En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 1 april 2012

Med blommor och med blad



Med blommor och med blad blev jag uppvaktad redan förra helgen eftersom vi slog ihop två födelsedagar. Jag har ju sagt ifrån mig presenter men trots det fick jag denna underbara orkidé, Dendrobium White Surprice, av dottern och mågämnet. En god chokladkaka, som vi genast förtärde på plats, fick jag av sonahustrun. Det kändes alldeles lagom.

I går, på den egentliga födelsedagen, blev uppvaknandet av det mera abrupta slaget. Klockan sju slogs sovrumsdörren upp och in kom en sjungande K med bricka i händerna. Där fanns en mugg te, två hårda ostmackor, en hembakad (av mig) rimbobulle och en kokosboll. Än en gång fick jag bekräftat att det här med att äta i sängen inte riktigt är min grej, för bekvämt är det inte, och sötsaker så där dags på dygnet kommer inte riktigt till sin rätt. Särskilt inte när man har två sugna hundar hängande över sig och det trillar kokos överallt. Men tanken med det hela var ju god. God var också doften av Diesel, ett luktagottvatten jag använt mig av länge men hade slut på för tillfället. En sån present av maken kan man ju inte avsäga sig.
 

Nu till något helt annat. Gökboet ville att jag skulle visa skillanden med att fota utan och med gråfilter.
Först en bild tagen på Hundtjärnbäcken utan filter och med en slutartid på 1/40. Sparksitsen får agera stativ. F-stopp är 11.0 på alla bilderna.
Om jag nu vill få en bild där det rinnande vattnet blir så där dimlikt måste jag förlänga slutartiden och här har jag ställt in den på 1/4. Resultatet blir ju att det kommer alldeles för mycket ljus in i kameran och bilden blir överexponerad.
Om jag då sätter på ett gråfilter, det jag har är ND8, ett ganska mörkt filter, blir det som att sätta på kameran ett par solglasögon och jag kan förlänga slutartiden till 1/1 eller mera, och få denna effekt utan att bilden blir överexponerad.

Nu valde jag f-stopp 11.0 men hade kunnat haft mindre bländare och fått in mindre ljus. Man får alltså prova sig fram. När jag fotade Byskeälven vid Selet hade jag f-stopp 22 och det blev ändå för ljust så jag fick mörka ner bilden i Photoshop efteråt. Att ljusa upp en bild i PS brukar inte vara något problem men att mörka ner kan vara svårare. Är något helt vitt finns det helt enkelt inte något där och då hjälper det inte hur mycket man mörkar ner i PS.

Nu ska jag passa på att renskriva anteckningar från fotokursen under tiden det är lugnt i huset. Maken har åkt på byggmässa i ett av varuhusen och son och sonson som är här över helgen har åkt in till Eddahallen för att bada tillsammans med kusinerna och sen blir det övningar i Vitbergsbacken, skidbacken mitt inne i Skellefteå. Men sitt söderläge tinar snön fort på våren, det är sista helgen den är öppen och alla får åka gratis.

Ha en skön söndag!

19 kommentarer:

  1. Jippie, då hade jag rätt på Torsdagskommentaren (men som jag skrev igår)! Grattis igen!

    Va roligt att du skriver upp kamerainställningen till dina bilder, det är ju vägledning för oss andra amatörer ;)

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sällar mig genast till amatörskaran. Söndagen bjöd på fin skarsnö för hundar och matte.

      Radera
  2. Grattis lite i efterskott!! Presenter är aldrig fy skam :-)
    otroligt fina bilder blev det med gråfilter. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. Fast egentligen är det inte så mycket att gratulera till. Jag menar, vem vill bli riktigt gammal egentligen?
      Gråfilter kan användas vid många tillfällen. Glittrande vatten till exempel. Hoppas att du myset ordentligt nu när du har finbesök!

      Radera
  3. En ber att, liksom damerna ovan, få inkomma med sina försenade gratulationer! Det verkar ju som du blivit ordentligt uppvaktad i alla fall :o) Jag kan inte dra mig till minnes att någon av männen som passerat revy genom mitt liv (det låter värre än det är) någonsin har förärat mig en vacker flaska med dofta gott-innehåll. Det är tydligen så att jag inte är någon romantikmagnet; engreppsblandare, däckbyten, jättegäddor och en pava rom är det som brukar höra till. Inte fel i det heller, förstås. Men liite mer romantik skulle jag inte tacka nej till.

    Najs effekt med gråfiltret! Det där var en nyhet för mig - liksom det mesta inom fotograferingskonsten.

    Här är det svinkallt igen och växthussäsongen förskjuts framåt. Men som jag inte kan tåla mig riktigt har jag istället dragit igång lite groddning. Något nyvuxet, hemkört grönt MÅSTE jag få nu när det redan är april!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TAck för gratulationerna. När det gäller presenterär det så men herr K att han tycker om att ge presenter men vill helst ha tips om vad. Eftersom den jag fick förra året var slut så...

      Det finns nog hur mycket prylar som helst inom foto. Man får nog bestämma sig var den ekonomiska gränsen går och vad man egentligen behöver. Men man får en hel del bra tips på kursen.

