En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 29 februari 2012

Oj så det blev!

I förra veckan var jag in till stan och hämtade mina nya glasögon. Det är så kallade terminalglasögon som jag ska ha när jag sitter framför datorn. Det har på sistone varit jobbigt  att sitta framför skärmen någon längre stund, jag har kännt mig svullen och grötig i ögonen.

Och vilken skillnad det blev med de nya brillorna! Bokstäverna blev jättestora och jag hamnar inte längre med näsan någon decimeter från skärmen. Drygt 4000 kronor fattigare blev jag, men det är det värt, och med tanke på hur länge jag har mina glasögon så blir dagskostnaden försvinnande liten.
I dag lär jag stinka vitlök för jag har dragit på mig en förkylning verkar det som. Vaknade vid tretiden i natt och kände hur den intog min kropp, som en annan sån där slimegegga. För att försöka mota bort den oönskade gästen har jag på morgonen intagit te med hackad vitlök och honung. Det smakar inte så äckligt som det låter men man luktar därefter. Jag får väl hålla mig borta från folk, vilket nog är bra i vilket fall som. Till söndag vill jag vara symtomfri för då ska vi till Lycksele och gratta Leo som fyller fem år.

I går kväll beställde jag två gråfilter till min kamera, i morse fick jag mail att dom var på väg. Det kan man kalla snabba leveranser. Nu får vi se om postverket också är snabb i sin hantering. Läste i morse i vår lokaltidning "Norran" att posten inte har skyldighet att köra ut post och gods till ställen som har mindre än tre hushåll per kilometer. Jag börjar på allvar misstänka att våra politiker  ska tvinga in folk till städerna.
Än så länge är vi fler än tre hushåll i vår by och för att bevisa det får ni här en bild tagen från söndagens sparktur "runt byn". Att få med hela byn skulle kräva en flygbild så man kanske kan påstå att det är halva byn som syns här. Ungefär en tredjedel in från vänster ser man en mast och den sitter på båtfabriken (Sandström Innovation, en gång i tiden Utternbåtar) och bakom den högsta björken skymtar jordbruket. Jag bor till vänster utanför bild, men det ligger ett litet skogsparti mellan Nördträsket och den delen av byn.

Ja, det blir inget vidare bilder på det här avståndet med mitt nuvarande objektiv, så nu suktar jag efter ett som är snäppet bättre och har jag förstått det rätt så ska jag spana efter ett 28-300 mm. Typ. Jag får börja spara veckopengen, för det lär väl inte vara gratis.


31 kommentarer:

  1. Gratulerar till de nya brillorna! Det är något som står väldigt högt på min lista, men t.v. saknas finanser. Att köpa glasögon på Åland är vansinnigt dyrt, så många reser över till Sverige i det ärendet. Men för mig är problemet att även resandet kostar kulor, så den varianten är inte lösningen :o/

    "Public service" i alla dess former tycks i eskalerande takt bli allt sämre. Som med bankväsendet t.ex. Numera kostar precis allt, men jobbet gör man själv och betalar således för nöjet (?) att få utföra det.

    Just nu regnar det här på oss på ön. Det är bara trevligt, för då rinner snön bort fortare än man hinner säga tö! :o)

    Ha en fin dag med fina nya glasögon på näsan! Själv har jag tränat lite panoreringsfoto och ska nu sätta mig och granska resultatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är vansinnigt dyrt att köpa glasögon i Sverige, men för min del är det nog glasen som är den dyraste delen. Så det kändes ganska bra att optikern inte tyckte att det var så stor idé för mig att byta mina vanliga glasögon, därför att dom fungerar bra fortfarande ent synmässigt. Bågarna till terminalglasen valde jag, tillsammans med optikern, från den billigaste montern.

      Kan inte påstå att jag längtar efter regn precis. Det är nog med att det är nollgradigt ute och sol, det töar upp snöytan en aning så att det blir prima sparkföre, alltså en aning halkigt att gå på. Regn nu skulle orsaka kaos tror jag.

