En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 3 februari 2012

Ute i kylan

Vacker, vackert är det ute i dag. Solen skiner från en blek men blå himmel, och inte en snöflinga har fallit i dag vad jag har sett. Då är jag förstås ute på långpromenad med hundarna och kameran, tänker ni. Fel, fel, fel. Jag sitter inne i stugvärmen och tittar ut på det vackra genom fönstret för temperaturen har i dag pendlat mellan -25 och -30, i skrivande stund det senare. Hundarna har fått ett par snabba och korta promenader och däremellan fått gå ut själva på tomten och snabbkissa.

Det går en gräns där vid -20. Är det mindre går det i regel bra, i alla fall om det inte blåser, är det mer då är det nog hälsosammare att stanna inomhus. Det är i alla fall min filosofi vad gäller temperatur. Det kallaste vi har haft sen vi flyttade hit är -39,9. Då var det inte roligt att vara ute och köra i jobbet på ensliga skogsvägar, och det var inte alltid det fanns motorvärmaruttag hos vårdtagarna heller. Det känns riktigt skönt att vara pensionär en sån här kall dag, faktiskt.

Att få se två talgoxar sitta sida vid sida i samma hål en lång stund och mumsa i sig av solrosfröna, det är inte ofta, men till och med dom förstår allvaret och håller sams en sån här dag.

Ute i kylan har jag varit när det gäller cyberrymden också. Jag öppnade ett brev från högskolan och plötsligt kom det upp varningsskyltar om att i det närmaste jorden skulle gå under om jag inte genast stängde av datorn. Det gjorde jag förstås, med hjärtat i halsgropen. Det skulle dröja tre dagar innan jag kunde komma mig ut igen. Datorn fungerade men jag kunde inte komma mig ut på nätet. Jag har samtalat med supportern som ansvarar för vårt nät, och efter flera timmar hade dom konstaterat att att signalerna från Wimaxmasten ar helt ok, det var något här hemma hos oss som var på tok. Så tipsade han mig att flytta sladdarna på ett visst sätt. Då fick jag meddelande att det var en IP-adresskonflikt.

Ja så där höll det på. I går kväll hade jag telefonkonferans med äldste sonen utan att vi kom någon vart, men i förmiddags flyttade jag om sladdarna efter en egen idé och vips kom jag ut. Hurra!

Men säg den glädje som varar. då kom det upp en massa varningsskyltar om jordens nära förestående undergång igen och en ny telefonkonferans med sonen var nödvändig. Till slut hade vi fått ordning på sidan igen, och som jag förstår var det alltså någon som tyckte att jag skulle köpa ett antivirusprogram som stod bakom allt trassel. Som om jag någonsin skulle komma på idén efter allt detta! 



I tisdags var jag till stan och uträttade diverse ärenden. Köpte ett par fotoböcker på antikvariatet, ett par fingerlösa vantar att ha i skinnvantarna så jag inte fryser fingrarna av mig när jag ska koppla hundarna eller ta ett kort, ett nytt lysrör till köksfläkten eftersom den gamla plötsligt strejkade efter 14 år och presenter till yngsta barnbarnet som fyller fyra på söndag.

Dessutom var jag till optikern och gjorde en synundersökning samt beställde ett par terminalglasögon så att jag inte ska bli så grötig i ögonen när jag sitter vid datorn en längre stund. Bågarna blev billiga, 600 någonting men glasen är desto dyrare, över 3000! Inte mycket att göra något år när man är så här närsynt som jag är. Däremot tyckte optikern inte det var nödvändigt att byta mina vanliga glasögon eftersom det inte hänt så mycket sen jag skaffade dom. Tack för det!

Ha det bra där ute i cybervärlden och hoppas att ni inte har det lika kylslaget som vi har det, -31!


22 kommentarer:

  1. Jag klår dig tyvärr. Minus 32 i skrivande stund.

    Just precis det där känner jag när jag ska iväg på jobb, tio mils körning i skogen, förvisso finns motorvärmare mellan körningen. Men ändå....det vore väldigt skönt att slippa ut på vägarna i den temperaturen. Hoppas verkligen att det gått över tills på måndag!

    Tyckte väl att du varit osynlig på bloggfronten!
    Härligt att du med lite hjälp ändå fixade det hela själv! Redig kvinna ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tvivlar jag lite på tiden du har inställd,men eftersom det inte var någon kommentar på inlägget för en halvtime sen antar jag att du nyss, klockan är nu 19.33, har skrivit. Tyvärr hugan, så bjuder jag över, för nu står termometern här på 33. Då vet jag att det nere i byn alltid är ett par grader kallare. Brr!

      Radera
    2. Här är det bara -12 och dagen har varit strålande vacker. Bilkörning i så sträng kyla skulle göra mig nervös. Idag på motorvägen såg vi flera övergivna bilar - kam ju ha berott på vår rätt måttliga kyla.
      Vackra bilder!

      Radera
    3. epsilon, -13 ha! Nu när jag tänker stänga av datorn och krypa ner under täcket är det -34,4 grader utanför kammarfönstret. Hundarna fick pressa sig ut genom en dörrspringa och utföra det dom skulle efter mitt kommando: "Kissa!". Väluppfostrade (!) som dom är gjorde dom det dom skulle och kom sen snabbt tillbaka och fick varsin Frolic i belöning.

