En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 6 maj 2012

Orgie i vitt

Om det nu var så att ni trodde att ni hade sett de sista vita bilderna härifrån denna vår, så trodde ni fel. Denna syn mötte mig när jag steg ut på bron i morse vid sextiden.
För att ni riktigt ska få frossa och känna vad ni söderut går miste om lägger jag ut bilderna i största formatet.
Och varför körde jag inte in bilen i garaget i fredags eftermiddag när jag kom hem från stadsbesöket, då när det var barmark på vägarna och infarten helt snöfri?
Grannens gran står inte så grön vid stugan. Eller om det är en tall.
Stackars min syren! Och skuggmorellen som likt en drunknande sträcker upp sina grenar ur det vita.
Det här inlägget får bli en dokumentation för framtiden, för det finns risk för att barnbarnen kommer att säga att jag överdriver när jag berättar att det kom minst 40 cm snö i Norrlångträsk den 5 maj. Att jag fick skotta fram rabatten på husets framsida sedan snön rasata ner över den och begravt den i en halvmeter kompakt blötsnö. Det gäller att rädda vad som räddas kan. Vildtulpanerna som precis gått upp i knopp till exempel. De utslagna krokusarna har jag inte så stort hopp om däremot.
Penséerna jag köpte i Kåge i fredags sitter på väggen under brotaket och lider ingen nöd, däremot. Dom får bli en övergång till bilder på de stackars vårfåglarna som jag utfodrar på husets baksida. Jag tror det var tanken på dom som fick mig upp ur den goa sängvärmen så tidigt i morse. Jag gick raka vägen ut och skottade upp matplatsen för fjärde gången sen snöovädret brakade lös. Varje gång har jag skottat bort minst en decimeter snö. Det är därför jag med bestämdhet kan säga att det har kommit minst 40 cm. Bilderna dom visade på tv-nyheterna om snökaoset i Luleå är blahablaha. Här fastnade bilar för att snön packade sig undertill och gjorde dom hängande. Något orginellt före i maj vill jag påstå.
 Rödvingetrast

Dubbeltrast

Koltrast

Sädesärla

Snösparv

Järnsparv


 Och så ett gäng ligister bestående av femton sidensvansarsom helt tog över matplatsen. Det jagade till och med bort dubbeltrasten som är dubbelt så stor. Som en flock galna hajar rev dom och slet i äppelbitarna jag slängt ut, dängde med dom och slogs. Men vackra är dom.

Slut för i dag - tack för i dag.




14 kommentarer:

  1. Oj oj oj...det är svårt att låta bli att oja sig, när man ser de här bilderna. Oj, för all snön som jag förstår inte är kul att få nu. Oj, för de vackra fågelbilderna du tagit och alla ovanliga fåglar, som jag aldrig sett tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, vi ska väl få sommar här vi också så småningom även om det känns lite långt bort ännu. Roligt att få visa fåglar som du inte har sett förut, vilka det nu kan vara. Dom finns nog alla i vår omgivning även om dom mest håller sig i skogen sommartid.

      Radera
  2. Jösses, jag som hade tänkt att gny lite på Gökboet över dom kalla nordliga vindarna som drar över en blå vårhimmel...
    Vackra bilder som vanligt Cici! VÄRMANDE KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid någon som ska ha värst och den här gången var det Norrlångträsk med omgivning, dock inte så stor, som drog nitlotten.

      Radera
  3. Om jag inte var norrlänning skulle jag tro att du skojade men nu tror inte det utan vet att sanningen är fotograferad. Först ska jag hälsa från min fotograferande sambo som kikade över axeln att han tyckte att du hade bilder. Jag älskar den där du fångar nuet med vår/sommarblomman längst fram. Bilder som speglar en del av historien är mina favoriter Det ska finnas lite själ i det hela. Eftersom det inte är långt till skolavslutningen hoppas jag att det ger sig hos er snart. Syrenbusken måste få en chans.
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolavslutningarna är nog lite för tidiga för att passa syrenblomningen, men så är det varje år. Större chans att fröken får en häggbukett, men det är ju inte så dumt det heller.

