En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 28 mars 2012

Nu kommer dom!

Ett riktigt vårtecken; de första sångsvanarna har kommit till byn. Dom landar alltid på samma plats, vid utloppet av Älven i Nördträsket. Tre stycken. Om ni tittar rtiktigt noga kan ni se dom. Bilden är tagen från andra sidan träsket och uppförstorat så någon skärpa att tala om är det inte. Jag tycker att det ser ut som det är en ungfågel och två äldre.
Förutom de sommargästerna har det kommit åtskilliga gulsparvar, grönsiskor, en gråsiska och en bofink till vårt fågelbord. Snart kommer det att vimla av dom.
Det var lite av en premiär i dag. Det var den första gången detta år som jag gick runt byn i gympaskor. Oj så lätt om foten jag kände mig, så skönt att slippa dra omkring i vinterstövlarna.
När jag passerade bron över Svartån passade jag på att fotografera bävrarnas arbetsinsats. Det är helt nära vägen där både lätt och tung trafik passerar i hög hastighet. Jag har aldrig lyckats få syn på dom, men funderar på att sätta mig där en längre stund någon dag med skapligt väder och hoppas på att någon av dom visar sig.
I går kväll var jag ute på lokal, vilket inte sker särskilt ofta. Jag var på Tatung, en kinarestaurang i Skellefteå, tillsammans med fyra andra äldre damer. För sisådär 26 år sedan gick vi på KomVux tillsammans och vi har haft som tradition att träffas en gång om året, äta en bit mat och prata bort några timmar. Vi har alltid trevligt och det är inga som helst problem att få igång samtalen trots att det är så långt mellan gångerna vi träffas. Tre av oss är numera pensionärer, en har tolv dagar kvar att jobba och en ska kämpa på i 1½ år till.

Vintern går mot sitt slut. Det är inte tillrådigt att ge sig ut på isarna längre, dom börjar se ganska ruttna ut och på några ställen är det till och med öppet vatten. Vedmaskinerna har släpats ut ur sina vintergömslen och börjat surra, fåglarna spelar och man serverar middagen för sent eftersom man blir lurad av att solen står så högt på himlen.

I natt vaknade jag till vid halv två på natten efter att ha kommit i säng i skaplig tid. Jag tog en sväng till toan och när jag kom tillbaka till sovrummet tittade jag ut och fick syn på vinterns hittills vackraste norrsken. Så där blev jag stående en lång stund och bara njöt av det himmelska skådespelet. Ett tag funderade jag om jag skulle gå ner efter kameran, men jag vet att det är jättesvårt att fånga norrsken på bild så jag avstod.

Jag har tagit ytterligare ett steg i fotokursen genom att skicka in uppgift 2, en bildanalys. Nu gäller det att hålla tummarna för att den blir godkänd så att jag kan gå vidare i programmet.

K sitter klistrad vid radion i köket och lyssnar på hockeymatchen mellan AIK och SAIK, jag har suttit vid datorn och sett måndagens avsnitt av "30 dagar i februari", det enda jag just nu är intresserad av att se på tv. Naturligtvis var det hockeymatch just då veckans avsnitt sändes i måndags men då är det ju toppen att man kan se den på Svt Play när det passar en själv.

Nej det här duger inte, nu måste jag ut med hundarna innan det är dags att stupa i säng. Nattinatti!

21 kommentarer:

  1. Härligt med besök av de vackra fåglarna! När deras trumpetande hörs - ja då är det vår på gång! Kul om du lyckas fånga bävrarna på bild framöver! Kanofagedräkt på....

    Här har också varit gympaskopromenader, men nu verkar det vara dags för skoterskor igen till helgen = Aprilväder.

    Härligt att du fixat inlämningsuppgift två! Då är det inte så mycket kvar av kursen. Jag har tänkt lämna in min nummer två innan påsk. Få se om det går i lås. Det är så mycket annat som ska göras. Och så är jag rätt slut i huvudet efter en lång arbetsdag.

