En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 1 maj 2012

En festig vårvecka

Så var det då dags att hämta Stockholmssyster på flygplatsen. Skelleftevädret var inte på sitt mest strålande humör, det var blåsigt och regnigt och passagerarna som klev av såg till att snabbt komma sig in i ankomsthallen.
När man står där och ser planet komma rakt emot sig är det inte utan att man blir lite orolig att vingarna ska slå i byggnaden när planet svänger runt.



Jag tror att Skellefteflygplatsen har den i särklass snyggaste väggen ovanför bagagebandet. Det är en vägg som delvis flyttats från en passage inne i stan, det vill säga, hela väggen rymdes inte men en större del i alla fall. På bilden här ser man först den vänstra delen., och där under den högra. Det är en bit av mittendelen som inte finns med.

Onsdagen började med uppvaktning av 70-åringen i form av kaffe och bakelse. Dagen bjöd på ett underbart vårväder och snön började smälta undan efter tisdagens regn, dock inte mer än att det gick att gå på gammelskaren så att hundarna fick röra sig lite fritt. Vid middagstid kom de närmast sörjande och mot kvällen den del av släkten som bor i vår by. Jag tror att jubilaren blev nöjd med sin dag.

När Stockholmssyster och jag promenerade runt byn på torsdagen kunde vi konstatera att tussilagon blommande i den smala snöfria remsan mellan vägen och snön, att tofsvipa, storspov, grågäss, knipa, svan och trana kommit och att det verkligen kändes i luften att det var vår.  På fredagen blev den känslan så överväldigande att vi blev tvungna att hämta ut trädgårdsmöblerna så att vi kunde sitta ute med förmiddagsfikat.

På lördagen kom bakslaget i form att regn. Vi hade beställt bord på Stiftsgården i Skellefteå för att tillsammans med barn och barnbarn äta middag. Den som saknades var sonen som för tillfället befinner sig i Japan och sonahustrun i Lycksele som var tvungen att jobba.

Det här var vårt första besök på Stiftgårdens restaurang och jag säger bara så här: Om ni befinner er i Skellefteå och vill äta riktigt gott i vacker miljö, kontakta Stiftsgården!

En trerättersmiddag bestående av svampsoppa med renköttssallad till förrätt (barnen fick ett par varma ostsnibbar till salladen), oxfilé på rotsaksbädd med potatisgratin och en underbart god rödvinssås (till barnen blev det köttbullar och fint potatismos) och som avslutning crème brúlée med blåbärsparfait, pistagenötter och bär. Småflickornas mamma brukar betacka sig för efterrätter av den här typen, men det var nästan så att vi fick hålla reda på våra skålar så att hon inte snodde dom. Så gott var det!

På söndagen var det dags att köra Stockholmssyster till flygplatsen för returresa till storstaden och i går for lyckseleborna hem.

Riktigt vardag har det ju inte blivit eftersom det var valborsmässoafton i går kväll och första maj i dag, men i morgon ska det väl vara tillbaka i gamla gängor igen. Just i detta ögonblick byter K däck på Volvon och det är väl ett vårtecken så gott som något, förutom att snötäcket nog har krymp med en halvmeter under denna vecka som varit.

Nu försöker jag lyssna av lektionerna på fotokursen och läsa boken som hör till, som en repetition inför testet. På torsdag är det tänkt att jag ska till båtfabriken och fota inför examensarbetet och när jag är klar med det och förhoppningsvis blivit godkänd, är jag klar med kursen.


20 kommentarer:

  1. Trevligt trevligt! Och så välbekanta vyer.. ;-)
    Hade inte mannen avtackat sig? Eller var det bara en tanke? Verkar ha varit en toppenmysig dag på alla sätt och vis i vilket fall!
    Ha nu en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade K avtackat sig uppvaktning, men vi var nog ganska medvetna om att de släktingar som bor i byn skulle dyka upp. Och så de barn och barnbarn som var i närheten.

      Radera
  2. Visst är det väl tur att det finns systrar. Även om man inte träffas alltför ofta så vet man ju att de finns där. Känslan är också speciell. Förstår dem som är tvillingar och beskriver närheten för den ska ju vara strået vassare. Vi får se om vi kommer förbi "din restaurang" helt otänkbart är det ju inte att semesterresan går norrut i år. Förstår inte hur de får till det så vackert på tallrikarna. För det smakar annorlunda när det är vackert upplagt.
    Lycka till att komma till ro med studierna nu
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande att ni eventuellt semestrar norrut till sommaren. Då kanske ni till och med passar på att övernatta på Stiftgården, vem vet.

      Varje rätt serverades på dessa rektangulära tallrikar och en av delarna i rätten i en skål (soppan i förrätten, förstås, potatisen i huvudrätten och brúléen i efterrätten). Väldigt prydligt och smakfullt.

      Radera
  3. Ser att du haft idel trevligheter för dig! Alltid kul att fira - en anledning att samla släkt och vänner och ha trevligt!

    Den där väggen på flygplatsen är verkligen vacker! Lade märke till den då vi flög iväg på semester för ett tag sedan. Billigare att flyga från Skellefteå än från Luleå....
    Och stiftsgården har jag haft äran att besöka. Avnjöt en fantastiskt god middag där nere i källaren för bra precis ett år sedan. Återvänder gärna!

