En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 4 april 2012

Nu kan påsken börja

Utmaningen till lektion 8 är att ta motljusbilder, så nu försöker jag hitta alla möjliga motiv som ligger i motljus. Här är det Gunnars sommarstuga som låg där så fint när jag kom sparkande i går morse. Jag tog en tidig skogsrunda med hundarna eftersom jag skulle fara på vattengympan klockan kvart över tio och K helst ville ägna sig åt vedkapningen. Det var kallt och soligt med frost på träd och buskar. Nog kan man förstå att det inte är så lyckat att ta en björk från södra Sverige och planterar den här. Det krävs något extra för att klara av vårt klimat.

Det blev två turer till Byske under gårdagen. Först vattengympan och när jag hade kommit hem från den hann jag vara hemma en timme innan det var dags att återvända dit för ett tandläkarbesök. En sexårstand hade kraschat på söndagen och nu hade jag turen att få en tid redan på tisdagen. Tandläkarna nu för tiden är så finkänsliga, frågar hela tiden om det känns något och om det går bra. Och det gjorde det. Det enda som sved var när jag skulle öppna plånboken efteråt, men det blev ganska måttligt ändå.

På hemvägen stötte jag på två gäss, och jag tror att det är grågäss. Dom stod på vägkanten men flög ut en  bit på lägdan när jag bromsade in. Den ena la sig nästan genast så jag misstänker att dom var trötta.
På hemvägen från vattengympan tidigare på dagen hade vi träffat på orrtuppar och jag hann slänga upp lillkameran och fånga två av de tre på bild. Kanske var det samma två som fanns på samma ställe när jag passerade där lite senare. En mindre flock med snösparvar såg jag också på samma vägsträcka.

I dag har K fått en hörslinga installerat i köket så att han och jag ska slippa diskutera nivån på tevehögtalaren. Jag har väldigt svårt att sitta famför teven när ljudet är för högt. Montören blev tvungen att dra slingan runt hela köket eftersom den inte får gå för nära där K sitter. Jag hade plockat undan en del ömtåliga glaspryttlar så att dom inte skulle vara i vägen, men hade inte räknat med att slingan skulle dras över och bakom kyl- frys- och städskåp mm. Där uppe står det en hel del saker och det var inte direkt nystädat där, om jag så säger. Det kändes lite skämmigt men jag hann damma av lite döda flugor och annat löst innan montören skulle dit och härja. Efteråt blev det lite mera grundlig rengöring av både hyllorna och det som står där uppe.

Jag hann med en fin skogstur på eftermiddagen, en tur som gick i typiskt aprilväder; sol och vindstilla ena stunden, häftig blås och snöfall i nästa. Temperaturen låg straxt över nollan så skaren kändes aningen mjukare men höll bra utan problem. Bäst som jag kommer susande nerför skogsbacken blir det tvärstopp. Spåret var blockerat av en rejäl plogkant och jag blev tvungen att klättra över med sparken. Det gick det med. Mullbergsvägen var nyplogad och troligen är det skogsavverkning på gång uppe på Mullberget.

Så här såg det ut när jag passerade över Sörträsket. Dom här aprilmolnen kan verkligen se dramatiska ut. Ungefär när jag stoppade ner kameran i väskan sedan jag tagit det här kortet small det till riktigt ordentligt. Jag trodde först att det var åskan men sen antog jag att dom brände dynamit vid gruvan, så där som dom gjorde en gång i början på vintern. Dom verkar nalta oförsiktiga tycker jag.

Påskpyntet har kommit på plats under dagen, förutom påskriset. Jag får se om jag ids att plocka något i morgon. 10 ägg är kokta, en laxsida är gravad, och stjärtbiten kokt. Godiset är avsmakat under packning av millimeterrättvisa påsar till eventuella påskkärringar. En hel del blandat godis finns i påskhönan och en extraburk men jag har gömt dom så att dom finns kvar till i morgon i alla fall.

