En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 14 februari 2012

Leo betyder lejon

Leo insisterade på att jag skulle ta ett foto på honom då han lyste med ficklampan på skidglasögonen.

Vi har haft besök i helgen av äldstesonen och Leo. Ofta då mamma N har jourhelg passar dom på att komma hit och det är till lycka för oss att dom inte drar sig för att köra de två timmar det tar att ta sig från Lycksele till Norrlångträsk. Den här helgen har det blivit en hel del kurragömma, lego och annat bus.

I fotokursen har vi bland annat fått i uppdrag att göra ett porträtt och eftersom vi fick besök av lyckseleborna frågade jag om sonen ställde upp som modell. vilket han gjorde. Jag grubblade en hel del på hur jag skulle lägga upp det hela eftersom det gick ut på att visa en person vi kände väl och via fotot förmedla hurdan personen är eller känner sig just då. Lektionen handlar om fotografiets byggstenar, alltså hur det är uppbyggt. Är linjerna vågräta och lugna eller diagonala och spretiga som oroar? Trianglar, kvadrater och cirklar, allt har sin betydelse för hur man uppfattar bilden, liksom färgerna.

Många tagningar blev det och jag kände att porträttfotografi var nog inget för mig. När jag gått igenom bilderna, redigerat och beskurit så fanns det emellertid några ganska skapliga foton. Det jag till slut valde att lägga ut på forumet var en svartvit variant och faktiskt riktigt bra.
 
P och Leo gjorde sig en skaplig skotertur på söndagen i det fina vädret. Tyvärr har vi ingen lämplig hjälm till Leo men han fyller ju fem år snart... Kanske ett par glasögon skulle passa bra också eftersom dotterns är i största laget. Dessutom behöver hon dom själv nu när hon kan vara som en vanlig människa igen och köra både på längden och på tvären.

Knappt hade skotern körts in i garaget innan dottern och mågämnet dök upp och ville ta sig en tur med skotern, dom också. Efter det att vi hade stoppat i oss av dom hembakade semlorna förstås.

Några som annonserat att dom skulle komma på söndagen var skellefteborna, men dom fick lämna återbud på grund av magsjuka. Men nu börjar den fina delen av vinterna här hos oss, så det finns flera chanser för dom.

Det blir lite glest med inläggen nu när fotokursen tar en stor del av tiden framför datorn och likadant med kommentarerna. Jag vet inte om ni märker det, men om, så lovar jag att göra mitt bästa, men just nu måste pluggandet gå i första hand.



19 kommentarer:

  1. jo det har jag märkt! ;-) men jag förstår dig till fullo!

    Leo hette en Rhodesian Ridgeback i min närhet, precis som ett lejon var han. Väldans charmigt kort på den lille Leo, undrar vad han hade i tankarna? Bara för att se hur häftigt det såg ut? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarnen är måttligt förtjusta i att jag försöker fota dom och gör ofta grimaser eller tramsar. I nästa stund är dom snabbt framme och ska kolla hur bilden blev.

      Radera
  2. såg just din kommentar hos mej ;) alltså efter 47!!år! och 4!! buketter...
    har hört om många liknande fall...jag bara undrar VEM kom ens på tanken på ett förhållande?? Och senare ett giftermål?? ja såna tankar kan verkligen bryda min hjärna, romantiker trots allt.. ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det var så länge sen nu att jag har glömt varför det blev som det blev, men man får väl säga att et finns andra sidor som uppväger.

      Radera
  3. Helt rätt tänkt. Just är det studier och familj som tar en stor del och det ska det få göra. Nu när du lär dig mer får vi se fram mot härliga bilder i bloggen. Ser så friskt och skönt ut med skoteråkandet. På vintern saknar jag alltid det livet. den fria naturen där man kan var ute och röra sig fritt. Jag har aldrig varit någon fantast av stora skidorter. När jag växte upp så var det Storlien och Åkersjön som gällde. Ja tittar in lite då och då du lägg undan kommentarerna ett tag. jag läser din blogg för att jag gillar den inte för att få kommentarer. Ha det bra där uppe i norr
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du inte överger mig på grund av kommentarsbrist. Däremot tycker jag att det är väldigt roligt och givande med kontakten man får med sina "följare", en social bit av det hela.

      Radera
  4. Oj vad jag är nyfiken på dina bilder från kursen! Synd att jag inte kommer in i ditt rum på PingPong.... Porträtt är inte helt lätt!

    Jag är inne på min tredje lektion nu i min kurs. Tassemarker med Raw och Adobe Camera Raw... Lekonerna ger en del, men måste söka mer info också. Tack och lov för internet!!!

