En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 19 februari 2012

På kurs med Kurt

Det var först då jag kom hem som jag kände hur trött jag var efter dagens kurs.

FH/HLR heter kursen.Någon som kan gissa vad det står för? Just det, Första Hjälpen/HjärtLungRäddning. Det var en MYCKET bra och givande kurs som leddes av Viktoria, en mycket duktig och pedagogisk lärare. Tyvärr var vi inte så många deltagare, bara sex stycken av nio anmälda, men vi som var där fick desto mer ut av kursen skulle jag tro och jag kan bara beklaga dom som inte tyckte sig ha tid eller lust att delta. Dom missade något verkligen bra. 

Stackarn som ligger här på bordet kallade Viktoria för Kurt och alla fem Kurtarna hon hade med sig fick sig ordentliga omgångar med hjärtmassage och inblåsningar, 30 + 2, som är det nu gällande. Alltså 30 bröstkompressioner och 2 inblåsningar.

Saftflaskan bredvid Kurt innehåller inte saft utan teaterblod och det är en riktigt kletig historia. Det fick jag erfara då Viktoria plötsligt kom springande med ett stort skärsår på handleden. Det blev en dramatisk räddningsaktion där jag la en tryckförband, två Kurtar fick hjärtlungbehandling och en tillfällig besökare som tuppat av las i stabilt sidoläge av de andra deltagarna. Dramatiskt värre och helt oförberett för oss kursdeltagare.
Ett mycket pedagogiskt häfte fick vi också med oss hem, så att vi kan repetera och fräscha upp kunskaperna om vi känner oss osäkra.

Nu hoppas jag ju att jag slipper använda de här kunskaperna, MEN OM olyckan ändå skulle vara framme hoppas jag att kunskaperna sitter så pass att jag inte tvekar att hjälpa till och kanske rädda någons liv.

Jag kan bara rekommendera dom som vill gå en sån här kurs, som dessutom är gratis, att kontakta Röda Korset och höra efter om, var och när dom anordnar en  i närheten av där just du bor.
Jag gör inte som sonsonen gjorde i våras med orkidéen jag fått av sonhustrun; knipsar av blommorna, utan jag skänker Viktoria och Röda Korset en bild av sagda orkidé som nu blommar om.

På tisdag är det årsmöte för Byaföreningen och Vattenföreningen i Norrlångträsk. Den har vi alltid på fettisdagen och föreningarna turas om med att bjuda alla mötesdeltagare på semla och kaffe. I år ska vi ha mötet i Byagården, före detta Bönhuset, i stället för i båtfabrikens matsal, som vi har haft i alla år som jag har bott i byn.

Jag undrar just om den som skrev och satte upp kallelsen på anslagstavlorna var jäktad, för det står att det är en kallelse till årsmöte, men inte var eller när. Det kanske är idé att sätta upp en lapp på fabriksingången så att dom som går dit av gammal vana vet vart dom ska ta vägen.


26 kommentarer:

  1. HLR är en viktig kunskap! Som gammal undersköterska har jag certifikat på såna saker och jag hoppas också att de kunskaperna sitter som dom ska om jag behöver dom nån gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det kommer nya saker hela tiden så gäller det nog att fäscha upp kunskaperna lite då och då, helst vartannat år. Jag hade också ett urgammal certifikat som jag slängde i somras.

      Radera
  2. Hej Cici! Synd att ni inte blev fler på kursen. Detta borde alla kunna! Jag gick kurs för ett par veckor sedan på badhuset och tyckte det var mycket bra! Men som sagt, hoppas man slipper använda kunskaperna. /Maria Sandström 1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria 1! Jag vet att det är flera som fått utbildningen via jobbet och det är ju bra. Ju fler vi är som fått lära oss desto tryggare borde det ju vara i byn. Man bör ju tänka på att det tar minst en halvtimme för ambulansen att komma ut till oss.

      Radera
  3. Fin färg på orkidéen.

    Ska nog kolla upp om vi har nåogn sån kurs här i stan. För det är nog bra att ha vissa kunskaper, även om man verkligen önskar att man inte behöver använda dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raija, gör det och försök att få med dig så många som möjligt av dina grannar och vänner.

      Radera
  4. Jaha du, dockan kallas Kurt numera. Ja, det är väl rätt och riktigt, för förr, på den tiden jag ännu gick i skola och vi hade första hjälp-övning i densamma, då hette dockan Anne. Fast hon hade underkropp också, så det kanske är så fortfarande? Helkropp = kvinna, halv = man, menar jag :o)

    Så du har också orkidé i blom? Jag tittade just in hos Kerstin/Ölandsvindar som har skrivit om samma sak, och själv kan jag skryta med TVÅ. Vilket påminner mig om att det kanske är dags att förse dem med ny, fräsch orkidéjord nu i vår. Det var ett tag sedan sist.

    Ha en finfin vecka, nu går vi mot vår!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurt var nog ett lokalt namn, ett som kursledaren hade bestämt sig för. Korta Kurt, kanske. Det stod faktiskt Little Anne på väskorna.

      Det är nässtan synd att kalla det man har i orkidékrukorna för jord. Jag tycker att det ser ut som bark. Den andra och äldste orkidén har jag aldrig bytt krukinnehållet på, men kanske kompletterat lite ovanpå, och den har blommat ett par gånger varje år. Just nu står den dock i vila.

