En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 8 maj 2012

I valet och kvalet

De flesta dagar gör man just inget särskilt, men i mitt fall ägnar jag en stor del av tísdagen åt ett besök i Byske där jag går på vattengympa, fikar och handlar lite mat. Så typiskt då att PRO-mötet måste vara på en tisdag!
Först tänkte jag att ok då jag får väl hoppa över vattengympan, men så tänkte jag, varför det? Vad är det som säger att jag ska välja PRO före mitt välbefinnande i bassängen? Ett skäl var att vi nu bara har en bil och om jag la beslag på den skulle inte K kunna fara till Fällfors och mötet där.
Då försökte jag övertala honom att prata med någon av de andra här i byn att han skulle lifta med dom. Nej då - skulle inte jag åka så skulle inte han heller. Då blev jag ännu mera tvärsöver och bestämde mig för att absolut välja vattengympan. (Min man brukar klaga över att jag är "obstrunaut" när han försöker svänga sig med fina ord och menar att jag ofta går mina egna vägar och inte följer med mängden. Kanske det, men jag tycker annars att jag är ovanligt vanlig.)


(En bild från i söndags)
När jag vaknade i morse och tittade ut genom sovrumsfönstret blev jag riktigt storögd av förvåning. Sitter det verkligen två svalor på telefontråden precis utanför sovrumsfönstret? Jomenvisst gjorde det det. Där satt dom och glodde ut på allt det vita och såg ut som om dom inte riktigt visste vad dom skulle tro. Så särskilt gott om insekter kan man ju inte påstå att det är här just nu, så vad dom har tänkt att leva på vet jag inte. Dom flög i alla fall runt vår stuga, så som dom alltid gör när dom är här, men om dom fick lön för mödan vet jag inte. När jag sedan kollade i fjolårets almanacka så såg jag att dom kom på exakt samma dag då. Ur led är tiden, skulle jag vilja påstå.

(Också en söndagsbild. Alla är inte bekymrade över snön.)

Tiden har också gott när det gäller högskolekursen "Fotografi - visuell kommunikation" och i går gick jag in och gjorde testet. Jag råkade nämligen kasta ett öga på vad som stod i gårdagens horoskåp i vår lokaltidning Norran (egentligen Norra Västerbotten): "Väduren -  Är du alltför försiktig kan du nu missa en del fina möjligheter. Tro på dig själv och på vad du kan prestera!" Så jag tänkte att nu får det vara slutrepeterat, nu är det dags. Sagt och gjort och det gick vägen! Så nu väntar jag bara på att granskningen av min insändningsuppgift "Människor och miljö" ska bli klar och att det ska godkännas. Kursen är klar!
Det har varit en mycket trevlig kurs och i lagom tempo för min del. Man tar det helt i sin egen takt och jag märkte att några skickade in sin första uppgift när jag skickade in min sista. Det är så det fungerar.


Jag köpte en klase övermogna bananer i dag för en billig penning och nu sitter jag här i kammar´n med glassmaskinens surrande i öronen, för lagom övermogna bananer är dom som har mest smak och dom lämpar sig alldeles förträffligt till bananglass. Så att jag har något att bjuda barnbarnen på när dom kommer nästa gång. Glass med bara naturliga råvaror och jättegod.


14 kommentarer:

  1. Svalor då ska vi väl ha sommar.Det här dygnet det snöa så blev det alldeles tyst.Men när de fick sol igen så blev det en väldig orkester av alla slags kvitterjag bara njuter det är den bästa tiden nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det tvära kast i väderleken. I förmiddags var det jätteskönt på hundpromenade och trots att nysnön fortfarande finns kvar, är vi snart tillbaka där vi var före lördagens snöoväder.
      Så nu vid tretiden slog det om och blev kallt och mulet efter en blåst som tilltagit alltmer. Nu är det lugnare igen.
      Svalorna är kvar.

      Radera
  2. Kära nån vad mycket snö ni har och stackars svalor som hamnade mitt i detta. Här får vi stänga dörrarna för att inte ladusvalorna ska flyga in i hus och uthus.Men lite frost har vi haft några dagar så man får passa de små tomatplantorna väl.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara så här också, att svalorna tar sig in. Men nu har ju de flesta myggnät här, och det sätter ju stopp för dom. När vi bodde i Saudi hade vi svalor som absolut ville bygga bo på gardinstängerna! Ett himla schå att få ut dom.

      Radera
  3. Så du får också höra att du är obstinat. Det fick jag också höra när jag var ung och fick då slå upp det i ordlistan, för jag hade aldrig hört ordet. Men sen fastnade det. Det kanske är typiskt väduren att vara just det.

