En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 21 mars 2012

Byskeälven vid Selet

I dag har jag, förutom att jag tagit två längre sparkturer i skogen med hundarna, flyttat 3 banankartonger och 32 kassar med böcker från gamla till nya byagården och renskrivit fyra sidor anteckningar från fotokursen, varit iväg en sväng till bron som går över Byskeälven vid Selet. Det här är en bro som vi passerar varje gång vi åker till Byske och vintertid kan man få se de mest spektakulära isbildningar i älven, och jag har länge tänkt att jag skulle åka dit med kameran för att fota. I dag blev det äntligen av.

Alla bilder är tagna från bron och jag stod väl där en kvart, tjugo minuter utan att en endaste bil passerade, så man kan inte säga att det tillhör de mest trafikerade stråken. Lik förbaskat mötte jag en stor och bred lastbil på vägen hem. Sommartid är det inga problem men vintertid är vägen i smalaste laget för sådanan möten. Det är bara att ställa sig så långt ut mot snökanten man kan komma och stå still där under tiden lastbilen passerar.

Den översta bilden är tagen uppströms, och här finns det några sommarstugor. Området är nog ganska populärt för fiskare.

Här tittar jag nedströms, österut och följer man älven någon dryg mil så kommer man till Byske, där det finns ett mycket fint havsbad. Dit vallfärdar norrmännen när dom har sommarsemester. Då blir det livat i Byske och Ica och Konsum har stor försäljning av grillmat.

Isbeläggningen på älven har börjat brytas upp men mycket återstår. Helt istäckt har älven inte varit i vinter.

Marken utmed älven består mest av sand och erroderar lätt beroende på vattnets framfart.


Jag hade tänkt att jag skulle träna att ta bilder på vattnet med lång slutartid, så där så att man får vattnet att se ut som det svävar. Nu gick inte det så bra eftersom jag inte kom på att jag naturligtvis skulle ha använt mig av ett gråfilter för att dämpa ljuset. Det får jag ta en annan gång.

Det var allt för denna gång. Ha det bra!



10 kommentarer:

  1. Godmorgon och vet du vad, det börjar synas riktigt på riktigt att du är elev på den där fotokursen! Men sen är det ju också så att man lär sig mycket och fort om intresset finns :o)

    Det jag kan sakna här ute på öarna i havet är rinnande vattendrag, trots att vi på alla håll och kanter är omgivna av havet. Dalälven och fjällbäckar har lämnat bestående minnen i mitt hjärta från de barndomssomrar jag spenderade i min pappas hemtrakter i Dalarna. Det ÄR, för mig, något magiskt, oerhört fascinerande med vatten som rinner av egen kraft. Fast visst, inte är det fel på ljudet av vågors skvalp mot en solvarm granithäll heller!

    Fågelkvitter och sol denna marsmorgon. Kanhända blir det en riktigt fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl svara go´kväll eftersom jag ligger efter flera dagar med kommentarssvaren här.
      När det gäller fotograferandet känner jag mig fullkomligt oduglig just för ögonblicket, men det är väl en del i utvecklingen och det är bara att träna vidare och hoppas att man kommer upp på nästa trappsteg snart.

      Radera
  2. Oj, en gråspett vid mitt fågelbord skulle verkligen vara en sensation här på Öland. Vilka fina bilder! Och is och vatten , det är fascinerande. Men vad mycket snö ni har kvar!! Här såg vi en liten snöfläck i går och det var nästan så vi stannade för att se den sista snön på Öland smälta bort.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag, måndag, när jag äntligen svarar har jag sett årets första bofink och gråsiska. Grönsiskepremiär hade jag i fredags och gulsparvarna börjar komma i större flockar. Kanske tär kvällens stormvindar hårt på snötäcket, man kan ju i alla fall hoppas.

      Radera
  3. Brrrrr, det ser kallt ut för oss som fått lite värme och grönska men vackert som vanligt!
    Blir lite nyfiken på den härliga bilden med lång slutartid, men "gråfilter" gör det stor skillnad? Var sätter man det? Om du har möjlighet kan du väl kanske nån gång lägga upp två bilder, en med och en utan... Det skulle vara spännande!

    Varm kram raring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte alls kallt, plusgrader mest hela tiden nu, dock är det mycket snö kvar som ska töas bort.
      Det därmed gråfilter har jag skrivit under din kommentar i mitt nästa inlägg.

      Radera
  4. Is och vatten tillsammans bildat alltid ett mäktigt intryck. Två starka krafter möter varandra Så härligt att se
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens krafter är alltid mäktiga, ensamma eller tillsammans. Go kväll till dig också.

      Radera