En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 10 maj 2012

Ett par svalor gör kanske en vår i alla fall



I morse såg svalorna gladare ut, om dom nu kan se glada ut. Man kanske kan säga att dom verkade piggare. Av någon anledning vill dom inte sitta kvar på telefontråden två meter från sovrumsfönstet när jag sticker ut kameran, utan då flyttar dom sig bort en bra bit så att dom nästan inte fastnar på bild. Dom verkar i alla fall optimistiska inför framtiden för dom parade sig under den tiden jag stod där i fönstret.

Men jag ställer upp, tycks vår ständigt återkommande sädesärla säga. Han är en tidig gäst varje år och en av de sista som lämnar oss på hösten. Så det är klart att han får vara med på bild i dag.

Tro det eller ej, men i dag har jag haft fram krattan för första gången. Snön försvinner med en rasande fart och jag passade på mellan regnskurarna att krafsa bort gamla vissna växter i rabatten runt avloppsbrunnen. Aklejan, fingerörten och annat grönt är på god väg och måste få lite plats. Jag lämnar det mesta i rabatterna orört på hösten, för jag har fått för mig att det skyddar växterna under vintern och särskilt vårvintern. Men det blir mycket att göra nu en tid framöver för nu går det fort. Jag vill inte hålla på i rabatterna när knotten börjar härja i juni utan då ska det vara klart med grovrensningen. Faktiskt så såg jag en mygga i dag.



Bild lånad på nätet

Jag såg något annat också, något jag inte sett förut, en rödstjärt. Jag stod länge i köksfönstret med kikaren och studerade den lustiga fågeln där han höll till vid vedkasen (eller vad det kan kallas det som K har lagt upp veden i, nästan som en mindre kolonistuga). Tydligen fanns det insekter där omkring för han hoppade och flaxade mest hela tiden. Det var det som gjorde att jag först trodde att det var flugsnapparen vi såg i går när han kollade fågelholkarna. Sen trodde jag att det var en rödhake men insåg snabbt att det var fel, så fågelboken kom fram och då hittade jag den ganska fort. Rödstjärt, alltså. Inte ett namn man hör varje dag precis.








Sen var jag duktig flicka ett par timmar på förmiddagen och kånkade upp alla kassar och kartonger med böcker till övervåningen på nya byagården. Den ska för övrigt få ett nytt namn så småningom, för säger man byagården tänker man den vi inte längre har, och säger man bönhuset blir det ju direkt missvisande.

Nya biblioteket blir i ett mindre rum på övervåningen och jag har skaffat dit ett par hyllsektioner från skelleftesonen, så dom monterade jag (med viss möda) och började sen stoppa i böckerna .
     
                                                                                                                   
I den vänstra delen står svensk skönlitteratur, i den högra utländsk. Jag vet inte om det framgår på bilden, men i den högra delen står det dubbla rader med böcker på varje hylla. Jag måste nog prata snällt med Aoch M i stan och höra om det går för sig att få en hyllsektion till, för det behövs. Nu finns det några hyllor i det gamla biblioteket som inte är hitflyttade ännu men dom lär behövas dom med innan allt är klart.

Jag provade att ställa in ett skrivbord som stod i rummet utanför och det skulle nog vara ganska praktiskt att ha det där. Soffan står kvar sen den tid när det här rummet var fritidsdelen av dagiset som under några år höll till i Bönhuset.

Som ni ser är det en hel del kassar kvar att packa upp. Ungdomslitteratur, facklitteratur och tidskrifter. Och så ett par kassar med Det Bästa.













10 kommentarer:

  1. Hej! Jag blir lite nyfiken på det där biblioteket. Är det ett "riktigt" bibliotek eller ett inofficiellt, drivet av ideella krafter?
    Jag önskar dig iallafall en trevlig och förhoppningsvis solig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är intresserad av biblioteket. Det är byns privata, eller hur jag ska beskriva det. Vem som helst får lämna in böcker där, utan ersättning förstås, och vem som helst får låna. När man lånar en bok skriver man upp sig på en lista som finns i en pärm och när man lämnar tillbaka boken stryker man sig.
      Vill man ha igen boken man ställt dit är det bara att hämta den, det finns inget register över vilka böcker som ingår i biblioteket. Vi är ju så få i vår by, runt 90 personer, så det är inget större problem med att böcker försvinner, och man lämnar in böckerna på egen risk, så att säga.
      Eftersom det var jag som startade upp det hela har det per automatik blivit så att det är jag som sköter om det. I vanliga fall krävs inte särskilt mycket tid till det, jag kollar pärmen någon gång emellanåt och sorterar böcker som hamnat fel.