    Lycka till med testet och säkert gick det fint, för du har varit så flitig. Jag valde att inte gå kursen i höst, för jag vet inte om jag skulle klara den och väntar ett tag till innan jag gör något sånt.

    Stackare svalor och hoppas vädret slår om snabbt så de hittar mat.

    Bananglass låter väldigt gott. Visste inte att man kan göra det. Blir inte bananen svart i glassen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen kommer kursen att läggas ut på moderskeppets hemsida som gratiskurs, när högskolan lägger ner den. Då kan du ju ta en lektion då och då när du känner för det. Du får naturligtvis inga högskolepoäng, men kunskapen är ju densamma.

      Bananglass är väldigt gott och den blir inte mörk utan är vackert cremefärgad. Bananer, strösocker grädde och mjölk.

      Radera
  4. Menar du att du inte hann att få fram kameran för att föreviga Svalorna... ;) Dagbok, tenta i fotokurs, glassmaskin & hundpromenader. Det är då ordning och reda på dig Cici!

    Bamsekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det så här att hundar och människor sover på övervåningen och kamrorna på nedervåningen. Innan jag hann hämta en kamera hade svalorna avslutat mysstunden i solen på telefontråden och börjat jakten på mat i stället. Jag får väl ta upp kameran till sovrummet i kväll och hoppas att dom sitter där som vanligt i morgon.
      Någon regelrätt dagbok för jag inte men jag har sedan drygt trettio år använt mig av en sån där avlång almanacka som hänger vid telefonen, och i den skriver jag upp resor, möten, födelsedagar, extrem väderlek mm. Och så skriver jag in när jag ser vårfåglarna för första gången. Eftersom jag sparat alla almanackor kan jag lätt kolla bakåt i tiden när man diskuterar och undrar över när något hände.

      Jag önskar ibland att jag hade lite mera ordning på mig beträffande städning och sånt, men det är nog lite si och så med det.

      Radera
  5. Fåglarnas navigieringssystem är facinerande, som ännu ingen kan ge svaret på. Kan vi lära oss något av fåglarna, tro?

    Äntligen har du tagit steget. Blir säkert bra.

    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fåglarnas värld är fascinerande, men egentligen är inte fåglar särskilt "snälla" varelser. Där gäller det att var och en förser sig efter bästa förmåga och slagsmål är väldigt vanligt förekommande. Kanske inte så mycket att ta efter på den fronten. Men vackra är dom och roliga att studera.

      Radera
  6. Vad jag tycker synd om svalorna. Kan de överleva under dessa förhållanden? Sen att du överlever utan Pro är jag helt säker på. Man lever bara en gång och då är det viktigt att satsa på sig själv om man hamnar i ett val. Pro går mår ju inte sämre för att du hoppar över en gång. Måste vara skönt att kunna se tillbaks på kursen och känna sig nöjd. I bland så händer det att man hoppar på saker och det blir ett tvång som jag gör bara för att man ska. Bra jobbat.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick med i PRO efter mycket tjat från ombuden. Du vet, här vet ju alla när man är bliven pensionär. Än så länge har jag dock inte riktigt fått den där rätta pensionärskänslan, om det nu finns någon sådan. Ska nog anmäla mig till en bussresa i början av juni. Jag kan ju alltid ta med mig kameran och passa på att ta lite bilder.

      Radera
  7. GRATTIS!! Så kul att du klarade testet!! Visst är det en härlig känsla! Tvivlar inte ett dugg på att du får godkänt på inlämningsuppgiften också.

    Jag har alldeles nyss fixat testet i min kurs. Godkänd jag också!! Har gått och gruvat mig en del för att det är ett tag sedan jag lyssnade igenom lektionerna. Repeterat en del, men inte allt. Det gick vägen i alla fall.
    Nu har jag "bara" kvar att göra sista inlämningsuppgiften med de tre bilderna som ska understryka ett påstående...

    SvaraRadera
    Svar
    1. GRATTIS SJÄLV! GU´ VA VI ÄR BRA!
      Skämt åsido, jag inte mitt grattis till din lyckade test förstås, men jag är glad att du tipsade mig om moderskeppet och kurserna dom har, tack för det. Aldrig i min vildaste fantasi hade jag föreställt mig att jag skulle gå en högskolekurs i min ålder!
      Där ser man att livet är fullt av överraskningar ännu. Jag minns hur hjärtat bankade den kvällen jag klickade på "Starta en blogg" och hur läskigt det kändes innan jag fått ordning på saker och ting. Som faddrar då hade jag Ingersord och Motvallgubbe. I dag är det tyst på deras bloggar, men jag hoppas att dom en vacker dag åter ska börja blogga.

      Lycka till nu med sista inlämningsuppgiften, den fixar du alla gånger!

      Radera