En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 18 april 2012

Vart tog våren vägen?

Eftersom jag vet att ni älskar vita bilder tänkte jag att ni skulle få ert lystmäte av det denna gång. Så här såg det ut när jag tittade ut från mitt ena sovrumsfönster i morse. Då hade det snöat och blåst sedan kvällen innan, och det fortsatte ända fram till aftonen i dag.
Inte ens hundarna längtade ut denna morgon. Dom gick ut och kissade på tomten och sprang sen in och somnade om.
Själv pulsade jag ut för att hämta tidningen och fick ta en omväg för att slippa klättra över en meterhög driva som lagt sig tvärs över infarten. Dessutom hade plogbilen varit igång och lämnat en skaplig kant, som grädde på moset.
Om jag tyckte att det var mycket snö på bilen i söndags morse när jag skulle in till stan, så kan jag meddela att det var dubbelt upp denna morgon. Men bilen är ju en lätt match att skotta av. Värre var att det låg en jättedriva framför bilen mot garagedörren. Det var bara att hämta snösläden och börja skyffla bort den vita varan.
Jag skottade loss bilen från snön som hade packat sig runt den och gjorde sedan en smal gång fram till vägen. Jag hade precis skottat rent framför brevlådorna när postbilen kom och det var en glad brevbärare som tittade ut genom sidofönstret och tackade för hjälpen. Han sa att snön hade sprutat upp över hela bilen när han tog sig fram på de vägarna som var oplogade. Jag minns hur det var när man körde ut till vårdtagarna i sånt här väder. Det kändes mera som om man satt i en båt än i en bil där man svajade fram i lössnön. Kan tänka mig att flickorna som jobbar i hemtjänsten har haft en jobbig dag i dag.

Nå, känner ni er mätta på det vita nu? Personligen har jag inte någonting emot om det mesta skulle tina bort de närmaste dagarna. Tror att fåglarna instämmer, för dom har det inte nådigt dagar som denna. Jag var ut och sopade bort snön på marken under fågelbordet så att dom skulle komma åt allt som ligger på marken där. Sen krossade jag hasselnötter och blandade ihop det med skalade solrosfrön och ströbröd och slängde det där jag hade sopat rent. Det var många som försåg sig där under dagen och i och med att dom gick där så höll dom borta snön som fortsatte att falla hela dagen. Men jag undrar vad den stackars tofsvipan jag såg flaxa över vägen ska leva av.

För att ni inte ska bli helt snöblinda av allt det vita lägger jag in ett suddigt självporträtt som jag tog häromdagen med lilla kompaktkameran. Jag vill med det inte på något sätt påstå att jag är särskilt färgstark, inte alls, men inte heller så blek att jag konkurrerar med snön.

Inte helt lätt att sikta på sig själv mot en spegelbild och inte kan man använda blixt heller, därav suddigheten. Det jag egentligen ville visa var mina terminalglasögon som jag köpte för ett tag sen. Nu kan jag inte förstå hur jag klarade att sitta och jobba vid skärmen med mina vanliga glasögon. Texten är nog dubbelt så stor med de nya glasögonen. Inte konstigt att jag förut kände mig grusig och svullen i ögonen efter bara en liten stund.

Ha en lugn och skön natt!


16 kommentarer:

  1. Nää, fyy!! Fy bubblan, rent ut sagt! Det är dryga medlet av april, nu SKA vintern börja ge upp och därmed basta!

    Men snygga terminalglas har du och de är dessutom klädsamma. Riktigt roligt att få se dig på bild dessutom :o) Ett fejs till texten är aldrig fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret var superfint i dag men i morgon kväll är det visst ett nytt snöoväder på gång. Det ser i alla fall väldigt rent och snyggt ut, vitt så att man måste ha solglasögon på sig för att inte bli snöblind.

      Jag har lite svårt att vänja mig vid att terminalglasögonen går ner så pass långt på kinderna som dom gör, men det funkar rätt bra framför skärmen.

      Radera
  2. Man kan inte tro att det faktiskt är andra halvan av april nu! Tur att jag fick andas lite sommarluft och känna på blomdoft på min tur med kvasten - annars hade jag nog drabbats av rejäl abstinens!
    Klarsynthet är viktigt - särskilt för bildarbetare!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett dina fina bilder från Portugal och förstår att ni hade det riktigt skönt där.
      Det är kanske för att jag ser klart nu som jag tycker att mina foton blivit sämre, suck.

