En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 22 januari 2012

Titta det snöar, titta det snöar, allting vitt, vitt, vitt, aaah!

Det lär dröja innan barnbarnen kan använda gungorna igen. Med naturens och snöslungans hjälp börjar snönivån på tomten att närma sig rekorddjup. Eller höjd. Lekstugan skulle nog behöva få besök av en takskottare ser det ut som. Jag får väl se om jag kan kravla mig dit med en skyffel i morgon.

Om man börjar känna sig orolig för att det regnar för mycket då kan man bygga sig en ark, som Noak gjorde. Men om det aldrig slutar snöa, vad bygger man då?

Nu börjar jag bli less på att bara fotografera vita bilder utomhus och att ständigt skriva om snön i denna blogg. Jag tycker att det får vara bra nu. Från och med i morgon (eftersom det ser rätt hopplöst ut på himlen när jag tittar ut nu) ska det sluta snöa, himlen ska bli blå och solen lägga sig som en guldklimp på trädtopparna. Temperaturen får gärna gå upp mot noll några dagar så att den senaste kallsnön packar ihop sig och låter skoteråkarna få göra finfina spår för mig och hundarna att gå på.

Inne i stugan är det både varmt och snöfritt. I alla fall det senare så länge inte hundarna kommer in från sin promenad och skakar av sig. Flitens lampa lyser titt som tätt i min studiehörna, dvs vid datorn, det bläddras fram och åter i de två böcker som ingår som kurslitteratur. Som en enkel uppgift till nästa lektion i Fotografi-Visuell kommunikation ska jag välja ut en bild i boken The Photo Book, gärna skriva och berätta om det på diskussionsforumet och tala om varför jag valde just den bilden, vad den säger mig. Det är 500 bilder att välja på, så det var inte gjort i brådrasket precis men jag valde först ut fem bilder och sedan den jag fastnade mest för.


Uppgiften är utförd och om någon har boken kan jag berätta att jag valde en färgbild på sid 228 "John and Josie Adams" av Chris Johns. Den föreställer ett bilvrak som står ute i naturen med en tv-antenn fastmonterad på sidan. Inuti bilen sitter en man och hans mor och tittar på en tv. Både ser glada och belåtna ut och sonen lutar sig leende mot sin gamla ihopsjunkna mor.

Jag har även läst de fyra kapitlen i boken "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm, även det en uppgift till nästa lektion.  (Han är för övrigt lärare för kursen jag läser.)  En bok jag kan rekommendera för den som vill lära sig lite mer om fotograferandet och konsten att läsa bilder. Den har inget med fototävlingar att göra, titeln till trots.


Dessutom besöker jag diskussionsforumet flitigt, lägger ut foton för kommentarer/kritik och kommenterar andras bilder.

Så så här långt hänger jag med och tycker att det enbart är spännande, lärorikt och roligt.

20 kommentarer:

  1. Nej Du får inte sluta fota dessa härliga snöbilder. det ser ut som det gjorde hos oss förra vintern. Du får väl skicka upp barnbarnen på lekstugetaket för att skotta. jag minns så väl när barnen var små och snödjupet var högt. vad många roliga timmer dom hade när dom hoppade från taken. Fliten lampa syns ända hit. Jag är klar imponerad.
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär vara svårt att ta några utomhusbilder uan att snö finns med, i alla fall ett par månader framöver, hurmycket jag än försöker undvika det. Så du kan nog ara ganska lugn vad gäller det.

      Radera
  2. Nu har vi faktiskt också lite snö! Med betoning på lite...;)
    Nu har jag/vi börjat "laborera" lite med kameran. Ändrar inställningar och jämför bilder o.s.v. Det är riktigt modigt för att vara i den här familjen, men vansinnigt roligt.
    Du är min förebild och inspiration! Modiga smarta du som vågar dig på en distanskurs!!!!!!!!!!!!! HEJA HEJA DIG!
    Titta gärna in hos mig angående tips om Backup/säkerhetskopiering av bilder.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer säkert att bli en hejare på det där med kameran så småningom, det är bara att pröva sig fram. Jag känner att jag har en lång väg kvar, men det spelar ingen roll. Kanske är det som med resor, det är vägen som är mödan värd, och man lär visst aldrig bli fullärd, säger dom som vet.

