En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 17 februari 2012

Hugget i sten - skrivet i stjärnorna

Jag ser det klart och tydligt, det är någon som försöker meddela mig något. Ett stort P står skrivet där uppe på himlen. Vad menas med det? Men inget särskilt hände den dagen så det var nog bara flygarna från Luleå som var ute och lekte bland molnen.

I dag har jag lämnat in mitt livs första dokumentation till högskolan, och det kändes kan jag tala om. Så fånigt egentligen, för vad spelar det för roll om jag får tillbaka den med en massa anmärkningar. Jag har gjort så gott jag har kunnat och mer kan jag inte göra. Så småningom kanske jag får lite rutin även på inlämningsuppgifter och vet lite mera hur jag ska lägga upp det hela.
Ämnet till inlämninguppgiften skulle vi hämta i någon form av näringsverksamhet eller i hemmet, och jag valde då att kontakta bonden i vår by och fråga om jag fick komma till hans arbetsplats i ladugården. Snäll som han är sa han ja till det, så i morse straxt före åtta tog jag sparken dit. Det var ett underbart vinterväder i morse, lugnt och stilla, bara några minusgrader och solen som precis gick upp. En bra start på den här dagen, med andra ord.

Inne hos korna och kalvarna blev jag väl omhändertagen av både folk och fä, jag fick vara med när småkalvarna skulle få sin mat och den allra nyast skulle lära sig att suga på nappen. Att man kan se på öronmärkningen om det är en liten tjur eller en blivande mjölkko var något jag fick lära mig. Sötnosen här ovan är en kille för hans nummer börjar på tusen någonting.


Jag var förstås också till korna och fick se hur bra dom har det, hur dom köade för att få komma in i mjölkningsroboten och vid lite närmare samspråk med en kossa var det inte långt ifrån att jag hade fått en puss. Vad som förvånade mig lite var hur lugnt och tyst det var.

Mycket information fick jag och många kort tog jag. Nu gäller det bara att lärarna på fotokursen ser det jag tycker mig visa med min bild och att dom godkänner den skriftliga dokumentationen.



19 kommentarer:

  1. "En sparktur på morgonen till bonden i byn i vackert vinterväder".... suck, vad avundsjuk jag blir igen.... (P:et kan ju betyda Perfekt)

    Vad du är flitig och duktig Cici! Underbara bilder och säkerligen är din skriftliga dokumentation till full belåtenhet!

    Det där P:et i himlen tycker jag förresten att du ska tolka alldeles själv...

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ut på en sparktur nu alldeles straxt men idag är det inte alls lika angenämnt ute, det är grått och blåser. Jag ska till byagården och höja värmen där så att vi slipper frysa i morgon på Röda Korset-kursen.

      Det blir nog mycket av en innedag i dag. För övrigt har jag två helt tossiga tikar i huset. Båda löper och här paras det för fullt dagarna i ända. Men det går väldigt demokratiskt tillväga, dom turas om vem som ska vara överst! Du kan ju tänka dig hur det ser ut med den storleksskillnad som det ändå är!

      Radera
    2. Att lyssna på och se två höglöpande tikar i huset är INTE kul, stackars dig! Det är ett evigt uppvaktande, tassande, , slickande, juckande och flämtande.... eller du har dom kanske separarade emellanåt för att ni, både folk och fä, ska få lite lugn och ro ;)

      Lördagskram!

      Radera
  2. Ljuvliga bilder på kalvarna! Har inga tvivel om att du inte fixar inlämningsuppgiften! Visst har din man klart för sig att varje godkänd uppgift kräver en flaska bubbel..........!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Götapetter vad dom är snabba där borta! Det låg redan ett svarsmail från högskolan i min box. GODKÄND!!

      Något bubbel blir det nog inte med tanke på att systemet ligger fem mil bort. Dessutom har jag aldrig varit förtjust i den sortens dricka, även om maken inte har förstått det ännu trots 47 års samvaro. Jag kanske ska testa den rosa varianten...