    Dragspelsbesök ser jag fram emot! Kolla bara att jag är på rätt hemmaplan!!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska förstås vara kamoflagedräkt och inget annat. Var inte riktigt vaken.... :-)

      Radera
    2. Och jag som trodde att jag stött på ett nytt ord! Lite franskt dådär. Nåja, jag har varken det ena eller det andra när det gäller att gömma sig så det får väl bli till att sitta still när den dagen/natten kommer.

      Att dom är snabbba som blixten där borta i Jönköping. I morse fick jag svar på bildanalysen och den blev godkänd utan så mycket som ett endaste påpekande. Åh, så skönt.

      Radera
    3. Grattis!!! Så härligt - förväntade mig inget annat heller.... :-)

      Radera
  2. Det är verkligen skönt när man kan ha på sig gymnastikskor istället för otympliga stövlar. Och du lyckades som vanligt fånga intressanta bilder med din kamera.

    Kul att ni från KomVux har lyckats hålla kontakten efter alla år och träffas regelbundet. Jag har inte kontakt med någon alls sen jag gick där. Vi hade träffar i många år efter att vi slutade gymnasiet, men sen blev det en del som strulade till det med fylla och otrohet och vi slutade träffas.

    Jag tittar också på "30 dagar i februari" och ser även "Kjelles matresa" i Asien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackdelen när jag byter till skor är att jag får så ont i benhinnorna de första dagarna. Men det går över när fötter och ben har vant sig vid det nya.

      Jag har aldrig varit på någon klassträff sen jag gick ut realskolan i Stockholm så därför är det extra roligt att vi tanter från KomVux träffas regelbunden, om än sällan.

      Radera
  3. Skönt med gympaskor! Vi är inte riktigt där än, men det närmar sig fort nu, dock känns det som om våren är en knapp månad för tidig i år! Vi kanske får räkna med ett litet bakslag.. Det där med att man äter middag långt senare p ga ljuset känner jag igen, det hände mej senast igårkväll!

    Oj vad spännande att vara på på bäverspaning! Hoppas du orkar och får ett par fina bilder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär visst bli kallare redan till helgen, men jag ser det positiva i det; härliga skoterspår att sparka i när man ska ut med hundarna. Troligen inte så många skotrar heller eftersom isarna är som dom är.

      Radera
  4. Bävrar jobbar i allmänhet nattskift så du får nog vänta tills det är lite ljusare än nu.
    Men framåt mitten av maj är det säkert läge för en sen kvällspromenad åt det hållet.
    /Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så, men då tar jag bilen de tre kilometrarna dit så att jag har orken kvar att sitta på spaning.

      Hur gick det med installeringen av det där programmet, fick du till det, eller ligger datorn ute på marken nu?

      Radera
    2. Hm, jag tänkte faktiskt skriva att du borde använda bilen som gömsle eftersom bävrar, i likhet med oss människor, inte har nån nedärvd känsla för att bilar kan vara farliga, men sen slog det mig att en naturmänniska som du kanske hellre sitter uppflugen i en grantopp och spanar.
      Ang. programmet CombineZP så är det installerat och klart för länge sen. Det gick lätt som en plätt. Problemet är att lära sig använda det. Det har förstås ett automatikläge att ta till om det kniper men det känns så, hur ska jag säga, amatör...
      /Kjell

      Radera
  5. NU händer det grejer minsann, både på det personliga planet och i naturen! Lycka till med allt du företar dig Cici. Speciellt med bävern ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket ljus ni har och skarsnö, det får vi ju sällan uppleva här nere.
      Man får ju ha lite tur, eller tålamod, om man ska få se bävern, nattjobbare som de är, beundransvärda, idoga och smarta. Om jag vore lite bättre hämtad med kameran skulle jag kunna ta en bild ungefär som din med en massa björkar fällda över kanalen.

      Radera
    2. Tack Gökboet. Jag ska berätta i ord och bild om det blir en bäversafari framöver.