    Just nu är det Bodövecka. Regn och rusk. Inget vårväder precis. Fast snön har försvunnit och det är ju väl. Och vårblomster har jag fotat...

    Ska ta itu med fotokursen jag också. Lämnade in uppgift två under påskveckan och sedan har det firats och farits så mycket att tiden inte räckt till för några lektioner. Blir att repetera en del. Skönt att man får ta det i sin egen takt. Vore skoj att få se din bildserie från båtfabriken!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man en lite större grupp kan man ordna vin- eller ostprovning, eller om det var båda sakerna på samma gång, nere i källaren har jag läst på deras hemsida. Men då bör man nog inte ha småbarn med. Något att samla ihop några vänner till en annan gång, kanske.

      Jag hoppas att vi får se lite på din blogg av vad Bodöveckan innebär, för det låter intressant.

      Så du har också firat i veckan, får man fråga om det är du som fyller något? Är det något jag missat på din blogg, eller glömt i min senaste, något röriga, tid?

      Jag har pratat med en bybo som ställer upp, och chefen för fabriken blev glad över förfrågan. Däremot sa jag att jag inte skulle lägga ut det på bloggen eller nätet, så ska jag visa bilderna på bloggen måste jag nog höra om dom godkänner det. Först måste jag i alla fall se om jag kan fixa några bra bilder som uppfyller kravet.

      Radera
    2. Jag föddes en tidig aprilmorgon 1952.....

      Radera
    3. GRATTIS!! Och välkommen in i 60+-klubben. En ganska skön ålder egentligen när de flesta kraven är överståndna. En förutsättning är att man får vara frisk förstås.

      När maken fyllde 60 kidnappades han av lindgrenarna här i byn och kördes till Boden, där vi guidades genom fästningen och också intog en middag, bevakad av kungaparet i sina ramar där på klippväggen.

      Radera
    4. Tack - det känns bara bra! Närmar mig gränsen när jag får rå över min egen tid! Så skönt. Kanske om två år....?!

      Radera
  4. Det var väl på Avenygången vid bion på den tiden den väggen fanns,när jag var 16 år jobbade jag på fiket på flygplatsen jag är ju från Ö Falmark.
    Vad gott å fint det ser ut på tallriken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog men jag är inte så bevandrad i Skelleftes historia och hittar inget om jag googlar på Avenygången, tyvärr. Däremot såg jag och min syster en skiss av hela den gamla väggen när vi var på museet och konstaterade att den var en bra bit längre än den del som flyttades till flygfältet. Bra gjort i alla fall att ta tillvara utsmyckningen.

      K arbetade som utsättare eller om det var pinnpojke när flygfältet byggdes och jag tycker mig ha hört att han då var inneboende hos en familj i Falmark. Ni kanske rentav träffades någon gång, vem vet.

      Det var otroligt god och vällagad mat. Dessutom var servisen och miljön toppen. Den i särklass bästa restaurangen i Staan som jag har besökt!

      Radera
  5. Ser ut som om ni hade fina dagar. Kul att din syster kunde komma.

    Tråkigt att ni hade regnväder, för vi har haft kanonfint med nästan sommarvärme.

    Efterrätten ser väldigt god ut och snyggt upplagd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att min syster hade en trevlig vistelse och det regnade ju inte hela tiden, utan var nog mest ett härligt vårvinterväder.

      Radera
  6. Jojo, nog blev det ju firande av ändå :o) Och vad kul för dig att ha syster din på besök! Den där middagen ni klämde i er i lördags skulle en annan inte tacka nej till heller. Gudars, så gott det lät!

    Regnet behövs säkert för att ni ska bli av med all snö innan det är dags för vinter igen ;o) Men inte är det kul när det ruskar och regnar och jyckarna blir lortiga som bara den :o/

    Mina nästgårdsgrannar har förresten skaffat sig en lagotto. Har jag berättat det redan..? Det är en chokladbrun hane, ålandsfödd tror jag. Men namnet har jag t.v. inte fått reda på.

    Ha en ypperlig vecka, hördu! Nu är det MAJ - snart är det SOMMAR :oD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt, och kanske inte heller önskvärt, att helt slippa undan firande på jämna bemärkelsedagar, särskilt när halva släkten bor i samma by.

      Regn tillsammans med plusgrader sätter verkligen fart på snösmältningen och redan är bäckar och sjöar högt över sina normala bräddar. Smala rännilar blir plötsligt små innanhav som forsar fram på sin väg mot det riktigt stora havet.

      Radera
    2. Uja, bara ni inte drabbas av överdrivet vårflöde, med raserade vägar och annat elände som följd :o/

      Radera
  7. Hejsan

    Den där vägen ovanför bandet var ju bara helt cool.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den? Det var bra tänkt när dom räddade merparten av den väggen när den skulle rivas på sin ursprungliga plats.

      Radera
  8. Ja de var då en fest. Och roligt att träffas!

    Du ser snart har ni oxå barmark - regn går nog fortast. Sedan sol på.
    Men ni kommer ändå att ligga före då ni har ljuset.
    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barmark har det bara varit fläckvis än så längr och nu efterlördagens snöovänder är det definitivt ingen barmark, tyvärr.

      Radera