      Radera
    2. GRATTIS!!! Så kul! Ja - dom brukar vara snabba. Härligt - nu är 1/4 av kursen avklarad!
      Bubbel kan ju vara mycket - en Pommac eller något annat godis - räkor t ex som vi ska äta till middag idag. Huvudsaken är ju att man firar :-)
      Jag lämnade in min uppgift i morse. Får i alla fall vänta på besked till måndag. Håll tummarna...!

      Radera
    3. Det kan bli lite knepigt att hålla tummarna i morgon då vi har Röda Korset-kursen, men jag ska hålla dom mentalt!

      Radera
    4. Du kan ju fira kursen med en Hurtigrutt-resa :-)

      Radera
  3. Grattis till det godkända provet!! :) Klart det ska firas!

    Jättesöt liten kalvkille! Vore jag inte så abnormt sjukligt allergisk skulle jag vara bonde! :)
    Ha nu en trevlig helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hugan!
      Det var lite kul att se att en nästan nyfödd tjurkalv redan hade ett kortare och kompaktare huvud, helt klart ett manligare utseende.

      Jag ville också bli bonde då jag var liten. Som tur var blev det inte så, jag är nog alldeles för lat och bekväm av mig.

      Radera
  4. Först ett stort grattis till godkänt.
    När jag såg bilden som du tolkade som P såg jag en fisk. En fisk som ritats av ett litet barn. Blir lite avundsjuk på dig som fått vara i ladugården. Kor är underbara djur med en mjukhet som dom förmedlar. Bara deras ögon kan få mig att smälta. Jag växte ju delvis upp på en bondgård så det kanske är därför jag känner så mycket för dom
    kanske är det som i skolklasser. med rätt ledare och mycket kärlek så är det tyst och lugnt
    Ha en fin lördagskväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbeth!
      Jag fick titta ett tag innan jag såg det du såg, men jag kan hålla med dig.
      Det är säkert så som du säger att om de som sköter om djuren är trygga och lugna så blir de flesta djuren det också.
      Hoppas att din lördagskväll var till belåtenhet!

      Radera
  5. Spännande och hoppas det går bra med inlämningsuppgiften.

    Kor och kalvar är så fina. Upptäckte du att de har olika frisyrer? Jag fotade kor en gång och blev överraskad över hur olika de kunde vara, så det blev bara kofrisyrer som jag tog bilder på efter ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick bara bra, så nu har jag erhållit mitt livs första högskolepoäng. Vid 67 års ålder! Bättre sent än aldrig.

      Men det där med frisyrerna missade jag. Jag såg nog mest ögon och mular. Jag får väl studera det där till sommarn då dom är utomhus kossorna.

      Radera
  6. Jättegrattis till ditt godkända resultat. Strongt av dig att studera på högskolenivå. Ladugårdsmiljön är trivsam det har jag alltid tyckt. Det känns varmt i flera bemärkelser tycker jag. Dessutom tycker jag om att se samspelet mellan människor och djur. Jag är övertygad om att du fick fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar. Du vet, det är mycket man ska hinna pröva på innan man är för gammal. När nu det kan vara.

      Det är lite knepigt att plötsligt komma in i en ny miljö och försöka ta bra foton som ska förmedla det lärarna vill och som man ska kunna beskriva i ett dokument varför man tog just den bilden och på just det viset.

      Radera
  7. Spännande miljö - Mjölkkor - inte ofta man får möjlighet till ett sånt fint studiebesök.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, visst var dom bussiga som ställde upp.
      För ett par år sedan hade dom öppet hus så att alla i byn kunde få komma in och se hur det fungerar i en modern ladugård, med mjölkrobot, gummimattor, gödselskrapor och allt.
      Hade vi inte vår bonde skulle nog lägdorna har vuxit igen för länge sen.

      Radera