      Radera
    3. epsilon, jag har förstått att bäver inte är något man bara klampar fram till och ber att få ta en bild av. Jag kanske ska prata ihop mi gmed en grannfru om hon är intresserad för det är alltid lättare om man är två närman ska spana efter något.

      Ett litet tips: när du ska kommentera är det smidigast att klicka på Svara längst ner, annars hamnar det som ett svar på den kommentaren som ligger nederst då du går in. Om nu det där var begripligt?

      Radera
  6. Bäver safari har jag varit på men inte en enda bäver såg jag. Det var i Indalsälven så vacker upplevelse fick vi. Mitt i Sundsvall rakt ner där jag bor har vi bäver. precis som du visar på dina bilder kan man se deras framfart men aldrig bävern. Kan det vara deras doftsinne som är väl utvecklat så att de flyr fältet när man kommer? Konstigt annars att man aldrig stött på någon. Gamla vänner är härliga att ha. Tyvärr så bor jag ju i en stad nu där jag inte har några sådana. Som tur är så finns Facebook så vi kan hålla kontakten. Hoppas nu att din inlämningsuppgift går igenom nålsögat
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bävrar är ju kända för att dom är så skygga och det är först och främst luktsinnet dom förlitar sig på men även hörseln. Däremot ser dom ganska dåligt. Det gäller att hålla reda på vindriktningen alltså och vara tyst.

      Mian barndoms- coh ungdomsvänner hade jag i Stockholm så jag fick skaffa nya närjag flyttade upp till Skellefteå i 40-årsåldern. Nu är jag en person som trivs ganska bra med att gå för mig själv men i brukshundklubben fick jag flera vänner. För femton år sen tog den preioden i mitt liv slut och jag flyttade ut på landet. Här har jag makens släktingar runt om mig och ingen bybo är en främling. Dock är jag fortfarande mycket av en solitär.
      Inlämningsuppgiften är redan godkänd, och det känns ju skönt. Dom är jättesnabba i Jönköping.

      Radera
  7. Jo, nog ser det ut som två vuxna och en fjolårsunge där långt borta på isen och du vad häftigt med bäver så pass inpå knutarna! Bäver har vi inte på Åland, men jag lärde mig så sent som förra veckan att vi faktiskt har utter. Det finns t.o.m. ett ställe där en skylt är uppsatt vid landsvägen för att varna för utterövergångsställe! Den har visst tillkommit med anledning av ett par olyckliga påkörningstillfällen, men hur mycket den hjälper på 90-sträckan vete fåglarna.

    Vad kul att ni "tanter" fortfarande träffas efter nästan 30 år! Det påminner mig om min kompis i Helsingfors, som jag blev bekant med när jag var 17 (herregud, det är ju snart 35 år sedan!) Vi träffas numera väldigt sällan, och med det menar jag med flera års intervall. Men NÄR vi träffas är det som vi hade setts i förrgår. Sånt är kul :o)

    "30 grader i februari" har t.o.m. jag följt med sedan start. En eloge till SVT som lyckats göra en riktigt bra serie!

    Gokväll på dig, nu kryper jag till kojs med min ljudbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag igen. Glömde ju alldeles att jag skulle fråga om du har någon kontakt med Inger. Mina tankar irrar iväg åt det hållet lite då och då och jag undrar hur det är med henne. Hälsa från mig om du får tillfälle!

      Radera
  8. Jo jag har kontakt med henne. Hon har just sålt sitt pörte till en av sönerna och själv köpt sig en lägenhet i Skellefteå, nära affär, bad och bibliotek. Jag tror hon mår efter omständigheterna bra och jag ska hälsa till henne från dig nästa gång vi träffas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra! Hoppas att hon snabbt finner sig tillrätta i sitt nya boende; det är en stor omställning att plötsligt bli enbo efter ett långt äktenskap.

      Jag saknar hennes inlägg på bloggen. Men tids nog återkommer kanske lusten att skriva. Vi får hoppas!

      Radera