En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 10 maj 2012

Fotat och läst

Inte förrän han/hon utstötte sina trumpetliknande lockrop upptäckte vi svanen som låg i Sörträsket. Undrar just vem som hittade på namnet sångsvan, för så mycket till sång vill jag inte påstå att det är, det där tutandet. Jag och hundarna stannade till på vägen som går över träsket och jag plockade upp kameran ur väskan och började ta lite bilder.
Så plötsligt började det tuta från andra sidan träsket och innan jag hann ställa om kameran på auto flög nästa svan in, nästan rakt över oss. Jag skulle förstås ha haft kameran på auto hela tiden, då hade det kunna bli lite snygga bilder. Så där går det när man inte tänker sig för.


Vädret var vackert på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. 8+ i luften och sol. Snötäcket är snart tillbaka där det var i fredags, särskilt efter regnet som drog in vid tretiden. Sen dess har det varit riktigt gråtrist och kallt. Säkert bra för snösmältningen men inget man längtar ut till.

Jag har idag beställt tio pocketböcker från Adlibris, så att jag slipper lösa korsord ur gamla Vi-tidningar innan jag somnar. Fyra böcker ligger i bokhyllan redo att flyttas över till byabiblioteket, om det inte vore så att det är nedpackat i kassar för tillfället.

Vindens skugga
                                                                                      
 Vill ni läsa en annorlunda bok, så prova den här: "Ängelns lek" av Carlos Ruiz Zafon, en spansk författare född 1964 i Barcelona, ett tag manusförfattare i Los Angeles, USA. Där skrev han sin första roman "Vindens skugga". Tillsammans med "Ängelns lek",  "The Heaven´s Prisoner" (ännu inte utgiven på svenska) och en fjärde ännu oskriven bok ingår dom i serien "De bortglömda böckernas gravkammare". Jag blev väldigt förtjust i denna lite, nej mycket, mystiska berättelse och ska nog försöka få tag i den första boken så småningom.


Kunzelmann & Kunzelmann
Jag tyckte mycket om Carl-Johan Vallgrens bok "Den vidunderliga kärlekens historia" och hade stora förhoppningar om den här boken. "Kunzelmann & Kunzelmann". Jag känner mig emellertid lite kluven inför den, och skulle vilja säga att jag gillar halva boken. Inte första eller sista halvan, utan mera hälften av tjockleken. Det där låter kanske väldigt konstig, men det är som två parallella historier och jag tycker mest om den ena, den som handlar om det förflutna. Ett tag var jag rädd för att det var en bok i stil med "100-åringen...", (som inte föll mig på läppen), men det är det inte heller. Läsvärd är den i vilket fall som.


Jag älskar dig inte
"Jag älskar dig inte" av Christina Stielli, en svensk författare jag aldrig hört talas om,  hittade jag i varuhusets reakorg för 35 kronor. Känner du för att gråta så är det här boken för dig. Riktigt sorgligt emellanåt, tårarna rinner både på bokens huvudperson och på läsaren. Lustigt nog skrev Mona på sin blogg Monas Universum häromdagen att just denna författarinna var en av hennes bekannta sedan länge, och uppmanade oss att köpa hennes bok. Hittar ni den på rea så gör det, den är välskriven och medryckande.


Bittrare än döden
Camilla Gebe och Åsa Träff "Bittrare än döden", också det här en ny författarbekantskap för mig. Dom har tidigare utgivit "Någon sorts frid" och båda böckerna hör till kategorin psykologiska spänningsromaner. Den här boken låg i samma reakorg som den förra och jag fick den till samma fyndpris. Båda är inbundna. Det är en spännande historia där man inte får veta hur det går förrän på de allra sista sidorna. Den kan man också lägga lite lästid på. Lagom lättläst och välskriven.
 
Dags att dra på sig överdragsbyxorna och täckjackan och gå ut med hundarna.

Ha det bra!