      Radera
  3. Vitt kan nog vara snyggt inomhus men ute föredrar jag ljust och läckert grönt! Vad bra att dina glasögon fungerar! Lätt att vänja sig successivt vid de gamla och gå där och kisa med röda ögon.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gröna känns avlägset än, men det brukar ju komma förr eller senare.
      Helt klart positivt med terminalglasen, nu fattar inte att jag klarade att sitta så pass mycket framför skärmen som jag gjorde, med de vanliga glasögonen.

      Radera
  4. Oj oj oj, så mycket snö ni fått. Känns väl inte så kul nu när man längtar efter våren.

    Du är långt ifrån lika blek som all snön :-). Snygga terminalglasögon du fixat, för de påminner om mina läsglasögon. Visst är det underbart med just terminalglasögonen. Jag har haft såna i 20 år nu och var den första på min arbetsplats som fick såna. Och nu när jag inte längre arbetar, så måste jag fixa dem själv, för jag klarar mig inte utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitt och fint blir det, och det är inte så ovanligt att våren kommer sent hit upp. men visst längtar vi också efter våren. Sämst är det när det blir svårt att ta sig fram på vägarna, trots att vi har dubbdäcken på. I går var det flera bussar som halkade av vägen, främst där för att förarna inte kunde se var vägkanten var. Vägkäpparna är ju borttagna för säsongen.

      Radera
  5. Ojojoj, det var inte liiite vitt puder som kommit ner hos dig! Kan förstå om ni tröttnat ;)
    Vad gullig du är som tänker på fåglarna mitt uppe i allt. Du har ett hjärta av guld!

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det lite för mycket av det goda. Och mera lär vara på väg. Hoppas att vi hinner fram och åter till stan i morgon innan dess. Revisorn väntar sig besök, deklarationsdags, du vet.

      Radera
  6. Tröstlöst med denna snö och tyvärr verkar det inte ge med sig. Vet inte vilka synder vi får för.Ser att även du som många andra går i den nya looken med stora glasögon. Tydligen inne i alla fall ville min optiker få mig att inse det. Jag har ett litet ansikte så det blev bara bågar som syntes. De var du snygga på dig vill jag mena
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville inte kosta på mig så dyra bågar nrä jag bara ska ha dom framför datorn, och optikern rekommenderade så runda glas som möjligt. Dom här klarade just precis mitt godkännande, jag är inte förtjust i stora bågar och inte att dom ligger an mot kinderna. Skulle aldrig i livet skaffa stora bågar igen, man kan ju nästan skratta ihjäl sig när man ser foton från den tid det var modernt förra gången. Nej, små och nätta ska dom vara, det ska knappt kännas att man har dom, så som mina vanliga är.

      Radera
  7. För mycket vitt för att vara april. Hoppas våren anländer snartsnart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljust blir det i alla fall när solen lyser. Det låter inte som om våren ska komma före helgen i alla fall, däremot mera snö.

      Radera
  8. Håller med att vitt är vackert men nu längtar väl alla efter grönt.
    Vi har grönt och blommor här och var, men det är kallt och regnigt. Idag omväxlande med stora flingor som smälter innan de når marken.
    Det här med glasögon verkar vara en hel vetenskap. I höstas bytte jag glasögon - progressiva - men jag ser inte liten text. Fick då köpa läsglasögon för halva priset men de var inte heller bra. Jag fick faktiskt
    pengarna tillbaka. Kontaktade en optiker i Thailand och berättade mina problem. Jag ville kunna läsa liten text när tidningen låg på bordet och även läsa på dataskärmen. Det tog lång tid med undersökningen och jag provade,
    och provade och visste till slut inte med vilket provglas jag såg bäst.
    Glasögonen blev perfekta.
    Bilden på dig är väl fin, jag ska nog försöka göra likadant. Jag är lite skakis med händerna så det blir nog inget
    Jag tycker det är trevligt med dialogen på din blogg. Jag har funderat på det men jag vet inte om tiden räcker till. Ja, det visar sig.
    Ha en fin och trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  9. Hej, jodå, så var det här oxå imorse. Vaknade av ett gråblek ljus genom sovrumsfönstret!
    Doppade morgonrocksärmen i kaffekoppen, usch. Men, tog fram symaskin och fick en hel del saker undan!
    margareta

    SvaraRadera