En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 18 maj 2012

Glada besked

Ett säkert tecken på att vintern tagit slut är när locket på Gunnars kallkälla är snöfritt och hinkarna står där på parad. Nu måste jag vara ärlig och berätta att jag faktiskt fotoshoppat den här bilden lite, dock har jag inte tagit bort någon snö utan en skugga som jag tyckte förstörde bilden. Jag tränar lite fotoshoppning efter hand som jag kommer på hur det fungerar och om det nu skulle bli så att jag blir antagen till höstens distanskurs i Digital bildbehandling är det nog bra att ha ett visst hum om det mest elementära. Det här  med upprätning, ljusförändring och beskärning sitter där det ska men det finns ju så mycket annat.
På träsken har isarna rivit och nu är det fritt fram för den som vill att ta sig ett bad. Den lilla snöfläck som finns kvar just på Hundtjärns badstrand är inget att bry sig om, den kan vara bra att skrapa bort sanden från fötterna med. Vilken temperatur vattnet håller kan jag inte svara på men bara det är plusgrader dygnet runt brukar det fort bli badvänligt.

Bada, eller rättare sagt duscha, och tvätta håret kunde jag göra i går eftersom läckan på vattenledningen nu är funnen och lagad. Ibland funderar jag på om det inte rent av kan vara nyttigt att emellanåt bli av med lite självklara bekvämligheter, så som vatten i  kranarna. Tänk vilken skön känsla det är när det åter fungerar som det ska. Visserligen är det väldigt irriterande när det inte fungerar, men ändå.


Det är inte guld som lyser där under vattenytan, även om det finns gott om den varan här i trakterna, det är en bit av badstenen i Hundtjärn som färgas av det gulbruna vårvattnet.

Guld värt kändes det som när jag fick beskedet från Jönköpings Högskola att jag fått godkänt på min sista inlämninguppgift och därmed klarat av kursen. Mitt livs första högskolekurs! Jag känner mig mycket stolt över mig själv för det har liksom inte funnits i min sinnevärld att jag ens skulle försöka mig på något sådant. Tack Beppan som fick mig att ta det steget!

I dag ska K och bastugrabbarna (läs gubbarna) köra ända till Vouggatjolme för att basta. Lite långt för lite bastubad kan tyckas, men jag misstänker att det blir lite festligare än det brukar vara när dom har sina bastukvällar här i byn. 

Det kan vara skönt med lite egentid tycker jag och ser fram emot en lugn och mysig hemmakväll. Kanske med en liten smak av hjärnblödning, för jag kommer nog att sitta en stund med mitt fotoboksprojekt och jag har inte riktigt kommit in i hur allt fungerar där. 
I morgon hade jag tänkt ta mig och kameran till kosläppet i Ostvik om vädret är någorlunda. Kosläpp är något jag ännu inte varit med om, så jag ser fram emot spektakulära krumsprång och bensparkar och kanske en och annan lekfull stångning.
I går kväll la sig dimman tät över våra nejder efter en regnruskig dag, som tärde hårt på den snö som finns kvar. Då hade jag inte den här vackra solnedgången att se på från mitt sovrumsfönster, men kvällen därföre så det ut så här vid tiotiden på kvällen. Just nu är det mulet och grått men det regnar inte, så kanske klarnar det upp till morgondagens begivenheter.


22 kommentarer:

  1. Gratulerar till den godkända kursen!
    Ja tänk vad ljus kan göra med bilder! Det var stor skillnad från att ha fotat med ett "kit-objektiv". Att det inte är zoomningsbart har jag ännu inte känt som ett problem. Men som man säger "det man inte har i objektivet får man ha i benen!"
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina och som jag skrev på din blogg ska det bli kul att följa ditt fotande. Nu vet jag inte vad du har för kamera men jag gissar att "kitobjektivet" kanske är ett 18-55.

      Radera
    2. Japp, 18-55/3,5-5,6.

      Radera
  2. Grattis till avklarad högskolekurs!!

