En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 16 april 2012

Vernissage och vårtecken trots snöoväder

Jag hade sett framför mig hur Inger och jag iförda lågskor skulle promenera på soliga och torra gator ner till Nordanå och vernissagen. Riktigt så blev det nu inte för på lördag eftermiddag börjad det snöa och vinden tilltog alltmer. Det höll i sig hela natten, så att när jag tittade ut genom fönstret på söndagmorgonen insåg jag att jag nog fick inställa min stadsresa. Men hur det nu var så kom det faktiskt en plogbil och jag började få förhoppningar om att jag nog skulle kunna ta mig fram på vägarna i alla fall.
Och med en viss försiktighet så klarade jag att ta mig ner till E4:an där det var snöfritt, och kom mig så småningom, om än något sen, fram till Inger. Någon stadspromenad blev det nu inte, vi insåg att det nog var klokare i detta läge att ta bilen.
Här är en av väggarna på utställningen "Far och dotter". Petra Hall står för fotografierna och hennes pappa Gunnar Holmström för målningarna. Det var mycket folk när vi kom dit någon timme efter öppnandet, men jag lyckades vi ett tillfälle få fri sikt mot väggen.

Det var mycket fina foton på utställningen, många av dom bröllopskort, och samtliga var i svartvitt. Nog kan man blir lite avundsjuk på Petra som är en sån duktig fotograf och det är bara att inse att man aldrig kommer att komma i närheten av hennes klass.


Det var många som ville prata med Petra och hennes pappa, men efter lite väntan lyckades jag komma fram till henne och överlämna ett par enkla blombuketter, en till henne och en till hennes pappa. Jag fick mig också en storm varm kram när jag presenterat mig. Det är en sak att ha kontakt via nätet på skolans forum, en annan sak att träffa en person i levande livet, och det är bara att konstatera att det var en väldigt positiv upplevelse. Petra är en varm och glad person som gärna berättade om sina bilder och tog sig tid till de som villa prata med henne.

Jag hoppas att hon och hennes pappa fick en lyckad dag.

Trots bakslaget i väderleken får jag vårkänslor när jag är ute med hundarna och solen värmer, för den har varit framme i dag. Just nu börjar det mulna på och det ska visst vara ett nytt snöväder på gång. I lördags, innan snöovädret slog till, hittade jag den första krokusen i rabatten närmast huset. Man blir alltid lika glad när man upptäcker de första blommorna, man upplever liksom varje individ som något väldigt speciellt.
Att våren är på gång vid fågelbordet syns också, särskilt bland bofinkarna. En del hannar är så hormonstinna att dom muckar med allt som kommer i deras väg. Ibland virvlar dom omkring högt uppe i luften som ett enda fjäderknyte.



I morgon är det vattengympa på förmiddagen och på kvällen är det en ny spännande omgång av hockeyfinalen. Skellefteå AIK lyckades ju vinna matchen i går och har hemmamatch i morgon. Dock måste SAIK vinna resterande tre matcher för att knipa SM-titeln. K sitter som klistrad vid tv:noch jag sitter vid datorn och hör på publikens vrål om det blir mål för hemmalaget. Mer intresserad än så av hockeyn är jag faktiskt inte.

I morgon påbörjar yngresonen sin Japanresa, en resa som han har haft på önskelistan i många år och nu äntligen kan förverkliga. I Japan ska han bland annat få träna iaido för en mästare. Det kommer säkert att bli en upplevelse för livet.

Själv ska jag ut med hundarna en sväng och den kommer inte att sträcka sig längre bort än till närmaste skog fram och åter.

18 kommentarer:

  1. Det var roligt att läsa att ni trots allt lyckades att ta er fram till Vernissaget. Men det ska jag säga dig, ATT DU TAR OTROLIGT FINA FOTON DU MED! Det kan jag inte vara den ende som har sagt till dig, eller hur?!

    Snart kommer det flera vårtecken och då får du mycket att plåta!

    STOR VARM KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack för dina snälla ord, men det är lite svårt att förklara hur medioker man kan känna sig när man hamnar bland sådana som har egen studio och utrustning som kräver ett kassavalv. Nu är inte på något vis alla så duktiga och drivna fotografer, men det är kanske dom som hörs och ses mest på forumet. Men i senaste lektionen varnas vi just för att man kan hamna i en dip under läroprocesssen.

      Radera
  2. Ja usch vad det kom mycet snö.Det är verkligen Aprilväder.Skönt en sån här dag när det är sol å härlig vårvärme.Fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, snön tog bort sparkföret, men det går fortfarande bra att gå på skaren som ligger under nysnön. I går gick jag inne i skogen på en sitg där ingen varken gått eller kört skoter på hela vintern och det bar utan problem. Den första tranan siktades här i går.

      Radera
  3. Vilken tur att du lyckades komma iväg till utställningen. Väldigt fina bilder och visst kan man önska att man lär sig ta även såna bilder.

    Gillar fågelbilden på de bråkiga hannarna. Inte lätt att fånga en sån bild i hög fart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir många bilder som hamnar i papperskorten när man försöker fota dom. Ju mindre dom är desto snabbare rör dom sig och det blir bara suddigt.

      Någon ateljefotograf blir jag aldrig och har nog inget önskemål om det heller. Jag spontanfotograferar helst och berättar om mig själv, mina nära och om miljön jag lever i. Men man kan nog lära sig en hel del av att studera alla sorters bilder och framför allt kan man beundra de fotografer som är skickliga.