      Radera
  2. Det var en klok investering du gjorde i dina glasögon. Inte nog med att du sitter för nöjes skull du har ju dina studier också. Jag undrar hur man kommer att räkna i fortsättningen när man ska bestämma utdelning. Tänker på lantbrevbäraren som åker till flera byar på sin resa. Måste han hoppa över de som ligger där i mellan då? Konstigt är det tycker jag. Även om du inte gillar bilden så mycket så gör jag det. Det visar så väl på att det finns liv på landsbygden. Nu har jag ju turen att få följa dig i det dagliga så jag vet det men nog behövs det dokumenteras och spridas alltid. Fy vad hemskt om alla ska bo i tätorter. Hela kulturarvet går om intet
    Kram på dig alltid lika roligt att läsa det du skriver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gäller postutdelningen så är det nog mest avlägsna byar i inlandet och mot fjällen till som kan bli drabbade och kanske få nöja sig med post två gånger i veckan.

      För övrigt är jag full av beundran för de som kör ut posten. I sol och regn, i snöstorm och halka, med brevlådor som är omärkta både vad gäller namn och adress, lådor som är så insnöade och inte framskottade att man knappt kan ana lådan där nere i snön någonstans. Men nog sjutton kommer posten fram ändå. Varje vardag. Året runt. Liksom morgontidningen.

      Jag tror att det snart kan komma en större motreaktion till politikernas centrering av service, skolor, affärer, banker, bibliotek, vårdcentraler, ja allt dom bara kan komma på.

      Radera
  3. Härligt att vara klarsynt!!! Mindre härligt att punga ut med så mycket pengar för att få ha den förmånen...
    Jag har alltid funderat över varför hörapparater varit gratis för dom som har problem med hörseln (så var det åtminstone förr, men vi som behöver glasögon har fått betala dyrt för dessa.
    Är hörseln mer värd att värna än synen???

    Så du har intagit en dundermugg - det blev två för mig i söndags, och hips vips var förkylningen borta. Hoppas på detsamma för dig!

    Man kan ju börja med ett begagnat objektiv, som inte gör så stora hål i skattkistan. Jag köpte ett av mina objektiv via Blocket. Externblixt likaså. Helt perfekt. Oftast fungerar det bra med dessa affärer. Bäst förstås om säljaren finns på vettigt avstånd så man kan kolla innan köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur stor procent av befolkningen som bär glasögon så gissar jag att det skulle bli en dyr affär för landstingen. Barn har ju en viss rabatt, jag minns inte hur mycket, men i vår familj var vi två vuxna och tre barn som måste ha glasögon och det blev drygt.

      Man skulle ha tänkt på det då man valde far till sina barn, att inte välja en som har samma defekter som en själv! Nåja, det kanske blev några dubbla positiva anlag också som vägde upp det hela. Jag tycker i alla fall att dom blev lyckade alla tre.


      Jag håller utkik efter objektiv på Blocket men har inte hittat något så här långt. Man skulle nog kolla på Fotosidan också och i fototidningar.

      Radera
  4. Fräsiga brillor hörrödu, men vad är "terminalglasögon"? Är de speciellt avsedda BARA när du sitter vid datorn eller är dom som progressiva också? Dina bilder från hemtrakten gör mig nästan tossig! DU BOR MAGISKT VACKERT!Lycka till med både linser och objektiv!

    Avundsjuka men hjärtliga kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns flera olika sorters terminalglasögon,men dom är i första hand till för dom som sitter mycket framför datorskärmen.

      Mina vanliga glasögon är progressiva och dom har ju skärpan på långt håll högst upp på glaset och längst ner är för kortseende. Man kan säga att dom är uppdelade i tre fält uppifrån och ner, utan skarvar. Terminalglasögon kan bestå av bara de två nedersta fälten, eller bara det nedersta, vilket mina är.

      Jag vågar påstå att det finns en och annan här som är avundsjuka på barmarken söderut, så det kanske jämnar ut sig. Det är väl det där med gröngräset på andra sidan diket.

      Radera
  5. Tror jag behöver lite nya brillor jag med eller rättare sagt jag ska kanske plocka fram terminalglasen? Japp lat är förnamnet... dom har legat undanstuvade sen flytten och ligger nog? i en ännu ouppackad kartong :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det ligger en hel del hos dig undanstuvat i kartonger ännu. Det blir ju gärna så vid flyttning. Du ska se att dom dyker upp endera dagen. Hoppas att ni trivs bra i det nya huset!