      Mina odlingsplaner sträcker sig inte längre än till att få igång palagonerna som har fått flytta in till oss nu. Ska bli spännande att se hur den nya rabatten ser ut när den tinar fram. Just nu går det ett skoterspår rakt över den, hmm.

      Radera
    2. Vet du, jag har nu faktiskt dragit mig till minnes att jag någon gång på stenåldern - dvs när jag själv var 18-20 år och hade skaffat min första analoga systemkamera - använde både gul- och blåfilter. Men herregud, den kunskapen hade arkiverat sig själv låångt ner i de dammigaste förråden! Det fick mig att fundera på hur mycket jag GLÖMT här i livet. Och så grunnade jag en stund på om det är liksom gone forever eller om man kan återuppväcka minnena/färdigheterna på något sätt.

      Jag skulle tro att din nya rabatt har klarat sig alldeles förträffligt. Ifjol vintras envisades postiljonen med att dagligen köra in över MIN nyanlagda rabatt vid infarten, men nog kom sig allt upp ändå i god ordning när det var så dags :o)

      Här snöar det idag :o(

      Radera
  4. De där småflaskorna med lukt-gott är alltid välkomna. Jag tycker de är så dyra så jag köper inte dom själv. Föresten GRATTIS. Jag delar ditt tyckande om mat i sängen. Sambon har lärt sig att jag uppskattar att få uppvaktningen till bords och gärna med tända ljus. Men man ska väl vara glad att bli ihågkommen.
    Trevligt att du lär ut om fotografering. Jag praktiserar lite men det är svårt. Jag saknar egenskapen tålamod, vilket behövs om man ska bli en riktigt duktig fotograf.
    Nu ska jag gå och förbereda söndagsmiddagen - fläskfile på thailänskt vis. Vi har inte tröttnat på taimat fast vi åt det nästan varje dag i två månader.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst ska man vara glad för att man blir uppvaktad. Jag tror att han förla det hela så tidigt för att jag inte skulle hinna gå upp. Den där flaskan räcker nog till nästa födelsedag så då får jag väl önska mig en ny.

      En riktigt duktig fotograf räknar jag inte med att bli, men bättre än jag har varit. Det får duga så. Jag har ju inga planer på att starta någon ny karriär vid min ålder. Men kanske håller man igång hjärnan så att den inte stelnar i förtid.
      Det låter som en god söndagsmiddag det där, kanske man skulle göra lite mer thailändskt.
      Hoppas du får en bra vecka!

      Radera
  5. Grattis på dig. Läste i min blogg att vi har samma syn på firandet. Måste säga att jag är glad att jag slapp äta i sängen. Vi har sängar som man kan köra upp till sitt läge så det är inga problem men jag smular så förfärligt. Det är bar att byta underlakan annars blir det tji sömn natten därpå. Jag avstår kommentarer till grå filter och slutare och annat främmande. Det får sambon sköta . Jag har helautomatiskt och det räcker att jag ska trycka på knappen.
    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man känna sig som prinsessan på ärten när man måste gå upp mitt i natten och skaka lakanet för att det är någon liten smula eller litet gruskorn som skaver. Det senare är inte helt ovanligt med tanke på att jag ofta delar säng med två hundar.

      Radera
  6. Hoppsan,här trillar jag visst rakt in i födelsedagsfirande :-)Grattis måste jag ju säga då....å så visslar jag några strofer ur "med en enkel tulipan"

    Härliga bilder också :-)
    Det var jätteroligt att du hälsade på i min blogg och naturligtvis får ta nunnehistorien och annat också om du hittar något du gillar.
    Om det är OK för dig så klickar jag in mig som "följare" innan jag går hem igen.Hit kommer jag gärna igen och du är välkommen till mig :-)
    Ha det gott.....vinkar från västkusten,vink,vink!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte varje dag man blir uppvaktad med vissling, så tack.
      Det var roligt att du hittade hit och du är så välkommen. Jag ska besöka din blogg och lägga mig som följare där, även om jag är en lite halvdålig kommenterare för tillfället. Detta på grund av att fotokursen jag går tar en stor del av min tid framför datorn och så finns det ju lite annat att pyssla med.
      Vinkar tillbaka.

      Radera
  7. Svar
    1. Tack så mycket. Såg att ni också hade kalas häromdagen.

      Radera
  8. Gratulerar så mycket!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  9. GRATTIS på födelsedagen. Vilken fin orkidée du fick. Lite lagom firande vad jag förstår. Sött på morgon är inte min melodi heller, men gulligt att K ansträngde sig för att överraska dig med frukost på sängen. Det är bökigt att äta så, speciellt när man har husdjur.

    Spännande med fotona på vatten. Jag har ännu inte försökt mig på att fota vatten på det viset och ska snart göra det. Filter är effektiva och jag har några.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvisst var det gulligt, även om både jag och hundarna blev lite skärrade först.

      Det är ju ganska populärt att fota just rinnande vatten på det där viset även om det inte är något jag är så där jätteförtjust i. Men effektfullt är det förstås.

      Radera