      Radera
  4. Oväntade snöväder kan ställa till mycket.Men iväg kom ni och fick se vernissagen. Det är något visst med vernissager och få tillfälle att träffa konstnären. Jag har börjat att gå mer på fotoutställningar. Jag har en känsla av att fotokonsten har kommit mer i ropet.
    Våren verkar dröja hos er men den är på väg.Vårkänslorna är visst på gång vid fågelbordet. Jättefint foto av bofinkarna.
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädrets makter får man ta som dom är, ibland har man dom med sig, ibland mot.
      I en liten stad som Skellefteå är utbudet av fotoutställningar väldigt begränsat och det gäller att vara uppmärksam och se annonserna om dom som finns.
      Jag tror också att foto är populärt nu när det digitala har gjort det lättåtkomligt för så många. Man börjar med en enklare kamera och går kanske över till en lite bättre efter ett tag när man börjar få lite högre krav på sin bildkvalitet.

      Radera
  5. Ni där borta på ostkanten verkar ha fått mycket snö de senaste dagarna...

    Kul med vernissage :-D Vilken urtuff bild på fåglarna!

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kom en hel del i helgen, men det är inte någon ovanlighet denna tid här uppe. Vi får räkna med en och annan snöflinga ända in i maj när björkarna har slagit ut.

      Radera
  6. Varför säger du att du aldrig kan bli så duktig. Se tillbaks så märker du själv vilken utveckling du genomgått. allt har sin tid så säg aldrig aldrig.
    Tänk så de reser nu ungdomarna. Japan ligger nästgårds i deras liv. jag kommer ihåg att det var stort när jag var ung att resa till Stockholm
    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske inte skulle ha sagt det om jag var 40 år eller yngre, men är man 67 fyllda så har man tiden emot sig. Men jag njuter av min hobby och försöker utveckla den efter mina egna förutsättningar.

      Sonen som reser till Japan nu har väntat länge på chansen att få göra den resan. Jag vet att den stod på hans önskelista innan han hade skaffat sig familj. En viss del av resekostnaden fick han för snart ett år sen i 40-årspresent och gjorde kanske att han nu kan förverkliga sin drömresa.

      Radera
    2. Jag svarar här på det du skrev till mig. Du är ingen dålig bloggkompis. Vet du jag läser din blogg för jag tycker om den och också har tid till att läsa bloggar på dagarna. jag tycker inte att du ska känna som om du struntar i mig för det tror jag inte
      Kram

      Radera
  7. Åh så kul att gå på vernissage och få se så vackra skapelser i både foto och måleri! Jag kan inte alls måla med pensel - så jag beundrar dem som behärskar denna konst! Och det där att måla med ljus - det är en hel vetenskap.....

    Förstår inte vad vädergubbarna har för sig - snö ska vi väl inte ha den här tiden på året??! Aprilväder i all ära - men någon måtta får det väl vara. Basta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så roligt att få träffa Petra i verkligheten och hon är precis en sån varm och go person som jag inbillat mig. Att hon dessutom är en mycket skicklig fotograf gjorde inte upplevelsen sämre.
      Jag är precis alldeles fullkomligt oduglig när det gäller att rita och måla, trots att min mamma var ganska duktig och mina tre barn också är det.
      I dag har vi ett väder värre än något, och jag lider med fåglarna, vars mat blir översnöad.

      Radera
  8. Hon verkar vara en väldigt driven fotograf denna Petra. Men uppfattar jag saken rätt om jag gissar att hon går på samma distanskurs som du?

    Skönt att du la till där på slutet att ditt intresse för ishockey inte är så enormt. Jag blev lite orolig först när du började med att skriva om "spännande omgång" ;o)

    Visst är det ju de allra första vårblomstren man gläds åt allra mest, när det äntligen visar sig lite grönska och liv efter en lång och kall vinter. Och nog tycker jag att ni har haft vinter så det räcker vid det här laget. Inte mer snö nu, inte ens i Norrland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tydligen uttalat mig suddigt, för Petra Hall är en av lärarna. Hon håller inte lektioner men är aktiv på forumet och den man egentligen har mest personlig kontakt med.

      Jag kommer att bli väldigt stolt om SAIK skulle ta hem SM, men jag är inte så intresserad att jag sitter och tittar på en hel match. Däremot håller jag koll på hur det går för laget. Du ska veta att i den här stan vet minsta lilla barnrumpa vad spelarna heter och hur det går i serien.

      Vårblommor kan vi glömma ett tag nu för sen gårdagenen har det kommit minst 30 cm snö och det har inte slutat snöa än. Jag skottade fram bilen och garagedörren så att det gick att köra in bilen. Nu är maken ute med snöslungan och försöker rensa infarten. Det gick en meterhög driva rakt över gården.

      Brevbäraren blev väldigt glad när jag just hann skotta rent framför brevlådorna. Hur dom kommer sig fram med den där lilla postbilen är en gåta.

      Radera
  9. Läste just inlägget efter detta och förtvivlar å dina vägnar över att de fortsätter att ramla ner vitt från skyn. Men vintersportarna jublar väl, kan jag tänka mig. Slalomsäsongen blir ju lång på det här viset, utan konstgjord andning med snökanoner.

    En gång i världen - för vääldigt länge sen - hade jag en pojkvän som var en riktigt tvättäkta sportfåne. Han såg ALLT på tv och ägnade sig dessutom aktivt åt diverse olika sporter. Det var då jag fick mitt mått av sport rågat för all framtid. Men samtidigt blev jag en klippa på att sova gott i soffan framför Tips-extra ;o) Olika skeenden i livet innebär olika saker. TV-sportandet var därmed avklarat för mitt vidkommande. Fast jag kan faktiskt falla till föga och se delar av t.ex. en finalmatch i hockey-VM eller OS.

    SvaraRadera