En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 27 februari 2012

Strålande tider, härliga tider... var det i går, söndag. solen lockade fram åtskilliga vinterbleka ansikten och man ville inte gå in.

Själv tog jag sparken och hundarna och tog varvet "runt byn". Detta egendomliga uttryck som egentligen berättar att man färdas genom tre byar, inte runt Norrlångträsk. Däremot ligger byarna runt Nördträsket och man färdas runt träsket.

Det där låter som om det vore en vådlig sträcka men är bara cirka fem kilometer. En alldeles lagom lång sträcka en sån där  härlig dag som i går. Har man tur, eller otur, kan man på varvet runt möta samma personer två gånger. Jag hade turen att möta en av byns äldsta ute på sparktur i sällskap med dotter som i sin tur skjutsade sitt yngsta barnbarn i vagn. Generation tre saknades saknades för tillfället.
Ja vad tror ni? Kommer det att vara möjligt att fira valborg här om två månader? Det brukar inte vara några problem för när snösmältningen kommer igång går det förvånansvärt fort och smärtfritt.

Men nu vill jag inte tänka på barmark och allt jobb som tinar fram då, nej nu börjar den här underbara delen av året då solen har kommit upp en bra bit på himlen, när det är ljust snart halva dygnet, när det är dags att plocka fram renskinnen och göra sig en mysig sittplats i solen i sällskap med något varmt att dricka och en god bok.

Eller en läxbok, kanske, för nu är det en hel del som behöver hamna på rätt plats inne i huvudkontoret på en fotopluggande.


















Ser ni skillnaden på de här två bilderna?  Ja det är klart att ni gör, men ni kanske inte vet att man kan sätta namn på de två, ett begreppsnamn. (Beppan får inte svara!). Jo, "Windoms and mirrors", på ren svenska, fönster och speglar. Bilden till vänster, min eminente tvättmaskin som fungerat oklanderligt i fjorton år eller vad det är, och till höger min smutsiga byk framför samma maskin. Den första bilden skulle kunna föreställa vilken tvättmaskin som helst, en "window". Den andra bilden däremot har tillförts något personligt, min smutsig byk, och blir därmed inte vilken maskin som helst utan en "mirror".

Det där var en fotouppgift vi fick denna lektion tillsammans med två kapitel att läsa och en mastig föreläsning om hur man läser bild, och framför allt hur man uttrycker det. Knepigt värre, begreppen dansar polka i huvudet på mig, men kommer förhoppningsvis att hamna på plats så småningom.

(Om nu Beppan blir lite förvirrad, kan jag berätta att kapitel 3 och 4 har bytt plats, vilket nog var en god idé.)

För att ni nu inte ska gå omkring med bilden av min smutstvätt framför ögonen, lägger jag in en bild på ett par av de tulpaner som ingick i buketten jag fick i tisdags som avgående styrelsemedlem. Sen tar jag hundarna med mig och går ut i vårvintersolen som lyser även denna dag. Ha det gott!

Här kommer ett litet tillägg särskilt tillägnat Susanna:
Det gick tyvärr inte att ta någon bild på "Ragnars" från framsidan, jag kom inte fram på grund av att vägen är oplogad.



20 kommentarer:

  1. "Windows" och "mirrors" ... eh ... you lost me there kan jag bara säga ;o) Men duktiga du, som jobbar på med fotokursen!!

    Det där med renfällen ute i solen låter alls inte fel. Inte för att jag har någon renfäll att tillgå, men väl ett fårskinn eller två, och idag skiner faktiskt solen här också. Årets första fika på terrassen kanske? Jo, så får det bli utåt eftermiddagen!

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit en lång skogspromenad i skoterspåren nu på förmiddagen. Härligt, härligt, även om det hade varit ett plus om jag kommit ihåg solglasögonen också.

      Radera
  2. När du använder ordet träsk så dyker det upp ofrivilliga bilder på min näthinna. Mina tanker för mig till mörka, blöta och ruggiga ställen med djur som vill nafsa mig i hasorna. jag förstår ju att det inte ser ut så hos dig men vilka bilderna man bär med sig till olika ord helt utifrån vad man sett och gjort tidigare. Jag gillar mirror mycket mer. Det blir en historia och ett liv i fotot. Inom mig bor en kreativ människa och det är nog det som tar över när jag studerar bilder.
    Verkar intressant det ämnet du studerar fast jag snabbt inser att jag aldrig skulle ha tålamodet
    Ha en fin tur på sparken
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är naturligtvis enklare att ta en window-bild, men det är nog situationen som får bestämma.

      Eftersom jag är född och uppväxt i Stockholm, tog det ett tag innan jag ställde om mina inre associationer vad gäller ordet träsk. Sjöar finns det inte gott om hos oss, det är mest träsk överallt, men dom är minst lika vackra som sjöarna söderut.

      Radera
  3. Konstnärligt så det förslår.... men visst stämmer det bra. Windows/Mirror!Att beskriva en bild är inte det lättaste! Du är såååå himla duktig med kameran Cuci! Och med sparken också!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag varit det minsta lilla konstnärlig, men tyvärr. Är det något jag skulle ha en liten chans att utveckla några som helst talanger inom så är det nog foto. Min mamma började måla tavlor efter det hon gått i pension, mina barn är duktiga på att rita, men det enda jag klarade av att avbilda någorlunda var hästhuvuden.