      Radera
  6. Härlig vinterbild.
    Undrar om det höga berget i bakgrunden som majestätiskt reser sig mot skyn är en del av den fruktade störtloppsbacken Mullberget, som på sin tid satte skräck i byns skolbarn vilka mer eller mindre tvingades att på nytjärade längdåkningsskidor dödsföraktande kasta sig ut i backen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära okänd!
      Varför är du så blyg, varför inte skriva under med ett namn i alla fall om du nu inte har googlekonto eller liknande?

      Men det är nog rätt det du säger att det är Mullberget som syns där borta. Jag har ju inte själv varit drabbad av skidåkning utför dess branter eftersom jag vuxit upp i storstan, men jag har hört talas om de livsfarliga backarna. Flera gånger. Och jag tror nästan att backarna blir högre och brantare för varje gång jag hör talas om dom.

      Radera
  7. Det lät dyrt med de nya brillorna men det är säkerligen värt vartenda öre att inte behöva bli trött i ögonen.
    Det där med objektivbyte känner jag igen från en mig mycket närstående person. Det har knappt bytts förrän det finns något mycket mer fantastiskt att byta till, och.... det är inte gratis. Lycka till med nya fasciliteterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser på forumen som finns till fotokursen så har jag förstått att det går till så att man byter upp sig allt eftersom. Kamerahuset duger nog länge, men objektiven ska man tydligen satsa ordentligt på. De riktiga proffsen håller sig med två kamerahus för säkerhets skull utifall att ett skulle fallera.

      Nu känner jag att jag har mina begränsningar och har liksom inte tänkt satsa på en karriär som bröllopsfotograf eller liknande, så jag kommer att gå sakta fram och känna efter om det är dags att ta ett steg uppåt. Ingen idé att ha dyr utrustning om inte fotografen kan tillgodogöra sig den.

      Radera
  8. Jag brukar pressa vitlök i fil å bara svälja när jag känner av förkylning,å pressa citon å dricka som den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. som dom säger, alla sätt är bra utaom dom dåliga. Dottern ringde nyss och berättade att hon var förkyld (hon jobbar på dagis, host host), så jag gav henne receptet på tegroggen. Hoppas att det hjälper henne.

      Radera
  9. Javisst är det skönt med nya "ögon"! Det svider att betala pengarna men vad har man för val? ;)
    Det nya demensboendet som tar sin form nu är beläget på Moröbacke. Om ett år kommer ett till nytt byggas på Sunnanå. Samma sak där, om man nu har en sån ofattbar otur att drabbas av demens så känner jag mej numera trygg i de fina nya boenden som byggs samt den fina personal som jobbar där. Det gäller att se det positiva ;) Inte tror jag du vill dö ensam på en stubbe inte! Dessutom verkar du inte behöva det heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, på Morö Backe, där bodde vi innan vi flyttade ut till stugan för gott. På den tiden var Solbackens handelsområde en utmärkt skog att rasta hundarna i. Och då hette det Degermyran, men det lät förstås inte lika tjusigt som Solbacken som egentligen är området som ligger i backen ner mot norra rondellen.

      Jamen en stubbe är väl inte en så dum plats? Man kanske blir så där konstig när man jobbat inom äldrevården i många år.

      Radera
  10. Vet att det kostar rejält med terminalglasögon. Då har du valt typ progressiva eftersom de kostade så mycket. Jag hade det tidigare, men förra gången jag skaffade mig nya, så hade jag inte råd med den typen och fick välja enkla billiga för 500 kr. Jag här även vanliga progressiva och läsglasögon, så det blir väldigt kostsamt de gånger jag måste ha nya.

    Objektiv 28-300 skulle jag också vilja ha. Har ett som är på 70-300 och det är ganska bra.

    Hoppas vitlöken hjälper och att förkylningen ger sig snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte så mycket att välja på med den styrkan jag har på glasen, det var med nöd och näppe att det gick att få tag på glasen alls. Jag har aldrig haft terminalglasögon, men jag tycker att dom verkar fungera bra.

