En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 20 mars 2012

Mest fåglar, och så en slalomåkare

Titta här vad som spirar i rabatten där snön grävts bort! Lika fantastiskt varje år!

Han ser nästan uppstoppad ut där han sitter, gråspetten, men det är en synvilla för han är högst aktiv och en av stamgästerna vid fågelbordet.

Trots att inte motståndet är särskilt hårt använder han både kraft och snabbhet för att komma åt godsakerna.

På senaste tiden har det dykt upp en gråspett till och i början var förhållandet lite spänt. Nu kan dom sitta under fågelbordet samtidigt men med ett visst avstånd.

Nykomlingen håller sig ofta på marken och är något skyggare.
En annan stamgäst är större hackspetten, dvs det är fler än en av den sorten också, men där kan jag inte skilja dom åt utom då det kommer en hona.
Blåmesar är det ganska gott om och dom stannar hela vintern.
Här har vi en nykomling för i år, dök väl upp för en vecka sen ungefär. Grönfinkarna tillhör nog de tidigaste flyttfåglarna och när dom spelar blir det som ett surr över hela nejden, för dom brukar vara ganska många. Jag har hört att det tydligen har härjat någon sjukdom bland dom och att dom minskat kraftigt i antal, så det kanske blir en svagare vårkonsert i år.
En som inte fyttar utan stannar här hela vintern är talgoxen, och om jag minns rätt är väl det den vanligaste fågeln vid de svenska fågelborden.
Pilfinken hör också till stannfåglarna men är ganska ny här i våra trakter. För femton år sen var han en raritet.

Den första gulsparven för i år såg jag i går vid fågelbordet, och det är alltid lika roligt när man upptäcker en nykomling.


Domherrarna kommer i stora flockar när vintern är som kallast. Dom är inte lika vanliga nu på vårkanten. Dessutom är dom mycket skyggare nu och svåra att fånga på bild.

Jag ser att jag missat talltitan för den hör också  till våra matgäster. Annars är nog det här vad som finns att beskåda på baksidan av stugan där fågelbordet står. Alla bilderna är tagna genom köksfönstret.

Till sist vill jag visa vilka framsteg sonsonen har gjort i slalombacken. Det är hans pappa som har mailat filmsnutten. Håll till godo:

video


18 kommentarer:

  1. Så fint du dokumenterat dina gäster! Det är samma sorter som vi har hos oss. Har också hackspett, men jag tror det är mellanspett. Sidensvansar dyker upp ibland, särskilt på hösten för att ära rönnbär. Ser att nya objektivet fått träda i tjänst...!

    Fort lär de sig de små! En riktig fräsare på skidor nu. Tänk om den där förmågan att lära snabbt satt i hela livet, så enkelt det skulle vara. Nu blir det till att traggla en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo minsann, traggla är ordet. Men jag tar det inte så himla allvarligt, inte det här med kurserna i alla fall. Jag har ju gjort mitt på arbetsmarknaden och försöker bara förkovra mig för mitt höga nöjes skull. Kanske håller det mig borta från vårdinstitutioner ett tag till och jag blir på det sättet billigare för samhället :).

      Radera
  2. Fantastiska bilder från fågelbordet! Så orädda de är som låter sig fotograferas på detta sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemligheten är att jag står innanför köksfönstret och rör mig mycket försiktigt. Skulle jag röra mig för häftigt far alla iväg på en gång.

      Radera
  3. Vilka otrooliga fågelbilder!! Gissar jag rätt om jag utgår från att det är nya objektivet som varit i arbete? Makalöst bra bilder, det måste jag säga.

    Och hej vad det går för sonsonen! I den här takten kastar han sig snart utför de svartpistade ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina! Nu är det så fint ljus att det går bra att fotografera fastän man står inne bakom glasrutan. Och naturligtvis har jag det nya objektivet.

      Ibland undrar jag om de här små slalomåkarna KAN ramla. Kul ser det ut i alla fall.

      Radera
  4. Hejsan

    Vad fina bilder på alla fåglarna. Det finns nästan inget bättre än att kolla in fåglar när dom äter och pysslar. Minns när man som liten hjälpte farfar eller morfar sätta ut mat och annat till småfåglarna och så satt man sedan i stugfönstret moch kollade. Småpippiarna åt och hade mysigt där ute i kalla snön.

    SvaraRadera
  5. Hej igen

    Förresten den där skidåkaren...va inte det där Ingemar Stenmark eller? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är särskilt roligt den här tiden på året när fåglarna kommer flygande söderifrån efter vintersemester vid varmare breddgrader.

      Jag hoppas att han inte blir någon ny Stenmark, utan att han får leva ett helt normalt liv med skidåkning som hobby. Jag tror inte att dom alltid har det så himla kul dom där proffsen.

      Radera
  6. Fågelkvitter är juvligt särskilt den här årstiden.Barnen lär sig snabbt,Minns när de stora barnen var små då fanns en backe i Lövånger med en sån där replift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fanns det inte en backe i Ostvik? Inte för att jag har varit där men jag har sett den från E4:an.
      I dag hörde jag grönfinkarnas härliga vårsång.

      Radera
  7. Förstår att man måste hjälpaa våren att komma igång med den vinter som ni har haft däruppe i norr.

    Kul för en farfar att få ta del i barnbarnet! Sånt är bara bra för farfar/barnbarnet

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farfars del i det hela var att köpa skidorna i födelsedagspresent åt sonsonen, men pojkens pappa, vår son, är duktig på att ta med sonsonen i skidspåret, skidbacken och till badet.

      Radera
  8. Oj, så otroligt fina fågelbilder du lyckats fånga. Gråspett och gulsparv har jag aldrig sett och kanske trivs de bättre högre upp i landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gråspetten är nog inte så vanlig men har varit en stadig gäst hos oss i några år.
      Glsparven har du kanske inte sett med du har säkert hört hans sång: ett, två, tre, fyr, fem, sex, sjuuuu. Nästan ett av de första och lättaste fågellätena man lär sisg.

      Radera
  9. Jättefina bilder du tagit. Jag gillar grönfinken mest. Vilken hållning den har. Den större hackspetten hade vi i vårt fågelgömme som vi gjorde vintern för 2 år sedan. Helt orädd var den. Tänk om vi bara lärde nya saker hälften så snabbt som de små. Himmel vad tid vi skulle spara. Jag tycker att vissa saker märker jag väl på att när jag gör dem som tar det längre tex att laga mat. Konstigt nog så har jag blivit noggrannare med att mäta och tänka till. Delvis beror det på att jag gör en del nya rätter nu och det kräver att man tar sig tid.
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  10. Större hackspett har vi ganska gott om, men jag har även sett mindre hackspett en bit härifrån, men dom är så kvicka att man knappt hinner se vad det är.

    Matlagning är dessvärre inte något jag är särskilt intresserad av. Till all lycka verkar det som om jag åstadkommer både hälsosam och god mat ändå. Men särskilt kul att stå vid spisen har jag aldrig tyckt att det är.

    SvaraRadera
  11. Svar till lars-åke johnsson. Eftersom jag inte har en aning om vem du är och vad du vill så kommer jag inte att publicera din kommentar. Jag har tittat lite grann på filmen du skrev om och anser den inte vara trovärdig och kommer inte att göra reklam för den här på min blogg. Om du är intresserad av att ha vidare kontakt med mig får du först presentera dig på ett aktuellt inlägg.
    Hälsningar,
    Cici

    SvaraRadera