      Radera
  2. Det verkar som om kylan har tagit ett grepp om stor del av Sverige.
    Vi hade -32,2 i morse, vilket är ovanligt kallt här vid kusten. Det är inbjudande vackert när man tittar ut, men tur att man kan vara inomhus. Och vovven får finna sig i att det bara blir korta raster medan det är så här kallt. Även om hon inte verkar bry sig om kylan nämnvärt när vi är ute. Söt bild på talgoxarna som söker värme av varandra. Fåglar och djur har det jobbigt när det är så här kallt. Vi skall åka ner till stugan en sväng och fylla på fågelfrö. Rådjuren är också där och mumsar, så det tar fort slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ni verkligen ut och köra i den här kylan?! Se till att ha mobiler med er bara!

      Radera
    2. Tack för omtanken Cici. Det gick bra. Det är tur att det bara är 9 km och att vi har en ganska ny bil, mobilen är alltid med. Varma kläder är har man i ren självbevarelsedrift i denna kyla. Tova fick på sig ett täcke och var jätteglad för att få rejsa av sig lite. Men skönt är det att vara inne i värmen.
      Pratade med min manna i dag, det var -37 och dessutom hade strömmen varit borta en timme. Den kom tack och lov tillbaka medan jag pratade med henne.

      Radera
    3. Ser att jag har en hel del stavfel...:/ Fingrarna slinter på tangentbordet. Får skylla på kylan kanske ;). Är skall bort. Och jag menade mamma och inte manna. Men det tror jag att du har förstått.

      Radera
  3. Kallt även här - 28 i morse. Brrrr...
    Men du, vilken härlig bild på talgoxarna!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan vara glad att man inte bodde i Vouggatjålme 1966, där var det 52,6 grader, köldrekord i landet. Vi har en bit kvar dit.

      Har tagit fler bilder på fågelbordet i dag. Det ryms faktiskt upp till tre i samma hål om det vill sig.

      Radera
  4. Vi har nästan lika kallt.

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känns det som att det bara kan bli bättre!

      Radera
  5. Fy vad kallt ni har det och dessutom har ni ju en förskräcklig massa snö! Jag tycker att det är illa nog att vakna i morse och det är minus 21,1.
    Men solen lyser från en klarblå himmel på det lilla snötäcke vi har och det är vackert att sitta inne och titta på medan jag eldar i braskaminen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. En braskamin är ovärdelig en sån här dag. Man får väl passa på att sporta via tv när det ändå inte är läge att ta några längre pass utomhus.

      Radera
  6. Brrrrr....fryser när jag läser om kylan ni har. Vi har bara -16 grader, men det är tillräckligt för att jag ska välja att vara inne. Våra hundar får gå ut lika lite som dina just nu.

    Fy fy fy....för datorproblem. Skönt att det löste sig till slut. Men det är irriterande när det strular.

    Det är dyrt med glasögon. Jag har också terminalglasögon och vanliga progressiva och läsglasögon. Förra året var jag tvungen att byta ut alla. Jag är översynt och synen förändras hela tiden till det sämre och det blir ett byte av alla glasögon med 2-3 års mellanrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med temperaturen är relativt. Ni har antagligen högre luftfuktighet och då spär det på kyleffekten, vår luft är så torr dessa dagar att man nästan kan ta på den.

      Nog önskade man ibland att man slapp glasögonen men det är ju bra att dom finns. Mina ögon har stabiliserat sig de senaste åren,men då tillkommer det där med irriterande glaskroppssläpp som skymmer sikten emellanåt. Bra i alla fall att det finns billiga bågar att ha framför datorn, där behöver man inte tänka så mycket på hur man ser ut.

      Radera
  7. -36,1 en bit utanför Piteå i morse, och det ska visst bli kallare till kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt värmer solen en smula på dan, men nu på aftonen är det mer än 30 grader igen. Du kan ju vara glad att du inte har en hund dagar som dessa.
      Ha det bra, och du vet väl att du är saknad här i bloggvärlden?!

      Radera
  8. Hej Cici
    Det är svårt att klara sig utan virusprogram. Idag var det -10 här och på morgonen lite kallare. Det räcker för mig.
    Lycka till i kylan och i cyberrymden.
    Nisse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nisse!
      Virusprogram ska man absolut inte klara sig utan. Trots att man försöker klara sig med brandväggar och virusprogram installerat kan det hända att det slinker in ett och annat oönskat och dom kan verkligen ställa till det.

      Skulle tro att de flesta med mig häromkring längtar till den dagen kylan släpper sitt grepp, i alla fall så att det blir -20 och däröver.

      Radera
  9. Vad fint med fåglarna i holken,hoppas att kylan snart ger med sig å att den inte kommer igen.Max tio grader skulle kännas skönt,då har vi ju blia.

    SvaraRadera
  10. Rekordkyla denna helg - om det nu är något att skryta med. Minus 40 på väg till marknaden i Jokkmokk och "bara" 39 under dagen. Men vackert som bara den!!! Vit snö och blå himmel. Tyvärr inte läge för att fota. Hade lilla IXUS:en i fickan. Nyladdade batterier som tyvärr inte klarade kylan mer än en kort stund. Inte mina bara fingrar heller förstås. Tack för tips om fingerlösa vantar! Ska se om jag hittar sådana.

    Trist med avbrottet på nätet! Inte trevligt att råka ut för - vad det nu var....

    SvaraRadera