mannen i huset- tänkte ta ett par bilder igår kväll på allt det vackra, men jag var negativt inställd till det hela, vilket jag trodde kameran också skulle vara..?! Trodde absolut att man måste ha stativ alternativt kunna ställa in kameran som ett proffs...kanske har jag fel?!
    Fast du är ju proffs, studerar ju foto.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte blåst här i dag men snöat desto mer, så nu är det snö istället för frost på träden.

      Man får experimentera lite och inte glömma ISO-inställningen. Nu hade inte jag stöd då jag tog nattbilden, men har man inget stativ kanske man kan använda sparken, biltaket eller något annat som står stadigt på marken.
      Låt den händige gå ut nästa gång.

      Radera
  3. Helt fantastiska bilder på den vackra naturen! Vad hade du för inställning på kameran när du tog första bilden? Att upptäcka nya saker tar förhoppningsvis aldrig slut, oavsett vad det gäller!

    Gonattkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skam att säga kommer jag inte ihåg det och när jag tömmer kameran, som jag gör mest varje kväll, så försvinner ju datan. Jag höjde ISO-värdet åtskilligt men inte mer än jag behövde, och sen prövade jag mig fram. Nu måste jag snart skärpa mig och börja anteckna vad jag har för inställningar, men det är inte helt lätt i mörker och snö, utan då får det bli när jag tankar upp bilderna och innan jag tömmer kameran.

      Radera
    2. Ett litet tips...
      När du kikar på bilderna på minneskortet eller då du tankat över dem till datorn kan du högerklicka på bildfilen och kika på egenskaper. Där finns all information om de inställningar du haft när du fotat!

      Radera
    3. Du är en klippa, Beppan, toppen! Någonstans hade jag en känsla av att jag skulle kunna hitta informationen, men glömt hur och trodde till slut att det inte fanns.

      Nu kan jag alltså informera Gökboet att jag hade slutare 1/50, f-stop 4,5 och ISO 800, dessutom blixt.

      Radera
  4. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Vilka otroligt vackra bilder du tar. Tänk vilka motiv naturen ger. Men det är också så att du har förmågan att se med ögat allt det vackra, som du sen fångar på bild och delar med dig av till oss.
    Tack för det!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kan jag inspirera dig och få dig fotosugen? Men du har ju skickat så fina bilder till mig, så du kan du också. När man har hund är man ju ute både oftare och längre och har större möjlighet att få syn på natur och händelser värda att fota.

      Radera
  5. Vackert, Cici. Men kanske börjar björken skifta i guld när tillräckligt många kissningar hamnat i närheten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du sa det! Nu måste jag försöka få hundarna att spara sig till dom kommer fram till den där björken. Inget är omöjligt när man bor i Guldriket. Haha!

      Radera
  6. Ja visst älskar vi farbror rimfrost när han målat träden med sin pensel. Som tur är finns det olika slags rikedom och som du säger det här är rikedom
    Snyggt jobbat
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att du fått besök av Herr Frost du också. Kanske lite snö till och med? Tyckte det såg lovande ut på väderprognosen för er del. Om man längtar efter snö, alltså.

      Radera
  7. Sååååå fiiiina vinter bilder har du lyckats fånga. Blir riktigt avundsjuk på snön, för vi har inget alls.

    Det är helt ideellt arbete på Djurskyddet Eskilstunas katthem jag utför. Var med i styrelsen tidigare, men slutade för det tog för mycket energi av mig. Men fortsätter att ställa upp att sälja katter några gånger per månad och som volontär ibland på helgerna. Sen tar jag emot de små moderslösa kattungarna, som jourhem, som dyker upp varje år, vilket jag nu gjort i fyra år. Det måste vara en person som är hemma mycket, för ibland måste de flaskmatas varannan timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beundrar er som jobbar som volontärer och frivilligt tar på er ett så ansvarsfullt jobb. Hoppas att det fortsätter att gå bra så ni inte blir överhopade av katter. Det borde vara steriliseringstvång på alla katter som inte ska användas i avel, för att undvika detta djurplågeri som förekommer i dag.

      Radera
  8. Jättefint fotat! Boendet är viktig. Ska var livskvalite.

    (Ryser, tänk att alltid ha sol, så hemsk)

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livskvalité kan ju vara så olika beroende på person, men för mig är det just nu otänkbart att bo någon annanstans. Jag har under en tid bott i Saudi och vet efter det att ett varmt klimat inte är något för mig, men några sommarmånader kan det vara skönt.

      Radera
  9. Hej igen, håller med dej; Finesser finns hur många som helst, men jag vet ju inte hur jag ska göra?Idag hade jag problem med kommentarerna. Några tim. senare så funkade det igen!!

    Tänk om jag kunde ha barnbarnet lite närmare, men tji

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig lite i sänder. Jag visste ingenting då jag började blogga för två år sen. Hade just bara lärt mig maila och lägga patiens.
      Hjälp per telefon är inte helt fel om det krisar. Hoppas att du slipper mer trassel med kommentarerna.

      Radera
  10. Ibland, om man har väldig tur, kan det vara fullmåne utan ett moln på himlen och silvrig rimfrost på träden. Då är det läge att ge sig ut på en skidtur om natten. Allting gnistrar som diamanter fastän himlen, om man är långt från gatljusbelyst tätort, är som svart sammet. Jag har upplevt det en januarinatt ett par mil från Enare Träsk när temperaturen kröp ner mot minus 30. När man stötte skidstaven mot en trädstam regnade det diamanter alldeles ljudlöst. Tänk om sådant gick att fånga på bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa upplevelser är så unika att det kanske är bäst att man får bevara dom i sitt hjärta. Men jag vet precis hur du menar. Även dagtid kan det regna diamanter när det är så där kallt.

      Radera
  11. Oj! Vilka makalöst fina bilder!
    Blir så sugen att uppleva det på riktigt, vi har bara grått, brunt, fult, trist och regn. Ingen vinter alls att tala om.
    Njuter av dina bilder istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tror jag inte att du vill ha lika mycket vinter -och snö- som vi har, men nog borde ni får ha ett par veckor med vitt på marken i alla fall. Annars är du så välkommen hit och få pröva på. Lite snöskottning på taken kanske?

      Radera
  12. En strof dyker upp "Frosten björkens krona klätt, grant i silverskyar"
    Vackra bilder du tagit. Så´n tur att vissa måste kissa utomhus, annars kanske vi missat många skönhetsupplevelser. Blogger, ja. Jag vet inte när jag ska sätta mig tillräckligt länge för att åtminstone försöka lära mig. Det blir nog någon gång. Jag får säga som min mamma sa när hon var 85 år, jag har ju framtiden för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ibland att man undrar varför man har skaffat sig hund, när vädret är eländigt och man är trött. Men om jag inte hade hund skulle jag antagligen aldrig ta mig för med en promenad genom byn sent på kvällen vintertid.

      Jag håller med din mamma, varför ska man stressa?

      Radera