11 kommentarer:

  1. Det har varit en helt datafri vecka i Skåne.
    Nu har jag läst fatt hos dig. Som vanligt har du så fina foton - de med fåglarna var härliga. Frossa i vitt hos dig - jag hade tulpan-frossa.
    I tre dagar var det 20+ och skogen var grön. Även bokarna hade börjat slå ut.
    Det är trevligt med boktips. Jag har en en lista på böcker som du och andra har rekommenderat, så jag behöver inte vara "boklös". Jag tittar också i realådor och köper inbundna böcker billigt. Inbundna böcker har större stil och ofta är trycket mer svart än i pocket. Jag har börjat se dåligt. Har starr på ena ögat men det är inte "moget" ännu.
    Sångsvanarna vilar härintill, i en sjö som heter Fläckesjön, innan de kommer upp till dig. Jag håller med dig, de för ett herrans, liv som är långt ifrån sång.
    Hoppas snön smälter fort så vårblommorna vågar sig fram.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu smälter det för fullt. Omgivningen är sig inte lik från den ena timmen till den andra. Synd bara att det är nästan en månad senare än vanligt, men bättre sent än aldrig.

      Radera
  2. Börjar med att dina bilder på svanarna är riktigt fina. Härligt att se dem i rörelse på det här viset i en typ av bildserie.

    Carlos Ruiz Zafons "Vindens skugga" har jag läst och tyckte mycket om med sin mustighet, men välskriven. Nu väntar "Ängelns lek" i min bokhylla. Jag gillade den första och ska snart ta tag i nästa. Kul att höra att du gillade den.

    Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia" tyckte jag också om, även om jag fann den lite typiskt manligt skriven med ingående studier av detaljer. Köpte en till efer det, men kommer inte ihåg vad den hette och den gillade jag inte alls och la undan efter en kort tid.

    Kul med tips om andra böcker som jag inte läst. Men jag läser inte psykologiska spänningsromaner, för det klarar jag inte av och får mardrömmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är intressant att höra vad andra tycker om böcker, särskilt när det är någon jag själv har läst. "Vindens skugga" ska jag nog försöka få tag i famöver.

      Radera
  3. Det var la himla ohyfsat av de inkommande sångsvanarna att inte i god tid meddela dig sin ankomst, så du hade hunnit ställa om kameran ;)
    Ingen av böckerna du skrivit om har jag läst, så jag tackar för boktipsen!

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite fotovett kan man väl begära!

      Radera
  4. Sångsvan, det har jag inte tänkt på men Svanesång pratade vi om häromkvällen maken och jag. Det är ett ganska vackert begrepp om än sorgligt.
    Hoppas nu att snön smälter hos er illa kvickt.
    Tänk, så lustigt att vi har samma uppfattning om Kunzelman & Kunzelmann. Även jag föll pladask för Den vidunderliga kärlekens historia och blev förvånad när jag läste den nya. Inte alls vad jag förväntat mig men till stora delar läste jag med mycket stor behållning. När jag läst klart lämnade jag vidare till sonfamiljen för att få deras utlåtande. Det måste jag inhämta påminns jag om, dom har ju haft ett år på sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det slumpade sig så att C-J Vallgren gav ut sin senaste bok just när jag läste K&K, och intervjuades både i radio och på tv, och som jag förstår det så försöker han sig på en ny stil för varje ny bok. Jag är inte så säker på att det är ett bra grepp. Om den senaste, "Havsmannen", har jag hört lite blandad kritik.

      Radera
  5. Man får tacka för boktipsen det är snart dags för mig att fylla på förrådet. Jag tänkte på det du sa om svanarna och fotografering. trots att det inte är gjort efter reglerna så tyckte jag om bilderna. Den när svanen landar är riktigt äkta. Jag gillar när det inte är perfekt.
    ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Lippan!
    Tack för dina ord om svanbilderna. Det är nog faktiskt så att jag måste träna mig på att ta "fulbilder", alltså sådana som medbetet är fula, inte bara att dom råkade bli misslyckade. Jag sitter än så länge fast i att försöka få fotona så vackra som möjligt, säkert ett nybörjargrepp.

    SvaraRadera