En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 5 maj 2012

Lördagen den 5 maj 2012

Någon behagar skoja med oss och det är inte jag. Jag tycker faktiskt att det här var ett ovanligt dumt skämt och att den som hittat på det genast slutar med sina dumheter. Inte ens hundarna skrattar åt det och vad de stackars vårfåglarna tycker ska vi bara inte tala om. Ett par gånger har jag skottat upp under fågelbordet för att dom ska komma åt maten som ligger där på marken. Det är första gången jag ser en sädesärla gå och leta mat tillsammans med bofinkar, gulsparvar och bergfinkar. Några flugor att knapra på lär det det inte finnas en dag som denna.

För tre minuter sedan plogades vägen av ett par traktorer så att en stackars långtradare skulle komma sig upp för backen. (Det röda huset till höger är stugan vi bor i, det gula till vänster är "Holgers".) Man får bara hoppas att alla som inte är tvungna att vistas på vägarna håller sig hemma, särskilt som många i likhet med oss, hunnit byta till sommardäck.

Nej tacka vet jag vädret som var i går när jag och barnbarnen i Skellefteå roade oss på campingens lekplats. Det var visserligen inte särskilt varmt i luften, men solen sken från en blå himmel och vindarna höll sig lugna så att sälgblommorna inte blåste av sina grenar.




24 kommentarer:

  1. Ja just det ja! Detta väder. Jag tror varken jag eller elsan var speciellt roade denna förmiddag! Och det fortsätter att snöa...nä vinterdäcken får sitta på en vecka till! Såg ut att vara nattkallt till veckan också :-(
    Tur att vi har en kanonsommar att se framemot! ;-D

    SvaraRadera
  2. Ja det var ju det också..! Ditt datum på denna dag? Enligt min almenacka är det den 5:e. Bara en liten detalj! Å andra sidan kan det ju vara trevligt att ibland få vara före sin tid ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa detaljer! Almanackan hade vänt tillbaka till april, kanske påverkad av det luriga vädret, vad vet jag. Tack för påpekandet, jag ska genast korrigera rubriken.

      Radera
  3. Blää för snö i maj. Hoppas du får en lååång sommar som kompensation!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommar, sommar... vad är det för något?

      Radera
  4. Normalt sett brukar jag gilla Vårvintern, dagarna blir ljusare och solen börjar värma.
    MEN HALLÅ NU RÄCKER DET! Det här är den längsta vårvintern jag har varit med om. Att det har snöat i Maj har man varit med om tidigare, men då smälter det bort i ett nafs efteråt. Men nu är det fortfarande drivor av snö kavar på gräsmattorna. Och denna slask. Hunden ser ut som hon varit på värsta salongen och fått sig ett gyttjebad när vi varit ute.
    Hoppas bara att den låååånga våren inte betyder att sommaren blir kortare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slask, det är en stark underdrift när det gäller oss. Vi fick nog 40 cm ren snö, blöt och tung. Bilarna, dom få som vågade sig ut, fastnade och blev hängande på snön, i alla fall några. Inget problem med smutsiga hundar här, bara snökokor som måste kardas bort. I maj!

      Radera
  5. Helt meningslöst med majsnö. Vi har varit förskonade även om tidningarna hotat med krigsrubriker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa att vi har fått mest snö i hela landet och i dag, söndag morgon, är snöslungor och traktorer igång för fullt. Nu är det bara att hoppas på blidväder så att snön smälter bort så fort som möjligt.

      Radera
  6. Men så tråkigt! Kan ju var så att ni får en jättefin sommar. De flesta har ju bytt till sommardäck.
    margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att hösten brukar börja i slutet av augusti och vintern i oktober och vi är en vecka in i maj nu så blir det nog en kort sommar hur man än ser det. Men det är bara att gilla läget och lägga in en vedklabb till i kaminen.

      Radera
  7. Det är verkligen inte kul med detta väder. Vi slapp blötsnön men det blåser kallt och vinterjackan fick åka fram igen. Måtte det bli bättre sanrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan verkligen hålla sig för skratt men egentligen lider vi ju ingen nöd. Och ljuset kan ingen ta ifrån oss.

      Radera
  8. Nog för att det kom snö här också men de få kornen kan inte räknas när man ser din bild. Fy bubblan ur led är tiden. Som att bjuda små barn godis ur en påse och sedan stänga den innan de tagit något.
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom snön legat kvar så pass som det ändå gjort blev det kanske inte fullt så chockartat som man skulle kunna tro. Men det torde bli blött när alld enna snö ska smälta. Och mina gummistövlar som är trasiga!

      Radera
  9. Du ser ut att hafått mer snö än här vid kusten men fy vad trist det är att det snöar.det blir mycket stickat såna här dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar den snömängd vi fått till ca 40 cm, men den är blöt och tung och packar ihop sig. K har varit ute och rastat snöslungan på morgonen efter att jag skottat fram trappen och grinden med skyffeln.

      Radera
  10. Har legat krasslig ett par dagar och inte alls hängt med.... Men vad i hela friden? Vilket (o)väder ni har! Förstår verkligen att du vill backa tillbaka tiden ett par dagar!

    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, men när man samtidigt ser på tv hur hus och människor spolas bort av regn och jordskred så ska man egentligen inte beklaga sig. Tur i oturen att det här händer under en helg när många kan stanna hemma. Desto besvärligare är det säkert för dom som tvingas ge sig ut på vägarna, som hemtjänsten till exempel. Vägen genom byn plogades två gånger i går och ändå är det en decimetertjock snösörja på vägen i dag.

      Radera
  11. mässande: "Jag ska aldrig mera klaga på vädret ... jag ska aldrig mera klaga på vädret ... jag ska aldrig mera ..."

    Era stackare! Ja, både ni och fågellivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det tror jag så mycket jag vill på.
      När jag vaknade i morse klockan sex kom jag genast att tänka på fåglarna och gick ut och skottade upp deras matställe. För fjärde gången! Sen slängde jag ut hackade hasselnötter, rågflingor, ströbröd och skalfria solrosfrån på den uppskottade marken. En sädesärla blev första matgästen, sen en koltrast.

      Radera
  12. Oj oj....så mycket snö ni fått. Förstår att det inte känns kul nu i maj månad. Hoppas det smälter bort väldigt fort. Tur att fåglarna har dig, som kan hjälpa dem nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 40 cm nysnö helt i onödan. Nu är det trångt på matplatsen och tillfälle att fota genom köksfönstret.

      Radera
  13. Hej Kristina! Jag vandrade över till din blogg, men är osäker om jag befinner mig på rätt plats. Men det ska bli trevligt att hålla kontakten med. Jag gick Digital bildbehandling förra året och du kommer att få många treliga lektioner där med Mattia, Anders och ibland Göran. Vink...vink..hoppas vi hörs. Hälsningar Annika Westerberg

    SvaraRadera