En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 5 mars 2012

Lektion 5

Jag förstår om ni tycker att jag har blivit en riktig tråkmåns, men ni får nog stå ut med det tills jag är klar med högskolekursen, för den tar mycket av min tid framför datorn.

Nu är ni förstås nyfikna på vad jag har lärt mig den här veckan? Kontext säger jag då. Och diptyk. Visst är det ovanligt vackra ord? Och vad betyder dom då? Ja kontext betyder sammanhang helt enkelt och när det gäller foto är det alltså i vilket sammanhang bilden finns. Vilken text eller andra bilder som finns i bildens omgivning. Det kan ha stor betydelse för hur betraktaren upplever bilden i fråga.

Och diptyk? Här kommer mina två övningar på diptyker:


 Det är alltså två bilder som om man sätter ihop dom kan göra att betraktaren får en tredje bild i sitt huvud, 1+1=3 som dom säger i lektionen. Två bilder som kan hänga ihop men inte behöver göra det utan kan vara från helt olika sammanhang.
Det kunde vara roligt att höra era tolkningar av dessa två diptykförsök.

Nu är det så, som vi också får lära oss under kursen, att har man en gång släppt ifrån sig bilden så är det upp till betraktaren att bestämma vad han/hon ser. Vad fotografen egentligen hade tänkt då han/hon tog bilden har inte med saken att göra. Det gäller alla foton.


Slut på fotolektionen för den här gången.
I lördags tog jag mig till före detta byabiblioteket och började packa ner böckerna där. Dom ska ju flyttas till den nya byagården, det före detta bönhuset. Hänger ni med? Tre banankartonger och arton plastkassar blev resultatet av lördagens arbetsinsats. Dom är nerburna från övervåningen och står nu innanför ytterdörren i väntan på transport. Det är den skönlitterära avdelningen. Vad som är kvar att packa ner är ungdoms- och barnböckerna, facklitteratur, tidningar och diverse studiematerial.
 Sen ska hyllorna flyttas och troligen ska allt upp till den mindre rummet på övervåningen i nya byagården. Det blir en hel del kånkande innan allt är på plats.

Söndag morgon bar det av till Lycksele för att uppvakta sonsonen Leo som hade fyllt fem år på fredagen. Farfar som gillar att köpa presenter, bara han får veta vad han ska köpa, hade varit till stan i veckan och kommit hem med detta:

Jag tror att skidorna är 80 cm långa. Det blir inte mycket över bakom och framför pjäxorna. Nå, presenterna föll femåringen i smaken även om han tyckte det var ganska onödigt att vi tjatade om att han måste prova pjäxorna.

Härligt trångt blev det runt matbordet med elva personer som fick smaka av en god laxrätt som sonen lagat till. Till efterrätt blev det förstås tårta och gratulationssång med fjorton verser. Kanske inte fullt så många men det brukar kännas så för den som blir utsatt för hyllningen.

Det blev inte mycket kvar av den goda tårtan men förhoppningsvis var det tillräckligt för att mätta mågämnet P som hade fått bli kvar i Skellefteå på grund av förkylning.

I eftermiddags fick jag en filmsnutt mailad till mig från Lycksele. Det är på Leo som provar sina första slalomskidor och jag tycker det ser ut som om det går riktigt bra.

video



20 kommentarer:

  1. Fokusera på kursen du, vi finns här - även om det är glest mellan kommentarerna från mig.

    Hum, jag är inte bra på sånt! Tänker att mattorna hänger mjukt över kanten på samma sätt som snön ned mot diket, samt skogen och staketet mot linjerna på sparkarna och skuggorna...

    Fint är det i alla fall!

    Kramar <3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att man har trogna bloggvänner och inte bara dagsländor som lägger in en lustig kommentar och sedan fladdrar vidare för att aldrig komma åter.

      Radera
  2. Du har piskat mattorna,vinder har piskat snön.Vad du är duktig.
    Än har jag så lite vantar att välja på,men det kommer att bli ett par då å då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl en bra tolkning. Prova själv att göra diptyker så får du se att det är riktigt kul.
      Hör av mig för att kolla om det passar innan jag dyker upp. Behöver en födelsedagspresent till ena sonhustrun som fyller runt den 20 mars. Kan du ha något på lager då?

      Radera
  3. Ta't lugnt med bloggen bara och plugga på du i lugn och ro!

    Jag är väääldigt glad att det INTE är jag som går den där högskolekursen!!!!! ÖVERKURS, säger jag bara! Guuuud va duktig du är!
    Pennelina och stickmamman verkar fatta mycket bättre än jag vad det handlar om, för när jag läste deras kommentarer började det ringa lite klockor ;)
    Tårtan, skidorna och Leo... SUPERBRA JOBBAT!
    Vilket jäkla jobb med alla dom där böckerna! Hoppas du är rädd om dig!

    Görvarma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt övertygad om att det här är en kurs du skulle gilla och klara av minst lika bra som jag, säkert bättre.

      Mars är en riktig födelsdedagsmånad för vår del, en i början av månaden och tre i slutet. Både Leos mamma, mormor och farmor (jag) fyller då. Det lite roliga är att de tre sista fyller jämnt samma år, dock inte detta år.

      Radera
  4. Kul att få se och läsa om var du är i kursen! Anna Clarén är en av de jag minns bäst från den. Verkligen inspirerande tycker jag.

    Härligt att fira barnbarn! Skidorna verkade ju fungera hur bra som helst! Snart är det dags för oss att fira minstingen, som fyller tre. Oj vad tiden går. Tycker det är nyss hon var ett litet knyte...