I kylskåpet ligger en mindre lammstek, en liten färdigkokt skinka och lite annat smått och gott. Vi kommer nog inte att svälta ihjäl denna påsk heller.

16 kommentarer:

  1. Oj, så du varit i farten och rustat! Ni är ju förberedda som inför en värre belägring ;o) Och så var det då en evinnerlig tur att du skrev om påskpyntet ... Jag kommenterade alldeles nyss hos Kerstin/Ölandsvindar att hon skulle ha tack för påminnelsen, annars hade jag helt glömt bort att plocka fram något alls. Men tror du jag kom ihåg? Nädå, inte längre än det tog att skriva tacket :o/ Så TACK för att också du påmint mig! Imorgon SKA jag rota fram åtminstone påskhäxan och några prydnadsägg.

    Lax finns i frysen, liksom en påse av Annacarins underbara, rökta fårfiol från i julas. Ägg har jag i kylen och memma köpte jag ikväll. Påsken kan m.a.o. komma utan vi i "Rucklet" lär behöva svälta heller :o) Något påskgodis finns dock inte, men jag har i ett svagt ögonblick utlovat tillredning av hemlagad glass. F.n. är det smaksättningen som är under diskussion. Jag röstar på citron men Lilla A lobbar stenhårt för kokos. Vi får väl se vem som går segrande ur den kampen.

    Gla' påsk på sej, både frun och herrn i huset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det nära att jag råkade radera din kommentar i stället för att svara!
      Skönt att höra att det minns något att stoppa i munnen även i Rucklet, och det lät riktigt gott alltsammans. Ni får väl göra en halv sats av vardera glassmaken, går inte det?

      Kör försiktigt till Blåkulla!

      Radera
  2. Oj vad du är i farten! Jag blir andfådd bara av att läsa om alla turer...
    Och så hinner du dokumentera med kameran också! Kul med alla fåglar. Hade hoppats få möjlighet att fota ngt orr- eller tjäderspel. Länge sedan jag såg dessa vackra fåglar.
    Motljusbilder är inte det lättaste att få till ngt av! Bilden från Sörträskte är såå fin! Dramatisk värre med de mörka molnen. Snyggt komponerat!! Påminner mycket om en älskad tavla jag har på en vägg här hemma.
    Jag lämnade in uppgift två i min kurs i går kväll - eller snarare i går natt. Klockan var närmare midnatt när jag kände mig hyfsat nöjd och tryckte på skickaknappen. I morse vid 9-tiden hade jag klartecken! Härligt. Nu kan jag fara till Blåkulla i lugn och ro.

    Önskar dej en riktigt skön och glad påsk!!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är det så farligt, det låter nog bara mera närman komprimerar det så här i bloggen.
      Jag skulle gärna vilja vara ute på någon myr en tidig morgon och fota tjäderspel men jag gissar att det kräver ett värstinobjektiv omdet ska bli några bilder att tala om. En gång hade jag ett tjäderpar mitt på vägen när jag skulle köra till jobbet. Tyvärr hade jag inte tid att stanna och beundra det vackra paret som utan större brådska lämnade plats för mig på vägen.

      Grattis till din andra godkända uppgift. Det känns lite som att passera Gå på Monopolspelet när man klarat av en uppgift. Det är också himla skönt att dom är så snabba att läsa och svara.
      Tack och ha en bra påsk du också!
      Bär det av mot varmare trakter till veckan? Och då tänkte jag inte på Blåkulla.

      Radera
  3. Vilken fin sommarstuga. Kan tänka mig att det är riktigt mysigt där på sommaren.

    Du har verkligen varit i farten och hunnit med mycket. Allt mat inhandlad och påskpyntat. Själv ska jag iväg idag och handla det sista och inte blir det något pynt här hemma.