      Fast sparka går ganska bra även om jag är lite mesig i nedförsbackar och bromsar om det börjar gå för fort.

      Radera
  4. Så vackert!
    Kan du inte fotografera vårt hus i vinterskrud nästa gång du ger dig ut med kameran? Vi är ju aldrig där på vintern. Skulle vara fint att se hur det ser ut täckt av snö :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är klart. Bara jag kommer fram så att jag får en någorlunda skaplig vinkel på det hela. Det är ju inte skottat. Kanske om jag går upp på Edmunds infart. Ska straxt ta kameran och hundarna på en eftermiddagstur.

      Radera
  5. Åh denna ljuva vårvinter. En sparktur i solskenet är ju bara sååå härligt! Har man sen möjlighet att få en stund i lä på ett renskinn är ju lyckan fullkomlig! Du får mig att längta....

    Här på andra sidan kölen där jag är just nu lockar det inte precis med uteaktivitet just nu. Tur det, för jag ska ta itu med nästa lektion....

    Älskar de gamla timrade ladorna. Du vet väl varför de har väggar som lutar? Det har de i alla fall i Norrbotten och jag tycker mig se att åtminstone den mittersta av de tre på ditt foto är byggd så.
    http://beppansallehanda.blogspot.com/2011/02/vintrigt.html

    Intressant det där med Windows/Mirror.... Tål att fundera över hur man fotar! Det beror ju lite på i vilket sammanhang och i vilket syfte man avbildar ngt.

    Ha det gott i solen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket man inte vet om fotograferande som man får lära sig på den här kursen. Jag är väldigt förtjust i Görans sätt att hålla lektioner, men mindre förtjust i Stefans. Det kan ju bero på att det är ett tyngre avsnitt, men det blir ycket stelare och opersonligt med de färdiga skyltarna och hans innantilläsning. Dessutom är det dålig ljudkvalitet på dom.

      Så nu har jag gnällt litet, men bara lite. Du är ju den enda som kan förstå mig, snyft. Nej då, jag hoppas att mina anteckningar och det att jag nu har avlyssnat hans lite träiga lektion tre gånger ska få något att fastna i skallen på mig. För ämnet är ju väldigt intressant, så resonansbotten det är.

      Om du kastar en blick på mitt blogghuvud, alltså det högst upp på denna sida, inte den där knoppen som sitter på mina axlar, så ser du att våra lador ser likadana ut som era. De där som har raka sidor var nog sommarfusen eller någon form av redskapbodar.

      Radera
    2. Jag gillar också Görans - och Mattias - lektioner. Deras bollande mellan varandra gör lektionerna mer intressanta och lättlyssnade. Håller fullständigt med om det där eländiga avsnittet med Stefan, som läste innantill och dessutom så entonigt och med skrällig och knastrig ljudkvalitet på filmen! Idag minns jag inte ens på rak arm vad han pratade om. Har förstås en hel del i min anteckningsbok, som jag plitar ner resuméer av lektionerna i. Måste kolla....

      Yes - visst har ni likadana lador hos er! De var kloka de som byggde dom...

      Radera
  6. Förstår inte ett skvatt av fönster och speglar pratet, men jag tror säkert att du fixar det! Själv är jag glad om jag kan ta ett par bra foton då och då ;)
    Har precis kommit in från en vacker men anings snålblåst promenad på inlandshavet, det börjar mörkna mer och mer på himlen, de har utlovats ännu mer snö i afton och kväll...
    Plugga på! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit ute en sväng till och fotat ett hus till Susanna i Göteborg så att hon kan sitta där nere och längta hit upp till sin släktgård. Jag kände då att det hade börjat blåsa lite mer och det blev genast kallare.

      Du får gärna behålla de där mörka molnen hos dig, skicka inte hit dom, vi har snö så det räcker.

      Radera
  7. Å så fint! Det ser härligt ut. Önskar vi kunde vara där på vintern också.
    Tack Cicci!

    SvaraRadera
  8. Som vanligt underbara bilder. Och dessa vinterbilder med så mycket snö, får mig att önska att vi också hade fått mer snö i år. Men här är det barmark igen, även om det snöade lite lätt igår kväll.

    Så spännande med fotokursen och att få följa vad du gör i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det nu är vinter är det lika bra att det är det ordentligt, men framför allt lyser snön upp i vårt vintermörker och det betyder mycket. Sen är det ju inte tvunget att det kommer hur mycket som helst och många hade nog varit glada om vädrets makter hade hållt igen lite grann på mängden i år.

      Radera
  9. Det är så härligt när det får vara så här fina dagar då längtar man bara ut i solen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det. Tyvärr börjar det snöa här just nu men molnen ser inte allt för tunga ut så förhoppningsvis kan det bli en fin dag i dag också.

      Radera
  10. Snälla du; ta ditt renskinn och gör en mysig sittplats ute mot väggen

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta, jag ska gå till lagår´n och hämta skinnen så att dom finns lätt tillgängliga.

      Radera