En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 29 mars 2012

En ganska vanlig torsdag.

En dag när det inte har hänt något särskilt. Fick svar från högskolan (dom är g... nu höll jag på att skriva ett sånt där modeord, dom är hur snabba som helst, skickade in analysen i går vid halv fyra och får svar i dag på förmiddagen!) Godkänt! Nu kan jag dö i frid, har skrapat ihop 2 högskolepoäng. Vem hade kunnat tro det för några månder sen.
Lyckades att med sparkens hjälp ta mig till Hundtjärn på skoterspåret. Många genomtramp blev det och en hel del snö i stövlarna (Ja det förstår ni väl att jag inte kunde gå dit i gympaskor). Gamla skoterspår ligger kvar som slingrande ormar i vitt på den alltmer gråbruna isen.

Jag slog mig ner på sparken och vilade en stund innan jag och hundarna vände hemmåt. Solen lyste och några molnsuddar gled omkring på den blåa himlen. Det är vid sådanan där tillfällen som det känns härligt att leva.
Den här tiden på året börjar vedarbetet. En del är snabbare än andra, det blixtrar bara till så har dom en stor hög på tork.
Jag hade funderingar på att släpa ut ett par solstolar till uteplatsen men nöjde mig med att skotta bort snö så att man kan komma sig dit utan att plumsa i knädjup snö.
När snötäcket drar sig tillbaka ligger taklöken där och väntar. Förr la jag granris över dom men jag har upptäckt att det går lika bra att låta dom vara som dom är, då slipper man alla barr som skräpar.

Lika bra att det inte kom fram några solstolar för i kväll har det börjat snöa och vädret ska nog vara mera vinter än vår ett tag framöver.

Jag skulle gissa att det var många skelleftebor som la sig tidigt i kväll. Det var ju hockeymatch i går, mellan Solna AIK och Skellefteå AIK. Matchen som började klockan sju höll på i nästan fem timmar, alltså nästan till midnatt. Skellefteå vann så nu står det  1-1 matchvinster. Den här stan är hockeytokig. I sportaffärerna kan man, förutom tröjor, halsdukar och liknande, köpa tandborstar i AIK-färger! Och för de små nyfödda finns det  förstås också AIK-kläder.


11 kommentarer:

  1. Härliga bilder som vanligt här. Vi köpte tidigare färdig upphuggen ved av bonden i närheten, men i år behöver vi nog inte köpa något alls. Jag eldar inte lika mycket i kaminen nu när vi fått pelletspannan.

    I helgen ska det komma snö här också, enligt tidningen. Men nu har vi barmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har nog ved för flera år framöver, men maken säljer också till dom som frågar. Jag tror att han gillar att hålla på med det där vårjobbet.
      Den här årstiden får vi nog räkna med bakslag, det hör liksom till. Hörde på lokalnyheterna att fåglarna kommit ett par veckor tidigare än dom brukar och att dom kan få det kärvt nu när vi går in i en kallare period.

      Radera
  2. Grattis till dina poäng, men vad är det för modeord som börjar på g...? Riktigt nyfiken som vanligt. Så mycket snö ni har, onödigt mycket, men det går väl fort när det bär till. Som jag minns så var det knästrumpor till 1:a Maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack.Det är inte något "farligt" ord, grymt, men jag försöker att undvika att använda modeorden som plötsligt dyker upp överallt och lika fort försvinner. Jag vet att man i alla fall blir påverkad och plötsligt har dom i sitt vardagsspråk. Det är likadant med engelska ord som används titt som tätt, särskilt av yngre, när det finns bra svenska ord att använda.

      1:a maj brukar jag ha täckjacka för hur det nu är så brukar det bli kallt när man stått vid brasan ett tag. Men jag har varit med om hur man kan gå i short i maj, men det brukar bara vara några dagar och så blir det svalare.

      Radera
  3. Härliga bilder igen!

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in! Hoppas att ni har haft en bra helg.

      Radera
  4. Grattis till dina poäng och dina fina bilder. Vitt på marken, kornsnö i morse och kall nordostlig vind så än är det inte dags att hänga undan vinterjackan här heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Det är lätt att ta ut våren i förskott, än kan det komma många kallil, så tackjackorna hänger kvar i våra garderober.

      Radera
  5. Jag blir då INTE överraskad av dina Högskolepoäng! GRATTIS Cici!Det var i torsdags du skrev "En ganska vanlig torsdag".... Men är jag helt ute och cyklar om jag tror att det inte är en helt vanlig söndag idag för din del? Är det kalas idag eller? Jag kan ha totalt fel om jag grattar dig idag, men det bjuder jag på i så fall :D (bara nå't jag fått för mig)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättelse!
      Men är jag helt ute och cyklar om jag tror att det inte är en helt vanlig LÖRDAG idag för din del? SÅ SKULLE DET JU STÅ!

      Radera
    2. Spelar roll! Något större firande blir det hur som helst itne på udda årsdagar när man har passerat 40. Så har vi bestämt i vår del av släkten.

      Radera