En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 13 april 2012

Dagar med mjukt ljus - dagar med hårt ljus

Efter en påskhelg med underbart vårvinterväder blev det ett tvärt omslag på tisdagen, grått och snöfall för att så smånigom bli grått och regn. Natten till torsdagen vaknade jag av ett ljud som jag inte har hört på flera månader; regn som trummade mot plåttaken.

I förra lektionen av "Visuell kommunikation" avhandlades ljuset. Visste i att en riktigt gråmulen dag har mjukt ljus. Bilden här ovan illustrerar en sån dag. Många tallstammar ser ni, men ser ni en endaste skugga? Nej, just det och det är det som talar om ifall ljuset är mjukt eller hårt.

I dag på förmiddagen kunde jag fortfarande färdas med sparken på skaren, eftersom natten varit ganska kall. Solen sken från en i det närmaste molnfri himmel och gjorde att jag kunde plocka fram kameran och ta en bild för att illustrera hur det ser ut när det är hårt ljus.

Det är kanterna på skuggan som bestämmer hårdheten. Ju skarpare kanter, desto hårdare ljus. Däremot har inte svärtan på skuggan något med hårdheten att göra. En liten ljuskälla ger ett hårt ljus, och solen och månen är med vårt mått mätt lika stora och ger lika hårt ljus vid klart väder.

Solen må vara ett enormt klot men ur vår synvinkel är den väldigt liten. En stor ljuskälla, ljus som reflekterar mot flera ytor till exempel, ger mindre skuggor därför att ljuset belyser motivet från olika vinklar. Fattar ni? Sen får ni absolut inte blanda ihop ett hårt ljus med ett starkt ljus!

Jaha, det var en liten resumé av lektion 8. Eftersom den är på 120 minuter, uppdelat på 9 avsnitt så har jag kortat ner det hela och bara tagit med en liten men väsentlig del.


Kanske att ni tycker att det är lite roligare att titta på fåglar. Stundtals riktigt kryllar det av vårens gäster vid vårt matbord. När bofinkarna kommer märker man det sannerligen. Först är det bara någon enstaka, gärna i sällskap med grönsiskorna. Någon vecka senare komer resten av gänget, alla på en gång som det verkar. Där kan även någon enstaka bergfink ha förvirrat sig. Dom lär komma i större mängd om några dagar. Det är den vackra orangefärgade fågeln på bilden som är en bergfink, för den som inte är bekannt med den.

Det är roligt att stå och studera dom när dom är så där många. Dom håller ett ganska exakt avstånd till varandra och kommer två stycken för nära blir det ett flaxande och en av dom får ge sig av till utkanten av flocken.

Aldrig förut har vi haft så många starar vid vårt fågelbord som vi har i år. Undrar just vad det beror på? Någon enstaka koltrast håller hus här, så som det brukar vara. I går råkade jag skrämma iväg en nötskrika som satt på trappen utan att jag såg den. För några år sen var det mycket gott om nötskrikor här, i år har jag inte sett en endaste, förutom den jag råkade skrämma bort.

Nej nu är det bäst att jag sätter igång med det som var tänkt att jag skulle få gjort i dag: städning. Inte så kul, men mycket nödvändigt. K håller på med veden och av någon anledning hamnar det massor med sågspån här inne. Men det finns annat också, sand, hundhår och damm i största allmänhet.


En maskin tvätt har jag kört och hängt på tork. Inne än så länge, för jag har inte skottat mig fram till torkställningen ute ännu. Sen ligger det en hög och väntar på strykning.


Den näst sista lektionen kom ut i går och jag har lyssnat igenom den en gång. Det lär behövas flera gånger, för det väntar ett test också. Ett test på tid. Det är visst ikryssningsfrågor, vet inte hur många och man har 90 minuter på sig. Tydligen får man försöka flera gånger, vilket kan vara bra att veta.


På söndag ska jag och Ingersord på fotovernissage på Nordanå här i Skellefteå. Det är en av fotolärarna jag har som ställer ut tillsammans med sin pappa och det ska bli mycket spännande. Först och främst att få se deras bilder, men också att få träffa en av fotolärarna i levande livet. Man kanske ska ha en liten blomma med sig när någon har vernissage? Så får det nog bli.



17 kommentarer:

  1. Åh vad jag längtar att få hänga tvätten ute. Men här är det inte snön som är problemet utan snarare kombinationen tid och lämplig väderlek.
    Men i morgon lovar dom uppehåll så då ska jag passa på att tvätta och hänga ut alla skrymmande sängkläder!
    Vi har också många starar här vid fågelbodet nu. Min far sa nånting om att det kunde bero på nån ny EU regel som förbjuder italienarna från att fånga dom för att äta dom??
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är härligt närman kan få hänga ut tvätten. Det blir ju en helt annan doft.