      Den som inspirerat mig är Beppan, hon tar SÅÅ snygga bilder! Så visst är det roligt att vi kan inspireras och inspirera varandra genom detta forum,

      Radera
  3. Låter spännande :-D

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR spännande, precis så där lagom. Det ska ju inte vara så att man ska behöva ligga sömnlös om nätterna, utan just bara så att det är lustbetonat och inspirerande.

      Radera
  4. Nä fr.o.m. imorron ska det bli svinigt kallt igen. Jag ska ju ut på vägarna.
    Duktig du är som pluggar på så! Önskar att jag hade ett uns av din energi!
    Plugga på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inte svinigt kallt, men de 11 grader vi har nu räcker bra, tycker jag.

      Du ska inte vara orättvis mot dig själv. Du lägger ju ner en massa energi på att arbeta, jag är ju heltidsledig.

      Radera
  5. Kul att du är igång med kursen och tycker att det är skoj!! Det är ju precis så det ska vara - vi läser ju för vårt höga nöjes skull :-)

    Passar ju bra att det snöat och varit inneväder ett tag.

    Nu är jag inloggad i min nya kurs. Synd att vi inte är i samma forum....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag önska dig lycka till med nya kursen!
      Jag lägger in bilder och skriver både här och där, så jag gör min försök att vara igång i alla fall. Med tanke på antalet kursdeltagare är det få som är inne och deltar än så länge.

      Radera
  6. Jisses med snö ni har! Här täcker det knappt marken och lika lycklig för det är jag.
    Apropå sambon.....jodå det var i verkliga livet som han väckte mig o väsnades sådär. Tyvärr är det väl så att han måste kliva upp vid fem för att hinna till jobbet i Stockholm fast idag var han lite tidigare för att han skulle ut o motionera (ja ibland följer jag med så han är liiite förlåten för att han väckte mig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch och fy för sådanan morgontider! Det måste vara jobbigt att vara långpendlare för det kan inte bli mycket tid över när ahn kommer hem på kvällen.

      Radera
  7. Hur som helst så är det vackert med snöbilder, även om det kräver en hel del jobb! Jag blir nästan sugen på att förkovra mig själv i någon distanskurs, det skulle nog passa mig ganska bra. Just nu håller jag mest på att förkorva mig känns det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar förkovringen någonsin slut? Är det inte det ena så är det det andra. Men att förkovra sig på distans känns väldigt bekvämt när man väl har kommit igång och hittar på de olika sidorna.

      Radera
  8. Massor med snö och just nu när jag tittar in 12 grader kallt. Idealiskt tycker jag. Vår snö är fortfarande kvar med minus 7 grader och jag är naturligtvis nöjd. På onsdag åker skidorna fram, då är nog snön tillräckligt packad. Jipppi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra. Hoppas att snön har fått stanna kvar sen du skrev de där raderna. Om det slutar att snöa här någon gång ska kanske jag också spänna på mig mina lagg.

      Radera
  9. Jag har läst ikapp litet på din blogg. Önskar dig lycka till med kursen. betyder att vi får se ännu finare bilder då den är klar. Nu har jag vrit inne och kommenterat hos bloggvännerna - den enda som det inte fungerar hos är Ingabritt - after work.
    Ha en skön vecka
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blir det bättre bilder, eller så tappar jag förtroendet helt. Nej, det ska nog går bra.
      Det verkar som om det ska ordna uppsig hos de flesta, även hos Ingabritt.

      Radera
  10. Det gör inget att du har mest vita snöbilder, för de är så vackra. Önskar att jag också kunde få ta lite såna bilder i år, men det ser inte så ut här hos oss.

    Spännande med kursen du börjat på. Det kanske vore något att fundera på, att påbörja en ny kurs. För nu kommer jag inte ha så mycket att göra, för vi börjar bli klara med renoveringen.

    SvaraRadera
  11. Nitida, det är stor risk för att det blirsnöbilder ett bra tag frammåt. Om jag inte ska gå över och prova på abstrakta motiv, då finns det kanske lite motiv innomhus. Men jag tror inte det är riktigt mitt område.

    Jag anmälde mig när jag läste på en annan blogg om kurserna som finns hos Moderskeppet, högskolan i Jönköping, så kanske kan det här inspirera dig till något liknande, det vore ju kul.

    SvaraRadera