    Sannerligen lurigt väder nuförtiden, för en stund sen sol, nu lätt regn och såå kalla vindar..Men vackert innifrån sett :)
    Ha nu en skön kväll och helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Såå himla kalla tycker jag inte att vindarna är i dag. Det räckte i alla fall med att ha en tunn ovelallsjacka närjag var ute i skgen med hundarna. Det blev nästan svettigt nrä jag var tvungen att plumsa i djupsnö för att nå skogsstigen. Var till Staan i går och innan vi hann fram till E4:an kunde man se björkar som slagit ut. Det är så vackert med den där nya, skira grönskan.

      Radera
  3. Jag är inte ett dugg förvånad över att du blev godkänd i foto-högskolekursen... Så otroligt mycket fina bilder som du tagit!!! Och jag ser verkligen fram emot att få se kosläppet så småningom.
    Men först ett stort GRATTIS och en hel drös med kramar skickas på stört från Gökboet ♥

    Ha en go helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte det? Men det var jag, kanske inte så mycket på slutet av kursen som i början då jag hade mina tvivel om att jag ens skulle klara av kommunikationen med skolan och de andra eleverna.
      Tack för alla goa kramar och krya nu på dig!

      Radera
  4. Jättegrattis till dina första 7,5 poäng! Visste väl att du skulle fixa kursen. Tomt blir det när man inte har någon ny lektion att se fram emot. Men det har du väl snart igen.....
    Fixar du fotoboken till båtfabriken nu? Nyfiken!!!

    Firade 17 maj igår med pompa och ståt. Här kan man verkligen konsten att fira sin nationaldag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack skolkompis! Nu gäller det att fylla tillvaron med annat och jag tror inte att det ska bli några problem, dygnet är alldeles för kort.

      Jo, det var tänkt att jag skulle försöka göra något av dom bilderna som inte användes till uppgiften, plus bilder jag har sen tidigare. I går gick jag igenom ALLA mina bilder och kopierade in dom som hade något med båtfabriken att göra i en egen mapp. Har hunnit öppna en bok och gjort ett förslag till framsida. Som jag nog ska göra om tror jag. Jag vill inte lägga ut bilderna där det är folk med som kanske inte vill synas, men kanske att dom vill ha en bok i matsalen. Det var min tanke.

      SvaraRadera

      Radera
  5. Först vill jag säga Grattis till din kurs det var bra gjort bara att hoppa på och sedan klara den. Jag skulle vilja kunna använda fotoshop mer än jag gör. Man får göra det. Du det där med badet står jag över tills vidare. Sonen hoppade i havet för tre veckor sedan men kom upp lika fort. Det var någon slags rekord han skulle slå. Tokerier säger jag
    Ha ett bra kosläpp
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar nog också med badet ett tag. Om jag ska vara uppriktig är jag numera en ganska stor badkruka när det gäller utebad och vet inte riktigt hur jag ska kunna övertala mig själv till att bli bättre på den punkten.

      Om man fotoshoppar lite hårdare tycker jag att man ska tala om det och inte låtsas att det är en bild ur verkligheten. Vi är många som läst om Terje Hellesö och hans bedrägliga naturbilder. Sånt är inte kul.

      Kosläppet gick bra frånsett att det var tjurar.

      Radera
  6. Åhå, man ber att få sälla sig till skaran gratulanter! Jättekul att du tog dig för att gå distanskursen och att du klarat den med den äran!! Jag var nog i kontakt med högskolan angående att hoppa på jag med, men just nu är det lite mycket annat som är upp och ner i tillvaron, så jag får lämna det till framtiden. Den nya osteoporosdiagnosen är ju i och för sig ett kvitto på att jag kan skrinlägga eventuella drömmar om trädgårdsmästaryrket, så en framtid som halvproffsfotograf kunde kanske vara nåt istället..? Men det får tiden utvisa.

    Vad kul att du ska på kosläpp du med! Hoppas det är bättre fart på "dina" kossor än det var på "mina", för några överdrivna krumsprång bestod de inte med. Men kossorna i dina trakter är säkert ännu gladare än våra över att få slippa ut efter en lång, mörk och kall vinter :o) Vi ser fram mot bildbevis på den saken!