      Intressant det där din far sa. Det gäller väl inte bara starar, det där förbudet, utan en massa fåglar. Dom har både skjutit och fångat med nät och säkert kommer några att fortsätta med den "sporten", men kanske att de flesta ändå blir upplysta och förstår. Någon mat att tala om är det ju inte på dessa små fåglar.

      Radera
  2. Vad intressant det är när du berättar om dina nya erfarenheter från kursen! Lättfattligt och bra så t.o.m jag fattar! Härliga bilder bjuder du ju på också. På vilket avstånd är du egentligen från fåglarna? Visserligen vet jag ju att du har bra hand med fåglar, tänker då närmast på den "tama"/orädda Talltitan du tidigare visat bild på. Den som åt ur din hand medan du fotograferade med den andra handen. Vilken prestasion av er båda två!!

    Njut av alla vackra bilder du får se på Vernissaget!
    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar för det mesta stava rätt, faktiskt, men här hade jag nog lite för bråttom..... Ingen bra PRESTATION av mig ;)

      Radera
    2. Om man läser fort så hörs det ingen skillnad!

      Roligt i alla fall om jag kan förmedla lite av det jag, helt gratis, får lära mig på högskolekursen.

      Vad gäller avståndet till fågelbordet så är det kanske två meter, MEN jag står inne och fotograferar genom fönstret. därför kan det inte bli så där jättebra bildkvalitét, men bättre en liten halvdålig bild än ingen, tänker jag i detta fall.

      Radera
  3. Tack för fotolektionen, nu vet jag vad hårt respektive mjukt ljus innebär i fotosammanhang. Vi har också haft osedvanligt många fåglar men nu är mathaken stängda för säsongen, lite tidigt kanske men huvudskälet var att vi i lördags upptäckte en ovälkommen gäst som kalasade på lämningarna - en råtta!!!!En rejäl med en halvmeter lång svans. Inte kul.
    Starar har vi inte siktat här men på Langkawi fanns dom i mängder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råttor är inte kul att ha i sin närhet så jag förstår att ni stängde butiken. Vi brukar ha sork som förser sig men dom håller sig i regel under snöytan och visar sig bara som hastigast när dom snabbt som ögat hämtar ett frö som dom tar med sig till sin snögång. Dessutom är dom väldigt söta.

      Radera
  4. Nu har jag hängt tvätt ute några veckor, helt underbart. Senaste dagarna har det förstås regnat så då blir det tork inomhus. Sen har jag fått en fantastiskt bra hjälp, Johan, som är arbetslös och har gjort tvättandet och strykandet till "sin grej" här hemma. Inte illa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ni har skaffat er en butler! Stryker han morgontidningen också?

      Radera
  5. Svar
    1. Jo visst är dom fina? Men du torde ha samma slag hos dig. Såg förresten att de tre svanarna hade återvänt i dag. Dom var nog i dina trakter när det var så där kallt.

      Radera
  6. Det kom en kommentar på ett äldre inlägg, en kommentar som nog var medningen att hamna här:

    Självklart ska du ha en blomma med dej; Nu vet ju du huuuuur mycket jobb det är! Du har verkligen jättefina bilder, där du har fått fram skugga och ljus fint.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag passerar en blomsteraffär på min väg in till stan, så en blomma ska jag fixa. Det borde kanske ha hängt en minichampagneflaska till blomman, men det kanske andra besökare ordnar.

      Tack för dina vänliga ord om bilderna och det är så roligt att du tittar in och lämnar en kommentar.

      Radera
  7. jag ser fram emot ditt besök!
    Och även att se fotoutställningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hemmasittare behöver inte så mycket förlustelse för att vi ska tycka att det blir spännande. Nu måste jag bara komma ihåg att maila dig om vilket nummer du bor i så jag inte behöver skämma ut dig genom att stå och ropa på dig från gården.

      Radera
  8. Det blir sån skillnad när man tar bilder i hårt eller mjukt ljus.

    Fåglarna vid ditt fågelbord är verkligen intressanta. Jag har aldrig sett en bergfink innan och visste inte att de var så fina.

    Vi har kunnat hänga ut tvätt ganska länge nu, men sista tiden har det regnat till och från, så mina mattor torkar aldrig.

    SvaraRadera
  9. Vet du det var intressant de du berättade om det hårda och mjuka ljuset. Jag hängde med den här gången. Ska jag välja så tycker jag att de mjuka ljuset ger finare bilder. Det lämnar en del för tolkning. Vi har haft en hel flock med starar här hos oss. Vet inte när jag såg det sist så här mitt i staden. De har struttat fram på gräset och inte varit rädda för fem öre. I går fångade sambon tranor på bild när vi hade varit ute vid havet stod det två stycken på en åker. Visst är det synd det här med hushållet. tänk vad mycket mer av de roliga man skulle hinna om inte det fanns.
    kram

    SvaraRadera