En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 20 april 2012

Sånt man måste göra ibland

Som man bäddar får man ligga säger ju det gamla ordspråket, men när det börjar ligga skumgummibitar överallt i huset är det nog dags att göra något åt Cillas bädd. Som den grävande hund hon är, går hon illa åt bäddfodralet, särskilt när hon är skendräktig och tror att hon måste förbereda för valparna. Jag tog in en gammal trasmatta som precis räckte runt om på längden, knöt ihop fransarna där dom möttes på bäddens undersida så att mattan ligger kvar även då  hon krafsar. Det har funkat ett par dagar i alla fall. Och Helen är linslus som vanligt. 
 













Fick en släng av städbacillen och började med att torka alla skåpdörrar i köket. Därefter torkade jag ren alla kryddburkarna och hyllan som dom står i. Sen kom silverputsbadet fram, det jag köpte förra vintern och ännu inte provat. Först doppad jag tårtspaden och gaffeln, båda med krussidulliga skaft, därefter hämtade jag lådan med silverbestick, allt som allt 124 olika delar plus en servetthållare och en påpetare. De två senare är från mitt barndomshem och har mitt namn ingraverat.

Kylen är avtorkat utifrån och in, frysen avfrostad och rengjord. Där finns dessutom flera påsar nybakade bullar och burkar med fyra olika sorters kakor.

I dag har duschrummet på övervåningen fått sig en rejäl omgång. Hyllorna, såna där i plastöverdragen metall, togs ner och skrubbades skinande vita, de konstgjorda murgrönsrankorna togs ner och duschades, och i kväll la jag in en nya badrumsmatta. Samma mönster och färger som den gamla, men i lite annat material.Toan har nästa skrubbats med en tandborste och har nu sprayats in i något dunderrengörnings-/avkalkningsmedel för att kanske bli befriad från den värsta kalkbeläggningen.

Vadan detta, undrar ni nu förstås, för varken städning eller bakning är inte något som står överst på min hobbylista. Jo, på onsdag fyller herrn i huset, herr K, 70 år, och visserligen har han avtackat sig allt uppvaktning, men OM det nu skulle komma någon så vill jag förstås ha något att bjuda på  och lite snyggt.

I eftermiddag har vi varit till revisor Robert och klarat av deklarationerna. Det är bland det tråkigaste som finns och under tiden Robert använde högerhanden på datorna siffertangenter och vänsterhanden på räknemaskinens så sysselsatte jag mig med att räkna antalet pärmar han har på sitt rum. Jag brukar göra det för att inte somna av tristess. Denna gång kom jag till 140. Det är ju en himla tur att någon kan tycka att det är roligt att syssla med siffror och blanketter hela dagarna, för jag tycker det verkar döden att sitta instängd bland alla papper och pärmar och skulle absolut inte klara av det. Hoppas att han har trevliga arbetskamrater i alla fall. Och Robert själv är en trevlig och noggrann man.

Vi hann precis hem för att hinna ut en sväng med hundarna, som fått vara kvar hemma, och sen laga till en snabbmiddag på bruna bönor och chirozo, innan K skulle iväg på bastukväll med gubbgänget. Oj, oj vad det sak pratas hockey där i kväll, för i går blev Skelleftea AIK snuvade på SM-medaljen. Men silver är inte så dåligt det heller.

Förresten har dom gjort om här på inläggssidan -igen! Jag har inte kollat vad det innebär, det får bli en annan gång. Nu ska jag koppla av framför tv::n en stund med ett glas rött och en liten bit mörk choklad som sällskap, och ha det riktigt lugnt och skönt någon timme innan hundarna ska ut för kvällen.

18 kommentarer:

  1. Du kan gärna få fortsätta ditt race hemma hos mig! Du verkar ju ha fått upp ångan ordentligt. :-) Det blir öppet hos i morgon här och jag försöker jaga dammråttor och spindelhärvor så att de eventuella gästerna inte ska behöva hjälpa till att städa. Silverbestick saknas dock, så racet blir av lindrigare art.

    Känner igen den där "bäddade" Biabädden! Vi hade också en dam som skötte bäddandet på det sättet. Och inte bara Biabädd - hon gjorde likadant i en nyinköpt bäddsoffa, som var ämnad för tvåbenta. Tyget tålde inte hundklor....

    Ha en bra helg - och grattis till herrn i huset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, det är fest på gång hos er. Kan det vara någon som fyller år där också? Såg att det hade kommit vackra blommor i alla fall.

      Radera
  2. Oj, det är nästan så jag blir matt av att bara läsa allt du hunnit med. Önskar att jag hade samma energi och hann lika mycket.

    Jag har börjat ha gamla kuddar eller påslakan i hundarnas bäddar, så de kan bädda. Mina två mindre vill gärna göra det. Det fungerar utmärkt och ibland bäddar de bort örngottet från kuddarna (det är lättare att tvätta örngott än kuddar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla Helen är en rackare på att bädda. Ibland har hon bäddat i sin bur, där hon ligger på natten, så att hon knappt kommer ut ur den. Dagtid bäddar hon med småkuddarna i soffan så att hon får två som ligger ovanpå varandra och så lägger hon sig på toppen, som en annan prinsessa på ärten.

      Radera
  3. Man blir trött bara av att läsa om allt som du hinner med. Men det måste kännas skönt efteråt när det är klart. Först gruvar man sig att sätta igång, sen går det av bara farten och när det är gjort undrar man varför man gruvade. Så är det i alla fall för mig. Hälsa och gratulera 70-åringen från oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jag ska hälsa och gratta. Och nu börjar det kännas ganska fräscht i huset. Det hade varit bra om man kunnat tvätta fönstren också men temperaturen och vädret har inte varit av lämplig sort. Kanske att man kan ta bort de värsta fluglortarna i morgon, vi får väl se.