    Jag är likadan med att jag inte klarar av för högt ljud från TV:n eller andra ljud heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är fin, stugan och alldeles för lite använd nu för tiden.
      Har man långt till affärerna gäller det att vara ute i tid och gärna kombinera matinköp med andra ärenden, Här blev det tandläkarbesök, matinköp och avlämnanad av diverse material på återvinningsstationen.

      Höga ljud kan vara väldigt stressande, särskilt om man inte själv ska lyssna på det som sägs.

      Radera
  4. Det låter nästan som en titt i mitt kylskåp tycker jag. Påskriset har jag glömt i år. Plötsligt var det påskvecka, det gick väldigt fort. Inga planerade gäster heller så jag struntar i det mesta påskpyntet. Får ta in några påskliljor istället!
    Kram och Glad Påsk!
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska också ha en lugn och stilla påskhelg utan några inplanerade besök. Fast i dag, lördag, blir det full fart framför tv:n, i alla fall för den manliga delen av hushållet, då det är semifinalmatch i hockey mellan AIK och AIK, alltså Stockholm/Solna mot Skellefteå. Då kan det vara en välsignelse med hörslingan!
      Glad fortsättning på påsken!

      Radera
  5. God mat och dämpad ljudvolym, låter som en fin Påsk att gå till mötes. Påsken är nedtonad här, blir faktiskt mer och mer så. Kära svägerskan däremot hon fullkomligt frossar i vårglädje över påsken, men så bor hon i Skåne brukar jag tänka. Nej, var och en blir salig på sin fason.
    Glad och skön Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägger man därtill det underbara vädret vi har haft så här långt, så är det bara känna sig nöjd! Glad fortsättning!

      Radera
  6. Det blev mycket resa på en å samma dag,Jag har bara plockat fram en påskkärring i stugan å satt fjädrar i en björk.
    Lammstek blev det förra helgen Ha en bra påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kör det ihop sig och blir mycket på en gång.
      Det låter som en lugn och skön helg i stugan för dig och med det här underbara vädret så gissar jag att du njuter där ute vid havet.
      Glad påsk du med!

      Radera
  7. Inte underligt att gässen tog sig en vila. Jag har alltid funderat över om det är jobbigt att flyga. De har ju en himla fart och jag vet ju hur jag känner när jag håller på att missa bussen och småjoggar för att kliva på
    Precis som du resonerar om montören och dammet gör även jag. Det är ju så löjligt för så klart bryr han sig inte om det. troligtvis sänder han inte tanke till att det skulle var ostädat men man är som är.
    Passar på att sända en Glad påsk hälsning tillbaks
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gässen lär ju turas om att ligga först i plogen och dra det tyngsta lasset, men det är ju tunga fåglar så dom är säkert trötta efter en dagstur. Sen kan man ju fundera på vad dom ska äta när dom tar paus på sig väg till fjällen i norr, för här är det ju snö med hård skare just överallt utom vid vägkanterna.

      Jag tror att man är lite extra känslig när man bor i en liten stad med omnejd där alla känner alla. Fort börjar skvallret att löpa runt.

      En glad fortsättning på påsken!

      Radera
  8. Trevlig att se dina foton, nu då du nästan är proffs, och hittar spännande motiv.

    Hörslinga? men varför har han inte hörapparat, som ju är så enkelt!

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar mig absolut inte till proffsen utan håller mig än så länge i nybörjarnas skara. Däremot får man ju meroch mer vertyg att arbeta med ju längre fram i kursen man har hunnit. Däremot blir jag väldigt glad om någon uppskattar mina bilder!

      Maken har hörapparat på ena örat men behöver ändå ha på högt ljud på tv:n. Med hörslingan, som bara är en tunn kabel som löper nästan osynligt utmed taklistens överkan, så kan han dra ner ljudet så att det nästan blir svårt för mig att höra vad som sägs. Men det skulle jag naturligtvis aldrig tala om för honom!

      Radera