      Jag har bara mitt standardzoom 18-55 och det börjar kännas lite trångt. I morgon kanske mina gråfilter kommer och det ska bli spännande att använda något av dom.

      Hade tänkt ta en tevitlökskur innan jag går och lägger mig, men så kom jag på att det är PRO-möte i morgon mitt på dan och då är det kanske ingen höjdare att stinka vitlök. Känner mig redan bättre i alla fall.

      Radera
  11. Tja, här bor vi i Sveriges sydligaste glesbygd så problemen är ungefär lika. Det är faktiskt ett under att vi ännu så länge får morgontidningen i brevlådan. Här är det så gott som snöfritt nu och första vårblommorna tittar fram.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att ni har ungefär samma villkor som vi har det här. Långt till det mesta utom vacker natur.

      Radera
  12. Såg ett intressant program på teve för några dagar sedan där man visade att om en stad blir dubbelt så stor så stiger lönerna där automatiskt med 15 % utan att någon behöver arbeta mer. Samma sak med antalet butiker, konsertlokaler, biografer etc. per invånare.
    Detta gäller alltid och överallt i världen.
    Klart som korvspad då att de som sitter i städerna och bestämmer vill flytta befolkningen till stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken mystiskt matematikformel. Den fick vi aldrig lära oss i skolan. Man får räkna sig som en looser då när man envisas med att stanna kvar här på landsbygden.

      Snälla, skriv en signatur, vad som helst, annars måste jag nog göra det jag en gång sagt att jag ska göra, nämligen ta bort anonyma kommentarer. Och det känns inget kul.

      Radera
    2. Förlåt... ska aldrig vara anonym igen, jag lovar.
      Programmet gick i repris nu i helgen så jag kollade extra noga för att se om jag hade fattat saken rätt. Och, jodå, för varje person som flyttar in till stan så ökar stadsbornas inkomst en aning, och när så många har flyttat in att staden har blivit dubbelt så stor har inkomsterna ökat med 15 %.
      Jag förmodar att det handlar om någon slags ekonomisk synnergieffekt.
      Kjell Öjebyn

      Radera
    3. För det mesta kan jag se på stilen att det är du, men ibland är det inte så lätt, så det är skönt att du signerar. Och alltid roligt när du hör av dig.

      Radera
  13. Hejsan


    Oj då, har aldrig hört talas om att det finns terminalglasögon. Hur fungerar dom? Alltså vad är skillnad på dom och andra progressiva eller annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många som sitter mycket framför datorskärmen på sitt jobb får terminalglasögon betalt av sin arbetsgivare har jag förstått. Men som pensionär fick jag stå för hela kostnaden själv.

      Det finns lite olika sorters terminalglasögon men mina har bara det nedersta fältet från mina vanliga progressiva glas, man har skippat de översta fälten och kan då använda hela glaset till att titta på nära håll med. Mycket bra.

      Radera
  14. 1.Fina bilder!
    2. Vad tycker du om Kunzelmann? Jag tyckte om den. Gillade en av hans andra böcker ännu mer, "Kärlekens vidunderliga historia", kanske den hette, minnet är skralt.
    3. Du är en av mina trognaste läsare och en av de klokaste. Nu har jag bytt blogg. Tyvärr utan den fina bilden på en arg tant. www.oftaresommar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Tack Tant Grön!
      2. "Kärlekens vidunderliga historia" är en favorit även om det börjar vara ett tag sen jag läste den så att jag inte minns den så bra just nu. Ett tag var jag lite ängslig att K&K skulle bli något i stil med "100-åringen...", men så här långt gillar jag det jag läser.
      3. Tack för att jag får följa din nya blogg, det ska bli spännande. Men lite kluven blir jag ju när jag måste försöka få en ny inre bild av dig. Jag har som fäst mig vid den där nunan.

      Radera
    2. K&K är ett bättre litterärt verk än 100 åringen, med risk för att låta lite snobbig. Men jag gillade 100 åringen som underhållning.
      Du får väl ha min argatant bild i ditt inre när du läser den nya bloggen. Det känns så bra att du fortsätter finnas med mig!

      Radera