    Har varit på en del utflykter i omgivningarna under helgen. Även om jag föredrar varmare årstider, så måste jag tillstå att vintern har sin tjusning! Och denna Golfström som håller vattnet öppet året om..... Vilka kontraster det blir!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag blir nyfiken på din kurs. Det låter avancerat. Vi håller på med lektion 4 men har kvar lektion 3. Dom kastade om dom lektionerna av pedagogiska skäl. Sen ska vi göra första inlämningsuppgiften och den har jag ogjord men vet vad jag vill göra, så jag tror att det ska gå ganska fort bara jag får tillgång till verksamheten.

      En del bilder som jag lagt ut på forumet lägger jag ut på bloggen också. När det gäller porträttet av sonen lovade jag att jag inte skulle lägga ut det på bloggen, men jag ska höra om han trots allt kan tänka sig det. Många tagningar blev det!

      Jag förvånar mig över att det är många på kursen som missuppfattar uppgifterna så pass som dom gör, verkar ta det lite hipp som happ. Men många är också så duktiga att man undrar vad dom har på kursen att göra.

      Sverige är på många sätt slätstruket jämfört med Norge. Bergen, havet och landremsan däremellan, kontrasternas land. Skulle gärna göra ett återbesök nu när jag har en "riktig" kamera och det är ju ingen omöjlighet.

      Radera
    2. Passa på att söka bildbehandlingskursen! Man lär sig massor!!
      Antar att de släpper höstens kurser 17 mars och sedan har man på sig till i april någon gång att söka. (Du kan ju alltid tacka nej om du känner att det blir för mycket.)
      Dessa båda kurser kommer att försvinna från marknaden - undrar om inte det är sista året de kör dem nu. Synd att missa!!

      Visst är det en salig blandning av människor på kurserna! Med 1000 elever blir det en stor spridning, både i engagemang och förkunskaper. Härligt!

      Radera
    3. Jag har funderat på det faktiskt och, somdu säger, är jag inte klar med fotokursen kan majag ju alltid tacka nej. Dvs, om jag överhuvudtaget blir antagen.
      I morgon ska jag till lagår´n och fota en bondes vardagsbestyr. Det får bli min första inlämningsuppgift.

      Radera
    4. Intressant arbetsplats! Och så kul det vore att se dina bilder från lagår´n!

      Jag grunnar just nu över första inlämningsuppgiften som handlar om att ta en bild - med ett budskap förstås - och bildbehandla enligt konstens alla regler. Visa före och efter. Och berätta vad och hur och varför....

      Nu börjar jag fatta fördelen med att fota i raw-format, vilket jag aldrig testat tidigare. Så spännande!

      Radera
  5. Barn är härliga och speciellt när de är i vissa åldrar. Jag har ett barnbarn i ungefär samma ålder och han vill också att jag tar bilder av honom när han grimaser eller liknande.

    Porträtt är inte lätt, speciellt inte om man ska försöka ta dem efter en massa anvisningar eller beskriva personen. Men kursen verkar väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog tur att man inte vet hur lite man vet när man skaffar sig en kamera och börjar att fotografera!

      Kursen är väldigt rolig och lärorik och jag rekommenderar den verkligen.

      Radera
  6. Klart att pluggandet på kursen går före blogg och kommentarer! Det lät väldigt avancerat och konstnärligt det där med Porträtt men jag är övertygad om att du fick fram BRA bilder!

    Ha de gött där uppe i Norrlångträsk och kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt blev bilden jag valde riktigt bra, men ett tag var jag nära att ge upp. Någon porträttfotograf blir jag aldrig, har nog inte det tålamodet.

      Inför första inlämningsuppgiften tänker jag satsa på mera fyrbenta personligheter.

      Radera
  7. Kul med fotokurs och vilka fina bilder det blev sen då! Gillar bilden av Leo, ung man med nyfikenhet som intresse säkert!
    Stor Kram ifrån Oumberlige Peter som faktiskt är inne och läser i din alltid fina och trevliga blogg, men alltför sällan numera kommenterar, men man kan ju bättra sig! (ler)
    Ha det Bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken rolig överraskning att du tittar in och kommenterar. Jag erkänner att jag har varit dålig på att följa din blogg nu ett tag, men jag har gjort det i omgångar. Det blev lite...hm, avancerade bilder som jag ville undvika att barnbarnen skulle få syn på.

      Men jag tycker att du har en mycket läsvärd och berörande blogg, helt unik skulle jag vilja påstå.

      Kram tillbaka och jag hoppas att Lilla Frun snart ska må bättre, jag lider verkligen med er båda och beundrar er för er tapperhet och att ni dessutom orkar engagera er i stort och smått.

      Radera
  8. Svar
    1. Tack Margareta!
      Det känns skönt att ha såna trogna "följare".

      Radera