      Ha en trevlig helg du ockå!

      Radera
    2. Men vilken fantastiskt bra idé! De vore nåt att fundera på här i byn vi bor i.
      Förr när jag bodde i stan var det ju smidigt att besöka stadens bibliotek med jämna mellanrum, men nu när vi har lägre dit blir man mer bekväm och köper hellre böcker på nätet.
      Det där får jag ta upp med byns intresseförening, tack för en bra idé!

      Radera
  2. Oj, en rödstjärt....har jag aldrig hört talas om eller sett. Spännande med nya fåglar. Fin är den i alla fall.

    Du har haft fullt upp märker jag. Vad bra att böckerna kommer till användning på det här viset. Önskar att vi också kunde ha något liknande. Men jag tror det är bättre sammanhållning högre upp i landet i byarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor man på landet så får man ta vara på de nöjen som finns, och ett är att studera fåglarna. Nu är jag amatörernas amatör, men med en bra fågelbok och med hjälp av google kan man lära sig mycket.

      För flera år sedan hade vi en bokbuss som kom till vår by en gång var tredje vecka (tror jag det var) och vi var många som uppskattade den kommunala tjänsten. Trevlig personal och man kunde beställa böcker om dom inte fanns med i bussen. Men så tyckte kommunledningen att vi på landsbygden gott kunde klara oss utan litteraturen, eller åka de fem milen in till stan, så dom drog in bussen. Detta vårt lilla bibliotek är bättre än inget alls och det är nog fler än jag som har böcker hemma som man nog inte ska läsa igen på flera år.

      Radera
  3. Till en riktig pensionär!
    Grattis till 67, som ju du blev
    Nu regnar statens manna......
    håll blott fram din slev


    Du ser äntligen händer något med vädret hos er. Men ni kommer säkert ikpp oss!
    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den versen! Någon större slev behövs verkligen inte för att rymma den manna staten strör över mig, men jag klarar mig bra ändå.
      Du har sant i att nu verkar sommaren vara på gång även här för nu smälter det överallt och bäckar och sjöar svämmar över sina bräddar. Jag kan nog ränsa fler rabatter i morgon.

      Radera
  4. Helt otroligt att årstiden kan växla så snabbt. Det var ju full vinter för bara några inlägg sedan. Jag märker att du är duktig på fåglar. Nu när barn barnen flyttat ut på landet har deras mamma plockat fram fågelboken. De är väldigt intresserade av att hitta de arter som de ser. Likväl som årstiden förändras så gör ju byggnadernas funktion det med. Det hus du pysslar i verkar ju ha en brokig historia. Bra när man kan ändra efter behovet i bygden. Jag funderar just på om det är bara du som engagerar dig? Vet ju att det ofta är så att en person är mer aktiv men nog borde du få lite hjäp
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det var du som var Lippan ! Funderade just och hittade en blogg med Lippan men förstod att det var fel person. Bra att jag vet.
      Jo att det går undan nu i naturen och med tanke på hur det såg ut här för sex dagar sen kan man knappt tro att det är sant. Trots allt är det sent men nu är vi på gång.

      På Sveriges Radio finns det en jättebra fågelsida, där man kan höra hur många fåglar låter. sr.se och sen gå in på P2 där det finns något som heter P2-fågeln.

      Vi har ju en styrelse i byn som försöker ordna och fixa, men det är fritt fram för vem som vill att dra igång något. Jag har suttit i flera omgångar i styrelsen, det blir ju så när vi inte är så många att välja på, men i år valde jag att kliva av. Jag tror inte man ska sitta för länge åt gången utan försöka få in lite nya röster lite då och då.

      Om jag hade bett någon om hjälp med böckerna så hade jag nog fått det. Nu har jag tagit det när andan och lustan fallit på. I slutet av denna månad har vi byastädning och då kommer nog resten av möblerna från den gamla byagården att flyttas.
      Trevlgi helg!

      Radera
  5. Jag hade skrivit ett långt inlägg men det försvann. Gör en kortare version.Det verkar som om du har ett intresse av olika fågelarter. Nu när barnbarnen flyttat till landet har de plockat fram fågelboken. Så kul att se att de alltid vill leta rätt på den fågel de ser. Vilket jobb du gör tur att bygden har en sådan eldsjäl. Tänkte på byggnaden som hyst så många olika aktiviteter. Kul när man kan fortsätta att använda den utifrån de nya behov som uppstår
    Ha en fin helg
    Jag skriver ibland under ett Google konto nu
    Jag heter Lippan och skaffade kontot för hos en del kan man bara använda det för att kommentera.
    ha en fin helg
    kram

    SvaraRadera