      Radera
  4. Oj,oj,oj vad du varit duktig,själv har jag fastnatpå planeringsstadiet ;-)
    Önskar dig en skön helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med att städa är lite grann som att kliva ner i badbassängen; man ska inte tänka och känna efter, bara göra det.
      Helgen har försvunnit i en faslig fart men ganska trevlig ändå.

      Radera
  5. Kryddburkar är en glömt släkte hemma hos mig men för två veckor sedan fick jag av en slump fingrarna på en som används sparsamt. Jag insåg att här behövdes in insats. De står hyllor ovanför spisen och den nästan gled mig ur händerna. Insåg att fettet från spisen gick förbi fläkten. Vad nöjd man känner sig när man har tagit tag i det som annars inte blir gjort. Sen det här med silver till Skellefteå har pratats om en del här hemma. Sambon vidhåller att i dessa kretsar alltså idrott finns bara en placering och det är guld annars har man förlorat. Jag skulle gärna ta en silver medalj
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kryddhylla är inte ens ovanför spisen utan på väggen mittemot, men det blir fett där också efter ett tag. Sen är man, i alla fall jag, ofta lite kladdig om händerna när jag tar tag i någon av burkarna där.

      Nej i hockey är nog inte silver mycket värt. Det blir att ta nya tag nästa år.

      Radera
  6. Hur gick det att använda silverdip. Just alla dessa krussedulliga skaften är jag själv rätt trött på. Vill gärna höra om det är ide att köpa en flaska silverdip:
    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerade riktigt bra faktiskt. Man ska bara tänka på att inte hålla till direkt på den rostfria diskbänken för den blir fläckig av medlet. Men annars kan jag rekommendera medlet och det räcker nog till ganska många omgångar.

      Radera
  7. Men lilla Helen! :) Inte skäms hon heller ;-) Såg efter en liten stund en härlig kalufs i hörnet på bilden!! Hon verkar också undra vad i fridens dagar hon pysslat med! :)

    Jösses vilken härlig städbacill! Kan du skicka hit den är du snäll?? Litet Grattis till gubben din, fastän han inte vill :-)

    Javisst är det konstigt att det där SM-silvret liksom inte räknas! Fast lite surt var det, mycket oturliga puckar som inte flög AIKs väg..

    Ha nu en trevlig vecka, med eller utan kalas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska vi inte beskylla Helen för hur biabädden ser ut, det är helt Cillas fel. Helen gillar bara att vara i centrum och om jag intresserar mig för bädden så är det klart att hon måste vara där. Cilla verkar tycka att det blev bra med mattan för hon kan skrapa där bäst hon vill och den ligger kvar på plats. Två gosedjur har hon släpat dit också, ska väl föreställa valparna, antar jag.

      Du får gärna överta den där bacillen, för nu behöver jag den inte på ett tag. Nån vecka eller så. Med två hundar i huset, grus på blöta vägar och en gubbe som gärna knallar in i stugan med storstövlarna på, så blir det fort skitigt igen.

      Radera
  8. Gode gud, så du farit runt! Men att torka kryddbukarna var väl ändå att ta i..? Inte tror du väl att eventuella gratulanter kommer att snoka runt där, av alla ställen? ;o) Och du, nog tusan får du lov att hälsa och gratulera från mig här i sjön också, även om K spjärnar emot!

    På tal om förändringar på bloggen så har jag nu bytt webbläsare från Internet Explorer, som jag envist hållit fast vid under alla år, till Googles egen Google Chrome. Vilken skillnad! Dels funkar bloggandet mycket snabbare och faktum är att även allmänsurfandet gick upp i hastighet.

    Det tar väl i och för sig en stund före jag vant mig vid det nya användargränssnittet, men det känns som det ändå - mot förmodan - var ett smart drag. Blotta tanken på att starta en helt ny blogg, i en helt ny bloggmiljö gjorde mig ärligt talat lite trött. Så pass att jag faktiskt smakade på möjligheten att lägga ner bloggandet helt och hållet.

    Nåväl, nu tänker jag INTE ta efter dig och dra igång någon städmanöver. Det blir sofflocket istället. Gårdagens dopbehej och dagens konfirmationsdito har lämnat efter sig en utmattad ruckelhäxa i sitt kölvatten.

    Trevlig söndagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryddburkarna var bara för mitt eget höga nöjes skull, för att få känna en ren yta när jag ska ta i dom. Jag ska gratta K från Åland, jag lovar.

      Så bra att du provade Google Chrome och blev nöjd med resultatet. Jag skulle nog också dra mig för att börja om på ett nytt ställe. Så då håller vi igång ett tag till då.

      Radera
  9. Jag har också en sån där kryddhylla ovanför fläkten.
    Men kryddorna förvarar jag i ena lådan å i skåpen bredvid så dom inte ska bli feta.Dom ska ju förvaras mörkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att dom egentligen ska förvaras mörkt, men jag prioriterar lättillgängligheten när jag lagar mat. Dessutom har jag ont om skåp- och lådutrymmen, så det är inte så mycket att välja på. Men som sagt min kryddhylla är inte ovanför fläkten utan på väggen mittemot.

      Jag tog några bilder men lilla kompaktkameran på er gård i dag när vi körde igenom Frostkåge på väg hem från stan. Kanske hamnar do pånästa blogginlägg om bilderna blev någorlunda, jag har inte lagt in dom ännu och tittat igenom hur dom blev.

      Radera