    Du har många järn i elden - biblioteksflytt också! Där får man väl se till att sortera efter konstens alla regler - inte bara att ställa in böckerna i hyllorna kan jag tro. Fint att byborna har tillgång till litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit en riktigt ordentlig diskussion på forumet när det gäller diptyker, riktigt så det bränner till. Jag tror minsann att Petra blev lite eldfängd i dag. Jag håller mig lite försiktigt någonstans i mitten av det hela.

      I går visade dom på 4:ans lokalnyheter en lillasyster till Leos kompis. Hon är två år och åker ner för backen på egna skidor!

      Jag vet inte hur det kom sig att jag blev något slags inofficiell biblioteksansvarig, men så är det i alla fall. Det är mycket jobb kvar innan böckerna är på plats. Sen får man hoppas att hyllorna också kommer dit snart.

      Radera
  5. Klart att kursen har företräde! Men om man ska våga sig på tolkning av dina diptyker är en annan fråga ... Fast okej, här kommer mina:

    1. När mattorna varit ut på vintervädring och piskning är de lika fräscha och fina som den orörda snömattan över åkern (?).

    2. "Kom! Vi tar sparkarna och ser vad vi hittar därborta, på andra sidan skogen!"

    Av filmsnutten att döma har ni i släkten en ny Stenmark i vardande. Jösses, Leo står ju stadigare på slalomskidorna än jag gjorde vid mina första (och sista) timmar i backen! Det här kan väl aldrig vara första gången han står på utförsskidor..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leo var i backen redan nästa dag och vad som inte kom med på den här filmsnutten är hur duktiga småbarnen är på att ta repliften upp. Nu har ju Leo åkt en hel del längdåkning förut, till och med deltagit i en tävling, så skidor är nog något som passar den lille herrn.

      Det blev ett par alldeles utmärkta tolkningar av diptykerna och betraktaren har aldrig fel.

      Radera
  6. Oj, så duktig barnbarnet var på skidorna. Tänk att de lär sig så snabbt de små.

    Min tolkning:
    Mattorna piskas och blir lika rena och fräscha som snön.
    Med sparkarna kan man komma långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen kul att titta på de små människorna som tar sig upp och ner för backen som om dom aldrig gjort annat. Å andra sidan trillar dom inte så långt om dom nu kan trilla med den där utrustningen.

      Jag måste säga att jag blir riktigt nöjd över mina diptyker när ni alla tyder dom så fint!

      Radera
  7. Vet inte om jag är ovanligt okoncentrerad just nu men det du skrev om bilderna var som om du skrivit latin. En sak håller jag med och tycker precis som så: När man släpper bilden så är det betraktaren som äger den.
    Vilka söta skidor och vilka minnen de väcker. Vi var en utförsåkande familj där den yngste stod på slalomskidor när han var 2 år. Så trevligt med aktiviteter där man kan hålla ihop familjen. Annars tycker jag det ser ut som ni skottat undan en del av snön. Bra jobbat
    Ha en fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med diptyk var lite svårt att greppa. Tur att någta kommentarer var till hjälp för tanken.
      och vilka fina skidor. Visst är de härligt att se de små huvudfotingarna komma svischande i backarna, mest hjälm och pjäxor. Jättehärligt!

      Radera
    2. Lisbeth, det är inte krångligare än som så att man kanske får fundera på vilka bilder man vill sätta tillsammans, om man nu vill göra det. Dom kanske bör stämma i färger och format till exempel. Du kanske också vill förmedla en känsla, en sinnesstämning genom att lägga ihop två bilder med helt olika tema men som tillsammans visar något.

      Nu är det nog bara någon meter snö kvar att tina bort! Vi får nog räkna med att ha kvar den ett bra tag till, men det är nu som skoterspåren börjar bli bra för oss som vill gå eller sparka i dom.

      Radera
    3. epsilon, huvudfotingar är nog det rätta uttrycket för de här små utförsåkarna!
      Vad gäller diptyker, och triptyker med för den delen, så kanske jag kunde förklara mig lite bättre i svarskommentaren ovan, den till Lisbeth.

      Radera
  8. Diptyk. Vackert ord. Har stött på det i konstsammanhang, äntligen får jag reda på vad det betyder. Din första diptyk fick mig att tänka på våren. Vädra mattor tillsammans med den fantastiska bilden på snölandskapet som ser ut som ett översnöat litet vattenfall, då började jag tänka på vårstädning och att snart har all snö smält och blivit vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en vacker tydning av diptyken. På forumet till lektionen om diptyker (bl a) har det blossat upp en ordentlig diskussion mellan dom som tycker att diptyker ska vara två bilder som är lika varandra och bör ses ihop, kanske till och med en och samma bild med spegelvända och å andra sidan dom som tycker att man bara ska gå på den egna känslan om vad som hör ihop. (Om jag visar en bild till vänster som visar en man och en bild till höger som visar en torskfisk vad får du då för associationer?! Svårigheten ligger i att inte lägga två starka bilder tillsammans , dom "äter upp" varandra, lika dant som att två svaga bilder gör det.)

      Radera
  9. 2 fina sparkar. Tänk om man kunde swischa som Ikaros över isen mot solen. Ja sedan så vet vi ju hur det gick för Ikaros.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lugnast att hålla sig kvar på skoterspåret och njuta av vårvintersolen så här på lagom avstånd.

      Radera