      Jätteroligt att höra att sambon, din alltså, gillade bilderna. Jag vet ju vilken duktig fotograf han är. Jag räknar mig som berättande fotograf och lite dokumenterande, för bilderna jag lägger ut här vill jag ju ska berätta om mig, min omgivning och något jag varit med om. Och dom ska vara autensiska, inte photoshoppade så att dom förvränger sanningen.

      Radera
  4. HJÄLP! Ni fick nog mycket mer än oss, ungefär dubbelt så mycket! O här klagar jag...Sannerligen blygsam vår i år. Trist är ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tro att vi fick mest av alla. Lyckselesonen hotade med att köra hit, men vi sa ifrån på skarpen, för vi förstod att han inte förstod hur mycket snö det verkligen hade kommit här. Snart är nog ordningen återställd.

      Radera
  5. Sov du lilla videung, än så är det vinter....:( Det verkar som alla snömoln stannade och kräktes i Norrlångträsk.
    Hoppas att våren är på väg upp, det som kom ner hos oss har töat bort. Det gick ganska fort att vägarna blev bara igen. Men snöhögarna är kvar än förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en bra beskrivning på hur vädrets makter agerade här! Asfaltvägarna är bara igen, men när jag körde genvägen till Byske i dag, en grusväg, var jag väldigt glad att jag inte mötte någon annan bil, dör där var det typ två hjulspår och ett ganske tjockt snötäcket runt dom, inget jag ville ut i med bilen.

      Radera
  6. Oj..... Stackars växtligheten. och stackars fåglar! Tur dom fick mat hos dig! T o m koltrast - tror inte den brukar husera här norröver.

    Så där såg det nog ut igår morse hos mig också. Fast mycket hade tinat tills jag kom hem med bussen på kvällen. Tack och lov. Blötsnön är inte att leka med. Bilarna halkade omkring som på snorloskor längs vägarna under dagen. Polisen tyckte folk skulle hålla sig hemma.... Och detta ska vara maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland funderar jag över vem som hittade på att man ska ha bytt till sommardäck före första maj. Ingen som norr om Sundsvall i alla fall. Hur kan man bara tro att förhållandena är detsamma i Malmö som i Kiruna?! Nu vet jag att man får anpassa det till väglaget, men ändå. Nu är asfaltvägarna snöfria igen men med all snö som tinar bort och minusgrader på nätterna kan det bli lömskt halkigt.

      Radera
  7. Nämen, vad faen?! Har ni, era stackare, inte haft vinter nog så det räcker nu?? Och stackars växter och fåglar ...

    Så sent som igår tittade jag på Vetenskapens värld, som handlade om vådan av klimatologiska förändringar. Nu är väl det här en oväntad och förhoppningsvis kort tillbakagång i väderleken, men lik förbannat ställer den nog till det för växt- och djurlivet.

    Sidensvansarna är fantastiskt vackra fåglar. Och jädrans roliga när de är på fyllan ;o) En morgon för sisådär 13-14 år sedan kom jag ut på gården hos exet för att rasta hundarna. Då var gräsmattan under vårt jättelika körsbärsträd full med avslocknade eller väldigt vingliga "svansar" och det tog god tid för dem att nyktra till. Antagligen strök ett antal med som kattmat under tiden. Så där ser man! Vådan av överdrivet alkoholintag är sannerligen icke överdriven ;o)

    Hoppas det töar idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En höst kunde jag plocka sidensvansar varje dag, sådana som i fyllan flugit rakt in i väggarna på vår stuga (som är omgiven av rönnar). Också ett sätt att dö på. Det är nog värst när kylan kommit tidigt, och sen blir det varmare igen. Då jäser bären bra och blir nog söta och goda coh fulla av alkohol. Att inte människan har tagit vara på det, kan man ju undra. Men det är ena riktiga busar, både mot varandra och andrafåglar.

      Radera