      Vi har haft en härlig vinterdag i dag, med gångbara skoterspår. Det tackar jag för. Det är ljust till framåt femtiden nu, härligt, härligt.

      Radera
    2. Visst är benämningen orkidéJORD missvisande, för det ÄR ju bark. Och särskilt flitig med byte av den är jag inte; vart tredje-fjärde år blir det. Max.

      Sen råkade jag slöglo på det finlandssvenska programmet "Strömsö" för så där en vecka sen. Där tipsade deras växtexpert om att man ska beskära de överblommade stänglarna. Cirkus sisådär ovanför tredje "ögat" knipsade han av. Så har jag aldrig gjort förut, men nu ska jag testa och se vad som händer.

      Radera
    3. Då ska inte jag vara sämre. Ska genast skrida tillverket.

      Radera
  5. HLR-kurser borde absolut så många som möjligt gå och lära sig/träna på! Man kan ju faktiskt rädda liv...

    Åh, tänk vad mycket vi gör av gammal vana :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt ense med dej om kurserna.

      Nog blev jag både lite förskräckt och full i skratt då jag upptäckte att jag hade skrivit i inlägget här ovan att vi skulle ha årsmöte på onsdag för vi hade det alltid på fettisdagen!! Och ingen verkar ha reagerat på det ologiska i det hela, haha.

      Radera
  6. billigaste livförsäkringen av alla. Här i vårt +55 hus har vi haft utbildning. Den var suverän och nu gäller det bara att man uppdaterar sig lite då och då. Även vi fick ett häfte. Jag gick den för 7 månader sedan och jag har redan hunnit ta fram det och friska upp kunskaperna 2 gånger. Jag tror det är nödvändigt att kika till det lite då och då för att man ska känna sig trygg. Det kanske är som på nyårsafton med eran lokal. Betjänten frågar ju om det ska vara samma som året förut.
    Ha en bra måndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara ordning och reda på folket i ert hus. Det är sant att man ska ha det där häftet liggande så att man lätt kan ta fram det och påminna sig om det man fick lära sig.

      Traditioner är till för att brytas, säger något ordspråk, så vi får väl se hur det går i morgon, om folk kommer att protestera mot nyordningen.

      Radera
  7. Hej

    Hr gått en sådan där kurs ett par gånger. HLR står i alla fall för Hjärt och Lung räddning...man fick lära sig ABC som det hette förr men i dag MAP. Medvetande, Anding och Puls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, du har lärt dig MAP du, vi fick lära oss L_ABC.
      L - Livsfarligt läge
      A - Andning
      B - Blödning
      C - Cirkulationssvikt

      Du ser, det kommer alltid något nytt, det är därför man ska uppgradera sig mellan varven.

      Radera
  8. Kurt hette min pappa. Fler Kurtar var ett nytt roligt uttryck :) Den där Viktoria känner jag igen...tror jag. Nor*jöbo? Duktig med hästar.
    Dags för arbetet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Min pappa hette Kurt", som han sjöng han Povel Ramel.

      Det stämmer att Viktoria bor i Norsjö och att hon bland mycket annat håller på med hästar. Hon var mycket duktig med folk också.

      Ta det lugnt på vägarna till och från jobbet.

      Radera
  9. Har man legat på hjärtkliniken; Så säger man aldrig mer!
    Äter nummer 8tabletter varje morgon.

    Motion motion måste det var varje dag, om jag vill slippa hjärtkliniken.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mystiskt! Jag skrev ett svar på kin kommentar, men det försvann ut i rymden. Jag försöker igen:

      Det är väl med hjärtkliniken som med mycket annat, det är inte roligt att vara där men det är tur at den finns.

      Motion är nog bra för de flesta men kanske livsviktig för de som har dåligt hjärta.

      Radera
  10. Slika kurser borde alla gå på :_d

    Kramar <3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara obligatoriskt i skolans högre klasser, likaså på många arbetsplatser.

      Radera
  11. Hallå där uppe i Vinterland! Ja här börjar det allt bli lite vårlikt nu och det klimatet var förstås en av anledningarna till att vi flyttade femtio mil söderut för fem år sedan. Det är skillnader i vårt avlånga land. I kväll ska jag på årsmöte i Röda Korset här. De ordnar också med bra kurser men det är kärvt eftersom de flesta av medlemmarna är 75+. Fördelen är förstås att man känner sig som en ungdom på de här mötena.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anmälde mig till Röda Korset vid det här kurstillfället, och flera av de andra kursdeltagarna också.
      Det lär väl dyka upp lite information så småningom vad dom har för verksamhet här i trakterna. Helst vill man inte fara så långt, särskilt vintertid.

      Jag känner igen det där att man känner sig som en ungdom bland de som är ännu äldre

      Radera
  12. En jätteviktig kurs och det bästa av allt tyckte jag det var att ni fick instruktionshäfte med er hem för att öva vidare. Det är lätt att glömma och man behöver bli trygg i övningarna för att kunna nyttja kunskapen om/när det behövs. Kurt ser ut att ta sig en vilopaus han med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stackars Kurt borde ha en hemsk träningsvärk efter kursens mörbultande. Själv kände jag av handleder och mage. Men lyckas jag rädda livet på någon tar jag det gärna.

      Instruktionshäftet i A4-format är mycket pedagogiskt och tydligt, och jag kommer att ha det liggande lättillgängligt här hemma.

      Radera