    Ha en skön fredagkväll, flicka lilla, och njut av din splendid solitude moment! Själv har jag unnat mig ett glas av körsbärslikören jag lagade ifjol och har för avsikt att intaga tv-soffan för att begapa en film med Mel Gibson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv:n stod på i går kväll och när jag slet mig från datorn för att se vad det var för himla liv där, såg jag en skymp av Mel. Mer än så blev det inte av honom, för jag ville bli klar med fotoboken. Kanske lika bra att det inte fanns något vin i huset heller, det kan vara nog snurrigt med alla bilder som ska in på sidorna.

      Halvproffs - är det samma sak som proffs på halvtid, eller?
      Huruvida jag fick några proffsiga bilder med mig hem från kosläppet återstår att se, men något borde det bli av de 204 bilder jag tog.

      Radera
  7. Grattis grattis! En sådan horisont. Men ditt sovrumsfönster är en tavla och den ändra motivet flera gånger (per dag) varje dag. Njut av tavlan.

    Då får du ta och fota kossorna, våra miljökämpar, som håller landskapet öppet!


    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta! Jag håller absolut med om att jag har en underbar utsikt från mitt lilla sovrumsfönster och vill därför inte gärna dra ner persiennerna där på natten, jag vill kunna se ut när jag sitter i min säng.

      Många kort har det blivit i dag på förmiddagens kosläpp men dom ska jag gå igenom först i kväll.

      Radera
  8. Grattis till att du fick godkänt och därmed är klar med den här kursen. Förstår att det ger mersmak. Du kommer säkert tycka att nästa kurs är ännu roligare än förra. För att bearbeta bilder i photoshop är jättekul. Det tar lite tid, när man är ovan och finns hur mycket som helst att lära sig att göra.

    En väldigt fin himmel du lyckades fånga på bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det gäller bara att jag kommer in på nästa kurs, men poängen jag skrapade ihop med den här kursen borde öka chanserna till det.

      Vi har ofta väldigt fina solnedgångar här och har dessutom en ganska fri utsikt åt det hållet. Det har blivit åtskilliga himmelskort genom åren.

      Radera
  9. Fin tex och fina bilder, precis så som det ska vara när bloggandet är som bäst! Sedan en massa trevliga kommentarer på det....ja som sagt då är det bara "bäst" i cybervärlden!
    Har varit "datorlös" några veckor nu, men det ska nog ordna till sig och Oumberlige Peter startar upp så sakteliga!
    Börjar med att hälsa på hos dig och din fina blogg....önskar sjävfallet en trevlig helg!
    Kram ifrån Oumberlige Peter, Mannen, myten, legenden....hm...nu överdrev jag nog igen...en man är jag förvisso, resten för blogghistorien utvisa! (ler)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är då för väl att du kommer igång igen, för hur ska man kunna vara utan någon som är oumbärlig (har funderat lite över din stavning där).

      Önskar dig och Lilla Frun en trevlig helg med lite smärta. Det där blev konstigt, jag önskar naturligtvis att helgen blir helt smärtfri, men tror å andra sidan att det kanske kan vara svårt eller kanske omöjligt. Ha det bra i alla fall!

      Radera
  10. Hej Cici jag får gratulera att det gick så bra med kursen.
    Dina bilder är jättefina, ja, du skriver kul också. Det där ligger inte för mig, att gå på kurs eller att skriva. Men det är väl tur att vi är olika :)
    Gillar kvällsbilden den solnedgången, önskar att vi kunde se den ifrån vårt sovfönster.
    Ha en fortsatt bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Men snälla, inte tänker du väl bada redan. Säkert bar fyra grader så vänta ett tag.
    Och grattis till dina erövrade poäng. Härligt när man får belöning för mödan!

    SvaraRadera
  12. Tack för ditt inlägg hos mig! Du är så bra och klok! Aldrig flåshurtig utan bara stabilt klok.
    Kul att se hur du ger dig hän åt fotograferingen. Så fina naturbilder!

    SvaraRadera