En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 19 mars 2012

Elsa, Lisa och lite annat

Vi fick besök i lördags av yngresonen och de två barnbarnen. Sonahustrun var hemma och vilade upp sig efter en längre samvaro med årets influensa, en efterhängsen typ. På förmiddagaen var det härligt, soligt och varmt men efter lunch blåste det upp och blev gråväder. Vi tog oss i alla fall en promenad i byn ch det är något som små barn inte är så där våldsamt förtjusta i, att bara följa en landsväg rakt uppoch ner. Då tyckte Elsa att det var mycket roligare att balansera uppe på snövallarna och roligast om man trampade ner så att man fastnade så hårt att en vuxen måste komma och dra upp en. Med följd att ena stöveln satt kvar långt där nere i hålet, Jättekul! 
Lisa traskade på duktigt tills det var dags att vända och gå hem, då blev hon plötsligt jättetrött. Psykologiska pappa fick då kasta snöbollar så långt han kunde och så fick töserna tävla om vem som hann fram först till landningsplatsen. Lika psykologiska storasyster lät lillasyster vinna varje gång, vilket gjorde att Lisa mer eller mindre sprang hela vägen hem.

I dag har jag och hundarna varit ute i skoterspåren som var perfekta för sparkåkning, hårda och lagom isiga. När jag kom hem satte jag mig vid datorn och tog ett djupt andetag innan jag anmälde mig till ytterligare en högskolekurs, "Digital bildbehandling" med start till hösten. Sen får vi se om jag kommer med , det är ju inte säkert.

Uppgiften vi har haft till lektion 6 har varit att välja en bild ut The PhotoBook och försöka göra en i liknande stil. Det här är ett par av mina bidrag, båda tagna här i Norrlångträsk:

För övrigt har jag fullt sjå att stå vid köksfönstret och fota fåglarna där. Upptäckte årets första gulsparv. Då menar jag den första som jag ser vid vårt fågelbord. Jag ska lägga ut bilder på dom i nästa inlägg, för nu måste jag nog ägna mig åt lite skjortstrykning. K ska ta tåget till Stockholm i kväll för att gå på en byggmässa några dagar och då kan han ju inte gå omkring i ostrukna flanellskjortor utan det får bli skjortor av ett något elegantare snitt. Och strukna.


13 kommentarer:

  1. Vilka fina porträttbilder!
    Är intresserad av att höra vad du tyckte om det nya objektivet. Jag funderar också på att skaffa ett med lite längre räckvidd. Har ett 18-55 nu som följde med kameran. Har funderat på ett upp till 300.
    Ha en bra dag! (

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina! Nu har jag ju bara haft det här nya objektivet nån vecka så dt är kanske lite tidigt att göra en utvärdering, men absolut att man behöver ett med längre brännvidd. Det är väl plånboken som får bestämma. Har man tur kan man ju komma över ett begagnat till ett skapligt pris. Mitt beställde jag från Net on net. Det är nytt men heter White Box, vilket tydligen bara innebär att det ligger i en helvit kartong, det står inte något företagsnamn på, och då blir det billigare. Själva objektivet är precis detsamma.

      Hoppas att du hittar det du vill ha!

      Radera
  2. Jösses vilka underbara porträttbilder! Hur bär du dig åt???
    Du är ju ta mig tusan proffs redan!
    Distansutbildning med Digital bildbehandling på Högskolenivå också? Modiga klipska kvinna! BRA JOBBAT!
    Du glömmer väl inte av oss "vanliga" sedan och dyker upp bara där dom "riktig" Fotograferna huserar.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörrödu, jag har nog sett att du och maken kan också, så det så! Att det blir många raderade bilder är helt i sin ordning, det är så det fungerar. Man måste knäppa och knäppa, radera massor och spara de som blev bra.

      Jag hade tänkt att du skulle göra mig sällskap på nästa kurs, vore inte det något?

      Radera
    2. DET hade varit nå't det ;) Hur gärna jag än vill, så vågar och orkar jag inte med... Så fort det förväntas något av mig, känner att jag måste prestera, slår hjärnan bakut med kortslutning som resultat. Jag har alltid haft väldigt höga krav på mig själv och det är väl därför jag är där jag är nu
      :( Ledsamt och kämpigt, men sant!

      Varm kram till dig låååångt där uppe i det snöiga norr!

      Radera
  3. Väldigt fina bilder på barnbarnen. Av din beskrivning så är de kloka också.

    Funderade också på att anmäla mig till kursen, för de gick ut i vår fotoklubb om det. Men jag avstår i år, för jag vill ha så mycket annat gjort och min ork är inte vad jag önskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla för säkerhets skull att dom kommer att fortsätta med kursen för jag har hört vissa rykten om att det kanske är sista gången dom har den. Den är ju på kvartsfart och man har MYCKET gott om tid att avsluta den.

      Radera
  4. Härliga porträtt på barnbarnen! Man får passa på att fota så länge de inte protesterar eller börjar göra miner alternativt gömmer sig...

    Så kul att du anmält dig till bildbehandlingskursen! Den är mycket matnyttig! Har du photoshop? Jag köpte CS5 med studentranbatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag passade på att fota dom när dom satt framför datorn och bakade bröllopstårtor, för då blev dom koncentrerade på något annat än kameran. Jag har en hel uppsättning med konstiga miner.

      Jag undrar om det är beroendeframkallande att sitta framför datorn och "plugga"?

      Jag har CS5 men använder mest Ps Element 5.0 än så länge, känner mig mest hemma där, men hoppas förstås att jag ska kunna använda CS5 i kursen. OM jag kommer in.

      Radera
  5. Riktigt proffsiga porträtt på söta barn.
    Till hösten kanske det blir någon bildbehandlingskurs här i stan. Jag vill lära mera. Eller en fotokurs, din kurs verkar intressant.
    Idag skiftar jag med att sitta vid datorn och att stryka. Det blir lite olika kropps-ställningar.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu vill man inte riktigt tänka på hösten, men ändå måste man planera lite inför den. Kursen jag går nu är riktigt rolig och jag hoppas att bildbehandlingskursen är lika kul. Om jag nu kommer in.

      Det är nog alltid bra att inte sitta för länge med en och samma sak utan variera sysslorna.

      Var rädd om ryggen!

      Radera
  6. Tänk så det är med de små. Man får passa på att "lura" dem innan de kommer upp i åldern och förstår. Vilka vackra bilder du tagit av barnen. jag är särskilt förtjust i den första då hon inte är medveten om att du fotograferar eller kanske inte har tid att bry sig om kameran
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen är inte gamla nu för tiden när dom lär sig att hantera datorn. Vid det här tillfället bakade dom bröllopstårtor. Synd att det inte gick att få sig en smakbit när dom väl var klara. Men dom är uppslukade av det dom håller på med och då får man passa på att fota dom. Om man vill ha en bild av dom utan en massa konstiga grimaser.

      Radera